Corsair vengeance Lp 1600Mhz går i 1333Mhz

Permalänk

Corsair vengeance Lp 1600Mhz går i 1333Mhz

Hej! Det är så att jag beställde nya dator delar förra veckan och byggde ihop datorn. Allt rullar fin fint men en sak är fel. Ram minnena går i 1333Mhz istället för 1600mhz som dom skall gå i. Minnena är alltså Corsairs Vengeance LP 1600 Mhz. Har testat att ändra till XPM- ingen skillnad.
Har testat att ändra till Asus optimal mode- ingen skillnad.

Själva fliken där man kan välja vilken mhz dom skall gå i, där finns det inget alternativ för 1600Mhz.
Jag har fått rätt ram minnen då det står 1600Mhz på förpackningen.

Vet att fler har haft problem med detta och det brukar oftast lösas med att ändra till XPM istället för Auto läge, men inte i mitt fall.

Uppskattar all hjälp jag kan få! Med vänliga hälsningar.

Permalänk

Gå in i bios på DRAM och ändra från 1333 till 1600MHz. As simple as that

Edit: Läste lite mellan raderna. Du hade testat detta antar jag?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk

Har du testat att uppdatera till senaste BIOS-versionen?

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Minnena är SPECADE för att kunna GÅ i 1600, inte per automatik. Det är vad minnena klarar.

Du kommer inte märka någon skillnad på 1333 och 1600. Gör du det så klappar jag händerna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Hej! Det är så att jag beställde nya dator delar förra veckan och byggde ihop datorn. Allt rullar fin fint men en sak är fel. Ram minnena går i 1333Mhz istället för 1600mhz som dom skall gå i. Minnena är alltså Corsairs Vengeance LP 1600 Mhz. Har testat att ändra till XPM- ingen skillnad.
Har testat att ändra till Asus optimal mode- ingen skillnad.

Själva fliken där man kan välja vilken mhz dom skall gå i, där finns det inget alternativ för 1600Mhz.
Jag har fått rätt ram minnen då det står 1600Mhz på förpackningen.

Vet att fler har haft problem med detta och det brukar oftast lösas med att ändra till XPM istället för Auto läge, men inte i mitt fall.

Uppskattar all hjälp jag kan få! Med vänliga hälsningar.

Vilket moderkort har du? Har du provat att välja XMP Profil #1?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mull54:

Gå in i bios på DRAM och ändra från 1333 till 1600MHz. As simple as that

Edit: Läste lite mellan raderna. Du hade testat detta antar jag?

Skrev att det inte fanns något alternativ för 1600 mhz så nej :/

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Har du testat att uppdatera till senaste BIOS-versionen?

Skall testa!

Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vilket moderkort har du? Har du provat att välja XMP Profil #1?

Ja jag har XPM profil #1 läget ingen skillnad.
Moderkortet är ett intel B85M-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av HystericalRacing:

Ja jag har XPM profil #1 läget ingen skillnad.
Moderkortet är ett intel B85M-G

Kolla med CPU-Z om det finns en XMP profil för 1600Mhz inprogrammerade i minnesstickorna..

Det funkar att ställa in värden manuellt också i bios, provat det?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Ja jag har XPM profil #1 läget ingen skillnad.
Moderkortet är ett intel B85M-G

Om du jämför dina värden mot de i den här bilden. (bortse från processorns värden) Vad skiljer då?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om du jämför dina värden mot de i den här bilden. (bortse från processorns värden) Vad skiljer då?

http://i.imgur.com/jgjLV2w.jpg

Target CPU speed 3400Mhz
---||--- Dram speed 1333 Mhz
---||--- Cache speed 3200Mhz
---||--- Dmi/Peg clock 100Mhz

XPM
Profile #1
Per core
34
34
osv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Target CPU speed 3400Mhz
---||--- Dram speed 1333 Mhz
---||--- Cache speed 3200Mhz
---||--- Dmi/Peg clock 100Mhz

XPM
Profile #1
Per core
34
34
osv...

Om du slår över till Manual, alltså ingen XMP, kan du sätta minnesfrekvensen till 1600MHz? Har du hunnit uppdatera bios till v.2108, och kunde du sätta 1600MHz efter det?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om du slår över till Manual, alltså ingen XMP, kan du sätta minnesfrekvensen till 1600MHz? Har du hunnit uppdatera bios till v.2108, och kunde du sätta 1600MHz efter det?

Menar du knappen där det står XMP? för där finns det inget alternativ till manual. Bara XMP och Auto. OCh ang uppdateringen så hittade jag bara version 2.00.02
Och den gick inte ens att installera.

Gick in på Asus och mitt moderkort och letade upp nedladdningsbara filer till den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Menar du knappen där det står XMP? för där finns det inget alternativ till manual. Bara XMP och Auto. OCh ang uppdateringen så hittade jag bara version 2.00.02
Och den gick inte ens att installera.

Gick in på Asus och mitt moderkort och letade upp nedladdningsbara filer till den.

