Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite roligt att du talar om för dig själv varför du har fel. Du måste, som sagt var, titta på varför det ena könet har längre tid i branchen än det andra. Det är det som är orättvisa och det är det som måste rättas till. Jag har inga problem med att två personer med samma erfarenhet tjänar lika mycket, men när ett av könen har haft kortare till i branchen för att de uppmuntrats att stanna hemma och ta hand om familjen istället så är det ju inte så konstigt. En av anledningarna att det håller på att rättas till är att föräldraledigheten blir mer och mer tvångsjämställd, och det är du ju emot så hur du tänkt att saker ska "fixa sig själv" är ju frågan.

Nu är knappast IT-branschen som vi känner den tillräckligt gammal för att ha varit en del av hemmafru-syndromet som existerade runt och innan 70-talet. Inte ens 2015 är mer än 5% av unga kvinnor intresserade av att arbeta inom data/IT. Kanske har män över lag högre löner därför att kvinnor inte har varit (och inte är) intresserade av att jobba med just data/IT.

Vad du verkar vara utefter är tvångskvotering in i branscherna. 50-50, för annars blir det inte jämställt. Vi snackar inte bara om styrelseplatser, vi pratar om allt. Din syn på jämställdhet är jävligt obehaglig.

Kvinnor och män tjänar lika mycket i så gott som alla yrkeskategorier, men det är lika lön efter lika arbete, inte lika lön efter olika kön.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Inte ens 2015 är mer än 5% av unga kvinnor intresserade av att arbeta inom data/IT..

Det finns forskning som antyder att skillnaden i teknikintresse och intresse att arbeta med människor, mängden empati etc mellan könen beror delvis på genetik. Om dessa forskare har rätt är lösningen för ett jämställt samhälle att ändra flickors gener redan innan de har injekteras i kvinnan så de blir mer lik pojkar, då livet i kvinnans man påverkar mycket av t.ex olika mängd testosteron beroende av kön.
http://edge.org/conversation/do-women-have-better-empathy-tha... (experiment gjort på barn som bara är 1 dag gamla)

Genusfolket i norges respons på detta är att man ej får forska på sådant och de är totalt ointresserade i såna faktorer
Se Hjernevask Avsnitt The Gender Equality Paradox” för den som få en kort uppfattning om varför man ej ska prata vetenskap med genusfolk i allmänhet.
https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/27/norges-forskningsr...

Nu är jag skeptisk emot vad denna dokumentarfilmare har klippt ihop också vilket man ska vara, så man bör lyssna på vad kunniga evolutionsbiologer säger och inte genusfolk, för det är samma som att gå till en präst och diskutera filosofi kring livets mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns forskning som antyder att skillnaden i teknikintresse och intresse att arbeta med människor, mängden empati etc mellan könen beror delvis på genetik. Om dessa forskare har rätt är lösningen för ett jämställt samhälle att ändra flickors gener redan innan de har injekteras i kvinnan så de blir mer lik pojkar, då livet i kvinnans man påverkar mycket av t.ex olika mängd testosteron beroende av kön.
http://edge.org/conversation/do-women-have-better-empathy-tha... (experiment gjort på barn som bara är 1 dag gamla)

Genusfolket i norges respons på detta är att man ej får forska på sådant och de är totalt ointresserade i såna faktorer
Se Hjernevask Avsnitt The Gender Equality Paradox” för den som få en kort uppfattning om varför man ej ska prata vetenskap med genusfolk i allmänhet.
https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/27/norges-forskningsr...

Nu är jag skeptisk emot vad denna dokumentarfilmare har klippt ihop också vilket man ska vara, så man bör lyssna på vad kunniga evolutionsbiologer säger och inte genusfolk, för det är samma som att gå till en präst och diskutera filosofi kring livets mening.

Åh bäst! Science to the rescue! Hormonskillnader skapar beteende skillnader!? Hvem kunde anat det? Sannerligen inte kvinnor..?

Är väl bara en tidsfråga tills vi får massa science+ grupper med feminiskti... eller ja det har vi ju redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns forskning som antyder att skillnaden i teknikintresse och intresse att arbeta med människor, mängden empati etc mellan könen beror delvis på genetik. Om dessa forskare har rätt är lösningen för ett jämställt samhälle att ändra flickors gener redan innan de har injekteras i kvinnan så de blir mer lik pojkar, då livet i kvinnans man påverkar mycket av t.ex olika mängd testosteron beroende av kön.
http://edge.org/conversation/do-women-have-better-empathy-tha... (experiment gjort på barn som bara är 1 dag gamla)

Genusfolket i norges respons på detta är att man ej får forska på sådant och de är totalt ointresserade i såna faktorer
Se Hjernevask Avsnitt The Gender Equality Paradox” för den som få en kort uppfattning om varför man ej ska prata vetenskap med genusfolk i allmänhet.
https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/27/norges-forskningsr...

Nu är jag skeptisk emot vad denna dokumentarfilmare har klippt ihop också vilket man ska vara, så man bör lyssna på vad kunniga evolutionsbiologer säger och inte genusfolk, för det är samma som att gå till en präst och diskutera filosofi kring livets mening.

Nyckelordet är delvis och hur stor del av skillnaden mellan male och female babies kan attribueras till de skillnader vi ser i samhället.
Om vi kollar på studien i fråga så säger den att andelen male babies har medelvärdet 45.6 s när de tittar på ansiktet, och 51.9 s när de kikar på mobilen. För female babies är respektive värde 49.4 s samt 40.6 s.

