Vinn nätagg från Seasonic

Problem med dator alla filer och program är.lnk format. Vad ska ändras i regedit?

Permalänk
Medlem

Problem med dator alla filer och program är.lnk format. Vad ska ändras i regedit?

Hej. Igår installerade jag lite saker på datorn allting fungerade bra kunde Skypa och kolla YouTube men idag så sa datorn att det inte fanns ett ljudkort installerat så jag startade om datorn. När datorn hade startat om så vart varenda program, fil, dokument .ink (Kan vara .lnk fil kan inte riktigt se) filer till och med så kan jag inte komma åt system återställaren eller installera AVG för att kolla efter virus då den inte vet hur den ska öppnas.

Vet inte vad som är felet men kan inte komma åt ett enda program. Hoppas jag kan få hjälp med det här. Är skoldatorn för den delen så dom får väl installera om den efter lovet om den inte går att fixa på annat vis.

Permalänk
Medlem

Jag har haft det motsatta problemet (alla program blir länkar) och då löste den här sidan problemet, det kanske fungerar på andra hållet också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har haft det motsatta problemet (alla program blir länkar) och då löste den här sidan problemet, det kanske fungerar på andra hållet också

När jag laddar ner det så försöker den med Utorren vilken är det enda program som går att få igång och webbläsaren när det blir error så trycker jag via Webben för att lösa det men ja. Inga fler alternativ från någon mer?

Permalänk
Medlem

När den försöker ladda ner med Utorrent (Vilket den alltid gör av någon anledning) så står det att den inte är korrekt bkodad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Hej. Igår installerade jag lite saker på datorn allting fungerade bra kunde Skypa och kolla YouTube men idag så sa datorn att det inte fanns ett ljudkort installerat så jag startade om datorn. När datorn hade startat om så vart varenda program, fil, dokument .ink (Kan vara .lnk fil kan inte riktigt se) filer till och med så kan jag inte komma åt system återställaren eller installera AVG för att kolla efter virus då den inte vet hur den ska öppnas.

Vet inte vad som är felet men kan inte komma åt ett enda program. Hoppas jag kan få hjälp med det här. Är skoldatorn för den delen så dom får väl installera om den efter lovet om den inte går att fixa på annat vis.

Jag fick samma fel på min jobbdator, det som hände för mig var att alla .exe bytter ut mot .lnk dvs att till exempel chrome.exe som öppnar webbläsaren blev till chrome.lnk som inte gör något bra alls.

Det löstes genom att blåsa om hela datorna, det går att spara det man vill etc, men det var jobbdatorn, så hade inget sparat på diskarna etc.
Testa först att bara döpa om filerna till .exe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Hahaha, varit på LAN eller liknanden nyligen? Lämnat din dator olåst?
Antingen har du klantat dig eller så har någon busat med dig, detta är inte på något sätt ett virus.

Kollade följande path i regedit.exe
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.lnk
Här ska endast "Standard" finnas.
I undermapparna ska det endast finnas:
OpenWithList: "Standard"
OpenWIthProgids: "Standard" och lnkfile, båda ska ha 0-värde.

Starta sedan om så är problemet borta

Skrivet av Nesvop:

Jag fick samma fel på min jobbdator, det som hände för mig var att alla .exe bytter ut mot .lnk dvs att till exempel chrome.exe som öppnar webbläsaren blev till chrome.lnk som inte gör något bra alls.

Det löstes genom att blåsa om hela datorna, det går att spara det man vill etc, men det var jobbdatorn, så hade inget sparat på diskarna etc.
Testa först att bara döpa om filerna till .exe.

What, blåsa om hela datorn? Vad har ni för IT-avdelning egentligen? Jag hittade hur man fixar det utan alltför mycket problem

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kan inte ens ändra till .exe fortsätter att vara .lnk fil. Ska man blåsa datorn måste jag ta den till skolan som öppnar den 8 januari så tänkte se om det går att fixa på andra vägar men de mesta som man ska ladda ner för att fixa det är typ .zip och mitt WinRaR funkar inte heller... Kan inte ladda ner något sånt heller för datorn vet inte hur man öppnar .exe filer typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Antingen har du klantat dig eller så har någon busat med dig, detta är inte på något sätt ett virus.

