Säljaren svarar inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011

Säljaren svarar inte

Hej Swec,

Köpte ett grafikkort av en användare på forumet.
Allt verkade frid och fröjd. Betalade summan (1100kr) till säljarens bankkonto och skickade ett meddelande till säljaren om att jag betalat. (hade tidigare skickat mina adressuppgifter).

Säljaren svarar med ett: "Okej" Detta var i måndags den 6:e. Sedan dess har jag inte hört något från säljaren och inte fått något paket eller någon avi från posten.

Jag har skickat meddelande till säljaren men utan framgång.
Jag har säljarens adress, namn och kontonummer till säljaren, men inget telefonnummer.

Vad gör jag?

Silverstone Temjin TJ08B-E | BenQ XL2420T | Intel i7-3770K@ 4,6 | EVGA GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Samsung 830 128GB SDD | Asus Maximus V Gene | BeQuiet! 450W | Antec Kühler 620

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Jomoteph:

Hej Swec,

Köpte ett grafikkort av en användare på forumet.
Allt verkade frid och fröjd. Betalade summan (1100kr) till säljarens bankkonto och skickade ett meddelande till säljaren om att jag betalat. (hade tidigare skickat mina adressuppgifter).

Säljaren svarar med ett: "Okej" Detta var i måndags den 6:e. Sedan dess har jag inte hört något från säljaren och inte fått något paket eller någon avi från posten.

Jag har skickat meddelande till säljaren men utan framgång.
Jag har säljarens adress, namn och kontonummer till säljaren, men inget telefonnummer.

Vad gör jag?

Anmäler ofc låter mycket skumt

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Om du har hans namn borde det inte vara svårt att hitta ett telefon nr. Ring upp och fråga vad han pysslar med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av hellberg244:

Om du har hans namn borde det inte vara svårt att hitta ett telefon nr. Ring upp och fråga vad han pysslar med.

Hans namn och adress har jag, men hans telefonnummer finns inte på hitta eller eniro. Vet inte om det finns något annat sätt att hitta hans nr.

Silverstone Temjin TJ08B-E | BenQ XL2420T | Intel i7-3770K@ 4,6 | EVGA GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Samsung 830 128GB SDD | Asus Maximus V Gene | BeQuiet! 450W | Antec Kühler 620

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2010

Du har troligen redan checkat detta men har du kollat upp adressen? Det kanske finns något telefonnummer till förälder, syskon, sambo etc.

edit
Var för långsam med skrivandet, du har redan kollat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Vinzient:

Du har troligen redan checkat detta men har du kollat upp adressen? Det kanske finns något telefonnummer till förälder, syskon, sambo etc.

Kollat fb, ratsit, osv.. Hittar inte något :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Gå via anhörig till honom eller någon som bor på samma adress. All info finns på nätet så länge du har en adress eller ett fullständigt namn. Om han är en smart jävel hyr han lägenhet i andra hand, använder fejknamn och har kontantkort. Då har du förmodligen blivit blåst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2010

Men du får helt enkelt ge honom ett ultimatum, skicka varan/returnera pengarna inom typ 3 dagar eller så polisanmäls detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011

Mjo, ska se om jag kan lista ut hur man letar fram anhöriga.

Användaren på Swec har inte varit aktiv sedan i måndags. Dock är det en ganska gammal profil med en hel del aktivitet, vilket får mig att tro att det nog inte är en bedragare.

Eller ja, det skulle ju vara the long con i så fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljustorp
Registrerad
Okt 2011

Prova birthday.se, fyll i adressen så får du se vilka som bor där.

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det kan ju bara vara försenat. Det har bara gått 1 vecka. Ge honom en vecka till iaf. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Kan man av banken få uppgifter om vem som är registrerat på ett specifikt bankkonto?

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011

Trooor att det hela kan ha fått sig en lösning nu. Fick tag i nummer. Så ska SMS:a och kolla.

Tack för alla tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Jomoteph:

Trooor att det hela kan ha fått sig en lösning nu. Fick tag i nummer. Så ska SMS:a och kolla.

Tack för alla tips!

Bra. Märkligt att man håller på såhär. Om det inte är medvetet så måste man ändå förstå att man måste kommunicera och vara tillgänglig om man säljer ngt. Typ inte bara säker "okej".
Utan typ "ok jag har fått pengarna och skickar imorgon" "har skickat nu så du bör ha kortet imorgon" etc

Men här får man ibland jevligt konstiga svar på marknaden. Ingen smidighet whatsoever från vissa.

Glöm inte att ge kass betyg i maknadsreferenstråden sen. Varning för såhär ska det inte gå till.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Jomoteph:

Tack för alla tips!

