Val av OS och program till min Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Val av OS och program till min Raspberry Pi

Jag har installerat Rasbian på min Pi men upptäckte direkt att det inte fungerade efter vad jag vill använda den till. Upptäckte att jag behövde installera flash för att kunna se på youtube men går det ens?

Jag vill kunna se på filmer och sånt på viaplay
Jag vill kunna ***bort/moderator*** se på filmer på min externa hd som jag har kopplat till Pi

Så nu är ju min fråga om det funkar med Rasbian och det finns några program jag kan installera för att den ska fungera som jag vill eller om det jag ska installera något annat OS som passar bättre.

§7
Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerad*

Tagit bort text som kunde uppfattas som piratkopiering.

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Testa Raspbmc, OpenELEC eller Xbian (dom kör alla med xbmc och därmed kan du använda youtube-addonet).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Viaplay, HBO, Youtube, m.m. är i princip kört. Du kan köra en ren mediacenterversion som raspbmc men då är det nåt addon för att kolla på youtube. Jag tyckte inte det räckte och sket i det. Vill du kolla på streamingtjänster enkelt får du skaffa en NUC eller nåt sånt. Trist men så är det. HBO har inte ens sin DRM-mjukvara tillgänglig för linux vad jag vet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Testa Raspbmc, OpenELEC eller Xbian (dom kör alla med xbmc och därmed kan du använda youtube-addonet).

Okej det kan jag testa någon som är bättre av dessa till mig? Går det gå ut på internet med dessa os eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Viaplay, HBO, Youtube, m.m. är i princip kört. Du kan köra en ren mediacenterversion som raspbmc men då är det nåt addon för att kolla på youtube. Jag tyckte inte det räckte och sket i det. Vill du kolla på streamingtjänster enkelt får du skaffa en NUC eller nåt sånt. Trist men så är det. HBO har inte ens sin DRM-mjukvara tillgänglig för linux vad jag vet.

Okej det låter ju inte så bra då börjar kännas som det var bortkastade pengar att köpa en Raspberry då.

Permalänk
Medlem

En chromecast hade nog varit bättre, youtube, viaplay, netflix, samt plex för att streama film. Underbar liten pryl för 300 spänn. Har även en Raspberry pii men tycker den är värdelös som medicenter, för klen för att kolla på hd material.