SweCookers - Välbakade grafikkort och annan elektronik

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

SweCookers - Välbakade grafikkort och annan elektronik

Ikväll skall vi pröva en ny kulinarisk läckerhet.
HD7950 tillagad på en bädd av aluminiumfolie och serveras med en doft av varm elektronik.

Vi får väl se om den överlever.

Har du några lyckade elektronik-bakningar?

Edit 1: Detta ser inte bra ut.

Edit 6: Färgningen på kretsytorna vid kondensatorerna är oxider på metallen, inte några trasiga kondensatorer eller kondensatorer som har brunnit.

Edit 2:Kortet startar men klarar inte av några större upplösningar, alla låg upplösningar fungerar fint. Märkligt. Idéer på vad det kan tänkas vara? Mina Google kunskaper har inte gett mig några bra upplysningar dessvärre.

Edit 3: Det visade sig att endast Display Port utgångarna fungerar ordentligt. Felet som uppstår på HDMI, DVI och VGA tyder på en defekt kondensator som börjar glappa och leda när den är fullt uppladdad alternativt läcker. (Samma krets i kortet som sköter dessa utgångar), tror dock det kan vara så att bakningen inte har något med lösningen att göra.

Ligger och stresstestar och kan glatt informera att den fungerar fint för mig nu.

Edit 4: Fungerar fint efter flera timmars användning nu, härligt!

Edit 5: efter legat still i en påse vill nu inte grafikkortet hittas längre av datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ikväll skall vi pröva en ny kulinarisk läckerhet.
HD7950 tillagad på en bädd av aluminiumfolie och serveras med en doft av varm elektronik.
http://i.imgur.com/QrKYu8w.jpg

Vi får väl se om den överlever.

Har du några lyckade elektronik-bakningar?

Edit 1: Detta ser inte bra ut.
http://i.imgur.com/HmIiom7.jpg

Edit 6: Färgningen på kretsytorna vid kondensatorerna är oxider på metallen, inte några trasiga kondensatorer eller kondensatorer som har brunnit.

Edit 2:Kortet startar men klarar inte av några större upplösningar, alla låg upplösningar fungerar fint. Märkligt. Idéer på vad det kan tänkas vara? Mina Google kunskaper har inte gett mig några bra upplysningar dessvärre.

Edit 3: Det visade sig att endast Display Port utgångarna fungerar ordentligt. Felet som uppstår på HDMI, DVI och VGA tyder på en defekt kondensator som börjar glappa och leda när den är fullt uppladdad alternativt läcker. (Samma krets i kortet som sköter dessa utgångar), tror dock det kan vara så att bakningen inte har något med lösningen att göra.

Ligger och stresstestar och kan glatt informera att den fungerar fint för mig nu.

Edit 4: Fungerar fint efter flera timmars användning nu, härligt!

Edit 5: efter legat still i en påse vill nu inte grafikkortet hittas längre av datorn.

Det var onödigt att baka kortet.
Den fungerade som den skulle. Det var bara att man skulle leka med lite inställningar i Catalyst. Synd att du bakade ett fullt fungerande grafikkort. Hur vet jag detta ?
Jo det är så att jag var den förr förra ägaren av just denna bebis.
R.I.P 7950

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Det var onödigt att baka kortet.
Den fungerade som den skulle. Det var bara att man skulle leka med lite inställningar i Catalyst. Synd att du bakade ett fullt fungerande grafikkort. Hur vet jag detta ?
Jo det är så att jag var den förr förra ägaren av just denna bebis.
R.I.P 7950

Om du är tvungen att "leka med lite inställningar" så var det väl inte fullt fungerande?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Om du är tvungen att "leka med lite inställningar" så var det väl inte fullt fungerande?

Det är ett väldigt känt problem som många AMD grafikkort har problem med. Det händer när man har Windows 8/8.1. Jag tror det är någon bugg med drivarna och Win 8. Men det finns många lösningar till detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Det är ett väldigt känt problem som många AMD grafikkort har problem med. Det händer när man har Windows 8/8.1. Jag tror det är någon bugg med drivarna och Win 8. Men det finns många lösningar till detta.

