Asrock Q1900DC-ITX ger moderkort och fyrkärnig processor för 800 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Vad är det för diskar som drar 15w? 8 är mer rimligt för en 3,5" disk, men vem använder en sån på ett sånt här bygge.

Glöm inte bort att startströmmen kan ligga betydligt högre än vad en hårddisk normalt konsumerar.

Permalänk
Medlem

Om man skulle välja att sätta in ett enkelt passivt grafikkort i PCI Express 2.0 x1-sloten, tror ni det skulle ge någon märkbar effekt vid vanlig användning - DVD/BR, streaming, surf etc?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

På grund utav att många projektorer hos företag använder sig just utav den kontakten. Att byta ut ett helt fungerande system som dessutom ofta sitter monterat i taket är inte sällan en rätt dyr historia. Du kommer nog se många år utav VGA framöver innan de mer eller mindre försvinner helt, speciellt på sådana här lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

Skrivet av KKay:

Dom vill väl att produkten ska nå ut till så många som möjligt, finns ju dom som sitter med skärmar som bara har VGA också

Alla skall inte ha dessa som htpc!
terminaldatorer, maskin datorer etc, vga funkar bra till en den gamla skärmen som bara har vga o 1024*768.

Men personligen vill jag bara ha hdmi/dvi kontakt på min lilla sak, drar ner priset och storleken.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Om man skulle välja att sätta in ett enkelt passivt grafikkort i PCI Express 2.0 x1-sloten, tror ni det skulle ge någon märkbar effekt vid vanlig användning - DVD/BR, streaming, surf etc?

Förmodligen inte, Intels inbyggda lösningar står sig numera mycket väl mot enklare dedikerade grafikkort.

Ett problem som jag direkt ser är att kortet inte har någon möjlighet att skicka ut högre upplösning än 1920x1200, iaf enligt manualen. Kanske förväntat från HDMI-porten (HDMI och upplösning har alltid varit en smula slumpmässigt vad som stöds) men att det handlar om en single link-DVI är en besvikelse, speciellt eftersom grafikkretsen har stöd för HDMI 1.4 och displayport. Förhoppningsvis är det bara Asrock som varit lata/försiktiga när de testade vad kortet klarar av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Handlar om för många watt för att kunna köra med USB eller mobilladdare.

Skrivet av Aiwzor:

USB 3.0 900 mA 5 V 4.5 W Dvs. Inte möjligt samma gäller för mobilladdare.

PoE har jag inte riktigt koll på men jag hittade detta: 802.3at-standarden och klara upp till 51 W

Med USB Power Delivery specifikationen så ska man kunna köra 100 W över 20 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

Finns flera anledningar till att man har kvar PS/2 porten. Licensfri, simplare drivrutiner som kan laddas tidigare i OS booten och nästan universellt stöd för alla x86 OS, en annan fördel (som kan vara utdaterad info, men det stämde rätt bra när USB2 var nytt i alla fall) "USB has a longer effective scan interval (18.77 ms - 32.75 ms) than the PS/2 keyboards (2.83 ms - 10.88 ms)." Vilket kan vara fint på pappret åtminstone, men jag har svårt att se någon risk för att nån skulle skriva så ort att ett USB tangentbord inte hinner med. En annan fördel med PS/2 är att det är billigare att både köpa och tillverka KVM lösningar med allt från terminaler till switchar för PS/2 pga dess simplicitet.

"So if you pressed a key the moment after it was scanned, it could take almost 30ms longer on a slow USB keyboard to be detected and sent to the computer. I'm sure there are some serious gamers who would claim to notice that kind of delay." - jtb: Havoc Gaming
Och från gamer wiki: "Response time is faster, PS/2 keyboards support unlimited roll-over, meaning you can press as many keys as you wish at once and they will all register. USB maxes out at 6 making USB less ideal for gaming purposes."

Vet dock personligen inte ett enda spel där man håller in 7 eller mer knappar samtidigt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Med min föregående post i åtanke så kan jag ju tillägga att skriva på Walesiska kräver nästan med 100% ett PS/2 tangentbord.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Synd bara att det saknas digital ljudutgång. Liksom använder folk ens alla dom där 3.5mm utgångarna?
Det känns som att man antingen kör en 3.5mm stereo för hörlurar/2.1 system eller så kör man digital 5.1.

För att det är betydligt mer framtidssäkert. När DTS HD Ultra True MegaAudio släpps år 2025 så kommer inte din förstärkare förstå den signalen när du skickar den via optiska/digitala ingången, dock kommer det funka alldeles utmärkt om datorn sköter om avkodningen och förstärkaren bara bryr sig om att förstärka signalen och driva högtalarna. Själv kör jag "external decoder" på min Yamaha. Och den dagen jag byter förstärkare ska den DEFINITIVT stödja external decoder. Som kuriosa kan nämnas att billiga förstärkare aldrig stödjer denna funktion.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

På grund utav att många projektorer hos företag använder sig just utav den kontakten. Att byta ut ett helt fungerande system som dessutom ofta sitter monterat i taket är inte sällan en rätt dyr historia. Du kommer nog se många år utav VGA framöver innan de mer eller mindre försvinner helt, speciellt på sådana här lösningar.

