Dell visar XPS 13 med Infinity-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Batteritiden är dock en besvikelse. När jag kör maskinen som jobbdator, dvs lite onenote, outlook o surf, powerpoint. Så får jag cirka 6 timmar ur maskinen. 1.5-2h mindre än jag trott. Jag kör "balanced" o har stängt ner allt onödigt.

För att få ut Dells annonserade 10-11 h så får man köra med skärmen på 15% o inte röra maskinen...

// LZ

Det suger. Läst reviews av 1080p-versionen som också hade svårt att leva upp till Dells 15tim claim. Borde verkligen införas nån branschstandard för att mäta batteritider för att lita på tillverkarnas siffror är jävligt lotto. 6tim låter ganska lite :/

Permalänk
Medlem

Är batteritiden en sån stor besvikelse är det tråkigt. Läste dock i recensionen som länkades på förra sidan där det nämns 7 timmars batteritid vid filmtittande vilket jag tycker är mycket bra.

Avvaktar lite till innan jag gör ett köp.

Permalänk
Medlem

nu har jag laddat den fullt 3 ggr o hamnar nog på cirka 7h blandat användade. Dvs samma som jag får på min Macbook Air om jag kör Windows på den. Kör jag OSX på min MBA får jag 9-10h lätt.

Så Windows är energihungrigt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nu har jag laddat den fullt 3 ggr o hamnar nog på cirka 7h blandat användade. Dvs samma som jag får på min Macbook Air om jag kör Windows på den. Kör jag OSX på min MBA får jag 9-10h lätt.

Så Windows är energihungrigt

// LZ

Kom datorn med Windows-version utan sedvanligt crapware a'la McAfee? I många reviews sa dom att den kom med nån signature edition Windows med endast det nödvändiga. En titt på processerna i vanliga OEM versioner av Windows så förstår man varför det kan vara energihungrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den kom laddad med junk, så jag formaterade om o tryckte på Win 8.1 x64 Enterprise o Office 365

Kör IE11 då den skall vara energisnålast.... har Visual studio 2013, spotify....typisk "jobb" dator

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Den kom laddad med junk, så jag formaterade om o tryckte på Win 8.1 x64 Enterprise o Office 365

Kör IE11 då den skall vara energisnålast.... har Visual studio 2013, spotify....typisk "jobb" dator

// LZ

Då finns det nog inte så många andra förklaringar till medelmåttig batteritid :/ Otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att få tag på versionen med FHD i5 128/256GB i Sverige? Tycker jag har letat överallt men hittar bara QHD med eller utan touch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theez:

Går det att få tag på versionen med FHD i5 128/256GB i Sverige? Tycker jag har letat överallt men hittar bara QHD med eller utan touch...

Dell Sverige verkar bara släppa i7-versionerna med QHD touch av nån anledning. Visste inte att det fanns QHD utan touch, var har du sett den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har valt att ansöka om returbegäran då datorn inte alls lever upp till mina förväntingar gällande batteritid. Dessutom så upplever jag att fläkten kan låta väl mycket. Förhoppningsvis blir det inga problem att returnera den.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Dell Sverige verkar bara släppa i7-versionerna med QHD touch av nån anledning. Visste inte att det fanns QHD utan touch, var har du sett den?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg helt fel på Dell's hemsida, står pekteknik under en av fyra versioner som finns och antog då att dom andra inte hade touch.

Tråkigt att Dell inte valt att sälja FHD, verkar inte som någon butik har valt att ta in den heller... Får väl bli att importera den i värsta fall. Valet står mellan denna och Asus UX305FA och då vinner ju xps 13 rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag har valt att ansöka om returbegäran då datorn inte alls lever upp till mina förväntingar gällande batteritid. Dessutom så upplever jag att fläkten kan låta väl mycket. Förhoppningsvis blir det inga problem att returnera den.

Tråkigt, usla batteriuppskattningar av Dell :/

Skrivet av Theez:

Såg helt fel på Dell's hemsida, står pekteknik under en av fyra versioner som finns och antog då att dom andra inte hade touch.