Så det är inte per design?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Det var onödigt att baka kortet.
Den fungerade som den skulle. Det var bara att man skulle leka med lite inställningar i Catalyst. Synd att du bakade ett fullt fungerande grafikkort. Hur vet jag detta ?
Jo det är så att jag var den förr förra ägaren av just denna bebis.
R.I.P 7950

Nja, det är ju en sanning av modifikation.
Det var knappast fullt fungerande när jag fick det av Appel99.

Sedan vad han hade gjort med det innan dess vet jag ej. Verifierade ju att det inte fungerade ordentligt den saken är klar, fungerade varken i Win 7 eller win 8.1. Så Drivrutinsbesvären var det ju då inte. Så bakom flötet är jag inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, det är ju en sanning av modifikation.
Det var knappast fullt fungerande när jag fick det av Appel99.

Sedan vad han hade gjort med det innan dess vet jag ej. Verifierade ju att det inte fungerade ordentligt den saken är klar, fungerade varken i Win 7 eller win 8.1. Så Drivrutinsbesvären var det ju då inte. Så bakom flötet är jag inte.

Var problemet att den bootade utan problem från Bios och upp, men precis när den skulle gå in på skrivbordet så blev det svart och no signal på skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det var onödigt att baka kortet.
Den fungerade som den skulle. Det var bara att man skulle leka med lite inställningar i Catalyst. Synd att du bakade ett fullt fungerande grafikkort. Hur vet jag detta ?
Jo det är så att jag var den förr förra ägaren av just denna bebis.
R.I.P 7950

Men usch på dig Melinho, hur kunde du sälja vidare ett kort med Elpida minnen?:D:D
Inte konstigt att det fakkar ur.:P
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Var problemet att den bootade utan problem från Bios och upp, men precis när den skulle gå in på skrivbordet så blev det svart och no signal på skärmen ?

Det + att kortet inte hittades i PCIe bussen vid varje uppstart, krävdes att man flyttade om det lite.
Skedde både på win8.1 +7 som sagt. Vad var hotfixen?

Skrivet av Lifooz:

Men usch på dig Melinho, hur kunde du sälja vidare ett kort med Elpida minnen?:D:D
Inte konstigt att det fakkar ur.:P
/Lifooz

Hahaha, moralen att sälja elpoda... nej fan hämta fjädrar och tjära?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det + att kortet inte hittades i PCIe bussen vid varje uppstart, krävdes att man flyttade om det lite.
Skedde både på win8.1 +7 som sagt. Vad var hotfixen?

Hahaha, moralen att sälja elpoda... nej fan hämta fjädrar och tjära?

Läs denna tråd. Det finns fett med trådar om detta tråd. Men det ska vara Elpida minnena som får för lite ström eller nått. Så man måste flasha kortet till det senaste. Verkar fixa problemet.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Men usch på dig Melinho, hur kunde du sälja vidare ett kort med Elpida minnen?:D:D
Inte konstigt att det fakkar ur.:P
/Lifooz

Hehe

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Läs denna tråd. Det finns fett med trådar om detta tråd. Men det ska vara Elpida minnena som får för lite ström eller nått. Så man måste flasha kortet till det senaste. Verkar fixa problemet.

Fast det hjälpte inte heller, en av de första grejerna jag gjorde var att flasha in den senaste bios:en. Testade även att manuellt öka VCore lite men kunde inte ändra spänningarna på minnet varken i Afterburner eller via bios ändring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast det hjälpte inte heller, en av de första grejerna jag gjorde var att flasha in den senaste bios:en. Testade även att manuellt öka VCore lite men kunde inte ändra spänningarna på minnet varken i Afterburner eller via bios ändring.

Hmm ok. Sorry glömde länka tråden lol.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=394578

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hmm ok. Sorry glömde länka tråden lol.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=394578

Men jag fattar inte hela sammanhanget ändå.

