Sonos - Behövs en bridge?

Permalänk
Medlem

Sonos - Behövs en bridge?

Efter att blivit rejält trött på opålitligheten hos AirPlay har jag suttit och läst på om Sonos den senaste timmen. Verkar helt klart vara en mycket värdig utmanare. Det enda jag dock inte riktigt blir klok på är huruvida jag behöver en Bridge eller inte. Som jag förstår det behövs Bridgen inte om jag har möjlighet att koppla åtminstone en av Sonos-högtalarna direkt till min router med kabel. Att köra högtalaren trådlöst direkt mot routern fungerar däremot inte verkar det som (dock väldigt osäker här, det verkar förekomma olika information på olika ställen, och med olika uppdateringar av Sonos-mjukvaran).

Även lite osäker på om Bridgen också gör det möjligt att spela musik även om routern skulle lägga av?

Hoppas någon som sitter med lite faktisk kunskap kan ge lite klarhet i detta Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja du behöver bridgen om alla sonosenheter ska vara trådlösa annars får du koppla en av dem med sladd till routern.
Sonos använder inte wifinätet utan nåt eget system för att streama ljudet trådlöst.
Om routern lägger av funkar det inte att spela musik från nätet och brigden hjälper inte mot det,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja du behöver bridgen om alla sonosenheter ska vara trådlösa annars får du koppla en av dem med sladd till routern.
Sonos använder inte wifinätet utan nåt eget system för att streama ljudet trådlöst.
Om routern lägger av funkar det inte att spela musik från nätet och brigden hjälper inte mot det,

Tack för svaren. Då är jag hyfsat med!

Är det värt att köpa den nya Boost-bridgen för tusenlappen eller ska man köra på den tidigare Bridgen som ju ligger kring en 400kr. Nyheterna verkar inte vara extrema och wifi-nätverket hemma är redan helt OK i styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Tack för svaren. Då är jag hyfsat med!

Är det värt att köpa den nya Boost-bridgen för tusenlappen eller ska man köra på den tidigare Bridgen som ju ligger kring en 400kr. Nyheterna verkar inte vara extrema och wifi-nätverket hemma är redan helt OK i styrka.

Tror du kan köra på den vanliga,det kan egentligen bara du själv veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tror du kan köra på den vanliga,det kan egentligen bara du själv veta.

Du har nog helt rätt. Blir att köra på den billigare. Spännande Skadar ju inte att begagnatpriserna är i princip samma som nypriserna heller så känner jag att det inte var något för mig verkar det ju inte vara några problem att göra sig av med allt.

Blir absolut ett test! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du du skapligt WiFi så behöver du inte sladd längre, det kravet försvann i en uppdatering för ett tag sen. Jag kör numer helt trådlöst.

//Christoffer

Permalänk

NEJ DET BEHÖVS INTE !

ANVÄND BRIDGE OM DU ÄR OROAD OM DITT HEMS WIFI-PRESTANDA ELLER OM DU VILL ANSLUTA PLAYBAR TILL SUB OCH BAKRE HÖGTALARE TRÅDLÖST.
PLAYER

Anslutning av valfri Sonos-spelare till din router med en Ethernet-kabel skapar automatiskt ett dedikerat Sonos trådlöst nätverk. Du kan använda valfri spelare (PLAY:1, PLAY:3, PLAY:5, PLAYBAR, CONNECT, CONNECT:AMP) eller en BRIDGE för denna kabelanslutning. Ett dedikerat Sonos-nätverk är idealiskt när din WiFi inte är pålitlig i ditt hem. KÄNN DET
HEMMABIO

SONOS kräver ett dedikerat Sonos-nätverk för att lägga till SUB eller bakre högtalare till PLAYBAR. Om PLAYBAR (eller annan Sonos-högtalare) finns i närheten av internetroutern för hemmet kan du ansluta den direkt till routern med en Ethernetkabel. Om du vill placera PLAYBAR eller högtalare i ett annat rum måste du ansluta en BRIDGE eller annan Sonos-högtalare till routern för att expandera din hemmabio.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Har du du skapligt WiFi så behöver du inte sladd längre, det kravet försvann i en uppdatering för ett tag sen. Jag kör numer helt trådlöst.

//Christoffer

Tack för svaren! Nu var jag snabb nog att beställa både en Bridge och en Play 1 som jag nu testat i några dagar. Bridgen får vara kvar så länge, lär testa utan framöver. Men det jag mest vill ha är stabilitet så kan det hjälpa till minsta lilla att köra med Bridgen får den stanna

En liten fundering dock! Är supernöjd med ljudet och enkelheten i systemet. Den enda funderingen jag har är att högtalaren ger ifrån sig ett väldigt svagt brusljud hela tiden. Detta hörs givetvis inte alls när man spelar högre, men sitter man nära högtalaren (ca. 30cm) och har väldigt låg volym på hörs det. Som jag förstått det är det ett nödvändigt ont och förekommer i alla Sonos-högtalare och har att göra med att förstärkaren i högtalarna skapar detta ljud. Ljudet försvinner även mycket riktigt efter 1-2 minuter av inaktivitet när högtalaren går ner i sleep-mode.

Det verkade som det fanns fler här som sitter med Sonos-högtalare, vore kul att få detta bekräftat så att det faktiskt inte är något fel på min Play 1 Ljudet är alltså alls högt, men pausar man musiken och lyssnar någon decimeter från högtalaren hörs ett litet brusljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Tack för svaren! Nu var jag snabb nog att beställa både en Bridge och en Play 1 som jag nu testat i några dagar. Bridgen får vara kvar så länge, lär testa utan framöver. Men det jag mest vill ha är stabilitet så kan det hjälpa till minsta lilla att köra med Bridgen får den stanna

En liten fundering dock! Är supernöjd med ljudet och enkelheten i systemet. Den enda funderingen jag har är att högtalaren ger ifrån sig ett väldigt svagt brusljud hela tiden. Detta hörs givetvis inte alls när man spelar högre, men sitter man nära högtalaren (ca. 30cm) och har väldigt låg volym på hörs det. Som jag förstått det är det ett nödvändigt ont och förekommer i alla Sonos-högtalare och har att göra med att förstärkaren i högtalarna skapar detta ljud. Ljudet försvinner även mycket riktigt efter 1-2 minuter av inaktivitet när högtalaren går ner i sleep-mode.

Det verkade som det fanns fler här som sitter med Sonos-högtalare, vore kul att få detta bekräftat så att det faktiskt inte är något fel på min Play 1 Ljudet är alltså alls högt, men pausar man musiken och lyssnar någon decimeter från högtalaren hörs ett litet brusljud.

Att det brusar mer eller mindre är helt normalt,inget att oroa sig för.