Framförallt om moderkorts- och datortillverkarna fortsätter släppa grejor med VGA-kontakt. Jag tycker det är dags att gå vidare! Man kan ju faktiskt köra med adapter till VGA från både DVI, HDMI och DisplayPort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Estimated Adapter Power: 79W"

Att de inte vågar hävda 78.8W eller 79.1W, 79W känns väldigt så där mellan tummen och pekfingret när man bara har 4 diskar och 2 RAM-moduler av ospecificerat slag...

Nu är det nog så att de har "specat" vilka minnen som man kan köra med det moderkortet. Brukar ju vara en QVL på dram. Sen så begränsar ju sata-pwr från moderkortet hur mycket diskarna får dra. Så det är nog exakt uträknat.

Edit1: Typo

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av danedi:

Vet dock personligen inte ett enda spel där man håller in 7 eller mer knappar samtidigt.

O2mania / O2jam, där behövs alla 7 knappar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyzed:

Nu är det nog så att de har "specat" vilka minnen som man kan köra med det moderkortet. Brukar ju vara en QVL på dram. Sen så begränsar ju sata-pwr från moderkortet hur mycket diskarna får dra. Så det är nog exakt uträknat.

Edit1: Typo

Poängen var att en _uppskattning_ där man inte bara avrundar till närmaste 10-tal W () kändes som man inte riktigt begriper det här med signifikanta siffror...

Hade det stått 80W eller till och med 75W så hade det känts vettigt, var just att man skrev 79W som jag reagerade på, framförallt när de andra kändes lite avrundade till 30W och 45W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Angående att den saknar digitala utgångar:
Jag var personligen ute efter SPDIF-utgång och det verkar ju faktiskt stå med i specen:
"1 x SPDIF Out Connector" [1]

Visst visar inte bilderna det dock, vi får väl se antar jag. Men intressant är det!

[1] http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/?cat=Specification...

Permalänk
Medlem

Troligen för det finns tvs med vga ingång och inte lika många dvi om det ens finns nån jag har inte sett det iaf:S

Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

P.g.a tusentals konferensrum över hela världen med fast monterade äldre (men fullt fungerande) projektorer.
Samma sak på alla laptops som riktas åt proffsanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

För att det är betydligt mer framtidssäkert. När DTS HD Ultra True MegaAudio släpps år 2025 så kommer inte din förstärkare förstå den signalen när du skickar den via optiska/digitala ingången, dock kommer det funka alldeles utmärkt om datorn sköter om avkodningen och förstärkaren bara bryr sig om att förstärka signalen och driva högtalarna. Själv kör jag "external decoder" på min Yamaha. Och den dagen jag byter förstärkare ska den DEFINITIVT stödja external decoder. Som kuriosa kan nämnas att billiga förstärkare aldrig stödjer denna funktion.

För man lär ju köpa detta för 800kr med tanken i bakhuvudet att det minsann kommer funka om 11 år istället för att kunna få ut bättre ljud idag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Trevligt kort men synd att det inte stödjer AES New Instructions. Vet inte riktig varför det är så medan Atom CPU:er (E3800) stödjer det fullt ut.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Poängen var att en _uppskattning_ där man inte bara avrundar till närmaste 10-tal W () kändes som man inte riktigt begriper det här med signifikanta siffror...

Hade det stått 80W eller till och med 75W så hade det känts vettigt, var just att man skrev 79W som jag reagerade på, framförallt när de andra kändes lite avrundade till 30W och 45W.

Ja, jag förstår. Men jag tänker istället så här: När man uppskattar sånt så är det ju beräkning som ligger bakom, så att skriva uppskattning i detta fallet tror jag blir mer som att man informerar kunderna att i de flesta fall så ska det vara såhär. Men samtidigt så friskriver man sig genom att säga "uppskattning".

Sen tycker jag också att det kan vara lite löjligt att man inte kunde avrunda till 80 W istället för 79 W. Men som sagt, beräkningen som de gjorde visar säkert på att det drog 79 W, och 79 W låter faktiskt mycket mindre än 80 W även fast det bara skiljer 1 W. Samma som att en sak som kostar 99 kr låter mycket billigare än en sak som kostar 100 kr.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Att använda en extern ström-adapter är ju inget nytt, Asus AT3IONT-I Deluxe som byggde min HTPC med för över 4 år sedan har också det (då fick man även med en ström-adapter). Så att detta skulle vara något unikt som ASRock hävdar på sin hemsida stämmer ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Har detta kort/GPU stöd för hårdvaruavkodning av video?