Eller om vi tar tabellvärdena, där det visar att ca 43.2 % av male babies föredrar mobil och 31.8 % inte har någon preferens, och för kvinnor 17.2 % samt 46.6 % respektive. Om vi då säger att hälften av de som är obestämda landar på teknik ämnen då får vi 59.1 % av alla män väljer teknik, och 40.5 % av alla kvinnor väljer teknik. Ser vi den distributionen i samhället, borde det vara att 6/10 är män och 4/10 är kvinnor i teknik dominerande branscher. Men för nuvarande är den 2/10 är kvinnor och 8/10 är män (i Sverige).

Men varför är antalet computer science graduates större bland kvinnor än män i Malaysia (går ju tvärtemot den ovanstående studien!)? Eller varför är skillnaden mellan Finland (+25%) och Belgien(10%) såpass stor? Min uppfattning av det är att det finns en skillnad mellan män och kvinnor (som studier visar) men den skillnaden kan inte tillskrivas till alla skillnader vi ser mellan män och kvinnor i samhället. Utan, det är till stor del det sociala klimatet och t.ex hur vi ser på olika yrken som har en del i hur fördelningen kommer att se ut.

Den seriösa diskussionen som bl a regeringen talar om, är inte en procent hit eller dit, eller om att införa könskvotering till alla yrken. Ingen pratar om att "injicera" testerone i kvinnor, lika lite som vi talar om att tvinga på människor olika utbildningar. De som gör det är inte bara forskningsfientliga, utan ej relevanta för samtalet.

Förövrigt, som sagt, feminism står för jämställdhet mellan män och kvinnor, inte att det ska vara 50/50 på alla arbetsplatser. Vilket många här verkar använda som straw men, eller att dra upp en forskningsfientlig genus mupp och använda henne som frontman för hela feminist/genus rörelsen. Många medlemmar här, och på många andra forum, drar ner nivån till sådana låga nivåer att istället för att diskutera vad vi vill ha för samhälls klimat och hur vi kan påverka det (med bl a lagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Förövrigt, som sagt, feminism står för jämställdhet mellan män och kvinnor, inte att det ska vara 50/50 på alla arbetsplatser. Vilket många här verkar använda som straw men,

Täntke bara påpeka att det är ingen strawman om man argumenterar mot någon som uttalat sagt att 50/50 på arbetsplatsen är ett självändamål eftersom det är vad den tror är bäst för samhället. Att attributera "feminism" till denna tro är dock fel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mkay. Vad sägs om ett rakt kort svar på en rak kort fråga?

Eftersom jag är en trevlig individ så förväntar jag mig självklart att du kommer att svara på de frågor jag ställde dig i föregående inlägg nu när jag svarar på din enkla fråga.

Skrivet av Clint Eastwood:

- Varför Feminism som term för rättvisa mellan kön/biologiska entiteter när Jämställdhet är ett mer omfattande begrepp?

Feminism är en metod för att uppnå jämlikhet.

Skrivet av Clint Eastwood:

(inga "copy-paste" textbok haranger tack)

Läs gärna textböcker om feminism eller vilket ämne du nu tänker diskutera i framtiden.

Skrivet av ParasiteX:

Du gillar verkligen snacka mycket rappkalja.

Du har gett dig in i en diskussion om begrepp som ligger bortom din kompetens.

Skrivet av ParasiteX:

Men du presenterar ingen direkt lösning på dessa påstådda triviala i-lands problem du spyr ut.

Med tanke på att jag aldrig sagt att jag tänker bidra med en problemspecifik lösning så är det väl knappast förvånande. Nu förstår jag förstås att det är lätt att blanda ihop mig med frälsaren i mitt gudomliga sken.

Skrivet av ParasiteX:

Ifall du inte märkt det så har vi essentiellt jämställdhet. Iallfall på möjligheterna i livet. Men suprise suprise. När vi ger folk fri vilja så gör folk inte alltid så som man vill.

Surprise surprise på dig själv du, ovanstående mening är inte logisk sund, den är ej heller faktamässigt sund men det försöker du parera med en okänd storhet.

Nåja nivån av oärlighet i resonemanget förtar mycket av min lycka i att det är osammanhängande. Om vi tar en titt på de två första meningarna tillexempel så förutsätter ett sådant uttalande antingen att du är omedveten om vad de faktiska faktorerna för en individs livsbana är eller du helt enkelt skiter i dem.
Jämställda möjligheter i definition av egenskapen i den här texten är att möjligheterna för kvinnor och män att välja vad de vill är likadana och den rent praktiska implikationen är att valen oavsett kön har samma nytta.

Skrivet av ParasiteX:

Men så klart din lösning är att låta regeringen styra hur folk ska tänka och agera med kvoteringar och annan fascistisk bullshit.

Det intressanta är dock att din lösning är precis samma sak, men att du för att det ska kännas bättre blånekar och vägrar samt blanda ihop regering och riksdag, jag tror vi använder ordet Staten.

Staten styr hur folk agerar och tänker, det har inget med facism att göra utan är en naturlig del av budgetansvar och lagstiftande församling.
Vad det gäller kvotering eftersom du inte har läst dig in på hur det fungerar i Svensk bemärkelse så är kvotering varken tvingande eller för den delen kompetenssänkande.

Skrivet av ParasiteX:

Du säger det det borde vara jämställt i bygg och omsorg?
Men har du kanske inte stannat och tänkt att ställa frågan om 50% av kvinnorna vill ens jobba inom bygg, eller för den delen män inom omsorg?
Men nej nej. Se vet inte vad de vill ha, så de behöver bli tillsagda hur saker och ting ska fungera.

