Elitebook 2540p I7 fläkt igång hela tiden trots bara 31 *c

Permalänk
Medlem

Elitebook 2540p I7 fläkt igång hela tiden trots bara 31 *c

Tjena har en Hp elitebook 2540p med intel core i7 640LM, min fläkt är igång hela tiden och låter ganska mycket trots att bara processorn är 31*c varm, har testat att blåsa rent den från dam och kom ut lite men inte speciellt mycket.

så vad tror ni det kan vara är det helt enkelt så att datorn är så liten så den inte klarar av att kyla processorn utan att fläkten är avstängd eller kanske processorn skall ha ännu lägre temp?

Datorn- http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33es9ci&s=8#.VDFOTDaDxdg

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Jag kör HP 2540p med 4gb ram och ssd, min är nästan helt tyst så tror något är galet, os problem?

Jag har just kört in windows technical preview, enda som jag ändrat är drivers till wlan från win7, 64. Fungerar mycket bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave333:

Jag kör HP 2540p med 4gb ram och ssd, min är nästan helt tyst så tror något är galet, os problem?

Jag har just kört in windows technical preview, enda som jag ändrat är drivers till wlan från win7, 64. Fungerar mycket bra tycker jag.

Tjena kör windows 8 på min kanske det kan vara därför, borde man ha någon drivrutin till processorn/moderkortet kanske kan inte hitta något på hp:s elelr intels sida.

Du kanske har någon susning?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av newflag:

Tjena kör windows 8 på min kanske det kan vara därför, borde man ha någon drivrutin till processorn/moderkortet kanske kan inte hitta något på hp:s elelr intels sida.

Du kanske har någon susning?

Nu bumpar jag visserligen en något gammal tråd här, men jag har lösningen. Det är en inställning i BIOS: "Fan always on while on AC power". Det vill säga, en inställning som gör att fläkten alltid är på när datorn än inkopplad i eluttaget. Stäng av så blir datorn tyst.

Kan tillägga att många andra lite äldre HP Elitebook/Probook från denna tid har exakt samma inställning i BIOS.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150