Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå om du är så jätte kåt på just 1440p så kan du väl ge några cons and pros gentemot 4K?

Skrivet av Tumnus:

För att 4K är en större upplösning än 1440p? Det handlar helt enkelt om att folk vill ha det nyaste och det är 4K. Kommer bara standarder ut som klarar av att driva 4K utan fullösningar etc. så kommer både priset för 4K sjunka och kvaliten öka.

Skrivet av Alpha77:

Filmer kommer snart att börja säljas i den upplösningen, kanske slutet av året eller början på nästa år.
Den som har flest pixlar den vinner.. lol

Blev fel det här.
Vad jag menar är att många verkar sitta med 1080p och när 4K kom blev det väldigt mycket snack om att uppgradera och vad för hårdvara som behövs.
Men varför skaffar inte fler 1440p?
1080 lanserades hårt som FullHD och nu lanseras 4K hårt på hela fronten. 1440/1600 är det ganska tyst om, det hamnade i skuggan och försökte aldrig säljas lika hårt.

En stor skillnad är såklart att TV och film är med på FullHD och 4K - men på det här forumet är det ju mycket datoranvändning och datorspel.

Så om jag ställer om frågan. Varför är så många kåta på att uppgradera till 4K men sitter ändå med 1080 (när de kan uppgradera till 1440).
Första svaret är att de vill ha +120 Hz men måste vara mer än så. Är det marknadsföringen som gjort sådan skillnad?

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Enligt LinusTechTips så har den där nya, billiga samsungskärmen med 4k stöd för native 3840x2160 @ 60Hz utan någon "multistream non-sense". Så om nu MST är det största problemet med 4k så kanske 4k inte är ett bekymmer trots allt (bara man väljer rätt skärm)

Edit: OT: Jag tänker köpa en 4k-skärm nästa gång jag köper ny skärm. Att det är tungrott i spel tror inte jag kommer vara ett problem, eftersom man kan köra 4k-skärmar i 1080p utan några konstiga omskalningsmetoder (eftersom 4k är exakt dubbelt så många pixlar både på breddenoch höjden). För mig blir det alltså ett stort JA!

Edit 2: Här är videon jag pratade om: http://youtu.be/X5YXWqhL9ik?t=41s

BRA SVAR har just varit och lyssnat och tittat på demon och genomg till oss inköpare i US-LA 4k& 8k SPEL + FILM 8K

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Blev fel det här.
Vad jag menar är att många verkar sitta med 1080p och när 4K kom blev det väldigt mycket snack om att uppgradera och vad för hårdvara som behövs.
Men varför skaffar inte fler 1440p?
1080 lanserades hårt som FullHD och nu lanseras 4K hårt på hela fronten. 1440/1600 är det ganska tyst om, det hamnade i skuggan och försökte aldrig säljas lika hårt.

En stor skillnad är såklart att TV och film är med på FullHD och 4K - men på det här forumet är det ju mycket datoranvändning och datorspel.

Så om jag ställer om frågan. Varför är så många kåta på att uppgradera till 4K men sitter ändå med 1080 (när de kan uppgradera till 1440).
Första svaret är att de vill ha +120 Hz men måste vara mer än så. Är det marknadsföringen som gjort sådan skillnad?

1440/1600 Vet inte hur det är i Sverige Men här i US så vad det gäller just1440/1600 har det aldrig slagit då just väntan på 4k nu pratas det det mer om 8k
här i forumen när det gäller film US i ett nötskal

Permalänk
Avstängd

Högre upplösning och mer PPI åt folket! Säg nej till AA!

Permalänk
Medlem

Jag är mest orolig för skalningen i Windows 7 (vet inte hur det är på andra Operativsystem kasnke inet kör win 7 om 2-3 år när jag har 4k skärm). När man ibland kopplar datorn till tvn så ser man inte ett skit på håll, skalar man upp i windows 7 så blir bara vissa saker större osv så man tvingas sänka upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Blev fel det här.
Vad jag menar är att många verkar sitta med 1080p och när 4K kom blev det väldigt mycket snack om att uppgradera och vad för hårdvara som behövs.
Men varför skaffar inte fler 1440p?
1080 lanserades hårt som FullHD och nu lanseras 4K hårt på hela fronten. 1440/1600 är det ganska tyst om, det hamnade i skuggan och försökte aldrig säljas lika hårt.

En stor skillnad är såklart att TV och film är med på FullHD och 4K - men på det här forumet är det ju mycket datoranvändning och datorspel.

Så om jag ställer om frågan. Varför är så många kåta på att uppgradera till 4K men sitter ändå med 1080 (när de kan uppgradera till 1440).
Första svaret är att de vill ha +120 Hz men måste vara mer än så. Är det marknadsföringen som gjort sådan skillnad?

För att det inte har funnits mycket hype kring 1440p och det finns inte många skärmar att välja mellan. Just nu knns det lite sådär att köpa en 1440p skärm när 4k kommer till vettiga priser inom ett halvår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Högre upplösning och mer PPI åt folket! Säg nej till AA!

Varför skulle vi inte vilja ha AA?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Varför skulle vi inte vilja ha AA?

Onödigt och överflödigt. Högre upplösningar och mer PPI är bättre sett till prestanda och hur lätt det är jämförbart med att använda typ RadeonPro/Nvidia Inspector för att använda diverse AA-lösningar som inte alltid fungerar till enstaka spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Blev fel det här.
Vad jag menar är att många verkar sitta med 1080p och när 4K kom blev det väldigt mycket snack om att uppgradera och vad för hårdvara som behövs.
Men varför skaffar inte fler 1440p?
1080 lanserades hårt som FullHD och nu lanseras 4K hårt på hela fronten. 1440/1600 är det ganska tyst om, det hamnade i skuggan och försökte aldrig säljas lika hårt.

En stor skillnad är såklart att TV och film är med på FullHD och 4K - men på det här forumet är det ju mycket datoranvändning och datorspel.

Så om jag ställer om frågan. Varför är så många kåta på att uppgradera till 4K men sitter ändå med 1080 (när de kan uppgradera till 1440).
Första svaret är att de vill ha +120 Hz men måste vara mer än så. Är det marknadsföringen som gjort sådan skillnad?

Har vart lite sugen på en riktigt bra bildskärm från Nec eller Eizo med IPS och bra färger och kalibrator..
enda anledningen att jag inte har en bra 1440/1600 skärm är när prislappen ligger på 10-15K kr.
om man ska lägga dom pengarna kan det iaf vara 4K.
Men hoppas det kommer 4K IPS med *vanliga prislappar* på kanske 3000-7000kr.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma sak men får ungefär samma fps på downsamplad 3840x2160 och vanlig 1920x1080 med maxade inställningar i wow...kan ha och göra med downsamplingen eller att wow inte är optimerat för 4k men det var ju helt klart spelbart på 40>60fps.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Okej nå om man stryker bort spelande och tittar på filmer, är då grafikkortet fortfarande ett problem eller är det en helt annan sak när man tittar på film än när man spelar spel?

Har provat 4k dock inte på rätt sorts skärm och grafikstöd. Men cpun min i5 orkade inte laggfritt. Måste komma ett hårdvarustöd för det ska gå fint med 4K.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det finns nästan inga filmer i 4k, och spel i 4k är inte precis nödvändigt såvida du inte spelar på en 40''+ TV på 1-2 meters avstånd.
Klart att högupplösta texturer kommer att se ännu bättre ut i 4k, men antialiasing duger sålänge ganska bra. Jag spelar hellre i 120 Hz eller på en skärm utan TN.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det finns nästan inga filmer i 4k, och spel i 4k är inte precis nödvändigt såvida du inte spelar på en 40''+ TV på 1-2 meters avstånd.
Klart att högupplösta texturer kommer att se ännu bättre ut i 4k, men antialiasing duger sålänge ganska bra. Jag spelar hellre i 120 Hz eller på en skärm utan TN.

Filmer i 4K finns det garanterat, men dom har inte börjat säljas än för det finns inget färdigt format för hemmet.
Det har talats om slutet på året eller början på nästa är för ett färdigt filmformat (antagligen UHD Blu-Ray).
Hoppas det kommer någorlunda snart.. om det är som med Blu-Ray så kommer det dröja innan dom titlar man vill ha finns tillgängliga..
och det tar garanterat tid innan det blir prisvärda filmer så som 99kr/st eller som det finns på endel blu-ray titlar '2 för 99kr' eller '3 för 99kr'.
Hoppas att HFR kommer med i det nya formatet.

Vad jag menar med att det finns är att det antagligen finns mer än 100 filmer som spelats in digitalt i 4K... dom tidigaste filmerna jag har hittat med 4K är från 2004, var antagligen runt där man började spela in digitalt i 4K.
Sedan finns det mängder med äldre filmer i 35mm eller 70mm film som går att scanna in och remastra och få ut 4K eller kanske till och med 8K.

Permalänk
Medlem

Vi sitter och snackar om kommande 4K, när japanerna testat tv sändning i 8K. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Varför skulle vi inte vilja ha AA?

Kör inte med mer än AA x2 på min 1440p skärm pga av pixeltätheten. Ser ingen skillnad på x2 och x4 i den upplösningen, och blir det en liten skillnad är det inte värt den prestandadipp som kommer att uppstå imo.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och precis alla spel tjänar på högre upplösning.

Orginal Command & Conquer Tiberian Dawn + Red Alert?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vi sitter och snackar om kommande 4K, när japanerna testat tv sändning i 8K. >_>

STV testade 4K för nästan 10 år sedan. Det betyder inte att det dyker upp snart för det. Dagens HDTV format är från 70-talet och det är fortfarande kanaler som inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Orginal Command & Conquer Tiberian Dawn + Red Alert?

Mm äntligen en som förstår vad spel är.

Så har jag nu förstått rätt, de börjar vid: 144p, 240p, 360p(240p+240p/2), 480p(240p*2), 720p(480p + 240p), 1080p(720p + 360p), 1440p(1080p + 360p).. och så där vidare går det, lite lustigt eller hur?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

Det finns nästan inga filmer i 4k, och spel i 4k är inte precis nödvändigt såvida du inte spelar på en 40''+ TV på 1-2 meters avstånd.
Klart att högupplösta texturer kommer att se ännu bättre ut i 4k, men antialiasing duger sålänge ganska bra. Jag spelar hellre i 120 Hz eller på en skärm utan TN.

Det beror på vad du menar med att det inte finns filmer. Det har spelats in film i 4K ett bra tag nu men generellt mastras den bara i 2K som är standard på biografer. Det finns dock en del 4K film och har funnits i flera år. Det blir mer och mer i takt med att biograferna uppgraderar sina projektorer. Problemet är att det inte finns någon vettig infrastruktur för att distribuera film i UHD 4K idag och det ser ut som om det kan dröja.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Orginal Command & Conquer Tiberian Dawn + Red Alert?

Command & Conquer Tiberian Sun <3

Permalänk
Medlem

Fördelen jag ser med 4k är att man i arbetsmiljöer kan köra 4k, och om ens dator inte pallar det i spel, så skalar det perfekt ned till 1080p.

Men jag vill se att det kommer något med >100hz och IPS för okej pengar. Då kan vi börja snacka. Tänker absolut inte byta ner mig. Då köper jag hellre en till 1440p om jag behöver arbetsytan.

Nuvarande hinder är som sagt att det inte finns ett vettigt interface för 4k @ 60hz, och att de billiga panelerna är TN.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Om jag hade ägt en 4K skärm nu hade jag bara använt 4K på skrivbordet. 1080p gäller när jag spelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det är grymt snyggt men det finns inget material för 4k i princip. Kanske kommer finnas om ett par år.. men inte nu. Så bättre att köpa något hyfsat billigt och köpa 4k när det finns material.

Däremot för en kraftfull dator så kan 4k säkert vara ballt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det blir 4K för mig först när det finns 120Hz-modeller. 120Hz > pixelnojja.

Förövrigt borde 4K med FXAA/TXAA osv vara en bra kompromiss mellan bildkvalitet/prestanda.

Permalänk
Medlem

Så om jag nu har förstått rätt så skulle 4K passa jätte bra med tanke på filmer men den skulle vara onödig i spel på grund av att inget grafikkort skulle orka köra så stor upplösning, är jag på rätt spår?

