Permalänk

"värma upp" nybyggd dator?

Hej

Funderade lite på det här, när jag precis byggt en ny dator, har jag såklart öppet chassi och ser så att alla fläktar går och provar knapparna, portarna så allt är rätt.

Något mer ni gör?

Sen när man väl har den uppstartad, så ger jag den en mjukstart, installerar lite basic stuff, sen stänger av den.

Sen testar jag den i olika grafikprogram som unigine osv. kollar temperaturen i CoreTemp, HDDhealth och andra småprogram

Något viktigt jag missat?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibson700:

Hej

Funderade lite på det här, när jag precis byggt en ny dator, har jag såklart öppet chassi och ser så att alla fläktar går och provar knapparna, portarna så allt är rätt.

Något mer ni gör?

Sen när man väl har den uppstartad, så ger jag den en mjukstart, installerar lite basic stuff, sen stänger av den.

Sen testar jag den i olika grafikprogram som unigine osv. kollar temperaturen i CoreTemp, HDDhealth och andra småprogram

Något viktigt jag missat?

Första jag gör är att kolla emballage, går vidare till att montera allt utanför chassit, kör småtester för grafik och hårddisk (minnen syns snabbt om dem felar).
Om allt fungerar så som jag "önskade" i mitt avseende när jag köpte datorn så går jag vidare med att ta isär allt, montera det och sedan börja använda det.

Memtest, diskdoktorer, etc kör jag bara när jag märkt efter några månader att saker inte beter sig normalt.
Temperaturer är något jag aldrig kollat dock.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40