Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Föra över film --> Ipad

Ingen aning om detta är rätt forum, ni får gärna flytta detta inlägg om det finns något bättre. Men nu till saken.

Jag köpte en Ipad häromdagen, den är lätt att använda men så upstod problemet när man inte kan föra över vilka filmformat som helst till den från datorn.

Hur löser jag detta? Inget får kosta pengar. Och jag vill ha ett så smidigt sätt som möjligt.
Har testat Alc men halva bilden var bombad med reklam...

Tack i förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Testa denna eller köp android:

http://www.freemake.com/free_video_converter/

Använd sedan Itunes för att föra över. Har själv spenderat en del tid med detta och det enda tipset jag kan ge är och inte stressa. Testa med en mindre video fil och försök tills du lyckas. När du lyckats kan du börja konvertera allt, onödigt och låta datorn stå på i 40h för att sedan ta bort filerna.

Det andra tipset är att konvertera filmerna kommer ta tid, lång tid. Kör en i5 2500k @4,4Ghz och tog över en natt och konvertera 3 säsonger med tv serien vänner.

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Intel 5930K @ 3,6Ghz Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G + GTX 750 Ti 3GB
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar BenQ XL2411T + Dell U3415W + LG 34UM65
Övrigt Corsair K60 (MX Red), Logitech MX Master 2S, Blue Yeti, HD800

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

https://handbrake.fr/ Handbrake kanske kan hjälpa dig. Finns ett preset för iPad.
Annars om du bara vill kolla när du är hemma, så kolla in Plex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Handbrake är ett riktigt bra konverteringsverktyg och har en inbyggd profil för olika iPad-modeller: https://handbrake.fr/

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Jag kan bara stämma in i kören. Handbrake funkar fint, använder det själv. Bara att konvertera filen med färdigt pre-set. Lägga filen i iTunes biblioteket och sen synca

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Oftast behöver man inte konvertera då i princip all video idag är h264 utan det räcker att byta container, nåja ljudet får ju konverteras till aac men det går betydligt fortare än video.

Skit i handbrake och kör den här istället, sparar massor med tid
http://www.videohelp.com/tools/MkvToMp4

(Förutsätter att filen från början är en mkv)

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

It just works.

Skämt åsido. Jag använder VLC, men det verkar inte längre finnas på App Store.

Jag måste dock använda iTunes för överföringen. Vad hände med vanlig enkel filhantering?

Dold text

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

En app som jag använder som inte gör att du för över filmen, men du streamar den är Airvideo kolla på den appen, helt guld.

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1 - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2 - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Varför tipsar alla om att konvertera? Varför krångla till det?
Den bästa och enda appen du behöver är AVPlayerHD (https://itunes.apple.com/se/app/avplayerhd/id407976815?mt=8). Du kommer inte undan helt gratis, men kom igen vad är 22 spänn när du precis köpt en iPad Air för tusentals kronor. Och nej, du behöver inte ens använda iTunes (för alla som hatar det) - du kan överföra direkt till appen via Wifi.

Om det absolut inte får kosta någonting så håller jag med om att bara byta container till mp4 eller m4v (förutsatt att källformatet är h264/x264).

Macbook Pro Retina 13" i5 16GB RAM 256GB SSD
HTPC i5-2500S 65W 8GB RAM 512GB SSD GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Om du sitter på en massa MKV-filmer, kan jag varmt rekommendera "xmedia recode" (Windows, kanske även Mac?) som kan paketera om din MKV till MP4 (som funkar med iPad) med minimalt arbete. Videon behöver oftast inte kodas om utan bara ljud (->AAC), konverteringen tar bara ett par minuter.
Du behöver fortfarande iTunes för att föra över filen.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhone8 32GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Sitter du massor med MKV/AVI/MPEG så rekommenderar jag Plex. Då slipper du ha dubbla versioner av filmerna på datorn och sitta och konvertera manuellt och synca via iTunes osv

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Haft precis samma problem. VLC är den absolut bästa appen för överföring av alla filmer på iOS-enheter. Fungerar hur smidigt som helst.

Då behöver du inte krångla till det med konverteringar, streaming osv. Bara att överföra och kolla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Instämmer om VLC, fungerar fint.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."