Värt för mig att uppgradera till 8.1?

Permalänk
Medlem

Värt för mig att uppgradera till 8.1?

Tjena, jag har precis köpt en ny dator som jag får hem om någon dag, jag har en windows 7 key som jag kan använda, men frågan är om ni tycker att jag ska fixa 8.1 istället, är det så pass mycket bättre?

Det jag kommer göra med datorn är att spela wow och surfa.

Här är min dator ifall det spelar någon roll.

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz
8gb ram
gtx 760
intel ssd.

Det jag undrar är alltså vilka för/nackdelarna med 8.1 vs w7 är, och om det är värt det med tanke på vad jag ska ha datorn till.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa windows 8.1, nej. Kör själv på Windows 7 och funkar ju perfekt.
Windows 8.1, uppgradering till windows 7 helt enkelt, inte speciellt mycket förändringar förutom appar och lite annan design, TROR JAG.

Permalänk
Medlem

Eventuellt så kan du få lite bättre prestanda i vissa spel, optimeringar osv. Men i ditt läge hade jag suttit kvar på och väntat in 10:an som förmodligen kommer lanseras nån gång runt oktober-november.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag 8.1 skarpt. Jag är en av få som älskar 8.1 startskärmen :D.

Med det sagt, kommer du inte känna någon skillnad med Win 7 mot 8.1 i ditt användningsområde. Jag tror du borde använda din Wndows 7 nyckel.

Några tankar:

Du kommer nog störa dig på metro UI som de allra flesta. Det som du kanske kommer gilla är att drivrutiner i 8.1 är betydligt bättre skötta av OSet självt. Då man tidigare ofta fick ladda ner drivrutiner installera/updatera manuellt för vanliga nätverkskort, webkameror, grafikkort osv, så sköter Windows 8.1 det mesta alldeles utmärkt på egen hand. Så länge det är nyare hårdvara.

För mig är den största fördelen med Windows 8.1 att man kan länka sitt microsoft konto till operativsystemet. Det öppnar många smidiga möjligheter, framförallt synkning av information. Office synkar alla dokument, OneDrive alla filer, OneNote alla mina anteckningar och projekt, IE synkar min browserhistory, sparade lösenord, cookies, favoriter och mycket annat. I praktiken innebär det till exempel att jag kan ladda hem en fil till mitt skrivbord på min PC. Ta min laptop 1 minut senare sätta mig i soffan och jobba vidare med den filen då den ligger på mitt skrivbord där, synkat med onedrive. Jag kan söka upp 4 websidor på min laptop. Grabba telefonen (Win Phone 8.1) och lätt hitta dem i browser history. Jag tar ofta en bild med telefonen till OneNote och gör en anteckning när jag är ute och springer. När jag sedan kommer hem öppnar jag min OneNote och kan omedelbart börja jobba med min ide jag hade ute på språng. Samma med Office (tyvärr inte outlook än), Kalendern, Väckarklockan och mycket annat. Allt mitt arbete är alltså sömnlöst synkat på alla mina devices (samtidigt som allt ligger lokalt = snabbt), vilket underlättar mitt arbete något otroligt mycket.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Du kan testa Windows 8.1 Enterprise Evaluations gratis i 90 dagar http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-8-...

Och du kan även testa Windows 10 fram till sommaren 2015 http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Visa signatur

janee