Mediekaos, behöver hjälp med en hållbar lösning.

Permalänk

Mediekaos, behöver hjälp med en hållbar lösning.

Så, efter att ha pluggatfärdigt sålde jag min macbook, men behöll min AppleTV (v/gen 3) och min iPad - vilket funkar jättesmidigt. Så länge man har saker av rätt format... Nu sitter jag på en windowsburk (Win 8.1), vilket är ett jävla helvete att streama med till AppleTV. Har dessutom en Chromecast och en iPhone 4 (som dock snart blir en Z3-Compact).

Så nu behöver jag helt enkelt få allt att fungera, men vet egentligen inte hur det är lite för mycket parametrar för att jag ska kunna ta ett bra beslut om hur jag ska spela upp lagrad media på min TV. HTPC? Mjukvara till datorn (typ plex)?

Vad skulle vara smidigast för att lösa detta? Vad finns det för för- och nackdelar? Vad blir billigast?

Följande enheter ska kunna skicka/spela upp media på min LG-tv (ej smart TV):

  • Windows 8.1 stationär dator (kan inte direktkopplas med HDMI-kabel då det är 20 meter till TVn).

  • iPad

  • Android Mobil

Följande streamenehter finns:

  • Chromecast

  • AppleTV (gen 3)

Permalänk
Medlem

Xbmc fixar allt på snyggt sätt!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Så, efter att ha pluggatfärdigt sålde jag min macbook, men behöll min AppleTV (v/gen 3) och min iPad - vilket funkar jättesmidigt. Så länge man har saker av rätt format... Nu sitter jag på en windowsburk (Win 8.1), vilket är ett jävla helvete att streama med till AppleTV. Har dessutom en Chromecast och en iPhone 4 (som dock snart blir en Z3-Compact).

Så nu behöver jag helt enkelt få allt att fungera, men vet egentligen inte hur det är lite för mycket parametrar för att jag ska kunna ta ett bra beslut om hur jag ska spela upp lagrad media på min TV. HTPC? Mjukvara till datorn (typ plex)?

Vad skulle vara smidigast för att lösa detta? Vad finns det för för- och nackdelar? Vad blir billigast?

Följande enheter ska kunna skicka/spela upp media på min LG-tv (ej smart TV):

  • Windows 8.1 stationär dator (kan inte direktkopplas med HDMI-kabel då det är 20 meter till TVn).

  • iPad

  • Android Mobil

Följande streamenehter finns:

  • Chromecast

  • AppleTV (gen 3)

XBMC är ett snyggt gratis program. Har du router med wifi kan du syra den med mobilen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

För att slippa extra kablar och extra utrustning så skulle jag lägga min röst på Plex.

Installera Plex Media Server på din dator och använd sedan telefon/iPad som "fjärrkontroll" för att spela upp media på din Chromecast eller på de handhållna enheterna.
Hur det är att streama lokalt innehåll från iPad/telefon till chromecast via plex, ja det låter jag vara osagt för det har jag inte provat själv.
Däremot så stödjer ju chromecast t.ex streaming från youtube o.s.v på android/ios.

Permalänk

Tackar för de snabba svaren!

Hur kommer själva kopplingen att ske genom XMBC?

Datorn är kopplad till router via kabel. Allt annat använder WiFi.Vilken enhet kommer egentligen spela upp på TVn?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shortleif:

Tackar för de snabba svaren!

Hur kommer själva kopplingen att ske genom XMBC?

Datorn är kopplad till router via kabel. Allt annat använder WiFi.Vilken enhet kommer egentligen spela upp på TVn?

Chromecasten kan lösa det garanterat, ingen erfarenhet om XBMC finns till AppleTV.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Antar att xbmc fungerar på liknande sätt som plex i detta fallet och du får använda din handhållna enhet alternativt gränssnittet på datorn för att starta streaming av film/musik o.s.v
Man anger att målet skall vara din chromecast istället för lokal uppspelning direkt i den initierande enheten.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Antar att xbmc fungerar på liknande sätt som plex i detta fallet och du får använda din handhållna enhet alternativt gränssnittet på datorn för att starta streaming av film/musik o.s.v
Man anger att målet skall vara din chromecast istället för lokal uppspelning direkt i den initierande enheten.

Ok! Som jag förstår det funkar det då så här.

  1. Datorn delar ut en mapp.

  2. Telefon/Padda ser mappen (via en app?)

  3. Uppspelning på Padda/Telefon.

  4. Klicka på chromecast-ikonen och spela upp på TVn?

Permalänk
Skrivet av shortleif:

Ok! Som jag förstår det funkar det då så här.

  1. Datorn delar ut en mapp.

  2. Telefon/Padda ser mappen (via en app?)

  3. Uppspelning på Padda/Telefon.

  4. Klicka på chromecast-ikonen och spela upp på TVn?

Mer eller mindre.

  1. Datorn agerar server där den indexerar valda mappar.

  2. Telefon/Padda ansluter till servern via app.

  3. Uppspelning på Padda/Telefon som default.

  4. Klicka på chromecast-ikonen för att spela upp på TVn.

En liten genomgång av hur Plex fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=9yXTQN-IXxQ

och en liten genomgång av serverinstallationen:
https://www.youtube.com/watch?v=KwHfyrBwLtM

Permalänk

Tackar så jättemycket för all hjälp. Får bli att pilla när man kommer hem