Reaktionsmätaren slår i taket. I vilken mån ville den Svenska befolkningen ha homoäktenskap under 20-tal, 30-tal osv? Åsikter förändras, vill du driva tesen att kvinnor och mäns yrkesval är biologiska effekter så står det dig fritt att göra det, du kommer att misslyckas och jag kommer att sucka när du lägger fram material som inte har ett skvatt med saken att göra.

Summa: åsikter förändras: socialt beteende > biologiskt beteende.

Skrivet av ParasiteX:

Är saker och ting perfekt balanserat? nej, så klart det inte är. Inget i livet är perfekt.
Kan det bli bättre? Ja. Men är det ett så stort problem att vi måste börja tvinga bort det? Knappast..

Vem diskuterar du egentligen med? Förutom de skogsrå som säger det du faktiskt talar emot. I vilken mån har jag nämnt tvingande åtgärder som en lösning?

Skrivet av ParasiteX:

Du kanske borde istället fokusera på områden där det faktiskt sker enorm diskriminering mot kvinnor istället. T.ex Mellanöstern... men ush.. antar det vore rasistiskt att ens nämna det..

Nej det är inte rasistiskt men det är så urbota irrelevant att hälften kunde vara nog.
Istället för att gnälla på andras engagemang (på osaklig grund därtill) så kan du ta och engagera dig själv, jag föreslår att du söker upp en lämplig organisation de flesta har som du kommer märka en feministisk agenda och är engagerade både I Sverige och internationellt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Genusforskning är för det mesta bara massor med trams. Att vi alla i framtiden kan vara lite vad som helst, låter väldigt oroande.

Vad har du läst för genusforskning Orici? Har du läst något på ämnet överhuvudtaget eller är det som det faktiskt är att din åsikt om genusforskning är andras åsikt om genusforskning presenterad med festliga bilder och korta lättlästa utsnitt?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Åh bäst! Science to the rescue! Hormonskillnader skapar beteende skillnader!? Hvem kunde anat det? Sannerligen inte kvinnor..?
Är väl bara en tidsfråga tills vi får massa science+ grupper med feminiskti... eller ja det har vi ju redan.

Ja hormonskillnader skapar beteendeskillander, därom tvistar ingen, inte heller tvistar någon om att kroppsdelars blotta existens kan ha skillnad på individens betende vad som däremot tvistas om är relevansen i följande mening sats.

1. Hormonskillnader.
2. ????.
3. Beteende.

Kopplingen mellan rent fysiologiska skillnader och socialt beteende finns, men vad den innebär och hur den fungerar vilket Swifty tar upp är oklart annat än i mycket enkla funktioner. När det gäller komplexa funktioner över tid vilket ökar exponeringen för det sociala så är uttalandet att det fysiologiska påverkar lika belagt som den rosa tekannans inflytande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swiifty:

Men varför är antalet computer science graduates större bland kvinnor än män i Malaysia (går ju tvärtemot den ovanstående studien!)?

Det finns forskning på det, som vanligt ska man ej gå efter en rapport utan se vad hela forskningsvärlden säger.
En rapport: http://sth.sagepub.com/content/33/1/5.abstract
Malaysia represents a different case. There are large numbers of women in computer science, and computer science is not perceived as “masculine.” Rather, it is deemed as providing suitable jobs and good careers for women. This reflects an understanding of gender where femininities are constructed by association to office work, commonly recognized as a woman-friendly space because it is seen as more safe and protected than, for example, construction sites and factories.

Jag ser ingen konstigt att alla vill ha bra jobb med hög status, det jag dock är tveksam till är individer som offrar sig p.g.a. empati. T.ex. vem väljer frivilligt att arbeta med människor och få dåligt betalt? Det finns många som tycker om att arbeta med människor och de indikeringar jag ser är antydningar att kvinnor generellt gillar detta bättre. Ser man på de flesta djur så får jag också detta bekräftat. Två okasterade hankatter fungerar enligt min uppfattning inte lika bra som två honor tillsammans.

Sedan samhället påverkar otroligt mycket, genetiken påverkar sedan i sin tur samhället. Alltså moral och annat trams uppstår p.g.a. vår biologi.

Samhället bör dock förändras och jag har svårt att ha någon empati för folk som enbart köper rosa tjejleksaker till sina tjejer och köper teknikprylar till pojkarna. Nu idag så har t.ex. datorteknik blivit ett område där alla jobbar med och många som har en IT-examen har ingen utbildning alls inom grundläggande datorteknik utan det handlar enbart om att implementera tekniken till olika sammanhang.

Min invändning är emot folk som vill behandla folk olika och det handlar som sagt ifrån föräldrar som behandlar barn olika till kön eller myndighetsutövning där kön är en faktor. Min åsikt är att personnummer ska vara könsneutrala och staten aldrig någonsin ska ta hänsyn till kön, det enda undantaget är dock sjukvården. Könsneutrala namn är bra och jag är för att fler använder dessa, man ska dock ej utsätta barn för mobbning bara för att det gynnar ens ideologi.
Det är t.ex. inte lämpligt att döpa en pojke till Sofia just nu, om 50år ja då kanske.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Mkay. Vad sägs om ett rakt kort svar på en rak kort fråga?
- Varför Feminism som term för rättvisa mellan kön/biologiska entiteter när Jämställdhet är ett mer omfattande begrepp?

Skrivet av Huzzbutt:

Feminism är en metod för att uppnå jämlikhet.

Du svarar inte på min fråga.

Varför inte använda termen Jämställdhet när termen Feminism onekligen andas fokus på ett kön (ojämlikt)?

Så, återigen:

Kan du motivera användadet av termen Feminism till fördel över Jämställdhet (Egalitarianism)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Den seriösa diskussionen som bl a regeringen talar om, är inte en procent hit eller dit, eller om att införa könskvotering till alla yrken. Ingen pratar om att "injicera" testerone i kvinnor, lika lite som vi talar om att tvinga på människor olika utbildningar. De som gör det är inte bara forskningsfientliga, utan ej relevanta för samtalet.

Citat:

Om inte andelen kvinnor i börsnoterade företag är minst 40 % år 2016 kommer vi att lagstifta om kvotering i börsnoterande företag.

http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/En-feminist...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet syftar S på könskvotering till styrelser, inte till alla yrken. Vill du visa att det inte enbart är styrelsen utan alla yrken, så lägg fram bevis att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, för vi vet alla om man har för mycket fri vilja så tar vi slavar och förtrycker andra. Varför ta dessa skuld genom sammankoppling argument? Vi blir inte helt omoraliska bara för att vi har fri vilja.

Därför att det är en "produkt av tidsandan", och det är ju det du hela tiden förespråkar.. Vi ska inte låta staten peta i någonting utan allla ska få göra som de vill.. Ja förutom att man helst inte skall ha avvikande sexualitet eller klä sig i kläder som inte är könstypiska då, enligt dig, men det är ju "Inte samma sak".

Förklara gärna för mig hur det är frihetsbegränsande med könskvotering men inte om du talar om för mig hur jag skall gå klädd, eller vilka jag får bygga toaletter för.

Citat:

Genusforskning är för det mesta bara massor med trams. Att vi alla i framtiden kan vara lite vad som helst, låter väldigt oroande.

Varför är det oroande? Du som påstår dig vara vän av den fria viljan borde väl älska ett samhälle där alla får vara som de vill? Eller är det här med "fri vilja" egentligen ett uttryck för dina personliga preferenser för hur folk borde bete sig?

Skrivet av ParasiteX:

Jo, men det var i slutändan fri vilja som satte stopp till slaveriet, och som gav kvinnor rösträtt.
Social förändring är inte lätt, och är sällan något man kan forcera fram.
Och jag skulle nog säga det är båda en social och biologisk skillnad på könsrollerna. Och kvittar hur mycket social förändring man inför eller tvingar fram, så kommer det alltid finnas en stark biologisk faktor man inte kan förändra. Iallfall inte utan att förändra människor på en genetisk nivå...

Förstår inte riktigt vad feminsiter klagar över egentligen?.. Vill en kvinna inte fokusera på familjen.. Gör då för fan inte det. Vill man jobba inom bygg? Men kör på bara. Finns ingen som stoppar en. Behöver inte ha regeringen reglera detta skitet med massa onödig byråkrati...

Det har vi ju redan kommit fram till att det inte stämmer. För att ta upp ett exempel från tråden så får män gå med bar överkropp men inte kvinnor, trotts att båda kan sexualiseras. Så kvinnans fria vilja är inte värd ett piss så fort mannen tycker annorlunda.

Skrivet av Valiumballong:

Nu är knappast IT-branschen som vi känner den tillräckligt gammal för att ha varit en del av hemmafru-syndromet som existerade runt och innan 70-talet. Inte ens 2015 är mer än 5% av unga kvinnor intresserade av att arbeta inom data/IT. Kanske har män över lag högre löner därför att kvinnor inte har varit (och inte är) intresserade av att jobba med just data/IT.

Vad du verkar vara utefter är tvångskvotering in i branscherna. 50-50, för annars blir det inte jämställt. Vi snackar inte bara om styrelseplatser, vi pratar om allt. Din syn på jämställdhet är jävligt obehaglig.

Kvinnor och män tjänar lika mycket i så gott som alla yrkeskategorier, men det är lika lön efter lika arbete, inte lika lön efter olika kön.

IT är bara en del av pusslet. Generellt har det varit mer acceptabelt för män att vara teknikintresserade än det har varit för kvinnor, vilket har skapat det erfarenhetsglapp vi diskuterar. Det är en orättvisa som jag tycker skall kompenseras. Sedan får väl folk naturligtvis vara intresserade av vad de vill och jobba med vad de vill, men det här med att man förväntas bete sig på ett visst sätt och ha vissa intressen på grund av sitt kön är en för mig oacceptabel social struktur som måste bort snarast möjligt. Går det fortare med tvångsmedel så har jag inget alls emot användningen av tvångsmedel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns forskning på det, som vanligt ska man ej gå efter en rapport utan se vad hela forskningsvärlden säger.
En rapport: http://sth.sagepub.com/content/33/1/5.abstract
Malaysia represents a different case. There are large numbers of women in computer science, and computer science is not perceived as “masculine.” Rather, it is deemed as providing suitable jobs and good careers for women. This reflects an understanding of gender where femininities are constructed by association to office work, commonly recognized as a woman-friendly space because it is seen as more safe and protected than, for example, construction sites and factories.

Vilket är min poäng, att vårt samhälle till en större del beror på sociala förhållanden i landet än biologiska, även om det biologiska kan tänkas spela en del (hur stor, vet jag inte). Något som bara att kvinnliga läkare var i minoriteten för inte så länge sedan (50 år tillbaka t.ex) då synen var att mannen ska vara läkare och kvinnan sjuksköterska at best. Det speglade inte kompetensen hos kvinnan utan var endast en social och kulturell företeelse. Nu ser vi att andelen kvinnliga nyutexaminerade är högre bland kvinnor än bland män.

Citat:

Jag ser ingen konstigt att alla vill ha bra jobb med hög status, det jag dock är tveksam till är individer som offrar sig p.g.a. empati. T.ex. vem väljer frivilligt att arbeta med människor och få dåligt betalt? Det finns många som tycker om att arbeta med människor och de indikeringar jag ser är antydningar att kvinnor generellt gillar detta bättre. Ser man på de flesta djur så får jag också detta bekräftat. Två okasterade hankatter fungerar enligt min uppfattning inte lika bra som två honor tillsammans.

Du menar att kvinnor inte vill jobba inom CS branschen, att de skulle trivas på andra arbetsplatser bättre, men att de är tvungna för de får bättre betalt? Det är möjligt, men samma artikel säger:

Computers are fun 4.2(F), 4.3(M).
I like mathematics 4.4(F), 3.9(M)

Högre betyder att de håller med mer om statement (1-5). Man skulle tro att det skulle vara låga värden om de nu inte gillade ämnet, likaså umgås man med kollegorna till en stor grad på jobbet, även om de flesta som inte jobbar inom IT branschen tror att man inte gör det.

Citat:

Sedan samhället påverkar otroligt mycket, genetiken påverkar sedan i sin tur samhället. Alltså moral och annat trams uppstår p.g.a. vår biologi.

Det många visar på är att det är mer effektivt att arbeta samhällssyn/lagstiftning/upplysning etc än att arbeta med biologi och att förklara med biologi när det gäller moral och "annat trams". Dvs, vi kan försöka förklara en del av den % fördelningen i yrkesgrupper med biologi och en del med samhällets syn på olika yrken, normer, kultur etc. Som i Baron's rapport, där han delar upp hjärnan i 3 olika delar, och vi ser att en typ av hjärnan återkommer mer frekvent hos en grupp i samhället och en annan hos en grupp i samhället (vad för distributionen vi har, finns det ingen statistisk vad jag vet, kan ha fel dock).

Att enbart titta på den biologiska delen och försöker extrapolera till att det är förklaringen för allt, är helt enkelt fel. Lika lite som det är mer produktivt att fokusera på kemi/biologi när man arbetar med medicin istället för att försöka förklara det i termer av kvantfysik.

Citat:

Min invändning är emot folk som vill behandla folk olika och det handlar som sagt ifrån föräldrar som behandlar barn olika till kön eller myndighetsutövning där kön är en faktor. Min åsikt är att personnummer ska vara könsneutrala och staten aldrig någonsin ska ta hänsyn till kön, det enda undantaget är dock sjukvården. Könsneutrala namn är bra och jag är för att fler använder dessa, man ska dock ej utsätta barn för mobbning bara för att det gynnar ens ideologi.
Det är t.ex. inte lämpligt att döpa en pojke för Sofia just nu, om 50år ja då kanske.

Jag instämmer och tror att samhället är på väg i rätt riktning. Men, vad som befaras ibland, är att när en grupp har total dominans på en bransch, att de det kan vara svårare för andra grupper att ansluta sig till den gruppen. T.ex Norge som nu lagstiftade om 40% gränsen, nu har de minst 40% kvinnor i börsstyrelser, vad skulle hända om vi tar bort den lagstiftningen? Kommer antalet åter sjunka till 10-25% eller vad den nu var, eller kommer vi hitta ett nytt equilibrium vid kanske 35%-40%-45%? Likaså, om vi inte hade haft könskvoteringslagen, hade equilibrium varit då vi 15-25%?
Personligen tror jag våra attityder till vilken position vi ska ha i samhället beror mycket på vår omgivning och vad vi ser. Om vi som barn ser framgångsrika kvinnor i höga positioner, kommer vi också påverkas av att det är en möjlighet för oss, än om vi endast ser en viss grupp i samhället på de positioner. Det är där könskvoterings frågan kommer in som en möjlig åtgärd, med det sagt, säger jag inte att jag tycker att den ska tillämpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har vi ju redan kommit fram till att det inte stämmer. För att ta upp ett exempel från tråden så får män gå med bar överkropp men inte kvinnor, trotts att båda kan sexualiseras. Så kvinnans fria vilja är inte värd ett piss så fort mannen tycker annorlunda.

För det första, det är itne okej för män att gå runt med bar överkropp heller utanför hemmet och typ stranden. Det må vara lagligt men det är inte socialt accepterat i någon större grad. För det andra så är det inte bara män som inte vill se folk med bar överkropp utan kvinnor håller med om detta. Det är dock tröstlöst att diskutera med dig eftersom du är så fanatiskt övertygad i din tro att män är mot kvinnor, förtryck, könskamp osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

För det första, det är itne okej för män att gå runt med bar överkropp heller utanför hemmet och typ stranden. Det må vara lagligt men det är inte socialt accepterat i någon större grad. För det andra så är det inte bara män som inte vill se folk med bar överkropp utan kvinnor håller med om detta. Det är dock tröstlöst att diskutera med dig eftersom du är så fanatiskt övertygad i din tro att män är mot kvinnor, förtryck, könskamp osv.

Det enda rimliga är i så fall att tillåta att kvinnor har bar överkropp i samma sociala sammanhang som det är OK för män (typ stranden, som du nämner).

I båda fallen så kan personer störa sig på bar överkropp, då vissa sexualiserar det och andra helt enkelt inte tycker att det är fräscht, eller vad det nu kan vara. Men det finns inga argument i världen som på en faktabaserad grund kan förklara rimligheten i att kvinnor "klädesdiskrimineras" på det sätt som nu sker.