What, blåsa om hela datorn? Vad har ni för IT-avdelning egentligen? Jag hittade hur man fixar det utan alltför mycket problem

Du kanske kunde säga hur du gjorde i sådana fall?

De fipplade lite med registren innan de blåste om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Så jag har antagligen klantat mig då för har inte varit på något LAN... Men känns konstigt för jag har inte varit och mixtrat på något laddade ner någon fil och sånt igår men den sa inget om det. Det var idag som jag märkte att inte ljudkortet funkade och då gjorde man det vanliga och startade om datorn men då vart det så här. Har provat med felsäkert också men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Istället för att bara ägna dig åt att håna övriga i tråden,
så kan väl du med ditt överlägsna intellekt ge information om hur problemet löses.

Och hur kan du vara 100% säker på att det inte är virus/malware?
Är det kanske du personligen som saboterat TS dator?

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Du kanske kunde säga hur du gjorde i sådana fall?

De fipplade lite med registren innan de blåste om datorn.

Skrivet av Z3NT0S:

Så jag har antagligen klantat mig då för har inte varit på något LAN... Men känns konstigt för jag har inte varit och mixtrat på något laddade ner någon fil och sånt igår men den sa inget om det. Det var idag som jag märkte att inte ljudkortet funkade och då gjorde man det vanliga och startade om datorn men då vart det så här. Har provat med felsäkert också men det funkade inte heller.

Jaha, ni vill veta hur man fixar det också? 0.o

Lag in det i posten ovan, man måste ta bort några värden i profilen i registret så är problemet borta sedan

Det du gjort är att du av misstag valt ett program som standard-program för .lnk (genvägar) filer. Detta gör att den försöker använda det specifika programmet för att öppna genvägen, när den egentligen går till att öppna ett program.

Om du öppnar utforskaren och manuellt går in på C:/program/skype/ etc och kör skype.exe så borde det fungera.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har försökt att komma åt alla möjliga program och filer men det funkar inte. Kan inte komma åt kontrollpanelen för då står det: Den här filen är inte kopplad till något program för att slutföra återgärden. Installera ett program eller skapa en association i kontrollpanelsobjektet Standardprogram om det redan finns ett program installerat. Det som står längst upp i samma flik som krysset så är det: ::{26EE0668-A00A-44D7-9371.BEB064C98683}. Sedan kommer samma upp fast istället för alla siffror så är det explorer.exe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Lag in det i posten ovan, man måste ta bort några värden i profilen i registret så är problemet borta sedan

Det du gjort är att du av misstag valt ett program som standard-program för .lnk (genvägar) filer. Detta gör att den försöker använda det specifika programmet för att öppna genvägen, när den egentligen går till att öppna ett program.

Om du öppnar utforskaren och manuellt går in på C:/program/skype/ etc och kör skype.exe så borde det fungera.

Och hur kommer jag åt utforskaren? Kan inte öppna mappar heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Kanske detta funkar?

http://www.sevenforums.com/tutorials/19449-default-file-type-...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kollade följande path i regedit.exe
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.lnk
Här ska endast "Standard" finnas.
I undermapparna ska det endast finnas:
OpenWithList: "Standard"
OpenWIthProgids: "Standard" och lnkfile, båda ska ha 0-värde.

Starta sedan om så är problemet borta

Kommer inte åt regedit.exe heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vi (jag och IT-avdelningen) gjorde faktiskt hela denna kedjan, och det löste inte problemet, så det kan vara lite klurigare än såhär :-).
Inte säker på att de gjorde hela kedjan men vi ersatte hela registret med en "fräsch" variant.

Tack för hjälpen i vart fall, jag vill lära mig ifall någon annan råkar ut för samma fel

Permalänk
Medlem

Kan komma åt WinRaR genom egenskaper om man högerklickar på ett program.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

OKej, jag kan få upp CMD och Aktivitetshanteraren och WinRAR. Ska testa den sista av länkarna du skickade Dudde, ingen fler som vet hur man kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Ctrl+R -> du får upp "Kör-fältet"
Skriv Regedit
Tryck enter
=
Profit!

Fungerar inte det så tryck på startmenyn och skriv regedit.exe, då ska det fungera. Har du en bild eller nåt på vad som händer när du trycker på ett program?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Vi (jag och IT-avdelningen) gjorde faktiskt hela denna kedjan, och det löste inte problemet, så det kan vara lite klurigare än såhär :-).
Inte säker på att de gjorde hela kedjan men vi ersatte hela registret med en "fräsch" variant.

Tack för hjälpen i vart fall, jag vill lära mig ifall någon annan råkar ut för samma fel

Skumt. Vår alternativa lösning var att man rensade hela lokala profilen på datorn -> Avancerade inställningar och tog bort den. När man sedan loggar in får man en ny fräsch profil utan detta problem.
Finns säkert något virus som gör samma sak fast lite värre kanske?

Jag lyckades iaf återskapa det och manuellt trycka in det i registret och dryga med en kollega, nog fungerade det alltid..

Lyckades även ta bort det på samma väg. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3NT0S:

Vad menar du? Om du trycker {Win} + R och sedan skriver cmd {Retur}.

I fönstret som öppnas skriver du regedit {Retur}.

Vad händer i denna process som gör att du inte kommer åt?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skumt. Vår alternativa lösning var att man rensade hela lokala profilen på datorn -> Avancerade inställningar och tog bort den. När man sedan loggar in får man en ny fräsch profil utan detta problem.
Finns säkert något virus som gör samma sak fast lite värre kanske?

Jag lyckades iaf återskapa det och manuellt trycka in det i registret och dryga med en kollega, nog fungerade det alltid..

Lyckades även ta bort det på samma väg. ^^

Nu fjärrstyrde han datorn så jag vet inte exakt vad som hände (på jobbet har vi inte admin-rättigheter på våra datorer...), men jag tyckte det såg ut som att han ersatte, och inte rensade allt. Vilket skulle kunna förklara varför det låg kvar efter.

Inte säker dock :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Nu fjärrstyrde han datorn så jag vet inte exakt vad som hände (på jobbet har vi inte admin-rättigheter på våra datorer...), men jag tyckte det såg ut som att han ersatte, och inte rensade allt. Vilket skulle kunna förklara varför det låg kvar efter.

Inte säker dock :-).

Så kan det vara Om den känner att posten redan finns då hoppar den bara över den å tar inte bort den gamla som finns Iaf om man kör den vanliga "import registry keys" typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad menar du? Om du trycker {Win} + R och sedan skriver cmd {Retur}.

I fönstret som öppnas skriver du regedit {Retur}.

Vad händer i denna process som gör att du inte kommer åt?

Det som hämder när jag trycker (Win)+R och skriver CMD så kommer öppnar sig uTorrent och säger: Kan inte ladda "cmd.exe" torrenten är inte korrekt bkodad. Och jag har märkt det att vissa har som bild ett "u" vilket symbolerar att det är en torrent nedladning. Men jag kan få upp CMD genom aktivitetshanteraren. Men när jag sen skriver "regedit" så kommer uTorrent och säger samma sak fastmed regedit.exe. Gissar att jag får vänta till efter lovet och låta dom som har hand om IT där blåsa datorn. Hadde hoppats att det går att fixa genom något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Prova starta regedit genom aktivitetshanteraren isf.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Prova starta regedit genom aktivitetshanteraren isf.

Alltså för att öppna CMD via aktivitetshanteraren så använder jag "CTRL" samtidigt som jag trycker på "Arkiv" sen "Ny aktivitet" då öppnas CMD.

Permalänk
Medlem

Kan du backa (återställning) datorn i felsäkert läge till en tidpunkt då den fungerade? alltså innan du installerade programen. Och sen köra en virus koll i felsäkert läge som admin så klart ;).
Gör skälv så om något börjar spöka med datorn :).

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kan du backa (återställning) datorn i felsäkert läge till en tidpunkt då den fungerade? alltså innan du installerade programen. Och sen köra en virus koll i felsäkert läge som admin så klart ;).

Vet inte kommer inte åt återställning utan felsäkert tror det inte funkar annars heller men ska kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tyvärr så gick det inte. Står att det inte är kopplat till något program