Och jag är nog inte den ända som vill veta bakgrunden, så istället för att gissa så kan ni väl skriva exakt som det vart.

Melinho2895: Sålde kortet till -----> DavidtheDoom.

Vad hände sen?

Vilka fel fanns på kortet?

Visste köparen om att(?) "men precis när den skulle gå in på skrivbordet så blev det svart och no signal på skärmen"

Skulle vara kul att få era egna åsikter.

Och efter att ha läst hela tråden så dömer jag till DavidtheDoom`s fördel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men jag fattar inte hela sammanhanget ändå.

Och jag är nog inte den ända som vill veta bakgrunden, så istället för att gissa så kan ni väl skriva exakt som det vart.

Melinho2895: Sålde kortet till -----> DavidtheDoom.

Vad hände sen?

Vilka fel fanns på kortet?

Visste köparen om att(?) "men precis när den skulle gå in på skrivbordet så blev det svart och no signal på skärmen"

Skulle vara kul att få era egna åsikter.

Och efter att ha läst hela tråden så dömer jag till DavidtheDoom`s fördel.

Jag sålde kortet till Appel99 för ganska länge sedan. Sen använde Appel99 kortet i några månader och sålde det till DavidtheDoom som "defekt". Jag fick reda på problemet för några dagar sedan, då jag har ett till likadant kort i min dator. Så detta problem verkar finnas på många AMD grafikkort. Lutar åt VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hahaha, moralen att sälja elpida... nej fan hämta fjädrar och tjära?

Japp, nu sätter vi igång, it´s time for payback.:D
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Hmm ok. Sorry glömde länka tråden lol.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=394578

Som sagt, inte applicerbart då jag testade det jag kunde för att åtgärda detta problemet, testade även med äldre drivrutiner där de inte har gjort ändringen som beskrivs i tråden du länkade.

Skrivet av skog1s:

Men jag fattar inte hela sammanhanget ändå.

Och jag är nog inte den ända som vill veta bakgrunden, så istället för att gissa så kan ni väl skriva exakt som det vart.

Melinho2895: Sålde kortet till -----> DavidtheDoom.

Vad hände sen?

Vilka fel fanns på kortet?

Visste köparen om att(?) "men precis när den skulle gå in på skrivbordet så blev det svart och no signal på skärmen"

Skulle vara kul att få era egna åsikter.

Och efter att ha läst hela tråden så dömer jag till DavidtheDoom`s fördel.

Melinho säger sig sålt kortet till Appel99, jag köpte det av Appel99.

När jag fick kortet så fanns följande problem:
Klarar inte av upplösningar över 800x600 på DVI & HDMI, VGA fungerar inte alls. Problem med att hittas i enhetshanteraren och startas när datorn POST:ar.

Testade följande:
Senaste VBIOS.
Manuellt öka spänningen i sagda bios för VCore.
Testa köras i PCIe 2.0 samt 3.0. Testats att köras i UEFI samt BIOS dator.
Körd med Win 7 samt Win 8.1.
Olika CCC, 12.10, 13.xx samt någon av de senaste 14 testades (de hade jag redan nedladdade).
Testade även att klocka ner GPU avsevärt och se om det förbättrades.

Bakade kortet och sedan fungerade DisplayPort kontakterna felfritt. Det gick tom att överklocka kortet något på föredetta stockspänningarna. Fungerade felfritt både i win 7 & 8.1. Inga problem med drivrutinerna. Det enda som var paj efter bakningen var att DVI, HDMI samt VGA outputs (samma kontroller på kortet) inte pallade ge bild, fungerade i 3-5minuter oavsätt OS och Driver. Sedan började den flimra röra på sig och slutligen bara rakt av slockna. DisplayPort fungerade dock som sagt helt fel fritt.

Efter ha legat orört i ca 3veckor så fungerade inte kortet alls, fick inte ens upp den i enhetshanteraren eller UEFI bios.

