Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det finns inget material i 4K idag, och det kommer aldrig finnas i någon nämnvärd utsträckning. Så det blir i praktiken en datorskärm.

Nej och det var inte det jag var ute efter, utan hur man kan jämföra Tv-sändningar med en blu-ray film typ?

Det jag menar är att man inte köper en Tv för 10.000kr + för bara titta på vanlig Tv-sändning är mer eller mindre bortslösade pengar. Kvalitén och upplösningen är oftast halvdålig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ja det är ju lite det här som är ett av problemen med att "framtidssäkra" sig med 4K, majoritet av "materialet" kommer vara "non-native" på en 4K panel.

I teorin kan man ju få en 4K panel att helt enkelt inte skala materialet (låta 4 pixlar motsvara 1) men det verkar finnas få TV apparater som funkar på det viset, så i allmänhet blir det nån form av uppskalning.

Heller bra panel i 1080p än en sämre panel i 4K.

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

tack, går själv lite i köpa-ny-tv tankar och funderat på det här med just 4k och uppskalning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tack, går själv lite i köpa-ny-tv tankar och funderat på det här med just 4k och uppskalning.

Jag kan inte svara för alla 4k TV men som jag skrivit tidigare är jag väldigt överaskad över hur bra min TV skalar 1080P filmer. Bilden blir knivskarp..även på 10 cm avstånd 😀 ja ja..man sitter inte så nära jag vet, men det är ett bra mått . Jag hade en fullHD TV innan ovh jag upplever bilden på denna bättre i allt. Bättre färger, skärpa och det hackar inte alls i panoreringar osv (stängt av all motionskräp). Den enda svagheten är 720 P material och sämre. 720P material är helt klart g8dkänt, men det börjar synas att det är suddigt. Sen blir det värre ju lägre upplösning jag väljer.
prioriterar man 1080P och högre upplösning är 4k TV helt makalös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kan inte svara för alla 4k TV men som jag skrivit tidigare är jag väldigt överaskad över hur bra min TV skalar 1080P filmer. Bilden blir knivskarp..även på 10 cm avstånd 😀 ja ja..man sitter inte så nära jag vet, men det är ett bra mått . Jag hade en fullHD TV innan ovh jag upplever bilden på denna bättre i allt. Bättre färger, skärpa och det hackar inte alls i panoreringar osv (stängt av all motionskräp). Den enda svagheten är 720 P material och sämre. 720P material är helt klart g8dkänt, men det börjar synas att det är suddigt. Sen blir det värre ju lägre upplösning jag väljer.
prioriterar man 1080P och högre upplösning är 4k TV helt makalös.

Skickades från m.sweclockers.com

fast du kan inte få bättre bild än på en 1080p tv eftersom det är samma information? just lägre upplösning som jag ser som problematiskt med 4k tv kanske blir värre än med 1080p tv?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det finns inget material i 4K idag, och det kommer aldrig finnas i någon nämnvärd utsträckning. Så det blir i praktiken en datorskärm.

Finns massor med material i 4K, men inga tv-sändningar (ännu) om det var de du syftade på
http://nytestat.se/4k-film-och-ultra-hd-material-pa-ces-2015/
http://www.tomsguide.com/us/4k-video-source-faq,news-18021.ht... (från 2014!)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Någon som kan fortsätta ledsaga mig på vägen till köp. Har kommit en bra bit påväg

Mitt senaste inlägg ---->

Lutar mycket att det blir en bättre 1080p TV som jag kan nyttja till fullo i dagsläget. Dock är jag sugen på 60-65" Finns det möjligen en likvärdig Sony (den ni pratar om) fast större?

Och vad finns det för alternativ när det gäller mediaöverföring. Jag tänker mig att jag tankar hem en film på min dator och vill se den på TVn. Jag vill inte koppla någon sladd från dator till TV. Funkar USB att överföra på ett bra sätt så det flyter med max upplösning etc? Eller är det SATA extern disk som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det finns ju inte ens tvsändningar i 1080p än.

Nej det var lite det jag menade när jag syftade på Sverige. Dock finns ju tv på nätet idag, om man föredrar att se det där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej och det var inte det jag var ute efter, utan hur man kan jämföra Tv-sändningar med en blu-ray film typ?

Det jag menar är att man inte köper en Tv för 10.000kr + för bara titta på vanlig Tv-sändning är mer eller mindre bortslösade pengar. Kvalitén och upplösningen är oftast halvdålig.

Du citerar alltså mitt inlägg utan att adressera något jag skrivit.

Skrivet av jonnti:

Finns massor med material i 4K, men inga tv-sändningar (ännu) om det var de du syftade på
http://nytestat.se/4k-film-och-ultra-hd-material-pa-ces-2015/
http://www.tomsguide.com/us/4k-video-source-faq,news-18021.ht... (från 2014!)

Det är knappast massor, bara en del av det som nyproduceras idag.
Ena artikeln implicerar att gamla filmer inspelade på analog film går att scanna in på nytt med högre detaljrikedom, men det stämmer inte. Det finns inte mycket mer bildinformation i 35mm-film än vad full HD ger. Man kan scanna in en analog film med hur hög DPI/PPI som helst, men det blir inte högre faktisk upplösning för det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Du citerar alltså mitt inlägg utan att adressera något jag skrivit.

Det är knappast massor, bara en del av det som nyproduceras idag.
Ena artikeln implicerar att gamla filmer inspelade på analog film går att scanna in på nytt med högre detaljrikedom, men det stämmer inte. Det finns inte mycket mer bildinformation i 35mm-film än vad full HD ger. Man kan scanna in en analog film med hur hög DPI/PPI som helst, men det blir inte högre faktisk upplösning för det.

Glömt bort dit eget inlägg

Just du tar upp att 4k inte slår på Tv-säningar. Jag undrar varför ens tar upp en media som är kvar i stenåldern typ. Flesta som köper en sjyst Tv är för att se film i bra kvalité t.ex. Håller helt med om 4k inte är moget än och inte bidrar med något bra än. Tv-sändningar har ju sämre bildkvalité och upplösning. Då är ju 1080P skärmar onödigt också i så fall (för att skala upp bilden kan ju alltid bli försämringar).

Citat:

Glöm 4K. Det kommer aldrig slå.

Vad ingen verkar tänka på är att en förkrossande majoritet av all världens film som producerats är inspelad på analog 35mm-film. Vad många inte vet i sin tur är att denna films prestanda ligger kring just 1080p, beroende på ISO och filmtyp. Så även om filmer ommastras, så får man inte ut mer bildinformation med 4K. Förmodligen kommer filmbolagen att skärpa upp och städa filmerna så de ser bättre ut, men det blir ju ungefär som en uppskalning i produktionsledet. Källmaterialet ger ändå inte mer. Och uppskärpning och filtrering görs ju redan idag.

Kvar blir då det extrema fåtalet filmer som är inspelade i 70mm-film och som har bevarats väl, samt det extrema fåtalet nyproducerade filmer för 4K.

4K tar alldeles för mycket bandbredd för att det ska vara gångbart med TV-sändningar.

Så ja, lycka till med din datorskärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

4K känns långt bort innan det är standard.

Hade satsat på en 1080p med BRA bild.
Hade satsat på en LG 55" OLED

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av peraan:

Och vad finns det för alternativ när det gäller mediaöverföring. Jag tänker mig att jag tankar hem en film på min dator och vill se den på TVn. Jag vill inte koppla någon sladd från dator till TV. Funkar USB att överföra på ett bra sätt så det flyter med max upplösning etc? Eller är det SATA extern disk som gäller?

Jag hade rekommenderat någonslags Plex eller XBMC lösning med HTPC. Vet inte hur bra kvalite en Chromecast ger, men det vore ett billigt alternativ annars.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

4K känns långt bort innan det är standard.

Hade satsat på en 1080p med BRA bild.
Hade satsat på en LG 55" OLED

Skickades från m.sweclockers.com

Länken fungerar inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Länken fungerar inte.

Oj, inte alltid det funkar genom mobil.

Men nu är det uppdaterat för skrivbordslänk.

Även här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2664763

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Glömt bort dit eget inlägg

Just du tar upp att 4k inte slår på Tv-säningar. Jag undrar varför ens tar upp en media som är kvar i stenåldern typ. Flesta som köper en sjyst Tv är för att se film i bra kvalité t.ex. Håller helt med om 4k inte är moget än och inte bidrar med något bra än. Tv-sändningar har ju sämre bildkvalité och upplösning. Då är ju 1080P skärmar onödigt också i så fall (för att skala upp bilden kan ju alltid bli försämringar).

Du tar det lite ur kontexten. Jag beskrev orsaker till varför 4K-skärmar inte blir användbart till något annat än som datorskärm.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Du tar det lite ur kontexten. Jag beskrev orsaker till varför 4K-skärmar inte blir användbart till något annat än som datorskärm.

