Apple Macbook Air i 12 tum får USB 3.1 och fläktlös kylning

Permalänk

Någon som vet hur man inte får plats med en hörlurskontakt? Är den så tunn så att det inte får plats lär vi få bendgate på en helt annan nivå.
Får man plats med en USB 3,1 typ C så får man plats med en hörlurskontakt.

Skrivet av KiXeR:

Nuvarande Air har TN men om det är Retina är det IPS.

Inte nödvändigtvis, Apple har använt retina utan IPS förut.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Jag tror att det är batteri-optimeringen som det menas med här. Installera Windows på samma burk, och du är nere på 5 timmar istället för 8-9 som med Mac OS. Att man kan klämma ur 8 timmar batteritid från pro modellerna med separat grafikkort är väl ganska bra om man jämför med liknande specs på windows lappisar?

Du får inte 8 timmar om du använder det separata grafikkortet. Kanske 3, max 4.

Permalänk
Medlem

Jag älskar 3,5mm kontakten. Den är ju kompatibel med det mesta ända sedan 70talet och kablarna är billiga och man kan ha relativt långa. Känns fasligt onödigt att ta bort den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Jag älskar 3,5mm kontakten. Den är ju kompatibel med det mesta ända sedan 70talet och kablarna är billiga och man kan ha relativt långa. Känns fasligt onödigt att ta bort den.

Dom måste ju tjäna lite pengar på adaptrar också.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Bra på optimering?
Finns väl inget OS som käkar så mycket resurser som Apples.

Det kanske är nyckeln till att OSX är så långt före i stabilitet än vad Windows någonsin kommer att bli? Jag vill inte tycka Windows är speciellt resurssnålt det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det låter jävligt grymt med passivt kyld.

Kul att dom har fler än en färg, men samtidigt lite tråkigt att dom inte har lika många färger som på gamla iPod där man kunde välja rosa, lila, röd, grön och blå.

Ska dom plocka bort 3.5 mm kontakten, wtf? Varför?
Till och med plattor och mobiler har ju en 3.5 mm kontakt.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Bra på optimering?
Finns väl inget OS som käkar så mycket resurser som Apples.

Detta säger väl inte mycket om optimering än att den blivit bättre men, sedan 10.5 har min Macbook Pro bara fått längre och längre batteritid. Fler funktioner har jag också.

Byter jag från Chrome till Safari får jag utan vidare en timma batteritid extra (har samma plugins i bägge läsarna, Chrome är bara brutalt slö på precis allt).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Jag älskar 3,5mm kontakten. Den är ju kompatibel med det mesta ända sedan 70talet och kablarna är billiga och man kan ha relativt långa. Känns fasligt onödigt att ta bort den.

Och rykten har förekommit i alla tider om dittan och dattan, Apple har inte sagt ett ljud om specen så vad går du i taket om?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

...
Hur fungerar det att installera Windows på en Mac, finns det drivrutiner etc? Menar en "riktig" installation och inte med bootcamp eller liknande.. Hårdvaran är lockande men Inte OSX.

På vilket sätt är bootcamp inte en "riktig" installation?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas att jag någonsin har haft användning av en 3.5mm uttag på en laptop. Men jag kanske är ett undantag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Jag kan inte minnas att jag någonsin har haft användning av en 3.5mm uttag på en laptop. Men jag kanske är ett undantag

Du är inte ensam människa på jorden, de delar den med 7,2 miljarder

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hur fungerar det att installera Windows på en Mac, finns det drivrutiner etc? Menar en "riktig" installation och inte med bootcamp eller liknande.. Hårdvaran är lockande men Inte OSX.Skickades från m.sweclockers.com

Att installera Windows via bootcamp innebär att man gör en "native" installation men man får hjälp med drivrutiner och partitionering. Det går även att installera utan bootcamp. I vart fall går det bra på min Macbook pro från 2008. Bara att stoppa i en windowsskiva och boota som vanligt, formatera disken med NTFS och sen när installationen är klar stoppar man i en OS X skiva för att ladda in drivrutinerna. Går med andra ord att använda den som en ren windowsdator utan att ha OS X installerat på den, varför man nu skulle vilja det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Andra detaljer är att Apple inte helt oväntat satsar på en trimmad profil, vilket medför flera stora förändringar mot dagens modeller. [...] Det andra är att 3,5 mm-anslutningen för ljud försvinner och ersätts med någonting ännu ospecificerat.

[...] Apples fokus på en slimmad profil gör det även möjligt att anslutningen blir av den nya Type-C, vilken kräver en adapter för koppling av traditionella USB-enheter.

