Permalänk
Medlem

Oförklarligt internetproblem?

Hej! Jag och min kompis har ett mycket konstigt problem. Vi har båda stabila uppkopplingar. Jag kör ett mindre företag som heter DJ data och han har glocalnet. Jag har en ASUS router och han har D-link, om det nu spelar någon roll. Vi bor i samma stad.

När jag är host i spel (vilket jag ofta blir pga hög upload) så får han världens lag spikes och ibland går det knappt alls (Trine 2 fick han DC hela tiden och laggade extremt mycket) och även i awesomenauts så går hans MS upp i 1000 i 10-15 sekunder väldigt ofta när jag är host för gamet. Han lyckas väldigt sällan komma in på min TS server och när han väl lyckas komma in blir han disconnectad efter högst någon minut. Vi har testat det här i hur många spel och program som helst och det KAN inte vara coincidence. När någon annan är host kan vi spela med varandra helt perfekt.

Kan vara värt att notera att jag inte haft samma problem med någon annan. Alls.

VAD kan felet vara?! Jag har aldrig hört talats om något liknande.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Nu är det här bara en grov gissning men det skulle kunna vara så att DJ data inte peerar direkt med Glocalnet. Detta kan tvinga trafiken mellan dessa leverantörer att gå via flera andra internetoperatörers nät vilket bygger på svarstiderna.

Du skulle ju kunna be din polare att i cmd(kommandotolken) köra tracert till din routers ip. Alltså i cmd "tracert xx.xxx.xx.xxx" så kan ni se vilka hopp den gör.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Rekordmedlem

Vad får ni för latens om ni pingar varandra på riktigt och inte via spelet ?
Vad får ni för bandbredd om ni mäter mellan varandra ?
Kan ni tex kopiera en fil fram o tillbaka mellan er med jämn o stabil fart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det ni föreslagit såfort han kommer till datorn. Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

Är det radiolan du har så förklarar det antagligen en hel del.
Har vänner i Kalmar som körde radiolan, dock tidigt 00-tal men det var ju bara att glömma att försöka spela något med dem, de hade samma uppsättning som du, de fick bra ping mot (vissa) servrar men när de skulle hosta var det omöjligt för oss andra.