Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Håller min hårddisk på att ge upp?

Permalänk
Medlem

Håller min hårddisk på att ge upp?

Hej.

Har på senaste tiden haft lite problem med min dator. Den har ofta varit seg och hänger sig. Jag har idag fått starta om datorn 3 gånger pga att den har varit extremt seg och ingenting fungerar. Kollade disken med Crystaldisk och HD Tune och de varnar för Reallocated Sectors Count och Spin Retry Count.
Jag har virussökt med Adaware och Avast, de hittar inget.

Bör jag vara orolig? Kan det vara nåt knas med min Windows installation? Kan installera om, men helst inte.

http://imgur.com/3rPbE3P
http://imgur.com/b4UKqBR

edit: får inte IMG taggarna att fungera av någon anledning...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rena hårdvarufel och har inget med installationen att göra, disken har upptäckt problem på några ställen och tagit reservsektorer i bruk så den är lite sliten, att den inte orkar varva upp som den ska kan bero på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är rena hårdvarufel och har inget med installationen att göra, disken har upptäckt problem på några ställen och tagit reservsektorer i bruk så den är lite sliten, att den inte orkar varva upp som den ska kan bero på nätdelen.

Okej. Borde iofs inte bero på nätdelen, men man vet ju aldrig... Datorn är ju ett antal år gammal, men nätagget är ganska överdimensionerat för min hårdvara. Undrar dock varför min dator segar så ofta som den gör, om det ändå har med Windows att göra? Har enligt min tidigare tråd försökt att installera Linux parallellt med Windows, men det har inte fungerat heller... Har det någon betydelse om de är satta som IDE eller AHCI i BIOS?

Har för närvarande ingen överklockning aktiv heller, allt går på stock så det bör inte bero på det. Ska köra ett memtest vid tillfälle för att se om det kan vara något med det som strular..

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av netbuddy:

Okej. Borde iofs inte bero på nätdelen, men man vet ju aldrig... Datorn är ju ett antal år gammal, men nätagget är ganska överdimensionerat för min hårdvara. Undrar dock varför min dator segar så ofta som den gör, om det ändå har med Windows att göra? Har enligt min tidigare tråd försökt att installera Linux parallellt med Windows, men det har inte fungerat heller... Har det någon betydelse om de är satta som IDE eller AHCI i BIOS?

Har för närvarande ingen överklockning aktiv heller, allt går på stock så det bör inte bero på det. Ska köra ett memtest vid tillfälle för att se om det kan vara något med det som strular..

Du måste installera ahci drivern manuellt om du ställer om kontrollern till ahci efter installationen, win sköter det inte automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste installera ahci drivern manuellt om du ställer om kontrollern till ahci efter installationen, win sköter det inte automatiskt.

Ja jo det vet jag, bara tänkte om det har någon inverkan på själva prestandan.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

manuellt o manuellt.. en liten ändring i registret bara

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att den inte orkar varva upp som den ska kan bero på nätdelen.

Förvisso borde den orka tycker man, han har en PSU på 1200W.
Men den kan vara gammal också.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!