Jo, jag menar där det står XMP. Men om du inte kan välja Manual där så lämnar vi det. Bios-fil finns här: http://www.asus.com/Motherboards/B85MG/HelpDesk_download/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Jo, jag menar där det står XMP. Men om du inte kan välja Manual där så lämnar vi det. Bios-fil finns här: http://www.asus.com/Motherboards/B85MG/HelpDesk_download/

Exakt den jag försökte att installera men det blir något error meddelande. Om det inte är så viktigt att köra i 1600 som någon nämnde så kanske det är lika bra att ge upp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Exakt den jag försökte att installera men det blir något error meddelande. Om det inte är så viktigt att köra i 1600 som någon nämnde så kanske det är lika bra att ge upp?

Vi kan ju inte ge upp än Under BIOS Utilities finns det ett program som heter BIOS Updater. Prova att uppdatera BIOS med den.

Annars finns EZ Flash 2 i BIOS som du också kan uppdatera med. Efter det kan du trycka på F5 i bios och då ska dina minnen gå i 1600MHz.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vi kan ju inte ge upp än Under BIOS Utilities finns det ett program som heter BIOS Updater. Prova att uppdatera BIOS med den.
http://i.imgur.com/yAbADn0.jpg

Annars finns EZ Flash 2 i BIOS som du också kan uppdatera med. Efter det kan du trycka på F5 i bios och då ska dina minnen gå i 1600MHz.

Okej! Men efter att jag laddat ner den där filen går det inte att uppdatera ifrån datorn som sagt och när jag ska testa i EZ Flash 2 så finns inte mappen med uppdateringen som jag laddat ner. När jag öppnar EZ flash 2 så väljer jag Users/Henke (mitt datornamn)/ Downloads... och sedan finns massa mappar där men inte den jag laddat ner. Kan det vara för att den är Zip?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Okej! Men efter att jag laddat ner den där filen går det inte att uppdatera ifrån datorn som sagt och när jag ska testa i EZ Flash 2 så finns inte mappen med uppdateringen som jag laddat ner. När jag öppnar EZ flash 2 så väljer jag Users/Henke (mitt datornamn)/ Downloads... och sedan finns massa mappar där men inte den jag laddat ner. Kan det vara för att den är Zip?

Ja, du måste unzip:a filen.

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag uppdaterat BIOS, men nu går minnena i 1400Mhz! WHO en ökning med 67mhz...
Öppnade och kollade även nyss för att säkerställa att det står 1600mhz på minnena och det gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Ja, du måste unzip:a filen.

Du gör det bra Caroline, keep it up!..

Till TS: Om du kollar i ditt bios, står det att det är uppdaterat till den versionen du laddade hem? Kan du ta kort på inställningarna eller liknande?
Minnen räknas ofta dubbelt, så för att få 1600mhz väljer man ofta 800mhz när man sätter manual.

Den står på 666mhz som standard (1333mhz), ökar man till 800 blir det då 1600mhz.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du gör det bra Caroline, keep it up!..

Till TS: Om du kollar i ditt bios, står det att det är uppdaterat till den versionen du laddade hem? Kan du ta kort på inställningarna eller liknande?
Minnen räknas ofta dubbelt, så för att få 1600mhz väljer man ofta 800mhz när man sätter manual.

Den står på 666mhz som standard (1333mhz), ökar man till 800 blir det då 1600mhz.

Går inte att ta en j*vla screenshot ens för det står att jag ska kolla så att usb stickan har lagringsutrymme och är ordentligt i satt, typ.
Testat med 3 olika, alla funkar annars och är helt toma, VA F**.

Går ej att välja 666Mhz men 800 går. Men det står ingenstans att det blir 1600 då, skall de kanske inte göra det?
Hur som havet så börjar mitt tålamod sina ordentligt.

Permalänk

Står BIOS version: 2108.

Så det stämmer också.

Permalänk

Hade exakt samma problem med samma moderkort. Hittade ingen lösning så jag sket helt enkelt i det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

Går inte att ta en j*vla screenshot ens för det står att jag ska kolla så att usb stickan har lagringsutrymme och är ordentligt i satt, typ.
Testat med 3 olika, alla funkar annars och är helt toma, VA F**.

Går ej att välja 666Mhz men 800 går. Men det står ingenstans att det blir 1600 då, skall de kanske inte göra det?
Hur som havet så börjar mitt tålamod sina ordentligt.

När du sätter 800MHz så blir det 1600MHz totalt över 2 kanaler. Så dubbelkolla att dina minnen är i varsin kanal.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

När du sätter 800MHz så blir det 1600MHz totalt över 2 kanaler. Så dubbelkolla att dina minnen är i varsin kanal.
http://i.imgur.com/qlsDzz1.jpg

ja dom sitter i varsin kanal. Dock skall dom sitta i A1 och B1 enligt min manual. Spelar det någon roll? För enligt din bild skall dom sitta på A2 och B2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HystericalRacing:

ja dom sitter i varsin kanal. Dock skall dom sitta i A1 och B1 enligt min manual. Spelar det någon roll? För enligt din bild skall dom sitta på A2 och B2

Så länge de sitter i varsin kanal är det lugnt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Så länge de sitter i varsin kanal är det lugnt.

okej! Aa men det gör dom