Har testat så många saker nu, jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra

Permalänk

Har testat så många saker nu, jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra

Hej kära klockare!

Min dator är lite över 2 år nu och jag har inte uppgraderat någon hårdvara. I början så funkade datorn superbra. Jag spelade t.ex WoW där jag hade över 200 FPS med alla settings på max (förutom shadows och kanske något annat). Jag spelade Skyrim med många mods och hade alltid runt 60 FPS. Jag spelade minecraft samtidigt som jag hostade en server och allting funkade galant. Jag tror ni fattar vad jag försöker säga.

Allting började förra sommaren då jag märkte att jag fick FPS drops i WoW. När jag inte fick drops så hade jag fortfarande 80 FPS så det var inte så illa. På senare tid så har allting gått åt skogen. Jag kan inte spela WoW på min settings och ha mer än 20 FPS. Jag kan inte spela MW2 på min settings och ha mer än 20-30 FPS och utan FPS-drops. Det enda som fortfarande funkar bra är Minecraft. Min dator (alltså surfa, vara i explorer, skype:a osv) funkar fortfarande bra men det känns som att det var snabbare förut men är faktiskt inte säker. Jag inser att datorer blir slitna efter några år men jag finner det ytterst konstigt att det skulle vara så drastiskt som WoW max settings, 100-200 FPS till WoW min settings 20-30 FPS på två år.

TL;DR: Min dator kunde spela spel på max settings med över 60 FPS, ibland upp mot 200. Nu så klarar den spel på minimum settings och får 20-30 FPS.

Dessa är mina specs:

Intel Core i5-2500K @ 3.30 GHz 3.60 GHz
4,00 GB RAM
W7 HP 64-bit
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (301.42)
1x SEAGATE DESKTOP HDD 500GB 7200RPM SATA/600 16MB
CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

MSInfo
DxDiag

Från HWMonitor medan jag hade 8 Chrome-tabs uppe (En av tabsen var en stream), windows explorer, anteckningar, aktivitetshanteraren och HWmonitor igång. Jag hade också AVG free och någon NVIDIAsak i bakgrunden (Jag tror den letar efter uppdateringar och låter mig starta NVIDIASs kontrollpanel därifrån):

Monitoring
SMBus

Prestanda med samma program som jag angav där uppe igång.

Olika saker som jag testat utan resultat:

* Installera om Windows och formatera hårddisken
* Spela mina önskade spel utan några andra program i bakgrunden för att se om det är mina 4GB som sänker skeppet
* Ett flertal olika NVIDIA-drivrutiner. Jag använde mig av denna guide som såg till att jag avinstallerade och installerade nya drivrutiner på korrekt sätt (Avinstallera, sen rensa HDD och registret på NVIDIA-filer innan man installerar den nya)
* Installera ny drivrutin utan NVIDIA PhysX.
* Spelat mina spel på lägre settings utan betydligt bättre resultat i FPS.
* Spela med DirectX 9 istället för 11
* Installerat ytterligare 2 HDD:s i datorn (Dessa var dock gamla 7200 RPM så de var antagligen väldigt slitna) och installerade systemet på en egen HDD med de andra 2 för allt annat.
* Ändra prioritet för processen för spelet jag spelar till realtid.
* Ge Chrome åtkomst till endast 2 CPU-kärnor (när min processor av någon anledning var på 100% användning. Jag laddade dock ner något just då så det kan ha varit det)

Ifall någon av er snälla själar skulle behöva mer statistik från något program eller liknande så är det bara att fråga om det; jag är beredd på att pröva det mesta. Tack så mycket på förhand!

- Oskar

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturerna för grafikkort och processorn? Snurrar alla fläktar som dom ska? Damm i cpu eller grafikkortskylaren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Testa kör prime95 eller något annat som belastar CPU:n till 100%, kanske är så att den blir för varm och klockar ner sig. Kan vara dags att byta kylpasta kanske?

Permalänk
Medlem

Vad jag tänker på är att du använder Windows 7 och det tar 1-2 GB sedan så lägger du till WoW och kanse några google chrome tabbar och sånt på det. Då använder du nog alla 4GB ..

Permalänk
Medlem

läste inte jättenoga men du har inget annat grafikkort att testa med?

kan nämna att kraven för wow gick i taket när mop kom. givetvis inte så att du får 20 fps på low. 200 fps är orimligt högt i spelet. får medel runt 110 fps på teldrassil med min hårdvara vid 1080p, ultra, 8x msaa. med ultra 1x msaa får jag 150 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Jag inser att datorer blir slitna efter några år men jag finner det ytterst konstigt att det skulle vara så drastiskt som WoW max settings, 100-200 FPS till WoW min settings 20-30 FPS på två år.

