*Löst* Datorn vägrar att boota från SSD

Permalänk
Medlem

*Löst* Datorn vägrar att boota från SSD

Tjena!

När jag var inne i BIOS märkte jag att min HDD hade högst boot priority. Jag försökte ändra på detta och sätta SSD som första valet men då vill inte datorn boota till windows. Jag googlade därför lite och läste att jag skulle koppla in SSD:n i SATA port 1 så skulle det fungera men icke. SSD:n har högst boot priority och även nummer 1 i drive BBS. Detta hjälper inte utan jag måste boota med HDD:n, så fort jag sätter hårddisken som nummer 1 eller gör en boot override kommer jag in i windows.

Hittade några liknande trådar men där löste sig problemet när de ändrade SATA port eller i drive BBS. Läste någonstans att man är tvungen att installera om windows men jag tyckte det lät överdrivet, undviker gärna det om jag inte måste. Jag tror problemet beror på att jag hade HDD:n inkopplad när jag installerade windows på SSD:n. HDD:n var helt ren när jag installerade windows ska tilläggas.

Komponenter:

ASUS Z87 Plus
Samsung 840 250GB -> SATA port 1
Western Digital Caviar Black 750GB -> SATA port 2
DVD-RW SATA ansluten -> SATA port 3
BluRay läsare SATA ansluten -> SATA port 4
Windows 7

Hur löser jag detta? Går det att göra någon recovery med windows skivan?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Tjena!

När jag var inne i BIOS märkte jag att min HDD hade högst boot priority. Jag försökte ändra på detta och sätta SSD som första valet men då vill inte datorn boota till windows. Jag googlade därför lite och läste att jag skulle koppla in SSD:n i SATA port 1 så skulle det fungera men icke. SSD:n har högst boot priority och även nummer 1 i drive BBS. Detta hjälper inte utan jag måste boota med HDD:n, så fort jag sätter hårddisken som nummer 1 eller gör en boot override kommer jag in i windows.

Hittade några liknande trådar men där löste sig problemet när de ändrade SATA port eller i drive BBS. Läste någonstans att man är tvungen att installera om windows men jag tyckte det lät överdrivet, undviker gärna det om jag inte måste. Jag tror problemet beror på att jag hade HDD:n inkopplad när jag installerade windows på SSD:n. HDD:n var helt ren när jag installerade windows ska tilläggas.

Komponenter:

ASUS Z87 Plus
Samsung 840 250GB -> SATA port 1
Western Digital Caviar Black 750GB -> SATA port 2
DVD-RW SATA ansluten -> SATA port 3
BluRay läsare SATA ansluten -> SATA port 4
Windows 7

Hur löser jag detta? Går det att göra någon recovery med windows skivan?

MVH

SSDn har kanske ingen bootloader skriven till sig? Om du nu normalt bootat från hårddisken så låter det inte så långsökt om SSDn inte är bootbar.

Är detta UEFI-boot förresten elller gammaldags BIOS/UEFI+CSM? Helt olika vad som ska finnas på disken/ssdn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det har förmodligen att göra med att du hade HDDn inkopplad när du installerade Windows.
Var verkligen HDDn HELT ren? Annars kan det knasa rätt rejält.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

SSDn har kanske ingen bootloader skriven till sig? Om du nu normalt bootat från hårddisken så låter det inte så långsökt om SSDn inte är bootbar.

Är detta UEFI-boot förresten elller gammaldags BIOS/UEFI+CSM? Helt olika vad som ska finnas på disken/ssdn.

Moderkortet har UEFI (är så van med termen BIOS ). Kan jag lägga till en bootloader för SSD:n via Windows 7 disken?

Skrivet av Rydisen:

Det har förmodligen att göra med att du hade HDDn inkopplad när du installerade Windows.
Var verkligen HDDn HELT ren? Annars kan det knasa rätt rejält.

