Fujitsu UH572 - bios hittar men kan inte boota från SSD'n!?

Permalänk
Medlem

Fujitsu UH572 - bios hittar men kan inte boota från SSD'n!?

Detta problem har ätit alldeles för många timmar nu. Det hela började med en windows 8.1 installation som bios-postade extremt långsamt. Svart skärm i flera minuter innan den började boota från SSD'n.

Exprimenterade lite med att flytta och byta minnen mellan platser utan framgång. Efter mycket micklande i bios med att stänga av secure boot o sån skit så gick det iallafall att göra en clean install av windows 7 ultimate. Man fick förstås vänta på boot-försök i flera minuter varje gång men installationen gick att genomföra från en usb-sticka.

Direkt efteråt gjorde jag även en bios-update från 2.07 till 2.15. Detta var nog ett misstag! Bios identifierar SSD'n och den står som enabled men man kan INTE välja den i boot order?! Det går däremot att starta med windows 7 stickan i usb'n och vänta en evighet och låta bli att trycka på knapp för att boota usb och SSD'n bootar upp som vanligt. Detta funkar ett par uppstarter med nytt win7 men sen går det inte längre ens med stickan. Då får man installera om win7 och den bootar snällt från SSD'n igen med stickan i usbn. Men aldrig kan man välja SSD'n i boot order för att kunna boota normalt.

Problemet består alltså av två delar som förmodligen hänger ihop. Bios-post går extremt långsamt oavsett inställningar. Sedan rullar windows på snabbt och problemfritt när man väl lyckats boota. Det andra problemet är ju med nya bios 2.15 som vägrar låta mig se ssd'n som bootbar media men låter mig boota den ändå ifall ja väntar ut en usb-bootning. Man kan inte nedgradera till lägre bios-version tyvärr.

Förslag på lösningar mottages tacksamt! Kan det vara minne eller ssd relaterat eller har jag lyckats röra till något på låg nivå som styr uppstarten??