Om utgångspunkten är att alla individer skall ges samma förutsättningar så går det inte att motivera, helt enkelt.

Jag gillar att ta upp just den frågan eftersom den på ett tydligt sätt visar att det finns många som tycker att visst kvinnoförtryck är OK, samt att deras egentliga hållning till jämställdhet är "Jag är för jämställdhet sålänge den inte drabbar mig".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sist jag var på stranden såg jag kvinnor topless, menar du att detta är olagligt eller?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Sist jag var på stranden såg jag kvinnor topless, menar du att detta är olagligt eller?

Nej det är inte olagligt. Men det finns upprepade exempel på när det sker en diskriminering, som det här med badhusen. Man säger att reglerna säger att "man ska ha badkläder", tills någon kvinna får för sig att bada i badbyxor. Då införs plötsligt olika regler för män och kvinnor. Och så borde det inte vara. Bar överkropp kan inte vara OK för ena könet men inte för det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är inte olagligt. Men det finns upprepade exempel på när det sker en diskriminering, som det här med badhusen. Man säger att reglerna säger att "man ska ha badkläder", tills någon kvinna får för sig att bada i badbyxor. Då införs plötsligt olika regler för män och kvinnor. Och så borde det inte vara. Bar överkropp kan inte vara OK för ena könet men inte för det andra.

Att ha badbyxor är till för att skyla penis och undvika genans. Vore underbart om vi levde i en värld där vi alla badade nakna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är inte olagligt. Men det finns upprepade exempel på när det sker en diskriminering, som det här med badhusen. Man säger att reglerna säger att "man ska ha badkläder", tills någon kvinna får för sig att bada i badbyxor. Då införs plötsligt olika regler för män och kvinnor. Och så borde det inte vara. Bar överkropp kan inte vara OK för ena könet men inte för det andra.

Blir nog inte mer uppståndelse än om en man gått kring i en mankini tex. Det är inte heller olagligt men väcker anstöt hos tillräckligt många att det inte är OK i alla sammanhang. Tyder detta på kvinnors förtryck av män enligt dig? eller kan det vara så att folk som driver tex badhus helt enkelt sätter de regler som får flest kunder nöjda? vad har du för lösning på detta, kvotera in topless kvinnor på badhus och tvång på mankini?

Jag håller med om principen att man ska få ha på sig vad man vill, men tyvärr finns det ingen magisk lösning på detta som bara kommer fixa allt och att som du gör anklaga "män" höger och vänster och skrika om att det är "förtryck" är bara löjligt och kontraproduktivt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Varr det nån som sett studien frå OECD de pratar om på nyheterna om att ogifta kvinnor under 30 tjänar 102öre mot varje krona en ogift man under 30 tjänar i tolv västländer (inklusive Sverige).

I de äldre generationerna är dock lönegapet kvar men framtiden för vänsterfeminismen ser inte ljus ut då marknaden löst problemet istället för strejker, våld och revolution. Deras metoder bör förpassas till historiens soptunna och förhoppningsvis byts manshatet ut mot vanlig feminism, egalitarianism och frihetstänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan bli svårt rent kulturellt då många förväntar sig att få löneförhandla. Men har man ackordlöner så kan man i praktiken skriva ut vad som man kan tänkas tjäna direkt i annonsen, vilket är mer rättvist mot alla arbetssökande, oavsett kön. Men jag tror däremot att det skapar stress och utbrändhet med denna ständiga faktureringshets, och har man följt diskussionen från start vet man att jag anser att ett företag bör prioritera samhällsnytta och mjuka värden framför vinst, men det är delvis en annan diskussion.

Sedan väcks ju också frågan om hur man gör med semesterersättning, sjuklön och föräldrapenning om man jobbar på ackord. Det finns kanske redan system för det men det är inget jag har erfarenhet av då jag i princip alltid haft fast månadslön. Vilket jag personligen föredrar då man slipper "fattigmånader" som Februari t. ex, vilket är vanligt om man har timpenning.

Vinst kan bidra till bättre mjuka värden. En glad arbetare är en god arbetare. Och det vet en skicklig arbetsgivare. Utan vinst fattas incitamente och möjligheter och det hela går i nedåtspiral.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att det är en "produkt av tidsandan", och det är ju det du hela tiden förespråkar.. Vi ska inte låta staten peta i någonting utan allla ska få göra som de vill.. Ja förutom att man helst inte skall ha avvikande sexualitet eller klä sig i kläder som inte är könstypiska då, enligt dig, men det är ju "Inte samma sak".

Förklara gärna för mig hur det är frihetsbegränsande med könskvotering men inte om du talar om för mig hur jag skall gå klädd, eller vilka jag får bygga toaletter för.

Det vi argumenterar är när staten får lägga sig och inte. Vissa saker är okej att reglera, andra inte. Det är frihetsbegränsande med kvotering eftersom man inte får anställa vem som helst som passar utan måste välja inom en grupp utav två.

Skrivet av Ozzed:

Varför är det oroande? Du som påstår dig vara vän av den fria viljan borde väl älska ett samhälle där alla får vara som de vill? Eller är det här med "fri vilja" egentligen ett uttryck för dina personliga preferenser för hur folk borde bete sig?

Att ta hänsyn till detta med att inte vara varken kvinna eller man, är konstigt då det finns bara två kön och man ska inte anpassa samhället efter några som vill definiera sig hur som helst. Det kan leda till förvirring och obekväma situationer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja hormonskillnader skapar beteendeskillander, därom tvistar ingen, inte heller tvistar någon om att kroppsdelars blotta existens kan ha skillnad på individens betende vad som däremot tvistas om är relevansen i följande mening sats.