Skrivet av Melinho2895:

Jag sålde kortet till Appel99 för ganska länge sedan. Sen använde Appel99 kortet i några månader och sålde det till DavidtheDoom som "defekt". Jag fick reda på problemet för några dagar sedan, då jag har ett till likadant kort i min dator. Så detta problem verkar finnas på många AMD grafikkort. Lutar åt VRAM.

Som sagt, då det var noll problem på frambuffer när man körde DP men DVI var helt paj så kan det tämligen inte vara VRAM, speciellt inte när det bara rör en av de digitala kontrollerna på kortet. VRAM är gemensamt men outputs:en har olika kontrollers. Besväret uppvisar att besväret troligen kommer från en kondensator eller annat besvär, t ex läckström som traskar iväg åt fel håll.

Vad har du behövt göra på ditt likadana kort för att få det fungera? Har du samma problem med att DVI/HDMI är helt paj men DP fungerar felfritt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Som sagt, inte applicerbart då jag testade det jag kunde för att åtgärda detta problemet, testade även med äldre drivrutiner där de inte har gjort ändringen som beskrivs i tråden du länkade.

Melinho säger sig sålt kortet till Appel99, jag köpte det av Appel99.

När jag fick kortet så fanns följande problem:
Klarar inte av upplösningar över 800x600 på DVI & HDMI, VGA fungerar inte alls. Problem med att hittas i enhetshanteraren och startas när datorn POST:ar.

Testade följande:
Senaste VBIOS.
Manuellt öka spänningen i sagda bios för VCore.
Testa köras i PCIe 2.0 samt 3.0. Testats att köras i UEFI samt BIOS dator.
Körd med Win 7 samt Win 8.1.
Olika CCC, 12.10, 13.xx samt någon av de senaste 14 testades (de hade jag redan nedladdade).
Testade även att klocka ner GPU avsevärt och se om det förbättrades.

Bakade kortet och sedan fungerade DisplayPort kontakterna felfritt. Det gick tom att överklocka kortet något på föredetta stockspänningarna. Fungerade felfritt både i win 7 & 8.1. Inga problem med drivrutinerna. Det enda som var paj efter bakningen var att DVI, HDMI samt VGA outputs (samma kontroller på kortet) inte pallade ge bild, fungerade i 3-5minuter oavsätt OS och Driver. Sedan började den flimra röra på sig och slutligen bara rakt av slockna. DisplayPort fungerade dock som sagt helt fel fritt.

Efter ha legat orört i ca 3veckor så fungerade inte kortet alls, fick inte ens upp den i enhetshanteraren eller UEFI bios.

Som sagt, då det var noll problem på frambuffer när man körde DP men DVI var helt paj så kan det tämligen inte vara VRAM, speciellt inte när det bara rör en av de digitala kontrollerna på kortet. VRAM är gemensamt men outputs:en har olika kontrollers. Besväret uppvisar att besväret troligen kommer från en kondensator eller annat besvär, t ex läckström som traskar iväg åt fel håll.

Vad har du behövt göra på ditt likadana kort för att få det fungera? Har du samma problem med att DVI/HDMI är helt paj men DP fungerar felfritt?

Hmm ok. Problemet med mitt Sapphire 7950 är att allt fungerar bra. Kan köra 1080p utan problem. Men grejen är att när jag installerar drivrutiner (kan vara vilket som helst, har testat Omega och 13.12) så får jag blackscreen efter login screen. Jag kör Windows 8.1 Pro 64 bit. Fungerade det för dig att ha drivrutiner installerade med stock bios ? Riktigt irriterande problem då kortet fungerar prima utan några som helst drivrutiner. Men när jag installerar drivrutiner oavsett om det är via AMD hemsidan eller Windows update, så fungerar det skit efter log in skärmen. Även safe mode funkar galant.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Hmm ok. Problemet med mitt Sapphire 7950 är att allt fungerar bra. Kan köra 1080p utan problem. Men grejen är att när jag installerar drivrutiner (kan vara vilket som helst, har testat Omega och 13.12) så får jag blackscreen efter login screen. Jag kör Windows 8.1 Pro 64 bit. Fungerade det för dig att ha drivrutiner installerade med stock bios ? Riktigt irriterande problem då kortet fungerar prima utan några som helst drivrutiner. Men när jag installerar drivrutiner oavsett om det är via AMD hemsidan eller Windows update, så fungerar det skit efter log in skärmen. Även safe mode funkar galant.