Men är man då helt knäpp i skallen om man köpte en sådan skärm?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Equilibrium:

Så om jag nu har förstått rätt så skulle 4K passa jätte bra med tanke på filmer men den skulle vara onödig i spel på grund av att inget grafikkort skulle orka köra så stor upplösning, är jag på rätt spår?

Men är man då helt knäpp i skallen om man köpte en sådan skärm?

Det kommer dröja ett tag innan det blir vettigt för film då det inte finns något sätt att distribuera så högupplöst film än. I alla fall inte utanför biografer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så om jag nu har förstått rätt så skulle 4K passa jätte bra med tanke på filmer men den skulle vara onödig i spel på grund av att inget grafikkort skulle orka köra så stor upplösning, är jag på rätt spår?

Det passar jättebra om man sitter nära en väldigt stor skärm,
sitter du 2m ifrån en 42"@1080 idag och vill ha samma avstånd till en 84" (och har råd...) så är 4K intressant.

Skrivet av Equilibrium:

Men är man då helt knäpp i skallen om man köpte en sådan skärm?

se ovan, köper man enbart för att det är ett nytt format men tittar på ett avstånd/storlek där det aldrig kommer märkas skillnad så...

Min egen uppfattning är att 4K för film/TV är helt onödigt för majoriteten, på större projektorer = vettigt,
på datorskärmar lite för tidigt ännu, hårdvaran är för klen, updateringsfrekvenserna för låga osv.
Skärmar runt 24"-30" som idag men med lite högre pixeltäthet (inte 4K) och 120hz är nog vad fler egentligen behöver/vill ha.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Så om jag nu har förstått rätt så skulle 4K passa jätte bra med tanke på filmer men den skulle vara onödig i spel på grund av att inget grafikkort skulle orka köra så stor upplösning, är jag på rätt spår?

Men är man då helt knäpp i skallen om man köpte en sådan skärm?

Säger ungefär som föregående inlägg.
Utbudet på film i 4k är väl inge vidare i dagsläget. Och 4k gör bara skillnad för gemene man om msn har en ordentligt stor bildvisningsyta. Typ projektor eller de större/största TVapparaterna.
Så för film är det väl bra i teorin med rätt utrustning, men inte för gemene man i dagsläget.

Till datorn då. Ja sitter man och jobbar vid datorn så är mer arbetsyta ytterst välkommet. Utvecklare på alla håll i min omgivning är svårt taggade på 4k och det förstår jag verkligen.

För spel... Mjaa. Äe, inte så intressant ännu. För många nackdelar. Drar inte hela den delen igen. Har redan utretts väl. Jag instämmer och tänker vänta tills kontaktstandarder och styrkort i skärmarna mognat mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så om jag nu har förstått rätt så skulle 4K passa jätte bra med tanke på filmer men den skulle vara onödig i spel på grund av att inget grafikkort skulle orka köra så stor upplösning, är jag på rätt spår?

Men är man då helt knäpp i skallen om man köpte en sådan skärm?

Du får antagligen en skarpare skärm... har länge önskat högre DPI så bildskärmar närmar sig tryckt papper och blir mindre ansträngande för ögonen att läsa på.

Bildskärmen är för många något som ska hålla minst 5år.. så man kanske byter dator 2-3 gånger innan man byter bildskärm.
Så varför inte lägga lite extra och få en 4K om man nu känner för det.. men kommer nog vänta på IPS och 120Hz skärmar blir tillgängliga.. helst IPS med 120Hz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Du får antagligen en skarpare skärm... har länge önskat högre DPI så bildskärmar närmar sig tryckt papper och blir mindre ansträngande för ögonen att läsa på.

Bildskärmen är för många något som ska hålla minst 5år.. så man kanske byter dator 2-3 gånger innan man byter bildskärm.
Så varför inte lägga lite extra och få en 4K om man nu känner för det.. men kommer nog vänta på IPS och 120Hz skärmar blir tillgängliga.. helst IPS med 120Hz.

Kommer inte hända så det du väntar på är OLED i 120 Hz.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24