Var blockerar man portar i ASUS router?

Permalänk
Medlem

Var blockerar man portar i ASUS router?

Har en ASUS router som jag kör med Merlin firmware. Jag undrar var man blockerar portar i routern för inkommande? Är det under "Brandvägg" delen? Finns några alternativ men osäker under vilken flik man blockerar portar?

Permalänk
Medlem

Alla vettiga konsumentrouterbrandväggar blockerar allt inkommande från WAN (internet) som standard, både IPv4 och IPv6.

För IPv4 kan sedan öppna enskilda portar och traversera NAT med en funktion som oftast kallas ”port forward” eller liknande.

Principen i en konsumentvariant av ”stateful firewall” bygger på att uppkopplingar initieras från LAN (innanför brandväggen) till WAN. Brandväggen bygger en tabell över vilka uppkopplingar som är igång och accepterar returtrafik från WAN till LAN endast för dessa. Som standard är all trafik initierad på LAN tillåten och kommer få sin returtrafik igenomsäppt. Om man ska hindra något som initierad på LAN måste man göra det explicit, men det var inte det du frågade efter.

Funktionen du efterfrågar, att öppna hela brandväggen från WAN och sedan blockera enskilda portar verkar inte finnas hos Asus. Därmed har jag svårt att tro att det finns i Merlin. Sannolikt vill du varken ha en sådan funktion, eller behöver den. Se helt enkelt till att brandväggen är på, så kommer allt initierat utifrån att blockeras.