Det fungerade galant med alla typer av drivrutiner och stock VBios när jag hade bakat kortet. Dock limiterades jag till DP ut och inget annan utkanal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det fungerade galant med alla typer av drivrutiner och stock VBios när jag hade bakat kortet. Dock limiterades jag till DP ut och inget annan utkanal.

För mig är det tvärtom. Allt fungerar som det ska. Men när man ska installera drivers så näh. Då blackscreenar den och det står no signal på skärmen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

För mig är det tvärtom. Allt fungerar som det ska. Men när man ska installera drivers så näh. Då blackscreenar den och det står no signal på skärmen.

Vad bra, då har vi konstaterat att ditt uttalande kring kortets funktionallitet var grundat på relativt felaktiga premisser.

Och psst, ett kort som inte klarar av att köras med drivrutiner är inte "helt".
Låter som två relativt dåliga kort om båda är paj liksom...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad bra, då har vi konstaterat att ditt uttalande kring kortets funktionallitet var grundat på relativt felaktiga premisser.

Och psst, ett kort som inte klarar av att köras med drivrutiner är inte "helt".
Låter som två relativt dåliga kort om båda är paj liksom...

Fast det fungerade ganska väl för Appel99. Sen vet jag inte vad som hände. Köpte dom själv här på SweC marknad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Fast det fungerade ganska väl för Appel99. Sen vet jag inte vad som hände. Köpte dom själv här på SweC marknad.

Fungerade ju inte alls för Appel99 när han sålde denna till mig. Sedan kan felet vara av både annan karaktär och troligen även orsak än vad ditt grafikkort har besvär med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Fungerade ju inte alls för Appel99 när han sålde denna till mig. Sedan kan felet vara av både annan karaktär och troligen även orsak än vad ditt grafikkort har besvär med.

Appel99 använde ju det ganska länge problemfritt innan han sålde det till dig. Så jag vet inte vad som har hänt medans.

Permalänk
Entusiast

Mmmm, doftar utsökt.
Gratinerat kretskort toppat med lite kondensatorer och extra minnesmoduler!

Roligt att det fungerade, provade själv att baka ett 9800GTX+ för ett tag sen för att få ihop ett spelbart grafikkort till WoW åt en bekant utan pengar och det har fungerat i flera månader nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sisyfos:

Mmmm, doftar utsökt.
Gratinerat kretskort toppat med lite kondensatorer och extra minnesmoduler!

Roligt att det fungerade, provade själv att baka ett 9800GTX+ för ett tag sen för att få ihop ett spelbart grafikkort till WoW åt en bekant utan pengar och det har fungerat i flera månader nu

Jag tror att det är en lödning som släppt igen efter kortet fått ligga lite. Allt annat verkar ok iaf.

Blir väl att köra ett test när man eventuellt får tid för det och kan tänka sig stå ut med doften.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror att det är en lödning som släppt igen efter kortet fått ligga lite. Allt annat verkar ok iaf.

Blir väl att köra ett test när man eventuellt får tid för det och kan tänka sig stå ut med doften.

Den doften är ju underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

För mig är det tvärtom. Allt fungerar som det ska. Men när man ska installera drivers så näh. Då blackscreenar den och det står no signal på skärmen.

Några få* transistorer finns i GPUn endast för att ge VGA-kompatibilitet så att man kan få bild under uppstart.
Att dessa transistorer fungerar anser inte jag vara ett tecken på 'fungerande' grafikkort.

*Inte numeriskt få, utan några få relativt totala antalet transistorer i en GPU.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara