Vilken SSD disk ska man välja ?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hade en force 3 disk, som gick i graven efter ett halvår

Är inte mycket skillnad mellan SSD:er. Dock hade du köpt en crucial v4 32Gb då hade du velat köpa en annan disk.

SSDNow v300 har dom blandad nand fram och tillbaks.

Nyligen ska dom ha bytt till bättre som inte presterar som deras äldre v200 disk (men inte bekräftat).

Hade en force 3 disk och firmware uppdatering hjälpte inte att rädda den från döden (när den var mindre stabil). Gick instabil i två dagar, sen var den död (hitta inte den ens i bios), tog knappt 6 månader från köp:D

6 månader ?
Fan det är ju Corsair Force GT fasoner !

Skämt åsido, så tror jag att det kan ha varit p.g.a den så kallade ''sandforce buggen''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

6 månader ?
Fan det är ju Corsair Force GT fasoner !

Skämt åsido, så tror jag att det kan ha varit p.g.a den så kallade ''sandforce buggen''

ahhah, trodde den skulle hålla längre, I alla fall när dom gjorde skrivtest på en sådan disk höll den rätt länge, var uppe tror jag 100k TB skrivningar.

Får kolla på det där med sandforce buggen Har inte koll. Är det detta du menar http://www.anandtech.com/show/4973/sandforce-identifies-firmw... ?

Hade BSOD med ner den höll på att ge upp, men Corsair släppte aldrig en fix eller (för jag fixade den nyaste firmwaren jag hitta när jag fick problemet och då hade disken varit på marknaden ett bra tag)?

Jag fick alla pengarna tillbaks och köpte en dyrare 840 pro i stället, hade fått nog av budget SDD:er (var min andra jag köpte, den första V4 var inte rolig upplevelse fick pengarna tillbaks på den med som tur är, var till en HTPC):)

Edit.
Enligt mig 850 pro och undvik att uppdatera firmwaren bara, tänk på If it ain't broke, don't fix it.
Annars MX 100 rätt utprovad (men man får se hur läckström påverkar cellerna på dessa enheter med MLC).
TLC är inte 100% utprovat än och samsung håller på att prova detta än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

ahhah, trodde den skulle hålla längre, I alla fall när dom gjorde skrivtest på en sådan disk höll den rätt länge, var uppe tror jag 100k TB skrivningar.

Får kolla på det där med sandforce buggen Har inte koll. Är det detta du menar http://www.anandtech.com/show/4973/sandforce-identifies-firmw... ?

Hade BSOD med ner den höll på att ge upp, men Corsair släppte aldrig en fix eller (för jag fixade den nyaste firmwaren jag hitta när jag fick problemet och då hade disken varit på marknaden ett bra tag)?

Jag fick alla pengarna tillbaks och köpte en dyrare 840 pro i stället, hade fått nog av budget SDD:er (var min andra jag köpte, den första V4 var inte rolig upplevelse fick pengarna tillbaks på den med som tur är, var till en HTPC):)

Edit.
Enligt mig 850 pro och undvik att uppdatera firmwaren bara, tänk på If it ain't broke, don't fix it.
Annars MX 100 rätt utprovad (men man får se hur läckström påverkar cellerna på dessa enheter med MLC).
TLC är inte 100% utprovat än och samsung håller på att prova detta än.

Yes det är det jag menar. Det fanns problem på kontrollern. Men det var för några år sedan typ 2011-2013 så nu är det över. Corsair släppte en ''fix'' faktiskt men det gjorde enheterna ännu sämre med BSOD's

Ungefär som problemet med 850 Pro har/hade. Men som tur är så hade disken 3 års garanti så ska åka över till NetOnNet och plocka en fin SSD mellan 240GB - 256GB.

Men det är dock riktigt riktigt svårt att välja mellan MX100 eller 850 Evo. Jag menar MX100 är pålitligare, men 850 Evo har gött mos som 3D Nand & Magician. Och nackdelen är mindre pålitlighet. Priset på båda är ungefär samma. Sen har MX100 6GB mer utrymme, men det spelar absolut ingen roll för mig.