Men för helvete! Då vill jag inte ha någon "slimmad profil". Den ÄR redan tillräckligt tunn och nu när den ÄNTLIGEN får en användbar skärm och dessutom passiv kylning så förstör de den genom att ta bort de två viktigaste anslutningarna. USB Type‑C är välkommet, men man kastar inte bara ut USB hur som helst! Sen har den ju inte HDMI heller.

Att det ska vara så svårt att bygga en perfekt laptop. Alla egenskaper finns ju nu: högupplöst IPS, passiv kylning, SSD, tunn och lätt, bra tangentbord osv, men aldrig alla i samma dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men för helvete! Då vill jag inte ha någon "slimmad profil". Den ÄR redan tillräckligt tunn och nu när den ÄNTLIGEN får en användbar skärm och dessutom passiv kylning så förstör de den genom att ta bort de två viktigaste anslutningarna. USB Type‑C är välkommet, men man kastar inte bara ut USB hur som helst! Sen har den ju inte HDMI heller.

Att det ska vara så svårt att bygga en perfekt laptop. Alla egenskaper finns ju nu: högupplöst IPS, passiv kylning, SSD, tunn och lätt, bra tangentbord osv, men aldrig alla i samma dator.

Trots att det behövs adapter så tycker jag att miniDP är bättre än hdmi. Bara det faktum att själva kontakten är mindre och att man om man nu av någon dum anledning skulle vilja ha VGA så går det att få ut via DP vilket det inte gör via HDMI om man inte köper en dyr omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men för helvete! Då vill jag inte ha någon "slimmad profil". Den ÄR redan tillräckligt tunn och nu när den ÄNTLIGEN får en användbar skärm och dessutom passiv kylning så förstör de den genom att ta bort de två viktigaste anslutningarna. USB Type‑C är välkommet, men man kastar inte bara ut USB hur som helst! Sen har den ju inte HDMI heller.

Att det ska vara så svårt att bygga en perfekt laptop. Alla egenskaper finns ju nu: högupplöst IPS, passiv kylning, SSD, tunn och lätt, bra tangentbord osv, men aldrig alla i samma dator.

Om du läser artikeln så ser du dels att infon inte kommer från apple direkt. Dels att det står minst en usb 3.1. Ingenstans står det att den är utan usbportar.

Permalänk
Medlem

Kanske beror det på att jag är fumlig men jag brukar alltid försöka sätta in USB kontakten åt fel håll så för min del får de gärna ersätta den med Type-C. För mig är dock inte Macbook Air ett bra alternativ då jag behöver optisk signal till min DAC så det blir till att vänta på att de uppgraderar Pro modellen ordentligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Prodigys:

Trots att det behövs adapter så tycker jag att miniDP är bättre än hdmi. Bara det faktum att själva kontakten är mindre och att man om man nu av någon dum anledning skulle vilja ha VGA så går det att få ut via DP vilket det inte gör via HDMI om man inte köper en dyr omvandlare.

Sant, och HDMI borde egentligen fasas ut, för det är efterblivet på alla punkter. Men extremt få TV-apparater och projektorer har DP, vilket ofta ställer till med trubbel.

Skrivet av Skrotnisse92:

Om du läser artikeln så ser du dels att infon inte kommer från apple direkt. Dels att det står minst en usb 3.1. Ingenstans står det att den är utan usbportar.

Är inte USB 3.1 just Type‑C då? Min poäng är ju att det måste finnas vanliga USB-portar, om inte annat så pga alla miljoner USB-tillbehör som finns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Undra hur det slutar i och med att de nuvarande går att använda som stekplatta under belastning..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

På vilket sätt är bootcamp inte en "riktig" installation?

Skrivet av Delerium:

Att installera Windows via bootcamp innebär att man gör en "native" installation men man får hjälp med drivrutiner och partitionering. Det går även att installera utan bootcamp. I vart fall går det bra på min Macbook pro från 2008. Bara att stoppa i en windowsskiva och boota som vanligt, formatera disken med NTFS och sen när installationen är klar stoppar man i en OS X skiva för att ladda in drivrutinerna. Går med andra ord att använda den som en ren windowsdator utan att ha OS X installerat på den, varför man nu skulle vilja det.

Det är endast min bristande kunskap som gör att bootcamp inte är en riktig installation. Jag trodde att man körde windows från OSX med det, tack för förtydligandet.

Varför man skulle vilja köra windows på en mac är väl för att man är van vid programvaran och att macarna inte är lika överprisade längre som de var förr, sett till ren hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nej, kan du berätta mer om bluetooth, låter spännande..

