Blåst vid köp på Tradera

Permalänk
Medlem

Blåst vid köp på Tradera

Hej ja ibland har man oturen med sig...

Köpte ett beggat objektiv till min Sony A-580 kamera ett klassisk porträtt lins men givetvis så kärvar
bländaren på objektivet så den står i max öppen f1.7 så vill jag blända ner till låt säga f/8 så skiter det sig
för bländaren fastnar i f/1.7 tydligen ett vanligt fel hos gamla minolta gluggarna nu till dilemmat man befinner
sig i:

Hur jag än vrider och vänder på detta så låt säga om jag skall skicka tillbaka det, då lär jag vänta för säljaren påstår att
han är i brasilien på fotbolls vm antagligen köpte det av den 8 juni och fick det på fredagen efter upptäcker då att det inte
fungerar som det skall vart lite halvsur för jag tycker att en sådan sak som bländaren som är piss enkel att kontrollera
funktionen på med en liten mejsel tex, så jag får bara dåliga vibbar att han var ute efter snabba pengar och ville blåsa en.

Väljer att lägga texten i ett kodfält då den kommer att försvinna och kanske någon senare skulle råka ut för samma sak kan se detta med då:

Säljer jag en klassisk och välkänd objektiv som alla ska ha i fotoväskan! En Minolta 50mm f 1.7, ljusstark, skarp och liten och behändig objektiv som är perfekt till porträtt, gatufotografering och såklart nattfotografering eller när det är dåligt med ljus och du inte vill använda blixt. Jag sålde all min Sony utrustning men såg denna fina pärlan efteråt i en vintage affär och då satt den på en Minolta 7000. Jag har tidigare haft Minolta 50mm 1.7 till mina nyare Sony kameror såsom A580, Sony A57 och även till min förra Sony A65 och det har funkat perfekt! Tar mycket fina bilder och kan lätt klassas med det riktigt dyra objektiven. Denna objektiv köpte jag för nån vecka sedan men eftersom jag inte längre har min Sony utrustning så säljer jag den för ett billigt pris endast 600 kr! Den är i fint begagnad skick, glasen ser mycket fina ut och är helt repfria! Det som medföljer förutom objektivet är bakre objektivlock äkta Minolta med loggan samt främre objektivlock även denna äkta Minolta med loggan. Den har en diameter på 49mm ifall man vill köpa UV-filter, Skylight filter osv. Pris: 600 kr för Minolta 50mm 1.7 + bakre & främre objektivlock båda äkta Minolta med loggan på. Hämtas i centrala Göteborg eller kan skickas med posten. FRI FRAKT INOM HELA SVERIGE INGÅR I PRISET!! Betalning sker kontant vid hämtning eller via Nordea eller swish om den ska skickas. Kolla gärna in mina andra auktioner! Massor med REA, kom och fynda!!

Det spontana jag känner att han köpte det i en vintage butik känns föga troligt tippar på att han viste om att det var defekt och inte
kunde skicka med det i den gamla utrustningen han sålde och därför valde att sälja det på sidan och hoppas att personen inte skulle märka detta
det var det första jag kontrollerade innan jag satte på objektivet på kameran ok det tar kalas bilder på f1.7 men är ju omöjligt att fota ute i daxljus med
en kass bländare...

Så jag mailade han och sa att detta objektiv är ju defekt och erbjöd han 100kr tveksam att han hade fått mer med tanke på felet
och att fixa detta innebär en fullständig demontering av objektivet...

Fick detta svar av säljaren:

Hej Peter Ursäkta för sent svar, är bortrest och tidsskillnaden samt avsaknad av Wifi gör det svårt att besvara mejl. Det var ju tråkigt att läsa om objektivet! Som jag skrev i annonsen så köpte jag denna objektiv efter att jag sålde min Sony utrustning och därmed har jag inte testat den. Att jag ska sälja den för 100 kr och du monterar ner den är något jag inte går med på. Just nu är jag i Brasilien och är bortrest ända fram till mitten av augusti. Jag är villig att lösa något när jag kommer tillbaka men jag betalar inte tillbaka några pengar förrän jag har objektivet i handen och har hunnit se den. Det alternativet är det enda jag kan erbjuda tyvärr.

Så nu svarade jag han att bländaren är ju faktiskt något som du som håller på med foto borde kontrollerat innan du sålde det? Det skulle jag i alla fall ha gjort sunt förnuft så jag erbjöd han att gå halva vägen vilket jag tycker som köpare är generöst med så vi får se om han går med på 300kr, dryga är att
jag skall fota ett bröllop om några veckor och inte varken har tid eller lust med en massa krångel suck.

https://www.youtube.com/watch?v=SqT7zvUWafI

Så det jag känner just nu är att hur jag än vrider och vänder på allt skulle jag skicka tillbaka det så kommer garanterat säljaren att påstå att jag förstört det när jag tänker efter så tror jag att allt skiter sig hur jag än skulle göra även en polisanmälan skulle göra nada även om jag skulle gå till en verkstad och be dem kolla på det och be dem skriva vad som är fel så slår jag vad om att han backar ur och kommer att neka att det är hans fel.

Så jag antar att jag inte kan göra så mycket mer än att bita i det sura äpplet och riva ner skiten o göra rent iaf blev ett dyrt defekt objektiv...

Vad skulle ni göra i min sits, att åka från borlänge ner till göteborg är ju lite väl långsökt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa verktyg liknande detta i sverige?

http://www.ebay.com/itm/RUBBER-GRIPPING-TOOL-FOR-LENS-FRONT-L...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850