Detta är en myt som behöver dö. En dator "slits inte". Det finns mekaniska delar i en dator som kan slitas ut, t.ex. hårddisk eller fläktlager, men i övrigt slits inte en dator på ett sätt som påverkar prestandan. Däremot kan kraven öka och på så sätt kan du uppleva att den går segare.

Ser dock ut som att du provat det mesta. Önskar dig lycka till.

Skrivet av Sizkest:

Vad jag tänker på är att du använder Windows 7 och det tar 1-2 GB sedan så lägger du till WoW och kanse några google chrome tabbar och sånt på det. Då använder du nog alla 4GB ..

Fast om du hade läst ordentligt hade du sett att TS redan provat ensamma spel utan några bakgrundsprogram.

Och Windows 7 tar inga 1-2GB internminne, det låter som en siffra du tagit ur brunhålet. 930MB står min burk på, och den är inte särskilt slipstreamad.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du kollat temperaturerna för grafikkort och processorn? Snurrar alla fläktar som dom ska? Damm i cpu eller grafikkortskylaren?

Här är temperaturer med några chrome-tabs uppe men sen inget annat märkvärdigt:

Edit: Körde prime95 i ett par minuter och här är mina resultat i de sista sekunderna i HWMonitor och Aktivitetshanteraren

Skrivet av kinkyboo:

Testa kör prime95 eller något annat som belastar CPU:n till 100%, kanske är så att den blir för varm och klockar ner sig. Kan vara dags att byta kylpasta kanske?

Jag är inte jätteduktig på datorer så vad skulle "för varm" vara exakt? Jag tror inte att jag hade kylpasta när min kompis hjälpte mig plocka ihop datorn för två år sedan. Om jag använder prime95 ska jag då använda HWMonitor för att se temperaturen eller tar prime95 hand om detta? Ifall inte; hur länga ska jag låta prime95 belasta processorn innan jag tar värden för temperatur?

Edit: Körde prime95 i ett par minuter och här är mina resultat i de sista sekunderna i HWMonitor och Aktivitetshanteraren

Skrivet av Sizkest:

Vad jag tänker på är att du använder Windows 7 och det tar 1-2 GB sedan så lägger du till WoW och kanse några google chrome tabbar och sånt på det. Då använder du nog alla 4GB ..

Jag har också tänkt på detta men som sagt så har jag testat en massa olika spel när jag inte haft några andra program i bakgrunden och jag har inte fått ett bättre resultat. Jag skulle kunna köpa till 4GB men jag har inte så jättemycket pengar så det skulle kännas drygt ifall detta inte var lösningen; så jag vill se till att det inte är något annat som är problemet innan jag köper till mer RAM.

Skrivet av versions:

läste inte jättenoga men du har inget annat grafikkort att testa med?

kan nämna att kraven för wow gick i taket när mop kom. givetvis inte så att du får 20 fps på low. 200 fps är orimligt högt i spelet. får medel runt 110 fps på teldrassil med min hårdvara vid 1080p, ultra, 8x msaa. med ultra 1x msaa får jag 150 fps.

Nej tyvärr så har jag inte det. Jo, jag vet att MoP är tyngre än tidigare expansioner och mina 150-200 FPS var under Cata (detta var dock vid obefolkade ställen).

Permalänk
Medlem

Tror också på hårdvaruproblem typ överhettning.

Öppna upp datorn och blås ut allt damm (utomhus!), kolla att fläktarna snurrar, kollar att cpu fläkten inte ramlat loss etc.

Kör som någon redan sagt prime95 och kolla temps.

Permalänk
Medlem

Kärorna når 91 grader?! Det är tokvarmt. Framförallt om det är utan belastning. Det innebär att processorn throttlar när du försöker spela. Dessutom blir grafikkortet varmare när du spelar vilket gör att processorn i sin tur blir ännu varmare. Montera om kylaren. Är det en stock-kylare har antagligen push-pinsen lossnat. Gör detta innan du kör prime eller något annat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Edit: Körde prime95 i ett par minuter och här är mina resultat i de sista sekunderna i HWMonitor och Aktivitetshanteraren

Skulle nog ta en titt på pastan. Vad kör du med för kylare?

