Strömkoppling som försämrar prestandan på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Strömkoppling som försämrar prestandan på grafikkortet?

Som rubriken lyder undrar jag om mitt grafikkort inte kan utnyttjas till max på grund av hurdana mina pcie-kablar är. Jag köpte min dator begagnat när jag inte hade så bra koll på datorer och märkte först när jag inskaffade nytt grafikkort nyligen att det var kopplat galet. Har ett modulärt nätagg där input i det är 6-pin, förut var det kopplat med två stycken 4-pin koverterat till 6-pin, allt ut från EN sladd från agget. Den andra pci-e kabeln fanns, så är bara en som saknas.

Då mitt nätagg är rätt gammalt (enermax elt 620 awt) hittar jag inte ny sladd och det enda jag fick tag på var en pcie-kabel med 8-pin in i agget och som sen splittar upp sig i två sex-pin som ska gå in i grafikkorten och har nu kopplat dessa två sex pin mellan kortet och agget. Den sex-pin som går in i kortet har dessutom en 6-8pins adapter. Kan detta ställa till med problem? Strömmen borde väl ta kortaste vägen och inte alls fara via den 8-pins del som inte alls används. Är det också någon skillnad på vilken plats man sätter grafikkortet? Har det ganska långt ner nu för att få kablarna att räcka haha... Moderkortet är asus rampage extreme III.

Tacksam för alla svar och tips.

Permalänk
Avstängd

Det kan vara så att platsen för grafikkortet är den ända som levererar x16 hastighet, lättast är att testa eller kolla manualen om du har den ev söka efter manualen på google står ju ganska kortfattat om vilka slots osv som gör vad.

Gällande elen, låter som det är mycket problem finns Corsair 650w nätagg för 599kr på typ inet.se som fungerar hur bra som helst, är också ganska lätt att byta. Men jag tror inte elen ställer till med några problem så länge nätagget klarar av att leverera den el som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Det kan vara så att platsen för grafikkortet är den ända som levererar x16 hastighet, lättast är att testa eller kolla manualen om du har den ev söka efter manualen på google står ju ganska kortfattat om vilka slots osv som gör vad.

Gällande elen, låter som det är mycket problem finns Corsair 650w nätagg för 599kr på typ inet.se som fungerar hur bra som helst, är också ganska lätt att byta. Men jag tror inte elen ställer till med några problem så länge nätagget klarar av att leverera den el som behövs.

Okej tack, ska kolla med platserna.