Har uppgraderingsversionen av Windows 7 så jag formaterade HDD:n vid installationen av XP på SSD:n. Därefter installerade jag Windows 7 på SSD:n. Inser mitt misstag såhär i efterhand, borde ha väntat med att koppla in HDD:n tills Windows var installerat. Frågan är nu bara hur jag löser detta på smidigaste sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Moderkortet har UEFI (är så van med termen BIOS ). Kan jag lägga till en bootloader för SSD:n via Windows 7 disken?

Har uppgraderingsversionen av Windows 7 så jag formaterade HDD:n vid installationen av XP på SSD:n. Därefter installerade jag Windows 7 på SSD:n. Inser mitt misstag såhär i efterhand, borde ha väntat med att koppla in HDD:n tills Windows var installerat. Frågan är nu bara hur jag löser detta på smidigaste sätt.

Du kan testa att reparera Boot Loader med endast SSD inkopplad http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Moderkortet har UEFI (är så van med termen BIOS ). Kan jag lägga till en bootloader för SSD:n via Windows 7 disken?

Har uppgraderingsversionen av Windows 7 så jag formaterade HDD:n vid installationen av XP på SSD:n. Därefter installerade jag Windows 7 på SSD:n. Inser mitt misstag såhär i efterhand, borde ha väntat med att koppla in HDD:n tills Windows var installerat. Frågan är nu bara hur jag löser detta på smidigaste sätt.

Om inte förslaget som personen ovan har skriivit fungerar så är nog nästa steg att installera om windows, tyvärr.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk

Dra ut hdderna och reseta cmos. Starta med endast ssdn i. Bootar den inte då så är det nog ominstallation som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Dra ut hdderna och reseta cmos. Starta med endast ssdn i. Bootar den inte då så är det nog ominstallation som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Onödigt. Räcker med att reparera bootloader enligt inlägg nr5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trolljägaren:

hur jag löser detta på smidigaste sätt.

Koppla bort allt annat än ssdn och installera en korrekt konfigurerad bootloader på ssdn med hjälp av installationsmediat.
http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Moderkortet har UEFI (är så van med termen BIOS ). Kan jag lägga till en bootloader för SSD:n via Windows 7 disken?

UEFI-moderkort har ju typiskt CSM ("BIOS-emulering") som val och om den är påslagen så kan du mycket väl ha installerat Win7 med MBR.

Skrivet av janee:

Du kan testa att reparera Boot Loader med endast SSD inkopplad http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Skrivet av niclasc:

Onödigt. Räcker med att reparera bootloader enligt inlägg nr5

Skrivet av mrqaffe:

Koppla bort allt annat än ssdn och installera en korrekt konfigurerad bootloader på ssdn med hjälp av installationsmediat.
http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Den där artikeln verkar dock vara väldigt fokuserad på BIOS/MBR.
Vet iofs inte hur sannolikt det är att den här situationen skulle uppstå med UEFI; det skapas ju en partition för ändamålet vid installation och den läggs väl kanske alltid i direkt anslutning till partitionen där OS installeras, så om det inte blivit jättekonstigt så ska kanske det här inte kunna hända.
OM det kan hända så har man dock situation som är lite besvärligare i och med att man skulle behöva flytta runt partitioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

EDIT: Bort

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

UEFI-moderkort har ju typiskt CSM ("BIOS-emulering") som val och om den är påslagen så kan du mycket väl ha installerat Win7 med MBR.

Den där artikeln verkar dock vara väldigt fokuserad på BIOS/MBR.
Vet iofs inte hur sannolikt det är att den här situationen skulle uppstå med UEFI; det skapas ju en partition för ändamålet vid installation och den läggs väl kanske alltid i direkt anslutning till partitionen där OS installeras, så om det inte blivit jättekonstigt så ska kanske det här inte kunna hända.
OM det kan hända så har man dock situation som är lite besvärligare i och med att man skulle behöva flytta runt partitioner.

Ja så fungerar det för mig, jag har ett ASUS moderkort med UEFI och vid Windows installationen via USB minnet så kan jag välja UEFI eller vanlig installation utan att ändra något i BIOS/UEFI, så nu har jag en Windows 7 MBR installation och en Windows 8.1 UEFI på varsin SSD, om man inte väljer UEFI installation när man bootar USB minnet eller DVD skivan så får man en MBR boot loader.