Permalänk
Medlem

76c i idle och 98c i load?! det där är fruktansvärt högt! plocka av din processorplocka av din kylare, rengör processorn ordentligt och lägg på ny pasta. smeta inte ut den.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kärorna når 91 grader?! Det är tokvarmt. Framförallt om det är utan belastning. Det innebär att processorn throttlar när du försöker spela. Dessutom blir grafikkortet varmare när du spelar vilket gör att processorn i sin tur blir ännu varmare. Montera om kylaren. Är det en stock-kylare har antagligen push-pinsen lossnat. Gör detta innan du kör prime eller något annat.

De nådde 97 grader under prime95. Jag antar att det förklarar att jag ibland kan få bra FPS i ett spel under den första minuten men sen att det går ner? Alltså jag antar att datorn presterar sämre när CPU:n blir hetare.

Skrivet av kinkyboo:

Skulle nog ta en titt på pastan. Vad kör du med för kylare?

Jag tar med mig min datakunniga kompis på stan imorgon och köper kylpasta och ett par fläktar och innan han får sätta in dessa så rensar jag datorn på damm. Låter detta som en bra idé?

Skrivet av versions:

76c i idle och 98c i load?! det där är fruktansvärt högt! plocka av din processorplocka av din kylare, rengör processorn ordentligt och lägg på ny pasta. smeta inte ut den.

Jag ringer min kompis som kan datorer imorgon. Han får hjälpa mig fixa allt detta. Tack så mycket för svaret! Tror du att detta är det enda problemet? Alltså om jag får ner temperaturen till kanske 40 i load, tror du att jag kommer kunna spela med bra FPS då?

slarvade runt med ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

De nådde 97 grader under prime95. Jag antar att det förklarar att jag ibland kan få bra FPS i ett spel under den första minuten men sen att det går ner? Alltså jag antar att datorn presterar bättre när CPU:n blir hetare.

Datorn presterar inte bättre när CPU:n blir varmare, tvärtom så presterar den sämre för att CPU:n tvingas gå ner i hastighet för att hålla temperaturen i schack.

Permalänk
Medlem

Dags för ny pasta! 98*c O.o inte konstig att den drar ner sig... en hälsosam cpu ska max liga på 68*c-ish i load

gör följande:
* Byt kylpasta
funkar inte de:
* Byt Kylare

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

De nådde 97 grader under prime95. Jag antar att det förklarar att jag ibland kan få bra FPS i ett spel under den första minuten men sen att det går ner? Alltså jag antar att datorn presterar bättre när CPU:n blir hetare.

ja, precis. den blir alldeles för varm för att något är snett med kylaren. kanske problem med pastan eller så har den lossnat eller något. när den blir varm så klockar den ner sig kraftigt för att inte överhetta, det är därför du får dålig prestanda. 98c är antingen max för sandy, vet inte personligen, men processorer har en gräns när de börjar klocka ner sig för att inte överhetta. det är inte alls bra att du har kört den på det sättet en längre tid.

Skrivet av The Oskar BB:

Jag tar med mig min datakunniga kompis på stan imorgon och köper kylpasta och ett par fläktar och innan han får sätta in dessa så rensar jag datorn på damm. Låter detta som en bra idé?

du behöver nog inga fläktar, det viktiga är att du får på kylaren ordentligt. är det kylaren som kom med? istället för att lägga ~100kr på pasta kan du köpa en ordentlig budgetkylare. det börjar också hög tid att överklocka sandy. du har gigabyte GA-P67A-D3-B3 va? då kan du klocka. låt din kompis göra det dock i så fall. gör inte det nu bara, se till att du löser det här först.

rengör inte datorn med din dammsugare. köp luft på burk, finns för billig peng på diverse ställen, t.ex. webhallen och kjell.

Skrivet av The Oskar BB:

Jag ringer min kompis som kan datorer imorgon. Han får hjälpa mig fixa allt detta. Tack så mycket för svaret! Tror du att detta är det enda problemet? Alltså om jag får ner temperaturen till kanske 40 i load, tror du att jag kommer kunna spela med bra FPS då?

40 i load är nog lite optimistiskt men om du klarar 70c i load (och då klockar den inte ner sig) eller vad det nu blir så kan du nog vara nöjd.

ja dina fps borde gå i taket. du måste rengöra datorer regelbundet (inte varje vecka direkt men det kan inte gå år).

Permalänk
Medlem

Troligen så har någon push-pin på kylaren lossnat. Har svårt att förstå hur den annars skulle kunna bli sådär varm. Får du ordning på kylaren (troligen behövs ny kylpasta om den loasnat), så kommer detta lösa dina problem. Försök att se till att kärnorna aldrig stiger över 80 grader i load. Helst under 75 geader med tanke på att grafikkortet bidrar till ökad värme i chassit vid spelande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Datorn presterar inte bättre när CPU:n blir varmare, tvärtom så presterar den sämre för att CPU:n tvingas gå ner i hastighet för att hålla temperaturen i schack.