1. Hormonskillnader.
2. ????.
3. Beteende.

Kopplingen mellan rent fysiologiska skillnader och socialt beteende finns, men vad den innebär och hur den fungerar vilket Swifty tar upp är oklart annat än i mycket enkla funktioner. När det gäller komplexa funktioner över tid vilket ökar exponeringen för det sociala så är uttalandet att det fysiologiska påverkar lika belagt som den rosa tekannans inflytande.

"..däremot tvistas om är relevansen i följande mening sats." Ja?.. Vi är då i alla fall nu 100% överens om att män/kvinnor har olika fysiologiska uppsättningar och en koppling mellan fysiologi och socialt beteende finns. Fantastiskt! Men.. Du tycker det innebär något, något du lämnar ospecificerat så jag antar att vi skiljer oss här då, framsteg icke mindre. Sedan åberopar du någon rosa tekanna som jag vet inte, du smäller fjärilar med till vardags? Får gärna utveckla hur biologi med tid inte tydliggör skillnader, vilket jag förstått är den rådande teorin utan istället då döljer dem?

Dumma gärna ner språket lite har haft svårt att förstå dinna inlägg de sista tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

IT är bara en del av pusslet. Generellt har det varit mer acceptabelt för män att vara teknikintresserade än det har varit för kvinnor, vilket har skapat det erfarenhetsglapp vi diskuterar. Det är en orättvisa som jag tycker skall kompenseras. Sedan får väl folk naturligtvis vara intresserade av vad de vill och jobba med vad de vill, men det här med att man förväntas bete sig på ett visst sätt och ha vissa intressen på grund av sitt kön är en för mig oacceptabel social struktur som måste bort snarast möjligt. Går det fortare med tvångsmedel så har jag inget alls emot användningen av tvångsmedel.

På vilket sätt är det mindre acceptabelt för kvinnor att vara teknikintresserade?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Att ha badbyxor är till för att skyla penis och undvika genans. Vore underbart om vi levde i en värld där vi alla badade nakna.

Badbyxor är badkläder, vilket är vad det står i de flesta fall. Jag begär inte att kvinnor ska få bada nakna om inte männen får det, utan det jag vill peka på är att det finns olika normer för bar överkropp beroende på vilket kön man tillhör, och då är det inte jämställt.

Skrivet av Triffid:

Blir nog inte mer uppståndelse än om en man gått kring i en mankini tex. Det är inte heller olagligt men väcker anstöt hos tillräckligt många att det inte är OK i alla sammanhang. Tyder detta på kvinnors förtryck av män enligt dig? eller kan det vara så att folk som driver tex badhus helt enkelt sätter de regler som får flest kunder nöjda? vad har du för lösning på detta, kvotera in topless kvinnor på badhus och tvång på mankini?

Nej, den enda lösningen är, i individualismens namn, att man själv ska få välja vad man vill ha på sig eller inte sålänge samma regler gäller för båda könen.

Citat:

Jag håller med om principen att man ska få ha på sig vad man vill, men tyvärr finns det ingen magisk lösning på detta som bara kommer fixa allt och att som du gör anklaga "män" höger och vänster och skrika om att det är "förtryck" är bara löjligt och kontraproduktivt.

OK då. Ge exempel på motsvarande förtryck åt andra hållet som existerar i praktiken.

Skrivet av danedi:

Vinst kan bidra till bättre mjuka värden. En glad arbetare är en god arbetare. Och det vet en skicklig arbetsgivare. Utan vinst fattas incitamente och möjligheter och det hela går i nedåtspiral.

Skickades från m.sweclockers.com

Säger inte att vinst ska förbjudas men det ligger i vägen för mycket vettiga saker lite väl ofta.

Skrivet av Orici:

Det vi argumenterar är när staten får lägga sig och inte. Vissa saker är okej att reglera, andra inte. Det är frihetsbegränsande med kvotering eftersom man inte får anställa vem som helst som passar utan måste välja inom en grupp utav två.

Det är frihetsbegränsane att tala om för folk att de skall rätta in sig i Oricis genusmall. Varför är det ena OK och det andra inte? Om inte din utgångspunkt är att det är fel att frihetsbegränsa så måste du ju ha någon motivering till varför det är OK i vissa fall och andra inte.

Citat:

Att ta hänsyn till detta med att inte vara varken kvinna eller man, är konstigt då det finns bara två kön och man ska inte anpassa samhället efter några som vill definiera sig hur som helst. Det kan leda till förvirring och obekväma situationer.

Du tror inte att det leder till förvirring och obekväma situationer om man inte identifierar sig med könsmallen men tvingas till det i din Oriciokrati? Eller menar du att det är OK, eftersom den stora mysiga massan (kollektivet) tjänar på att slippa tänka utanför 50-talslådan? För i så fall så borde du inte ha något emot kvotering, då det också syftar till att jämna ut skillnader i stort men har som bieffekt att vissa individer i vissa fall blir lidande.

Med andra ord rättfärdigar du mina argument men vill inte ta konsekvensen av att det innebär att dina egna faller sönder som ett korthus...

Vad är det för "förvirring" du pratar om, och vad är det för "obekväma situationer" du menar egentligen? Vill du ha lagar som syftar till att aktivt diskriminera folk som inte identifierar sig som CIS-personer? Eller räcker det med att kväva debatten om sexuellt likaberättigande så att vi kan fortsätta vara sådär mysigt fördomsfulla mot alla som inte tycker och känner precis som vi gör utan att bli emotsagda?