Det går att boota Windows 7 utan den lilla 100MB reserverade partitionen och det gjorde jag för många år sedan, om jag minns rätt så använde jag GParted för att formatera hårddisken innan installationen av W7 och då hamnade MBR i C: partitionen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan testa att reparera Boot Loader med endast SSD inkopplad http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Skrivet av mrqaffe:

Koppla bort allt annat än ssdn och installera en korrekt konfigurerad bootloader på ssdn med hjälp av installationsmediat.
http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Testade detta men när jag skulle välja vilken installation av windows jag skulle reparera visas inget. Det står att om OS:et inte listas ska jag klicka på "läs in drivrutiner", när jag gör det blir jag ombedd att sätta in "enhetens installationsmedia" och sedan välja drivrutin. Ska jag gå vidare och sätta in skivan jag fick med SSD:n?

Skrivet av evil penguin:

UEFI-moderkort har ju typiskt CSM ("BIOS-emulering") som val och om den är påslagen så kan du mycket väl ha installerat Win7 med MBR.

Den där artikeln verkar dock vara väldigt fokuserad på BIOS/MBR.
Vet iofs inte hur sannolikt det är att den här situationen skulle uppstå med UEFI; det skapas ju en partition för ändamålet vid installation och den läggs väl kanske alltid i direkt anslutning till partitionen där OS installeras, så om det inte blivit jättekonstigt så ska kanske det här inte kunna hända.
OM det kan hända så har man dock situation som är lite besvärligare i och med att man skulle behöva flytta runt partitioner.

Kan jag ta reda på om jag installerat Windows 7 med MBR?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Ska jag gå vidare och sätta in skivan jag fick med SSD:n?

Du behöver i så fall drivrutinerna till moderkortets diskkontroller, den finns nog på moderkortsskivan eller så laddar du ner den från hemsidan och lägger på usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Kan jag ta reda på om jag installerat Windows 7 med MBR?

Du kan kolla i Diskhantering om du har MBR eller EFI, jag har en vanlig MBR Windows 7 installation på Disk 0 och en Windows 8.1 Enterprise UEFI installation på Disk 1

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Testade detta men när jag skulle välja vilken installation av windows jag skulle reparera visas inget. Det står att om OS:et inte listas ska jag klicka på "läs in drivrutiner", när jag gör det blir jag ombedd att sätta in "enhetens installationsmedia" och sedan välja drivrutin. Ska jag gå vidare och sätta in skivan jag fick med SSD:n?

Kan jag ta reda på om jag installerat Windows 7 med MBR?

Du har nog satt den i AHCI mod testa att dra den i IDE mode.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver i så fall drivrutinerna till moderkortets diskkontroller, den finns nog på moderkortsskivan eller så laddar du ner den från hemsidan och lägger på usb.

Testade detta, satte in CD:n som kom med moderkortet och gick till: Drivers\Chipset\Driver\Chipset\All
Där hittade två .inf filer som innehöll drivers för 8-seriens chipset. Filerna hette:

LxLpAHCI, innehöll drivrutiner för Intel 8 series SATA AHCI Controller - 9C02 samt Intel 8 series SATA AHCI Controller - 9C03
Dessa drivers gick att läsa in men inget OS kom upp.

LxPtAHCI innehöll drirutiner för Intel 8 series SATA AHCI Controller - 8C03 samt Intel 8 series/C220 Series SATA AHCI Controller - 8C02
Dessa går inte att läsa in utan jag får upp en ruta som säger att installationen misslyckades.

Har kollat övriga drivers i mappen som innehåller termen AHCI men ingen av dem gällde för 8-serien och fungerade inte heller.

Skrivet av janee:

Du kan kolla i Diskhantering om du har MBR eller EFI, jag har en vanlig MBR Windows 7 installation på Disk 0 och en Windows 8.1 Enterprise UEFI installation på Disk 1

Ok, ska ta en titt i diskhanteraren, kan lägga upp en printscreen sedan.

