Lätt att få virus på Android?

Permalänk

Lätt att få virus på Android?

Tjena, surfade runt lite och klickade på lite länkar utan att riktigt kolla var de ledde och så dök helt plötsligt en skum sida upp där det något i stil med "Din NOTE 3 är inte skyddad. Klicka här för att ladda ner Androidguard".
Använder alltså en Note 3 och Chrome. Inget laddades ner eller så vad jag märkte utan det var mer bara en skum länk samt att sidan såg suspekt ut.
Vet inte vad för slags virus man kan få på telefonen eller om man märker att man har det. Testade i alla fall att ladda ner och göra en sökning med Avast. Jag använder inget antivirusprogram i mobilen annars.
Inget att oroa sig för kanske?

Permalänk
Entusiast

Efter en snabb Googling verkar det inte så farligt om artikeln stämmer: https://www.lookout.com/resources/know-your-mobile/android-vi...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Meddelanden som "Din NOTE 3 är inte skyddad. Klicka här för att ladda ner Androidguard" kan nog orsaka minst lika mycket virus som någonting annat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Meddelanden som "Din NOTE 3 är inte skyddad. Klicka här för att ladda ner Androidguard" kan nog orsaka minst lika mycket virus som någonting annat.

Jo, jag fattar inte att webbläsare tillåter sådana pop-up rutor.

Inte för att det är någon större risk även om du trycker OK, men ändå.
Du måste ju först trycka OK (ibland gör avbryt samma sak) och sedan öppna den .apk filen sidan laddar ner åt dig automatiskt. Vilket antingen innebär att du måste in i inställningar för att tillåta "Okända källor" eller om du är tekniskt kunnig och redan har den på så finns det ju inte en chans att du installerar appen/viruset. Och även om du trycker på installera så kan Googles inbyggda säkerhetssystem skydda dig mot de värsta sakerna. Malware glider nog lättare igenom, men gör även mindre skada.