Skrivet av Valiumballong:

På vilket sätt är det mindre acceptabelt för kvinnor att vara teknikintresserade?

Fråga Orici om det.

Det vi har sett historiskt är som sagt att kvinnor helst inte skall förvärvsarbeta alls, utan de skall vara hemma med barnen, vilket i sig skapar fördomar om vilka intressen de olika könen har. Som jag sa innan så är en jämställd föräldraledighet ett bra motmedel mot sådant, men det vill du ju inte ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

"..däremot tvistas om är relevansen i följande mening sats." Ja?.. Vi är då i alla fall nu 100% överens om att män/kvinnor har olika fysiologiska uppsättningar och en koppling mellan fysiologi och socialt beteende finns. Fantastiskt! Men.. Du tycker det innebär något, något du lämnar ospecificerat så jag antar att vi skiljer oss här då, framsteg icke mindre. Sedan åberopar du någon rosa tekanna som jag vet inte, du smäller fjärilar med till vardags? Får gärna utveckla hur biologi med tid inte tydliggör skillnader, vilket jag förstått är den rådande teorin utan istället då döljer dem?

Dumma gärna ner språket lite har haft svårt att förstå dinna inlägg de sista tbh.

Kan förklara skillnaden,

du refererar till evolution, där en organism förändras biologiskt över en tid (viktigt att nämna, en väldigt väldigt lång tid, du kommer inte finna någon märkvärdig utveckling över 100 eller ens 1000 år hos människan förutom immunitet mot virus/bakterier etc, tolerans till mjölk exempelvis).

Huzzbutt refererar till ett samhälles utveckling i sociala och kulturella termer (som är betydligt mer flytande och har en högre påverkan på samhället än de biologiska skillnader vi ser mellan män och kvinnor), som är starkare än någon skillnad du kommer se för 100 år sedan hos kvinnan och mannen. T.ex att fler kvinnor idag än för 40 år sedan väljer högskolestudier, är det en produkt av den föränderliga biologin hos människan eller att vårt samhälle har förändrats?

Det är min take on it, Huzzbutt kan inflika om jag har missförstått honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, den enda lösningen är, i individualismens namn, att man själv ska få välja vad man vill ha på sig eller inte sålänge samma regler gäller för båda könen.

Och då kommer vi till faktumet att de flesta, män som kvinnor, inte vill se topless kvinnor på badhusen. Detta är inte "förtryck" och det är heller inte "män" som "ligger bakom".

Skrivet av Ozzed:

OK då. Ge exempel på motsvarande förtryck åt andra hållet som existerar i praktiken.

Jag kan som (hårig) man inte gå in på ett café iklädd hotpants. Kan garantera dig att jag blir avhyst vid dörren medan en kvinna i kort kjol eller hotpants nog varit mer än välkommen. Observera att även om servitören råkade vara kvinna kommer jag inte skrika om förtryck pga detta. Det är inte förtryck i något av fallen nämnligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är frihetsbegränsane att tala om för folk att de skall rätta in sig i Oricis genusmall. Varför är det ena OK och det andra inte? Om inte din utgångspunkt är att det är fel att frihetsbegränsa så måste du ju ha någon motivering till varför det är OK i vissa fall och andra inte.

Det har redan diskuterats varför olika regler finns och är helt i sin ordning.

Skrivet av Ozzed:

Du tror inte att det leder till förvirring och obekväma situationer om man inte identifierar sig med könsmallen men tvingas till det i din Oriciokrati? Eller menar du att det är OK, eftersom den stora mysiga massan (kollektivet) tjänar på att slippa tänka utanför 50-talslådan? För i så fall så borde du inte ha något emot kvotering, då det också syftar till att jämna ut skillnader i stort men har som bieffekt att vissa individer i vissa fall blir lidande.

Med andra ord rättfärdigar du mina argument men vill inte ta konsekvensen av att det innebär att dina egna faller sönder som ett korthus...

Vad är det för "förvirring" du pratar om, och vad är det för "obekväma situationer" du menar egentligen? Vill du ha lagar som syftar till att aktivt diskriminera folk som inte identifierar sig som CIS-personer? Eller räcker det med att kväva debatten om sexuellt likaberättigande så att vi kan fortsätta vara sådär mysigt fördomsfulla mot alla som inte tycker och känner precis som vi gör utan att bli emotsagda?

Nej men ingen special anpassning ska göras. Jag säjer inte att det ska diskrimineras mot någon men vi ska inte anpassa samhället till det.

Skrivet av Ozzed:

Fråga Orici om det.

Det vi har sett historiskt är som sagt att kvinnor helst inte skall förvärvsarbeta alls, utan de skall vara hemma med barnen, vilket i sig skapar fördomar om vilka intressen de olika könen har. Som jag sa innan så är en jämställd föräldraledighet ett bra motmedel mot sådant, men det vill du ju inte ha.

Tror nog att du projicerar dina fördomar på samhället och baserar ditt korståg utifrån det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vi har sett historiskt är som sagt att kvinnor helst inte skall förvärvsarbeta alls, utan de skall vara hemma med barnen, vilket i sig skapar fördomar om vilka intressen de olika könen har. Som jag sa innan så är en jämställd föräldraledighet ett bra motmedel mot sådant, men det vill du ju inte ha.

Det är en stor skillnad mellan att vara hemma under det första året och att vara hemma på heltid. Om du tror att föräldraledigheten är anledningen till att det är få kvinnor som arbetar inom IT så tror jag att du har slagit i huvudet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10