Permalänk
Medlem

Är API-stöd mjukvara?

Jag har kollat runt en hel del efter uppgraderingar nu i sommar, känner att bränna runt 6-8k på en så värd uppgradering som möjligt.

När det då kommer till grafikkorten så blir jag lite kluven på vilka kort som är mest prisvärda. Ett 770 eller 290.

Eftersom att måna 290 är släppta mer nyligen stödjer de ofta färskare API. Så som OpenCL, Direkt X etc, enligt grossisterna.

Men min magkänsla säger mig att det borde ha någonting med hårdvaran att göra utan att sådana saker borde kunna lösas med en uppdatering i drivrutinerna.

Hjälp mig att få klarhet SweClockers!

Permalänk
Medlem

Nästan allt går att fixa via mjukvara.
Dagens grafikkort programmeras on-the-fly och stöder därmed i princip vad tillverkaren orkar utveckla åt dom.
Däremot så är det såklart mycket bättre om du dessutom har hårdvara som kan hantera det snabbt

Permalänk
Medlem

Så kan man vänta sig en OpenCL och DirektX uppdateringar om man kör på ett 770 då istället för 290:it? Fast då kanske mindre optimerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klemetz:

Jag har kollat runt en hel del efter uppgraderingar nu i sommar, känner att bränna runt 6-8k på en så värd uppgradering som möjligt.

När det då kommer till grafikkorten så blir jag lite kluven på vilka kort som är mest prisvärda. Ett 770 eller 290.

Eftersom att måna 290 är släppta mer nyligen stödjer de ofta färskare API. Så som OpenCL, Direkt X etc, enligt grossisterna.

Men min magkänsla säger mig att det borde ha någonting med hårdvaran att göra utan att sådana saker borde kunna lösas med en uppdatering i drivrutinerna.

Hjälp mig att få klarhet SweClockers!

Det år mjuk- och hårdvara som avgör vilka versioner av directX och OpenGl/Cl som stödjs, allt går inte att fixa med mjukvara.

En del bestämma av kortens firmware som inte brukar uppdateras efter att kortet är,släppt.

Skickades från m.sweclockers.com