Jo, det jag menar varför ens ta upp tv-sändningar. Varför inte jämföra mot vanlig blu-ray film i stället? Där har många/flesta filmer 1080P, som inte Tv-sändningar har.

Tror faktiskt inte vanlig marksändning kommer gå högre än 1080i just för bandbredden räcker inte. Så tror snarare att det aldrig kommer få 4k (om det inte är någon kanal som bara vill skryta då och offrar bildkvalité).

Om jag köper Tv varken 1080p eller 4k är det inte för tv-sändningar, utan film/serier eller något annat

Snarare frågan kommer det ens komma blu-ray filmer med 4K på skiva? eller är det över nätet som är det bästa möjligheten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2015/01/09/4k-blu-ray-hdd/
http://www.trustedreviews.com/news/4k-blu-ray-standard-confir...
BluRay i 4k kommer vilket innebär att om man är en bluray köpare så är det ju the way to go.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

http://www.engadget.com/2015/01/09/4k-blu-ray-hdd/
http://www.trustedreviews.com/news/4k-blu-ray-standard-confir...
BluRay i 4k kommer vilket innebär att om man är en bluray köpare så är det ju the way to go.

Jo och antagligen ny blu-ray spelare behövs säker också (om man redan har en). Gissar på en sådan kommer ligga på 5000kr eller högre i början.
Men kul att dom lyckas pressa in ännu mer på dessa skivor. Från början var ju 700MB det högsta innan DVD kom:)

Men 10bitars färgdjup är inget att skryta med, när skärmar oftast kommer med 6/8 (dom bästa panelerna). Sen vet jag inte om 10 bitars praktiskt kommer göra enorm skillnad egentligen (om dom lyckas få in det på en TV)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fast du kan inte få bättre bild än på en 1080p tv eftersom det är samma information? just lägre upplösning som jag ser som problematiskt med 4k tv kanske blir värre än med 1080p tv?

Jag antar att du aldrig sett skillnaden på en DVD spelare som skalar upp mot en som inte skalar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Du citerar alltså mitt inlägg utan att adressera något jag skrivit.

Det är knappast massor, bara en del av det som nyproduceras idag.
Ena artikeln implicerar att gamla filmer inspelade på analog film går att scanna in på nytt med högre detaljrikedom, men det stämmer inte. Det finns inte mycket mer bildinformation i 35mm-film än vad full HD ger. Man kan scanna in en analog film med hur hög DPI/PPI som helst, men det blir inte högre faktisk upplösning för det.

Nu förstår jag inte dig riktigt där med att de säger att de blir högre detaljrikedom. Jag hittade endast detta.
"Innehållsmässigt är 4K-material knappast ett problem. Även gamla filmer som spelats in analogt skalas ner till full hd när de digitaliseras, så det går bra att återskapa även dessa filmer i 4K-upplösning om man vill."

Sedan detta i andra artikeln.
"Regardless of when 4K Blu-ray or broadcasts become available, consumers can utilize one feature of 4K televisions now: upscaling. When you watch anything in HD resolution — from TV shows to Blu-rays to streaming films — on a 4K television, it will be upscaled to look more like Ultra HD resolution. While it won't have the same clarity as actual 4K content, you should see an improvement over regular HD content."

Missat något?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Köpte en LG 65UB950V 65" 4K LCD i veckan, grymt nöjd med den. Perfekt bild för 4K och skalar upp 1080P riktigt bra men även SD material ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Nu förstår jag inte dig riktigt där med att de säger att de blir högre detaljrikedom. Jag hittade endast detta.
"Innehållsmässigt är 4K-material knappast ett problem. Även gamla filmer som spelats in analogt skalas ner till full hd när de digitaliseras, så det går bra att återskapa även dessa filmer i 4K-upplösning om man vill."

Sedan detta i andra artikeln.
"Regardless of when 4K Blu-ray or broadcasts become available, consumers can utilize one feature of 4K televisions now: upscaling. When you watch anything in HD resolution — from TV shows to Blu-rays to streaming films — on a 4K television, it will be upscaled to look more like Ultra HD resolution. While it won't have the same clarity as actual 4K content, you should see an improvement over regular HD content."

Missat något?

Nu vet jag inte riktigt vad du undrar över.

Det du citerar handlar helt enkelt om att även fast det inte finns 4K-material att tillgå idag så får man ändå en viss kvalitetsförbättring med en 4K-skärm genom uppskalning. Precis som att vanliga DVD:er ser bättre ut på en HDTV än en SDTV fastän materialet är samma.

Jag har jobbat lite med analog film, framkallat och scannat in själv, så jag har en hyfsad uppfattning om vad den går för. Det finns ju en gräns för detaljrikedomen för analog film, den är inte oändlig. Och jag menar att den inte kan ge så mycket mer utöver full HD. Därav mitt påstående att 4K är onödigt. Skillnaden blir marginell, ungefär som en uppskalning bara. Redan idag finns filmer som inte kan "fylla ut" full HD, även moderna. T ex scenerna i kontrollrummet och första middagen i Jurassic park är väldigt väldigt korniga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

....Det finns ju en gräns för detaljrikedomen för analog film, den är inte oändlig. Och jag menar att den inte kan ge så mycket mer utöver full HD. Därav mitt påstående att 4K är onödigt.

Menar du att gammal 35mm film bara innehåller detaljrikedom för scanning/släpp i 1920x1080?

Förr innan digitaliserigen av bio där filmerna nu levereras på hårddiskar i DCP format så kom de ju på stora spolar med film, kvaliten på filmen på spolarna med film är ju klart bättre med högre detaljrikedom än om du spelar upp en full hd bluray film på bion. Filmerna i DCP format som nu för tiden levereras till biosalongerna levereras i standard 4K och har motsvarande kvalitet som förr fast på smidigare sätt. Så dög filmerna förr i bra upplösning så bör ju dess kvalitet räcka till 4k också, beror absolut på filmen i sig och hur den filmats och vilken film som använts osv men det finns ju många gamla 40-50-60-70-80 tals filmer som scannats in till bluray och den kvaliteen man ser då räcker säkerligen lite längre ändå. Vissa gamla filmer scannas i 4K för sen skalas ner till 1920x1080 för att funka för Bluray release och för att behålla så mycket detaljer/kvalitet som möjligt. Många filmer spelas väll fortfarande in med film och inte med digitala kameror som RED eller Arri just pga kvaliteen.

Jämför en analogt fotad bild och en bra inscanning av den i tex 4000x7000pixlar, är ju klart mer detaljerad än en 2-3mpix (HD upplösning typ)foto som är uppskalad till samma storlek. Principen måste ju även gälla för film.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jag antar att du aldrig sett skillnaden på en DVD spelare som skalar upp mot en som inte skalar upp.

aldrig ens tänkt på att dom gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kvaliteten på klassisk analog 35 mm biografilm är motsvarande ca 1 megapixel, eller 720p om man så vill. Men det varierar stort mellan biografens projiceringsutrustning och även processen med vilken filmen dupliceras. Det gjordes undersökningar av detta från SMTP-E och ITU inför övergången till 2K och digitalisering av biografer. Det dokumentet är svårt att få tag men mätdata från den undersökningen finns återgiven här (OBS! PDF!) för den som vill läsa lite av vad man kom fram till över ett decennium tidigare.

Tillgången till originalnegativ och liknande ger förstås högre upplösning jämfört med analoga kopior. Det har också skett utveckling på den biten så det går att filma analogt och hålla 4K-kvalitet hela vägen. Problemet ur konsumentpersepektiv är förstås att att det ännu inte finns något sätt att få den kvaliteten hela vägen hem till vardagsrummet.

Själv tycker jag det är alldeles för mycket fokus på pixlar. Mängden pixlar är endast en parameter bland flera för vad som kan avgöra vad som är bättre eller sämre bild. Det handlar inte om att välja ”en TV med 4K eller Full HD?” utan om att välja en bättre eller sämre produkt. Prioriterar du bildkvalitet kan det mycket väl vara så att de enda nya apparater som svarar mot dina krav är en modell med 4K-panel. Men det kan också vara en OLED med Full HD eller en begagnad plasma med Full HD vilka svarar bättre mot din krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag hade rekommenderat någonslags Plex eller XBMC lösning med HTPC. Vet inte hur bra kvalite en Chromecast ger, men det vore ett billigt alternativ annars.

Vad är det för lösning? Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Menar du att gammal 35mm film bara innehåller detaljrikedom för scanning/släpp i 1920x1080?