Oj, ja det var så jag menade förstås.

Skrivet av versions:

ja, precis. den blir alldeles för varm för att något är snett med kylaren. kanske problem med pastan eller så har den lossnat eller något. när den blir varm så klockar den ner sig kraftigt för att inte överhetta, det är därför du får dålig prestanda. 98c är antingen max för sandy, vet inte personligen, men processorer har en gräns när de börjar klocka ner sig för att inte överhetta. det är inte alls bra att du har kört den på det sättet en längre tid.

du behöver nog inga fläktar, det viktiga är att du får på kylaren ordentligt. är det kylaren som kom med? istället för att lägga ~100kr på pasta kan du köpa en ordentlig budgetkylare. det börjar också hög tid att överklocka sandy. du har gigabyte GA-P67A-D3-B3 va? då kan du klocka. låt din kompis göra det dock i så fall. gör inte det nu bara, se till att du löser det här först.

rengör inte datorn med din dammsugare. köp luft på burk, finns för billig peng på diverse ställen, t.ex. webhallen och kjell.

40 i load är nog lite optimistiskt men om du klarar 70c i load (och då klockar den inte ner sig) eller vad det nu blir så kan du nog vara nöjd.

ja dina fps borde gå i taket. du måste rengöra datorer regelbundet (inte varje vecka direkt men det kan inte gå år).

Okej tack så jättemycket för alla svar, du har varit underbart hjälpsam. Jag hör av mig imorgon angående hur alltid gått osv.

- Oskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Jag ringer min kompis som kan datorer imorgon. Han får hjälpa mig fixa allt detta. Tack så mycket för svaret! Tror du att detta är det enda problemet? Alltså om jag får ner temperaturen till kanske 40 i load, tror du att jag kommer kunna spela med bra FPS då?

Om du låter datorn stå i kylen medans du spelar KANSKE du kan hålla dig på 40 grader i load, men då får du kondens som problem istället (detta var alltså inte en rekommendation )
Så länge du håller dig runt 70 grader så är det lugnt, det är först när kärnorna når 92 grader som den klockar ner sig för att undvika överhettning, upp till dess så har du full prestanda.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Om du låter datorn stå i kylen medans du spelar KANSKE du kan hålla dig på 40 grader i load, men då får du kondens som problem istället (detta var alltså inte en rekommendation )

Naj!
Kondens bildas när fuktig luft träffar en yta som är svalare än luften vilket gör att luften kyls av och därmed tappar förmåga att hålla lika stor mängd vätska. Då fälls en del av vätskan ut i form av små droppar på den svala ytan. En dator som kör kommer inte ha svalare ytor än den kringliggande luften (oavsett om den står i en iglo, i en frys, i en kyl eller i en stekhet öken) utan tvärt om kommer eventuellt känsliga delar om något ha högre temperatur än den kringliggande luften. Det är därför det bildas kondens på glaset kring en nyupphälld öl men inte på en varm spisplatta.

Så datorn kommer inte få kondensproblem i en kyl. Däremot är inte vanliga kylskåp/frysar dimensionerad för att kyla av all den effekt som en dator förbrukar så kylen lär säcka ihop rätt snabbt och temperaturen lär fortsätta öka i kylen om dörren är stängd så länge datorn körs.

Skrivet av TiasE:

Så länge du håller dig runt 70 grader så är det lugnt, det är först när kärnorna når 92 grader som den klockar ner sig för att undvika överhettning, upp till dess så har du full prestanda.

Tror Tjunction (alltså tempen när processorn klockar ner sig) för alla sandybridge är 98 grader C.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Jag spelade t.ex WoW där jag hade över 200 FPS med alla settings på max (förutom shadows och kanske något annat).

Nej, det hade du inte. Ett stort kanske på att du kanske nådde det i tom zon och du stirrade in i en enfärgad vägg.

Annars instämmer jag med övriga, det är nog massa damm, datorn blir för varm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Allt är fixat nu, tack så himla mycket för hjälpen!

Jag köpte en ny CPU-kylare för 300 och det medföljde kylpasta. Jag monterade denna och detta är resultatet efter ett par minuter av prime95.
Jag testade också att spela GW2 och jag maxade med min FPS liggandes runt 80-120. Tack återigen för hjälpen, om ni var nära så skulle jag ge er en kyss!

- Oskar