Lillebrors laptop har gått sönder, vad gäller för en reklamation?
Hejsan!
Nu gick min lillebrors ASUS-laptop sönder för lite över en vecka sedan. Tyvärr sitter jag i en annan stad än honom men har haft möjlighet att få en del bilder på skärmen. har googlat på de problem som synts och det pekar mot att den kan ha blivit överhettad eller att hårddisken gått sönder. Den kommer inte längre än att den försöker med en startreperation, men som misslyckas då den inte hittar Windows. Ibland lyckas han komma så långt att det står att Windows ska starta och den står bara och tänker utan att komma längre. Finns även ett tredje fel som har uppkommit men som har kommit ännu kortare bit.
Datorn är som jag förstått det använd på korrekt sett. Den har till största del stått på ett skrivbord så den ska ha haft möjlighet att få in luft underifrån och från sidorna. Den har inte öppnats upp heller, vilket brukar vara ett villkor för garantier vet jag. Den ska inte ha tappats i golvet eller några förändringar skett från att den fungerade till att den inte gjorde det.
Datorn är ca. 2 år och 1 månad gammal, garantitiden gick ut efter 2 år. Har man fortfarande reklamationsrätt? Gäller den 3 år även på elektronik? Vad är chansen för att få tillbaka en lagad, alternativt, en ny dator? Kan de kräva betalning för något man skickar in som reklamationsärende och kan man i så fall komma runt det? Nu är ju datorn, så vitt jag vet, använd som den ska, men jag vet inte hur man bevisar det om ett sådant krav skulle ställas från deras håll.
Tack på förhand!