Delning av bredband trådlöst till trådlöst ...

Permalänk
Inaktiv

Delning av bredband trådlöst till trådlöst ...

Hej!

Jag har funderat lite på en fråga jag fick av en vän, men jag har inte hittat någon bra lösning på den. De behöver en annorlunda bredbandslösning i sommarhuset.
Jag kan de grundläggande nätverksbitarna men har aldrig hållit på med några avancerade saker …

Min vän har en stuga på ett ställe med så dålig mobiltäckning att mobildata är uteslutet. Men, deras föräldrar bor inom synhåll och delar gärna med sig av sitt bredband via telenätet och en trådlös router men signalen räcker nätt och jämnt fram till huset.
De skulle gärna vilja ”låna” föräldrarnas bredband med hjälp av en utomhusantenn (det funkar utanför huset) men vill samtidigt gärna ha ett eget trådlöst nät i stugan. De vill dessutom ha en trådlös router där (bland annat för att kunna begränsa barnens surfande) och för att alla enheter inte går att ansluta med kabel.
De vill alltså ha en antenn på utsidan av stugan och denna antenn ska kommunicera med föräldrarnas trådlösa router i det andra huset. Samtidigt vill de kunna ansluta signalen från utomhusantennen till routern på samma sätt som man gör med en vanlig WAN-anslutning.
Att brygga två trådlösa routrar för att skapa en kabelanslutning i båda ändar verkar ju ganska enkelt att göra men hur gör man och vad behöver man för att brygga trådlöst till trådlöst om man vill använda en router i ”slutändan”? Jag har kollat lite på webben men har inte hittat några färdiga lösningar.

En lösning som antagligen skulle fungera är en trådlös brygga med löstagbara antenner. Då kunde man kanske ta bort den ena antennen och i stället ansluta en utomhusantenn? Men, då får de köra mot föräldrarnas router.

Kan man använda en accesspunkt (eller en gammal router i AP-läge) och sedan skicka signalen från den vidare in i en router?

Om bryggan har ett RJ45-uttag; går det i så fall att ansluta denna signal till WAN-porten på en vanlig router och vad behöver man i så fall aktivera eller inaktivera i routern?

Någon som har några tips eller har testat liknande saker?

Permalänk
Medlem

Definiera "inom synhåll". Äkta fri sikt o avstånd?

Trådlös brygga byggs lämpligen enkelt med en Loco/Pico/Nano-station http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-airmax-c-108.html
(2st som pekar mot varandra - utomhusmontering)

Bakom den ena bryggan, på deras sida sättes valfri/lämplig router. I pratiken blir bryggan "WAN" ur deras synvinklel. Klart.

Permalänk
Inaktiv

Fri sikt och halvsvag mottagning utanför huset med en laptop. En utomhusantenn kommer att funka utan problem.
Så det kommer att funka bra med ytterligare en router i slutänden även om det redan finns en router innan bryggan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Fri sikt och halvsvag mottagning utanför huset med en laptop. En utomhusantenn kommer att funka utan problem.
Så det kommer att funka bra med ytterligare en router i slutänden även om det redan finns en router innan bryggan?

Jag antar att det är ett ganska kort avstånd mellan husen? (< 200m)

För vanlig internetaccess OK med router bakom router. Man undviker det normalt om man inte, som du, har en anledning att introducera den. Det blir kladdigt med port-forwarding, fildelning (mellan ytter o inre nätet), etc - men antar att det inte är behov av? Noteras bör att per definition når det inre nätet enheter i det yttre, men inte tvärt om.

Permalänk
Inaktiv

Avståndet är inget problem alls.
Fildelning mellan näten kommer inte att göras. Jag har hört att det kan bli krångel om man använder flera brandväggar efter varandra så det kanske blir problem med port forwarding om deras barn ska spela spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag har hört att det kan bli krångel om man använder flera brandväggar efter varandra så det kanske blir problem med port forwarding om deras barn ska spela spel?

Ja, som jag skrev, det kan vara problem. Om man verkligen behöver forwarda en port, måste de ske i serie - dvs i båda burkarna.

Permalänk
Rekordmedlem

För att göra det "på riktigt" bör du tex ha en Ubiquiti Nanostation monterad på utsidan av vardera huset dessa skapar en bra radiolänk mellan husen, sedan i huset som tar emot det trådlösa nätet sätter man en switch/accespunkt men helst ingen router, däremot går det att konfigurera om många routrar så att de bara fungerar som switch/AP

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

Jag antar att det är ett ganska kort avstånd mellan husen? (< 200m)

Avståndet är inte så viktigt bara det inte finns hinder i vägen. på 90-talet körde jag trådlöst mot en accesspoint som låg ca 1850m bort fågelvägen. Detta med B-protokoll. Riktantenner med hög förstärkning (tror det var 28dB) så fungerade det bra för den tidens krav. Den jag körde emot hade 1Mb/1Mb fiber.
Gick från ISDN 128kB och upplevde en klar förbättring om det inte regnade eller snöade kraftigt...
Kass pingtider mot dagens fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Avståndet är inte så viktigt bara det inte finns hinder i vägen.

Ja o nej

Fri sikt (line of sight) är inte det samma som RF Line of sight. Ju längre avstånd desto högre frigång från hinder krävs.
http://www.proxim.com/products/knowledge-center/calculations/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att göra det "på riktigt" bör du tex ha en Ubiquiti Nanostation monterad på utsidan av vardera huset dessa skapar en bra radiolänk mellan husen, sedan i huset som tar emot det trådlösa nätet sätter man en switch/accespunkt men helst ingen router, däremot går det att konfigurera om många routrar så att de bara fungerar som switch/AP

This! Sätt upp en ordentlig radiolänk som brygga så kommer det bli stabilt och bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp en accesspunkt där du kan montera externa antenner, och kan köras i klient-läge. Sedan anslut den till wan-porten på valfri router. Skulle de dubbla NATningnarna av trafiken ställa till det inaktiverar man bara DHCP-servern och kopplar den på en lan-port.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Köp en accesspunkt där du kan montera externa antenner, och kan köras i klient-läge. Sedan anslut den till wan-porten på valfri router. Skulle de dubbla NATningnarna av trafiken ställa till det inaktiverar man bara DHCP-servern och kopplar den på en lan-port.

Jocke – menar du att man inaktiverar DHCP-servern i routern och ansluter kabeln från accesspunkten till en av routerns LAN-portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jocke – menar du att man inaktiverar DHCP-servern i routern och ansluter kabeln från accesspunkten till en av routerns LAN-portar?

Ja, det får du göra om du får problem. Men då kommer du troligen inte kunna köra föräldrakontroll.