Har tills Onsdag att bestämma mellan dessa två. Kommer att blir svårt.. :/

Permalänk

Blev en Samsung 850 EVO 250GB tillslut. Varför jag valde den över MX100 var p.g.a garantitiden samt 3D Nand.
Tack för hjälpen alla !

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar också MX100.
edit: hoppas du har tur med samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Jag förstår detta. Dock rekommenderar jag inte samsung efter deras historia när det finns flera andra alternativ att välja mellan.

Jo fast 850 Pro har ju bara något firmware problem.. den krånglande firmware versionen fungerade på vissa och vissa vart brickade.
Men i regel ska du aldrig pilla på firmware iaf.. sedan så har Samsung redan tagit bort den strulande firmware versionen så den finns inte längre att ladda ner. Så 850 Pro är ingen fara med, bara att inhandla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Jo fast 850 Pro har ju bara något firmware problem.. den krånglande firmware versionen fungerade på vissa och vissa vart brickade.
Men i regel ska du aldrig pilla på firmware iaf.. sedan så har Samsung redan tagit bort den strulande firmware versionen så den finns inte längre att ladda ner. Så 850 Pro är ingen fara med, bara att inhandla

Det är sant, förutom senaste firmware har ju 850 pro visat sig vara en riktigt bra och snabb disk.

Permalänk

Precis som några skriver här så röstar jag också på Samsungs SSD diskar, Intel fungerar också bra har dock själv inte kört med dom så mycket.

Jag bygger en ny dator i stort sätt varje år (onödig? ja kanske, roligt? absolut!) och har då på alla mina senaste byggen kört med Samsungs SSD diskar då jag är super nöjd med dom.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Skrivet av retro123:

Det är sant, förutom senaste firmware har ju 850 pro visat sig vara en riktigt bra och snabb disk.

Skrivet av Wollbro90:

Precis som några skriver här så röstar jag också på Samsungs SSD diskar, Intel fungerar också bra har dock själv inte kört med dom så mycket.

Jag bygger en ny dator i stort sätt varje år (onödig? ja kanske, roligt? absolut!) och har då på alla mina senaste byggen kört med Samsungs SSD diskar då jag är super nöjd med dom.

Grabbar vad tycker ni om denna funktion som heter ''Rapid Mode'' ?
Det verkar ge super snabba read och write hastigheter, för att den delvis använder lite granna av RAM minnet. Vad är sidoeffekterna med detta ?

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Grabbar vad tycker ni om denna funktion som heter ''Rapid Mode'' ?
Det verkar ge super snabba read och write hastigheter, för att den delvis använder lite granna av RAM minnet. Vad är sidoeffekterna med detta ?

Har själv ingen personlig erfarenhet av Rapid Mode utan har bara läst om det, har tänkt leka lite med det när jag bygger mitt nästa bygge som är planerad om någon månad. Men vad jag läser från folk så verkar folk positivt överraskad över hur bra det fungerar dock verkar det inte gå att använda om man kör dubbla SSD i t.ex. raid 0.

Här har du lite läsning om det om du är intresserad, något år gammalt nu men fortfarande intressant läsning för den som är intresserad
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-rapid-te...

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jo fast 850 Pro har ju bara något firmware problem.. den krånglande firmware versionen fungerade på vissa och vissa vart brickade.
Men i regel ska du aldrig pilla på firmware iaf.. sedan så har Samsung redan tagit bort den strulande firmware versionen så den finns inte längre att ladda ner. Så 850 Pro är ingen fara med, bara att inhandla

Snälla.
Läs artikeln om felet IGEN.
Bara gör det, och sluta anta saker.

Det var inte fw, utan uppdateringen (i sig själv, i Windows) som var felet. Något som är omöjligt att göra idag, eftersom uppdateringen är tillbakadragen. Folk har köpt diskarna med FW, folk har uppdaterat utanför Windows, och inga problem.

vf kan inte folk LÄSA artiklarna ordentligt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Grabbar vad tycker ni om denna funktion som heter ''Rapid Mode'' ?
Det verkar ge super snabba read och write hastigheter, för att den delvis använder lite granna av RAM minnet. Vad är sidoeffekterna med detta ?