Tråkigt att Dell inte valt att sälja FHD, verkar inte som någon butik har valt att ta in den heller... Får väl bli att importera den i värsta fall. Valet står mellan denna och Asus UX305FA och då vinner ju xps 13 rejält.

Ganska otroligt av Dell att bara ta in QHD/i7-varianter med instegspris på 10k+ när den har hyllats runt om på nätet bl.a för sin prisvärdhet i och med de lägre specade varianterna. Dessutom alla nackdelar som kommer med högblanka skärmar med ultrahög upplösning. Problemet med att importera laptops är t-bordet Får hoppas att det fattiga modellvalet i Sverige endast beror på komponentbrist och att Dell Sverige introducerar FHD-modellerna inom snar framtid.

Permalänk

XPS 13 i7 5600 och FHD är min dröm. Köper den om den kommer. Vill ogärna importera... Ping Dell

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theez:

Såg helt fel på Dell's hemsida, står pekteknik under en av fyra versioner som finns och antog då att dom andra inte hade touch.

Tråkigt att Dell inte valt att sälja FHD, verkar inte som någon butik har valt att ta in den heller... Får väl bli att importera den i värsta fall. Valet står mellan denna och Asus UX305FA och då vinner ju xps 13 rejält.

Står mellan samma val. FHD ftw. Dell, komigen nu!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Theez:

Går det att få tag på versionen med FHD i5 128/256GB i Sverige? Tycker jag har letat överallt men hittar bara QHD med eller utan touch...

Hej Theez

Den nye XPS 13 med QHD+ touch-skærm er på nuværende tidspunkt kun tilgængelig i udvalgte europæiske lande. Vi fortsætter med at vurdere vores produktportefølje i de lande, hvor vi driver forretning, og vi vil se på mulighederne for at lancere yderligere konfigurationsmuligheder over de kommende uger.

Vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke sige noget om hvorvidt de andre versioner med i5 & non-touch kommer til at være tilgængelige på et senere tidspunkt & råder dig til at holde øje med vores side, samt eventuelle pressemeddelelser: http://dell.to/1CznS02

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att se att det är fler än jag som vill ha XPS 13 med matt skärm. Nu när Dells representant vet att det finns en efterfrågan så kan man ju alltid kontakta lite återförsäljare och tjata lite, så ser de också att finns en efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej Theez

Den nye XPS 13 med QHD+ touch-skærm er på nuværende tidspunkt kun tilgængelig i udvalgte europæiske lande. Vi fortsætter med at vurdere vores produktportefølje i de lande, hvor vi driver forretning, og vi vil se på mulighederne for at lancere yderligere konfigurationsmuligheder over de kommende uger.

Vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke sige noget om hvorvidt de andre versioner med i5 & non-touch kommer til at være tilgængelige på et senere tidspunkt & råder dig til at holde øje med vores side, samt eventuelle pressemeddelelser: http://dell.to/1CznS02

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Jag hoppas verkligen att ni får in http://www.dell.com/us/p/xps-13-9343-laptop/pd?oc=dncwt5130s&... till Sverige snart.

Sedan tycker jag att det är dåligt att er support i Sverige inte kan svara på frågan om den hetaste produkten ni har på marknaden just nu, samt att er säljavdelning inte existerar mer.

I övrigt så ringde jag till Inet som lovade att se över om dem kunde hjälpa till att ta in den. Jag hänvisade till att behovet finns hos flertalet Sweclockersmedlemmar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

QHD skärmen ger DPI scaling problem, sämre batteritid samt att och blank skärm ger problem med reflektioner. Så jag är också väldigt intresserad av FHD varianten då skärmen är "bättre", batteritiden är bättre, den väger mindre och priset är bättre.

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaH:

QHD skärmen ger DPI scaling problem, sämre batteritid samt att och blank skärm ger problem med reflektioner. Så jag är också väldigt intresserad av FHD varianten då skärmen är "bättre", batteritiden är bättre, den väger mindre och priset är bättre.

Håller med om allt du skriver. Dock tveksam till om 1920x1080 är körbart utan skalning på 13" skärm? metro läget kommer ju funka bra, men vanliga windows tror jag texten kommer vara för liten i.

// LZ

Permalänk
Medlem

DELL, vad händer?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

DELL, vad händer?

Jeg har desværre intet nyt omkring dette. Beklager

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

AnandTech fick över 15tim batteritid med FHD/i5-modellen med deras light-use test Lite under 10tim för QHD-modellen.

Permalänk
Medlem

jag fick 6.30 med Office 365 o outlook startat, lite IE 11, lite spotify o lite powerpoint

Jag behövde köra skärmen på cirka 75% ljus, då den var så pass ljussvag annars att den inte syntes i ett upplyst rum

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag fick 6.30 med Office 365 o outlook startat, lite IE 11, lite spotify o lite powerpoint

Jag behövde köra skärmen på cirka 75% ljus, då den var så pass ljussvag annars att den inte syntes i ett upplyst rum

// LZ

Ännu en nackdel med högblanka skärmar, man måste kräma dom på hög ljusstyrka för att man ska se nåt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att säga några positiva saker om den:

1) Superlätt, verkligen STOR skillnad mot min Macbook Air
2) Pekplattan, var den bästa jag kör på Windows/PC - 80% av MBA
3) i7 som jag hade hemma, var riktigt pigg

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

För att säga några positiva saker om den:

1) Superlätt, verkligen STOR skillnad mot min Macbook Air
2) Pekplattan, var den bästa jag kör på Windows/PC - 80% av MBA
3) i7 som jag hade hemma, var riktigt pigg

// LZ

Hur tycker du att det funkar med skalningen? Kör du optimal skalning (200%) eller något annat? I teorin är 200% överlägset bäst, men 1600x900 i effektiv arbetsyta tycker jag är för lite.

Permalänk
Medlem

Sitter också och väntar på varianten med 1920x1080 och i5, tråkigt att den inte går att köpa i dagsläget.

Permalänk
Medlem

för mig som snart fyller 42, så var 200% precis användbart, lite litet. Men man kan ju trimma fonter etc i den program man använder. 250% som är default på maskinen, kändes bekvämast. Problemen uppstår när man kör program som inte är DPI aware, tyvärr fler än man tror. Blev oxo lite mysko när man kopplade in projektor via mini Displayport -> VGA adaptern, då windows inte ställer in dpi skalning separat, utan den räknar ut ett medel mellan inkopplade skärmar.

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

för mig som snart fyller 42, så var 200% precis användbart, lite litet. Men man kan ju trimma fonter etc i den program man använder. 250% som är default på maskinen, kändes bekvämast. Problemen uppstår när man kör program som inte är DPI aware, tyvärr fler än man tror. Blev oxo lite mysko när man kopplade in projektor via mini Displayport -> VGA adaptern, då windows inte ställer in dpi skalning separat, utan den räknar ut ett medel mellan inkopplade skärmar.

// LZ

Tack för svaret! Det låter väldigt konstigt att Windows inte kan köra olika skalning på olika skärmar. Så man måste alltså sätta 1:1 på laptopens skärm för att allt ska se rätt ut på en extern skärm? 1:1 lär ju bli mer eller mindre oanvändbart med så hög upplösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Tack för svaret! Det låter väldigt konstigt att Windows inte kan köra olika skalning på olika skärmar. Så man måste alltså sätta 1:1 på laptopens skärm för att allt ska se rätt ut på en extern skärm? 1:1 lär ju bli mer eller mindre oanvändbart med så hög upplösning!

Den valde 200% som "mellan läge", funkade i PowerPoint(vilket jag oftast kör på projektor) - men 200% på 1280x1024 eller 1024x768 ser inte vackert ut.

Detta kommer sannolikt lösas i Win 10, men det är ju en bit bort.

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem

Nu verkar 1080p modellen finnas på Dell's sida!
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9343-laptop/pd?ref=PD_Family

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64