Jag tycker det är orimligt som enda lösning, blir ju dyrt iom att man måste ha specialhörlurar, kräver strömförsörjning, är krångligt jämfört med sladd, och dessutom är ljudkvaliteten sämre.

Håller med men det är en alternativ lösning som redan fungerar. Apple är väl inte kända för att vara billiga i drift så att säga, adaptrar etc. brukar ju kosta en liten slant. Men det stod i artikeln att 3,5 mm skulle ersättas med någonting annat, kanske en 2,5 mm så man kan använda sina gamla nokia headsets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det är endast min bristande kunskap som gör att bootcamp inte är en riktig installation. Jag trodde att man körde windows från OSX med det, tack för förtydligandet.

Varför man skulle vilja köra windows på en mac är väl för att man är van vid programvaran och att macarna inte är lika överprisade längre som de var förr, sett till ren hårdvara.

Kan vara bra att köra med dubbla partitioner till en början så gjorde jag på min dator då jag precis hade köpt den då jag inte alls var van vid OS X. Men att helt skippa OS X tycker jag är onödigt, bättre att försöka vänja sig och ge det en chans.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Håller med men det är en alternativ lösning som redan fungerar. Apple är väl inte kända för att vara billiga i drift så att säga, adaptrar etc. brukar ju kosta en liten slant. Men det stod i artikeln att 3,5 mm skulle ersättas med någonting annat, kanske en 2,5 mm så man kan använda sina gamla nokia headsets

Jo det är onekligen kryptiskt vad ersättningen skulle kunna tänkas vara. Framtiden får utvisa!

Permalänk
Medlem

Brukar inte ha något emot att de rensar upp bland kontakterna på sina bärbara men tar de bort hörlursuttaget kommer jag definitivt sakna det. Sällan jag behöver använda några adaptrar alls på min rMBP (undantaget för Ethernet-porten ibland när WiFi:t är kasst på jobbet) men i detta fall skulle jag definitivt behöva det.

Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

Inte nödvändigtvis, Apple har använt retina utan IPS förut.

Av nyfikenhet, vilka retina skärmar syftar du på då? rMBP har ju haft IPS sen de först lanserades samma sak med retina iMac så vitt jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Men för helvete! Då vill jag inte ha någon "slimmad profil". Den ÄR redan tillräckligt tunn och nu när den ÄNTLIGEN får en användbar skärm och dessutom passiv kylning så förstör de den genom att ta bort de två viktigaste anslutningarna. USB Type‑C är välkommet, men man kastar inte bara ut USB hur som helst! Sen har den ju inte HDMI heller.

Att det ska vara så svårt att bygga en perfekt laptop. Alla egenskaper finns ju nu: högupplöst IPS, passiv kylning, SSD, tunn och lätt, bra tangentbord osv, men aldrig alla i samma dator.

Inte SSD, flash storage

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vi kanske får se en ny 'beats-port by Dr. apple'. Med mikrokontroller och licensieringsavgifter kan inget gå fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Inte SSD, flash storage

Exakt. Flash är väl solid state om något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Exakt. Flash är väl solid state om något.

Både ja och nej, en SSD bygger på Flash medan Flashstorage inte har ett omslutande hölje och sitter direkt på moderkortet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag trodde lagringen som sitter i nyare bärbara Apple datorer kallades PCIe-SSD

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Brukar inte ha något emot att de rensar upp bland kontakterna på sina bärbara men tar de bort hörlursuttaget kommer jag definitivt sakna det. Sällan jag behöver använda några adaptrar alls på min rMBP (undantaget för Ethernet-porten ibland när WiFi:t är kasst på jobbet) men i detta fall skulle jag definitivt behöva det.

Av nyfikenhet, vilka retina skärmar syftar du på då? rMBP har ju haft IPS sen de först lanserades samma sak med retina iMac så vitt jag vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPod_Touch#4th_generation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Jag trodde lagringen som sitter i nyare bärbara Apple datorer kallades PCIe-SSD

Nästan, PCIe-based flash storage

"Rather than go for old-school hard drives (HDDs), or even faster solid state drives (SSDs), Apple has instead chosen to top both of thee and go for next-generation PCI Express flash storage.

This storage is not just fast, it blows away SSDs. PCI Express flash storage is up to 2.5 times faster than the fastest SATA-based solid-state drive, and a whopping 10 times faster than a 7200-rpm a SATA hard drive."

Nu är du ut och cyklar, iPod Touch släpptes 2007, Apple började använda Retina först när iPhone 4 släpptes 2010 och den har IPS och sedan dess har de haft IPS för Retina.

"The iPhone 4 also introduced Apple's new high-resolution "Retina Display""

http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_4

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.