Permalänk
Inaktiv

Kollade lite i manualen, och det verkar som strömportarna på kortet bara räcker till två diskar. Hur får man ström till de andra två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

För man lär ju köpa detta för 800kr med tanken i bakhuvudet att det minsann kommer funka om 11 år istället för att kunna få ut bättre ljud idag.

Fast du får ju inte ut bättre ljud idag. Du får läsa om och läsa rätt istället för att vara dryg. Du ställer en fråga och jag besvarar den åt dig. Kunde jag ju lika gärna skita i då du uppenbart redan bestämt din åsikt även om den inte håller.
Vill du använda digitalt ljud ut så lär nog HDMI porten fungera alldeles utmärkt. Inte för att det på något sätt blir bättre ljud men det blir i alla fall digitalt, som du så hett eftertraktar. Själv tycker jag det är fullkomligt lysande att Asrock även ger folk möjlighet att använda sin ljud processorer eller datorn för avkodning till ljudformatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

P.g.a tusentals konferensrum över hela världen med fast monterade äldre (men fullt fungerande) projektorer.
Samma sak på alla laptops som riktas åt proffsanvändare.

Fast det är lite ändring på gång. Dell Latitude E7000-serien som kom förra året (ultrabook med dockningskontakt) har HDMI och mini-displayport som bildskärmsutgångar. Har för mig något annat märkes proffsultrabook också släppt VGA. För att gardera köpte vi deltacoadaptrar för mini-DP -> VGA, mini-DP -> DVI och mini-DP -> DP.

Jag förstår helt nyttan med de här gamla kontakterna för många behov. Jag blev först intresserad av det här men väljer nog bort det just p.g.a. alla för mig onödiga portar. Är lite på jakt efter något litet smutt för att driva en hypervisor strömsnålt. Håller på och plockar ihop en liten maskin för routning och lite annat på ett fjärrkontor. Blev ett intelkort, http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m... , pga. dubbla nätverkskort (med intel-krets på båda). Men processorsockel och jakt efter låg kylare kunde jag varit utan (blev någon noctua). Blir väldigt smutt med att det har mSATA-plats. Saknar det hos ASRockkortet också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar också om det verkligen går att ha 16 GiB RAM.
http://ark.intel.com/sv/products/78867/Intel-Celeron-Processo...
Anger max 8 GiB och den siffran brukar väl vara vad minneskontrollern i processorn klarar (läs: är begränsad till i många fall).
Såg 3 J1900-moderkort på prisjakt som det stod max 8 GiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli en trevlig liten NAS

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fast du får ju inte ut bättre ljud idag. Du får läsa om och läsa rätt istället för att vara dryg. Du ställer en fråga och jag besvarar den åt dig. Kunde jag ju lika gärna skita i då du uppenbart redan bestämt din åsikt även om den inte håller.
Vill du använda digitalt ljud ut så lär nog HDMI porten fungera alldeles utmärkt. Inte för att det på något sätt blir bättre ljud men det blir i alla fall digitalt, som du så hett eftertraktar. Själv tycker jag det är fullkomligt lysande att Asrock även ger folk möjlighet att använda sin ljud processorer eller datorn för avkodning till ljudformatet.

Först och främst så var det inte jag som ställde frågan från första början. För det andra så får du möjligheten till bättre ljud med digital ljudutgång istället för att begränsas med moderkortsljud med den analoga utgången. Visst kan man använda sig utav HDMI-utgången men det ställer extra krav på utrustningen efter istället för att ha med en dedikerad digital ljudutgång. Det är inte lysande av Asrock att skicka vidare eventuella HiFi-köpare någon annanstans.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Först och främst så var det inte jag som ställde frågan från första början. För det andra så får du möjligheten till bättre ljud med digital ljudutgång istället för att begränsas med moderkortsljud med den analoga utgången. Visst kan man använda sig utav HDMI-utgången men det ställer extra krav på utrustningen efter istället för att ha med en dedikerad digital ljudutgång. Det är inte lysande av Asrock att skicka vidare eventuella HiFi-köpare någon annanstans.

Fast du får inte BÄTTRE ljud med digitalt. Och visst det skulle inte göra mig något om den hade toslink heller. Men om man ska välja mellan toslink och analog ut när kortet redan har HDMI är det i alla fall solklart för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fast du får inte BÄTTRE ljud med digitalt. Och visst det skulle inte göra mig något om den hade toslink heller. Men om man ska välja mellan toslink och analog ut när kortet redan har HDMI är det i alla fall solklart för mig.

Läste du ens vad jag skrev?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Läste du ens vad jag skrev?

Jag gjorde. Och visst, extra utrustning.. Men jag trodde dom flesta som gillar att bygga små HTPC datorer hade förstärkare med hdmi nu för tiden?
Men jag håller med, det är inte svårt att ha med en toslink anslutning när man ändå har en massa analoga skräp utgångar (vem använder någonsin 5 stycken 3.5mm utgångar, trodde det var i början av 2000-talet endast).