Permalänk
Medlem

ASUS RT-N56U räckvidd

Hej hallå där!

Har flyttat till större lägenhet och får inte riktigt den krämen jag vill ha i mitt trådlösa nätverk. Får ungefär 60mb/s ner med min ASUS RT-N56U. Har ett ASUS PCE-AC68 Wireless LAN Adapter 1300Mbps i datorn i dagsläget men tycker ändå signalstyrkan är lite kass. Sitter ca 15m från den min RT-N65U. Skulle jag kunna få bättre signalstyrka med en ny router och isåfall med vilken?

Dessa är de jag funderar på.
https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...
https://www.komplett.se/asus-rt-ac68u-11ac-ac1900-router/8224...
https://www.komplett.se/asus-rt-n66u-dark-knight-11n-n900-rou...
https://www.komplett.se/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router/8298...

Om du äger en av dessa så lämna gärna era synpunkter.. Sistnämnda är väl lite väl dyr, men om den gör stor skillnad så kan det ju vara värt att investera i en sådan.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har lillebror till dom där och har gått ifrån den du hade till en AC-56U.
Den stora skillnaden är ju AC-standarden... där har du ju det du ska leta efter.
Så, AC66:an, AC68:an eller AC87:an är alla mycket mycket bättre.

Effekten ut är samma på RT-N56U, 0.1w men dom med AC går att dopa till 0.2 ur menyerna och med annan firmware till högre ändå.

(Det är inte samma sak som att det blir så mycket bättre bara för att man ökar på kräman)

Har du pengarna, kör på 87:an, den är sjukt rapp och lastas inte ner i första taget och är kompis med ditt nätverkskort.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har lillebror till dom där och har gått ifrån den du hade till en AC-56U.
Den stora skillnaden är ju AC-standarden... där har du ju det du ska leta efter.
Så, AC66:an, AC68:an eller AC87:an är alla mycket mycket bättre.

Effekten ut är samma på RT-N56U, 0.1w men dom med AC går att dopa till 0.2 ur menyerna och med annan firmware till högre ändå.

(Det är inte samma sak som att det blir så mycket bättre bara för att man ökar på kräman)

Har du pengarna, kör på 87:an, den är sjukt rapp och lastas inte ner i första taget och är kompis med ditt nätverkskort.

Hmm. ok. Ja, jag fundera på om det är värt pengarna! Ganska mycket pengar ändå

Permalänk
Medlem

Om vi tar bort 87:an, vilken skulle då rekommenderas? Frågan är om jag märker någon skillnad? Vad är AC?

Permalänk
Medlem

68:an hade jag sagt, såg att det dessutom var riktigt prisvärt

AC är skitsnabbt wifi
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

Med det nätverkskortet du har och en av Asus routrar (dom du länkat) så kommer du över 1gbit/s trådlöst (!).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Röstar med på 68:an! Det är en stabil router.

Väldigt många här på forat vart besvikna på RT-AC87U när den kom ut (finns flera trådar) om det har blivit bättre med firmwire eller ej kan jag inte svara på, men det kan säkert dom som äger en göra.

En sak vet jag, 68:an vart stabil när den kom ut, och är det än idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Problemet är dock inte hastigheten, flyttar jag datorn närmare routern kommer jag att få en bättre hastighet. Det är snarare signalstyrkan som är problemet. Får knappt två staplar. I ASUS medföljande program för nätverkskortet så ligger signalen och pendlar mellan -78 och -80 dbm. Skulle jag däremot flytta datorn / routern 10 m närmre hade jag inte alls haft detta problemet jag har i dagsläget. Har läst lite om wifi repeaters/extenders.. Är det något att ha?

Många frågor, vill få lite kött på benen innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa en ny router för 2k eller inte

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är som på min router (vilket saknades på RT-56:an) - att man kan höja till det dubbla, om inte *det* hjälper finns det ett par andra firmwares att installera som ger mer funktionalitet där denna begränsning kringås. Du kan börja med en svinbra router, som matchar ditt nätverkskort och om inte det gör jobbet tillräckligt bra kan du sedan prova firmware, och är du inte nöjd där så kan du därefter se dig om efter en förlängare i någon form. Asus har även där en kompis med både router och ditt nätverkskort som med fördel lirar. Denna: http://www.asus.com/Networking/EAN66/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag tror att det är som på min router (vilket saknades på RT-56:an) - att man kan höja till det dubbla, om inte *det* hjälper finns det ett par andra firmwares att installera som ger mer funktionalitet där denna begränsning kringås. Du kan börja med en svinbra router, som matchar ditt nätverkskort och om inte det gör jobbet tillräckligt bra kan du sedan prova firmware, och är du inte nöjd där så kan du därefter se dig om efter en förlängare i någon form. Asus har även där en kompis med både router och ditt nätverkskort som med fördel lirar. Denna: http://www.asus.com/Networking/EAN66/

Det jag spekulerar i och undrar är om inte en EAN66 är det ända som behövs egentligen? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Det jag spekulerar i och undrar är om inte en EAN66 är det ända som behövs egentligen? :s

Det klart att det kan vara så, och du gör ju inte bort dig genom att ha en sådan placerad så att dom platser hemma som idag är svaga blir starka.

Kan du ställa den på en punkt, som du själv beskrev, 10m närmare datorn än vad avståndet är idag... med kabel till den kanske, så blir det nog tokbra?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kolla först och främst hur du är placerad jämtemot routern. Sitter du med ryggen till och skuggar själv? Kan du flytta dej eller routern någon ½ halvmeter åt sidan och få signalen gå via ett dörrhål eller slippa träffa en vägg på längsled? Är routern monterad högt eller kommer det flera saker ivägen i onödan?

Jag tog en lång sladd och gick runt med routern i huset för att hitta optimal signal till klienterna, innan jag placerade den permanent.

Sen visst gör AC vs N skillnad också, men det blir inte alltid mycket bättre för att man köper nytt.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Kolla först och främst hur du är placerad jämtemot routern. Sitter du med ryggen till och skuggar själv? Kan du flytta dej eller routern någon ½ halvmeter åt sidan och få signalen gå via ett dörrhål eller slippa träffa en vägg på längsled? Är routern monterad högt eller kommer det flera saker ivägen i onödan?

Jag tog en lång sladd och gick runt med routern i huset för att hitta optimal signal till klienterna, innan jag placerade den permanent.

Sen visst gör AC vs N skillnad också, men det blir inte alltid mycket bättre för att man köper nytt.

//Lasse

Det är något jag ska börja med att undersöka!

Permalänk
Medlem

Har försökt ändra lite inställningar osv..

Provade även att flytta datorn till routern, nu står datorn ca 40 cm från routern och då får jag bra signalstyrkan men ligger på 80-120mb/s ner. Tror jag får prova att köpa en ny router och hoppas på att den presterar bättre på lite avstånd.