Skrivet av Lexius:

Du har nog satt den i AHCI mod testa att dra den i IDE mode.

Kan testa detta, men om jag sätter den i IDE mode och reparerar, kommer jag kunna byta tillbaka till AHCI?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att installera win 7 i ahci mode men vill man växla efter installationen måste man först manuellt ordna drivrutinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I denna Microsoft forum tråd finns det flera förslag på hur man reparerar bootloadern http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Edit: Om jag förstår rätt så bör det gå att reparera om man gör C: Active.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

I denna Microsoft forum tråd finns det flera förslag på hur man reparerar bootloadern http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Edit: Om jag förstår rätt så bör det gå att reparera om man gör C: Active.

Här är en printscreen av diskhanteraren:

Disk 0 var inte aktiv tidigare, jag har nu gjort den till det. Ska se hur det går.

Permalänk
Medlem

Nu gick det framåt! Efter att ha gjort partitionen på disk 0 aktiv och startat om fick jag upp texten:
"BOOTMGR is missing press Ctrl + Alt + Del to restart".

Sedan använde jag guiden enl. nedan: http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Jag startade om och bootade med Windows CD:n, tryckte på "reparera datorn" och fick upp ett meddelande om att det var problem med att starta Windows, minns inte vad det stod ordagrant. Klickade sedan på knappen där det stod "reparera ..." och sedan kunde jag se Windows 7 dyka upp i listan där jag skulle välja vilket OS som skulle repareras. Valde sedan kommandotolken och skrev "bootrec /fixboot" eftersom att "bootrec /fixmbr" åtgärdar ett redan existarande MBR, vilket inte verkade finnas på SSD:n.

Startade sedan om datorn men möttes fortfarande av "BOOTMGR is missing press Ctrl + Alt + Del to restart". Så jag följde sedan denna guide: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i... och valde "Startup repair" (minns inte vad det hette på svenska) istället. Detta löste problemet och jag kunde sedan boota Windows 7 från SSD:n, HDD:n var bortkopplad hela tiden under denna process.

Partition C: på Disk 0 har nu även benämningen "System".

Kan jag bara koppla in HDD:n och köra, eller måste jag ex. ta bort MBR från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Nu gick det framåt! Efter att ha gjort partitionen på disk 0 aktiv och startat om fick jag upp texten:
"BOOTMGR is missing press Ctrl + Alt + Del to restart".

Sedan använde jag guiden enl. nedan: http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Jag startade om och bootade med Windows CD:n, tryckte på "reparera datorn" och fick upp ett meddelande om att det var problem med att starta Windows, minns inte vad det stod ordagrant. Klickade sedan på knappen där det stod "reparera ..." och sedan kunde jag se Windows 7 dyka upp i listan där jag skulle välja vilket OS som skulle repareras. Valde sedan kommandotolken och skrev "bootrec /fixboot" eftersom att "bootrec /fixmbr" åtgärdar ett redan existarande MBR, vilket inte verkade finnas på SSD:n.

Startade sedan om datorn men möttes fortfarande av "BOOTMGR is missing press Ctrl + Alt + Del to restart". Så jag följde sedan denna guide: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i... och valde "Startup repair" (minns inte vad det hette på svenska) istället. Detta löste problemet och jag kunde sedan boota Windows 7 från SSD:n, HDD:n var bortkopplad hela tiden under denna process.

Partition C: på Disk 0 har nu även benämningen "System".

Kan jag bara koppla in HDD:n och köra, eller måste jag ex. ta bort MBR från den?

Om din SSD ligger före HDDn som boot enhet i BIOS så tror jag att det skall fungera utan problem och då behöver du inte ta bort MBR på HDDn, och jag vill tacka dig för att du skrev lösningen på problemet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om din SSD ligger före HDDn som boot enhet i BIOS så tror jag att det skall fungera utan problem och då behöver du inte ta bort MBR på HDDn, och jag vill tacka dig för att du skrev lösningen på problemet.

Ok, tack själv och tack till alla andra i tråden för hjälpen!