Rapid är mycket trevligt att använda, iaf. om man har tillräckligt med internminne.
Det ställer ju till benchmarks, men systemet blir även märkbart rappare.

Permalänk
Medlem

Har en Force GT 120Gb som fungerar felfritt än idag sen den lanserades (OS) disk
Köpte mx100, 512Gb som speldisk, fungerar också felfritt. Dagen jag köpte den hade den lägst kr/GiB, kanske än idag? tror jag gav 1600kr förra sommaren.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Grabbar vad tycker ni om denna funktion som heter ''Rapid Mode'' ?
Det verkar ge super snabba read och write hastigheter, för att den delvis använder lite granna av RAM minnet. Vad är sidoeffekterna med detta ?

Kört med och utan, ger lite boost. Men efter senaste FW kör jag utan (den tog bort rapid):) och datorn är lite halvslö att starta på grund av drivers (så har inte orkat med detta).

Men ger liten boost, men funkar som en HDD med liten ssd i (tar dom filerna som läses mest i ram), men har bara 8Gb i datorn och den äter lite för mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kört med och utan, ger lite boost. Men efter senaste FW kör jag utan (den tog bort rapid):) och datorn är lite halvslö att starta på grund av drivers (så har inte orkat med detta).

Men ger liten boost, men funkar som en HDD med liten ssd i (tar dom filerna som läses mest i ram), men har bara 8Gb i datorn och den äter lite för mycket.

Hört att den max får äta upp 1GB RAM. Men det kanske är fel, eller ?

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Har en Force GT 120Gb som fungerar felfritt än idag sen den lanserades (OS) disk
Köpte mx100, 512Gb som speldisk, fungerar också felfritt. Dagen jag köpte den hade den lägst kr/GiB, kanske än idag? tror jag gav 1600kr förra sommaren.

Då har du haft tur. Ungefär 70-80% hade problem med antingen BSOD eller att den inte känns igen i Bios.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Rapid är mycket trevligt att använda, iaf. om man har tillräckligt med internminne.
Det ställer ju till benchmarks, men systemet blir även märkbart rappare.

Okej. Men är det värt att använda ?
Jag har 8GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snälla.
Läs artikeln om felet IGEN.
Bara gör det, och sluta anta saker.

Det var inte fw, utan uppdateringen (i sig själv, i Windows) som var felet. Något som är omöjligt att göra idag, eftersom uppdateringen är tillbakadragen. Folk har köpt diskarna med FW, folk har uppdaterat utanför Windows, och inga problem.

vf kan inte folk LÄSA artiklarna ordentligt för.

Men felet ligger väl ändå på firmware eller menar du att det är en windows bugg ?
Det är ju inte varje dag man har en SSD utan att ha ett OS installerat på den.

Poängen med mitt inlägg vara att det är inga problem att köpa en Samsung 850 Pro, bara låt bli att pilla på firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hört att den max får äta upp 1GB RAM. Men det kanske är fel, eller ?

Använder runt 2,7Gb nu och När jag har igång det ihop med ett spel drar det iväg till 5/6Gb och börjar klaga på för lite ram.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Okej. Men är det värt att använda ?
Jag har 8GB minne.

Herregud ja.
Flippa på den och testa vettja, funkar det inte som du tänkt dig så stäng av.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Herregud ja.
Flippa på den och testa vettja, funkar det inte som du tänkt dig så stäng av.

Ok. Tack för tipset
Uppskattas.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min MX100 256GB
Köpte den efter rekommendationer här på SweC.
Har 8GB RAM, 2500K (om det spelar roll) klockad till 4.4Ghz.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Utan att vara expert så rekommenderar jag nog också mx100. Har numera flera ssd:

Corsair F2 120gb - Sitter i stationär. (Har förlorat lite av sin hastighet)
Intel 520 120gb - Sitter i stationär.
Samsung 820 256gb - Sitter i laptop.
Samsung 840 256gb - Sitter i stationär. (Problem)
Crucial MX100 256gb - Sitter i tjejensstationära

Just nu så rekommenderar jag nog MX100. Bäst pris/prestanda.
Tbh den har varit bra efter jag lite förlorat hoppet för SSDer.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010