Får man fråga hur du gick tillväga?

2600K • 1050 Ti • 8 GB • 128 + 250 GB SSD • ­1,5 TB HDD • Huawei Pitten

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av stimpen:

Kan man av banken få uppgifter om vem som är registrerat på ett specifikt bankkonto?

Endast polisen kan göre en sådan begäran.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Ot:

Ta kontakt med polisen och anmäl användaren. Du kan förmodligen få hjälp av din bank.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Personen i fråga kan väl lika gärna använt någon annans namn och adress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av stimpen:

mja, de vill nog inte lämna ut det till dig, men om du gör en polisanmälan så lämnar de ut till polisen.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 750GB |
|FileServer CentOS: AMD Athlon II X3 440 | MSI 870-C45 | GT218 | 4096MB DDR2 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ain0k:

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Ot:

Ta kontakt med polisen och anmäl användaren. Du kan förmodligen få hjälp av din bank.

Handla bara från medlemmar som varit aktiva i flera år så är man hyffsat säker i alla fall men finns alltid risker med privatpersoner.

Trädvy Permalänk
Fyndjägare
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Ain0k:

Jo, det är underligt. Varför ökar det med just datordelar?

Kanske tror de att datorintresserade inte gör något åt saken, då vi självklart bor i mammas källare och lider av social fobi?

Att lura någon på Sweclockers är ju som att vandra i ett minfält, framförallt nu när mänsklighetens sociala relationer och kommunikation allt mer sker på nätet. De flesta av oss här har svart bälte i informationssökning och vet hur den mesta informationen går att få tag i. Hämnden kan bli förödande om bedragaren trampar på fel mina.

Sorry för off-topic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av milo_:

Får man fråga hur du gick tillväga?

Google

Jag hade bara inte googlat tillräckligt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Handla bara från medlemmar som varit aktiva i flera år så är man hyffsat säker i alla fall men finns alltid risker med privatpersoner.

Faktum är att avändaren i fråga hade ett gammalt konto och ganska lång forumhistorik. Så förhoppningsvis så är det ingen bedragare, utan bara en person som inte riktigt kommunicerar rätt.

Skrivet av stimpen:

Bra. Märkligt att man håller på såhär. Om det inte är medvetet så måste man ändå förstå att man måste kommunicera och vara tillgänglig om man säljer ngt. Typ inte bara säker "okej".
Utan typ "ok jag har fått pengarna och skickar imorgon" "har skickat nu så du bör ha kortet imorgon" etc

Men här får man ibland jevligt konstiga svar på marknaden. Ingen smidighet whatsoever från vissa.

Glöm inte att ge kass betyg i maknadsreferenstråden sen. Varning för såhär ska det inte gå till.

Nä exakt. Man har ju stenkoll på sin mail/sweclockers inkorg när man säljer något. Det borde vara marknads-vett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Var personen som sålde aktiv eller var det ett väldigt nytt konto? Sånt brukar jag alltid kolla på om jag ska köpa på forumet. Visst kan det slå fel, men köper hellre av någon som varit medlem i 5år och är aktiv dagligen, än från någon ny reggad. Även om det kanske blir dyrare är det inte värt att chansa.

EDIT: Läser slarvigt som tusan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Ain0k:

Ot:

De som fixade "ei! schyssta dealen!" i hörnet har växt upp och fått barn som nu kör samma stil via internet ;).

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av xpanterx:

De som fixade "ei! schyssta dealen!" i hörnet har växt upp och fått barn som nu kör samma stil via internet ;).

Hur menar du nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Kalasis:

Hur menar du nu?

Hur menar du?

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Ain0k:

För det första är det väldigt många medlemmar. För det andra så skriver ingen trådar om att det går bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av xpanterx:

Hur menar du?

Bara undrade över vad du menade med ditt "konstaterande".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av xpanterx:

Hur menar du?

Han menar nog att det var en ganska korkad kommentar

Corsair 900d | i7 4930k @4,6GHz | ASUS Rampage IV Black | 2-way SLI EVGA 980 SC @1520/8000MHz | Corsair AX1200 | Kingston Beast 16GB @2400MHz | Sandisk Extreme II SSD 240 GB | Samsung Evo SSD 250 GB | Seagate 3TB 7200RPM | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS@165Hz G-Sync | Ducky SHINE2 MX Red | Philips Fidelio X1 | Logitech G502 Proteus Core
Watercooling: Alphacool D5|EK XTX 240|Alphacool UT60 NexXxos FC420|XSPC RX480 V3|Phobya 250 Res