Permalänk
Medlem

Vad är meter priset på singlemode fiber?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuuben:

Vad är meter priset på singlemode fiber?

Blåsfiber är inte dyr om du köper rullvis, någon krona per meter men det kräver ju en slang, fiber som ska dras utan skydd måste ju ha ett hölje och de blir dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fiber är inte så dyrt det som kostar är schaktning och utrustning. Det finns bidrag för kanalisation, men tio hus utan något bostadsområde i närheten är ganska svårt att motivera kostnaderna för förmodligen. Ett vanligt landsbygdsprojekt verkar kosta ett par miljoner innan bidragen. Men kostnad är omöjlig att säga utan att utreda och ta in offerter för hela entreprenaden. Ta kontakt med kommunen om du vill veta mer, förutom att de har ett eget stadsnät så har de någon form av samordnare som har koll på de lokala förutsättningarna. Det finns också andra aktörer som kan ta på sig en del av ansvaret, finansiering och kostnader. Utan att prata med dessa är det också svårt att veta om alternativ som radiolänk kan vara möjliga.

Permalänk
Medlem

Vill man dra ut fiber i landsbygden kan man söka EU bidrag för detta. De betalar då en viss summa av installationen på jag tror det är stamnätet.
Nu vet jag att de håller på att göra om reglerna för detta bidraget och att pengarna är slut för i år om jag förstod det rätt.
Reglerna för nästa år skulle tydligen som vanligt bli MYCKET krångligare (visst blir man förvånad). Men det finns dock att söka om man är intresserad. 1 villa eller 2 tror jag dock INTE räcker
Sedan har även Sverige om än inte en lag en vision om att 90% av svenska hushåll och företag skall ha tillgång till 100 mbit bredband till 2020.
Problemet med just denna vision är att om jag inte har hört helt fel att tillgång inte är samma sak som att det finns i din fastighet. Dvs om en firma, kommun etc drar fram fiber i ditt område och sätter en fiberbrunn i gatan 250meter bort men inte drar in fiber på din gata. Då kommer din fastighet att rapporteras som bredbandsförberedd. De anser avståndet är så pass nära att du själv faktiskt kan ha råd att bekosta dragningen själv och därför har tillgång till bredband. Att detta sedan kan kosta enorma summor beroende på geologin i området är för dem HELT ointressant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Vill man dra ut fiber i landsbygden kan man söka EU bidrag för detta. De betalar då en viss summa av installationen på jag tror det är stamnätet.
Nu vet jag att de håller på att göra om reglerna för detta bidraget och att pengarna är slut för i år om jag förstod det rätt.
Reglerna för nästa år skulle tydligen som vanligt bli MYCKET krångligare (visst blir man förvånad). Men det finns dock att söka om man är intresserad. 1 villa eller 2 tror jag dock INTE räcker
Sedan har även Sverige om än inte en lag en vision om att 90% av svenska hushåll och företag skall ha tillgång till 100 mbit bredband till 2020.
Problemet med just denna vision är att om jag inte har hört helt fel att tillgång inte är samma sak som att det finns i din fastighet. Dvs om en firma, kommun etc drar fram fiber i ditt område och sätter en fiberbrunn i gatan 250meter bort men inte drar in fiber på din gata. Då kommer din fastighet att rapporteras som bredbandsförberedd. De anser avståndet är så pass nära att du själv faktiskt kan ha råd att bekosta dragningen själv och därför har tillgång till bredband. Att detta sedan kan kosta enorma summor beroende på geologin i området är för dem HELT ointressant.

EU kommisionen har satt upp mål, det är därför man kan få "EUbidrag" De vill att hälften av EUmedborgarna ska använda 100Mbit 2020.

Digital Agenda for Europe
The DAE contains 13 specific goals which encapsulate the change we want to achieve:
1. the entire EU to be covered by broadband by 2013.
2. the entire EU to be covered by broadband above 30 Mbps by 2020
3. 50 % of the EU to subscribe to broadband above100 Mbps by 2020...

2013 hade 87% av Sveriges hushåll bredband, 92% av alla hushåll hade möjlighet till bredband och 99% av befolkningen hade möjlighet till bredband och 31% av alla svenska bredbandsabonnemang var på 100Mbit eller snabbare.

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/scoreboard/sweden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.