Dell visar XPS 13 med Infinity-skärm

Permalänk
Medlem

undrar vad det är för SSD i den? Märke alltså...o vad det är för M2 SSD på 512gb alternativet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man behöver däremot just Win8.1 för skalningen i tidigare versioner fungerar sämre.

Den skalning du referera till introducerades i Windows Vista med WDDM 1.0. Däremot tenderade Vista att bara använda "XP Scaling" (då detta i regel fungerar bättre i små mängder), och man behövde om till "Vista Scaling" manuellt. Senare versioner har varit smartare med att själv att byta metod, men hur skalningen därefter fungerar har inte ändrats.

Därefter handlar det helt om programmet själv deklarerat DPI scaling korrekt eller inte. Tyvärr är det många som missar där, specifikt att de deklarerar stöd utan att hantera det - och det är då konstigheter uppstår. Eclipse är ett enkelt exempel på ett felaktigt skrivet program. Notepad++ och Steam använder korrekt beteende.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Den skalning du referera till introducerades i Windows Vista med WDDM 1.0. Däremot tenderade Vista att bara använda "XP Scaling" (då detta i regel fungerar bättre i små mängder), och man behövde om till "Vista Scaling" manuellt. Senare versioner har varit smartare med att själv att byta metod, men hur skalningen därefter fungerar har inte ändrats.

Därefter handlar det helt om programmet själv deklarerat DPI scaling korrekt eller inte. Tyvärr är det många som missar där, specifikt att de deklarerar stöd utan att hantera det - och det är då konstigheter uppstår. Eclipse är ett enkelt exempel på ett felaktigt skrivet program. Notepad++ och Steam använder korrekt beteende.

Möjligt att algoritmen införts tidigare, men är först med Win8.1 som man kan använda mer än 150% zoom och är just 200% där skalningen börjar fungera riktigt bra då det är en heltalsfaktor mellan skalad och oskalad pixels.

Vissa applikationer, t.ex. IE, har haft andra zoom-nivåer tidigare, men är först i Win8.1 som OSet kan skala till 200% för applikationer som inte själva är DPI-medvetna.

Edit: och undrar om vi pratar om samma sak. Applikationer som är DPI-medvetna är ett icke-problem, de fungerar ju bra även med 125% skalning. Det jag refererar till är just applikationer som inte har något koncept om DPI alls, t.ex. Steam-klienten. Den skalas helt OK i Win8.1 om man har 200% zoom, alla grafiska element och text har rätt proportioner, fungerar även med 150% men där blir text lite suddigt. Fanns den typen av skalning verkligen innan Win8 (och i 200% zoom innan 8.1)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En recension på denna vore ju trevligt! Helst då på modellen med 1080p

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Medlem

Vore även intressant att veta om det är möjligt att installera mer minne samt eventuellt byta ut ssd'n.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

hoppas denna får en schysst dockstation som tillbehör, då kan det bli köp.

Permalänk
Medlem

Här den första recension jag hittat

http://www.cnet.com/products/dell-xps-13-2015/

Tyvärr så är deras batteritest en besvikelse. 7h av de utlovade 12(15) fick de ut. De är ngt sämre än jag får ut ur min MBA med OSX Office 365 eller MBA med Win 8.1 office 365.

// Lazze

Permalänk
Medlem

när kommer man börja få tag på en sån här då?

ser att leveranserna börjar 20 januari, betyder det en vecka efter eller en månad?

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på när man kan börja köpa en sån här?
Är lite akut behov av en schysst 13" laptop med bra prestanda till studierna!

Finns det ingen Hdmi utgång på en sån här så man kan koppla in datorn till tvn?

Permalänk

Enligt Dells facebook-sida så i slutet av januari om vi har tur
https://www.facebook.com/DellSweden/posts/646805938774679

" Hej igen. Jeg har akkurat lige fået info om, at den nye XPS 13 forventes lanceret på det nordiske marked i slutningen af januar, og kunne forestille mig at det er ca. det samme med de andre modeller.
Ha en rigtig fin dag.
Med venlig hilsen ""
Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar"

Men andra får andra bud
"Dell Hello Alexandre, we are sorry, but we can not tell you when the new models will be available in Sweden. When you want to be updated check please our Press Releases page: http://www.dell.com/.../secorp1/newsroom-press-releases... # Regards, Roman"
https://www.facebook.com/DellSweden/posts/654951247960148

Permalänk
Medlem

nu finns dem på Dells svenska sida. Sugen på att beställa...skulle bara vilja se ett oberoende batteritest

// LZ

Permalänk
Medlem

Trillade dit o beställde en Med 512gb m2.SSD

Kommer nästa vecka

Köpte extra batteriet oxo - med tanke att använde det på dagen istället för nätadapter då jag ofta är på resande fot

// LZ

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen billig version? den med full hd skärm skulle väll komma i samma vända? :/ penga brist!"

Permalänk
Medlem

mmm tydligen så släpper de olika versioner i olika länder. Tror bara USA o Australien har i3 med FHD varianten.... de tycker väl vi har för mkt stålar Jag sålde ett av mina barn för att ha råd de kan man ju göra nya av själv lixom

Permalänk
Medlem

När jag la ordern stod det beräknad leverans 28/1 - nu står det 9/2...suck! 3 veckor. Antagligen för att jag la till extra batteriet...

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att Sverige endast får versionen med 4k-skärm? Blev sugen på denna dator (speciellt när Dell brukar ha trevliga studentrabatter) men har ingen lust att betala 5000kr extra för sämre batteritid och en högblank skärm :/ Hänger det några Dell-representanter på SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det bekräftat att Sverige endast får versionen med 4k-skärm? Blev sugen på denna dator (speciellt när Dell brukar ha trevliga studentrabatter) men har ingen lust att betala 5000kr extra för sämre batteritid och en högblank skärm :/ Hänger det några Dell-representanter på SweClockers?

Jag o fler med mig har konstigt nog fått ganska snabba svar över Dells svenska facebooksida, kan vara värt att testa där

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag o fler med mig har konstigt nog fått ganska snabba svar över Dells svenska facebooksida, kan vara värt att testa där

// Lazze

Tack för tipset. Synd med företag som inte kan vidga vyerna förbi FB och Twitter i sina kundrelationer, tror jag skickar ett gammalt hederligt mail ist Återkom gärna med intryck när du har fått din XPS

Edit: Dell verkar inte ens ta emot mail för produktfrågor. Screw that then, gissar att fler möjliga försäljningar av nya XPS-modellen än bara från mig går förlorade i Sverige om dom endast säljer i7-varianter med instegspris på 13k :/

Permalänk
Medlem

tyvärr så är det 9/2 som gäller. Deras datum 28/1 som de anger vid order är bara när DE är klara att leverera datorn. Så nu är den på G med roddbåt från Kina o anländer mig tidigast 9/2. Suck.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tyvärr så är det 9/2 som gäller. Deras datum 28/1 som de anger vid order är bara när DE är klara att leverera datorn. Så nu är den på G med roddbåt från Kina o anländer mig tidigast 9/2. Suck.

// LZ

Det suger Förhoppningsvis är det värt väntan iaf. Tycker att ett sånt etablerat företag som Dell borde ha bättre koll på sina leveranstider.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Hej pålis

Den nye XPS 13 med QHD+ touch-skærm er tilgængelig i udvalgte europæoske lande i dag. Vi fortsætter med at vurdere vores produktportefølje i de lande, hvor vi driver forretning, og vi vil se på mulighederne for at lancere yderligere konfigurationsmuligheder over de kommende uger.

På nuværende tidspunkt kan jeg derfor hverken be- eller afkræfte om de andre modeller bliver tilgængelige i Sverige, men jeg vil råde dig til at holde øje med siden, samt eventuelle fremtidige pressemeddelelser: http://del.ly/6180IvOE

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej pålis

Den nye XPS 13 med QHD+ touch-skærm er tilgængelig i udvalgte europæoske lande i dag. Vi fortsætter med at vurdere vores produktportefølje i de lande, hvor vi driver forretning, og vi vil se på mulighederne for at lancere yderligere konfigurationsmuligheder over de kommende uger.

På nuværende tidspunkt kan jeg derfor hverken be- eller afkræfte om de andre modeller bliver tilgængelige i Sverige, men jeg vil råde dig til at holde øje med siden, samt eventuelle fremtidige pressemeddelelser: http://del.ly/6180IvOE

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Tack för svar Hoppas Ni tittar över Er produktportfölj för Sverige och släpper 1080p-modellerna så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Med bara lite tur så kommer den redan imorgon! Hoppas min dotter kan ta emot den, för jag är på Microsoft hela dagen!

// LZ

Men inte, DB Schinkig hade ingen lust att leverera till Haninge på en fredag, men jag var välkommen till spånga för att hämta den för hand om jag ville.... kanske får den nästa vecka...

Permalänk
Medlem

Fick den levererad idag. 3 paket, 1 med datorn, 1 med vga sladd o mus o 1 med extra batteriet. Schenker körde tyvärr över paketet med batteriet. Så nu är jag i en evig loop för att få det ersatt.

Har iaf klämt lite på burken, den är väldigt lätt o smidig. Bra trackpad för att vara en Windows maskin Installerar om den från grunden nu för att bli av med Dell klägg samt få in Enterprise versionen av Win 8.1

DELL/Broadcom 1560 Wireless känns "så där". Klart en kandidat för att byta ut till t.ex. ett Intel AC7260

Skärmen är defaultad på 250% Zoom o det känns bekvämt för mina 40+ ögon, 200% zoom är oxo "okey". Pinsamt tydligt vilka saker i windows som inte stöder DPI skalning, t.ex. Command även installationen av windows är lurig att göra på native QHD upplösning

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Fick den levererad idag. 3 paket, 1 med datorn, 1 med vga sladd o mus o 1 med extra batteriet. Schenker körde tyvärr över paketet med batteriet. Så nu är jag i en evig loop för att få det ersatt.

Har iaf klämt lite på burken, den är väldigt lätt o smidig. Bra trackpad för att vara en Windows maskin Installerar om den från grunden nu för att bli av med Dell klägg samt få in Enterprise versionen av Win 8.1

DELL/Broadcom 1560 Wireless känns "så där". Klart en kandidat för att byta ut till t.ex. ett Intel AC7260

Skärmen är defaultad på 250% Zoom o det känns bekvämt för mina 40+ ögon, 200% zoom är oxo "okey". Pinsamt tydligt vilka saker i windows som inte stöder DPI skalning, t.ex. Command även installationen av windows är lurig att göra på native QHD upplösning

mvh Lazze

Najs, du får gärna posta lite bilder om du har tid Väldigt nyfiken på hur undersidan ser ut öppnad. Så nätverkskortet går att byta? Det är just det där med skalning i Windows som gör mig väldigt tveksam till så extremt högupplösta skärmar. Det och högblank skärmyta gör att det alternativet går bort (som att jag ens hade haft råd ). Trevligt att höra att du verkar vara nöjd dock. Tråkigt att höra om det överkörda paketet, tur att det inte var datorn iaf.

Permalänk
Medlem

Här kan du se inkromet

http://www.myfixguide.com/manual/dell-xps-13-9343-disassembly...

Det är olika varianter av burken. De med mindre SSD än 512, kör med PCI-e Wifi o SATA, den jag har med 512 m2 ssd, har även m2 Wifi kort. Det inbyggda broadcom kortet funkar bäst med MS inbyggda drivrutin.

Dell & Schenker har gjort upp och Dell skickar mig ett nytt extra batteri ASAP

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Här kan du se inkromet

http://www.myfixguide.com/manual/dell-xps-13-9343-disassembly...

Det är olika varianter av burken. De med mindre SSD än 512, kör med PCI-e Wifi o SATA, den jag har med 512 m2 ssd, har även m2 Wifi kort. Det inbyggda broadcom kortet funkar bäst med MS inbyggda drivrutin.

Dell & Schenker har gjort upp och Dell skickar mig ett nytt extra batteri ASAP

Med vänlig hälsning Lazze

Tack för länken. Biffigt jävla batteri. Synd att man inte kan byta RAM:en

Permalänk
Medlem

ja, det hade varit gött om man kunde tryckt in 16gb minne i den. Nu rullar den på bra med 8gb - men man vill ju alltid ha mer

Installerade Photoshop CS6 o upptäckte att det var okörbart på en QHD skärm, menyer o ikoner blir 1x1mm... så kanske får blir ett CC Cloud abonnemang ändå, tydligen skall de versionerna ha hiDPI support.

// LZ

Permalänk
Medlem

Glömde säga: Skärmen är galet härlig att titta på! Perfekta färger och en krispig bild!

Permalänk
Medlem

Batteritiden är dock en besvikelse. När jag kör maskinen som jobbdator, dvs lite onenote, outlook o surf, powerpoint. Så får jag cirka 6 timmar ur maskinen. 1.5-2h mindre än jag trott. Jag kör "balanced" o har stängt ner allt onödigt.

För att få ut Dells annonserade 10-11 h så får man köra med skärmen på 15% o inte röra maskinen...

// LZ