Förr innan digitaliserigen av bio där filmerna nu levereras på hårddiskar i DCP format så kom de ju på stora spolar med film, kvaliten på filmen på spolarna med film är ju klart bättre med högre detaljrikedom än om du spelar upp en full hd bluray film på bion. Filmerna i DCP format som nu för tiden levereras till biosalongerna levereras i standard 4K och har motsvarande kvalitet som förr fast på smidigare sätt. Så dög filmerna förr i bra upplösning så bör ju dess kvalitet räcka till 4k också, beror absolut på filmen i sig och hur den filmats och vilken film som använts osv men det finns ju många gamla 40-50-60-70-80 tals filmer som scannats in till bluray och den kvaliteen man ser då räcker säkerligen lite längre ändå. Vissa gamla filmer scannas i 4K för sen skalas ner till 1920x1080 för att funka för Bluray release och för att behålla så mycket detaljer/kvalitet som möjligt. Många filmer spelas väll fortfarande in med film och inte med digitala kameror som RED eller Arri just pga kvaliteen.

Jämför en analogt fotad bild och en bra inscanning av den i tex 4000x7000pixlar, är ju klart mer detaljerad än en 2-3mpix (HD upplösning typ)foto som är uppskalad till samma storlek. Principen måste ju även gälla för film.

Ungefär så, ja.

Man får hålla till minnes att förr i tiden var TV-sändningar väldigt risiga. Kvaliteten på analog utsänd TV har förbättrats i bitvis sedan det startade, från typ 240 eller var det så lite som 140 rader, till dagens 576 rader. Och då upplevdes nog bions "HD" som jäkligt bra i jämförelse.

Analogt har en väldigt fin kantutjämning i sig självt, så låg detaljrikedom upplevs inte alls så påträngande som digital. Därför tjänar digital teknik på att projisera bilder i högre upplösning än vad källmaterialet faktiskt ger, även om inte mer bildinformation visas (interpolering). Även att göra tvärtom som du nämner, att scanna i högre upplösning än vad som krävs eller är nödvändigt, och sedan skala ner, kan ge kvalitetsvinster, särskilt om man tänkt bearbeta materialet digitalt. Man vill alltid har så stor "arbetsyta" vid digital bildbehandling som möjligt, så gärna fota/scanna i "för hög" upplösning. Interpoleringsprocessen går att påverka och finjustera väldigt mycket, och kan vara ett sätt att åtminstone subjektivt öka kvaliteten på. Massa pixlsar och färgdata ger marginaler att jobba med, som man sedan kan slänga bort vid exporteringen. Har man scannat i rätt upplösning från börjat är man i princip fast i vad man har.

Analog film som scannas i väldigt hög upplösning får ju en kantutjämningseffekt i sig själv. En lågupplöst digital bild som skalas upp blir inte lika vacker.

Den analoga filmen har också utvecklats under tidens gång, faktiskt även efter det digitala genomslaget 2000-talet, och den har blivit bättre och bättre med åren. Kodak Professional T-MAX Film lanserades 2002 och Kodak Ektar 100 kom 2008, och den sistnämnda är riktigt trevlig att använda även i lite mer kommersiella sammanhang.

Det krävs betydligt högre detaljrikedom i en stillbild för att uppleva samma grad av skärpa och detaljrikedom som en motsvarande rörlig bild.

Vilket för oss till en annan viktig sak att tänka på med analog 35mm-film. Stillbilder exponeras med proportionerna 3:2 liggande längs med filmen, medan rörliga bilder exponeras stående för att få plats med så många exponeringar som möjligt på filmrullen. Exponeringarna blir alltså större för stillbild än för rörlig bild och blir därmed mer detaljerade.

Tror jag fick med allt

Edit: ninjad av experten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

LG

Jag köpte den här i vintras: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738165
Det är en LG 55" smart-TV med 3D-stöd, och kostar ungefär 11,000:-

Kollar du på TV är det väl högst osannolikt att du behöver en 4k. Jag har inte slagit på tv-boxen på ett par månader, på riktigt.
Faktum är att du förmodligen får BÄTTRE bild med en annan tv då. När jag köpte den fanns typ bara House of Cards i 4k på Netflix, men redan nu
finns det bra mycket mer, så de verkar skicka ut en del sådant material. Har du Netflix kan du ju slå till, annars är det nog lite skit samma i dagsläget.

Visa signatur

Antec Sonata III; Asus P5KC iP35; E6850@3,0GHz; 3,2GB Corsair 800MHz; Asus VW222U 22" Wide; XFX GeForce 8800GT-670MHz-512MB.