SD kort läses längre inte av min dator.

Permalänk
Medlem

SD kort läses längre inte av min dator.

Hej! Har slitit ut mitt SD-kort fram å tillbaka nu under något år utan använda "Säker borttagning". Något jag inte är speciellt stolt över
Nu vägrar datorn att läsa från minneskortet. Jag har testat att installera om drivrutinen för läsaren men det fungerar ändå inte.
Vad kan man göra nu?

Permalänk
Skrivet av Allram:

Hej! Har slitit ut mitt SD-kort fram å tillbaka nu under något år utan använda "Säker borttagning". Något jag inte är speciellt stolt över
Nu vägrar datorn att läsa från minneskortet. Jag har testat att installera om drivrutinen för läsaren men det fungerar ändå inte.
Vad kan man göra nu?

använd något diskräddnings program "Recurva" eller liknande för att hitta dom bilder du vill ha ut.
formatera sedan SD kortet, så kan du väl använda det sen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Går ju inte ens att formatera det då det inte syns i bruken. Däremot fungerar kortet bra i andra datorer.
Krävs det verkligen en formatering? Det är väl något med windows?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att PC hatar SD.

Recuva är bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prova å se om HP format tools hittar det, då kan du formatera i alla fal l men som sagt försök få tillbaks grejerna på det på annat vis först.

Permalänk
Skrivet av Allram:

Går ju inte ens att formatera det då det inte syns i bruken. Däremot fungerar kortet bra i andra datorer.

kommer det upp i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering ?
ja uppfattar det som att partitionen har försvunnit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kommer det upp i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering ?
ja uppfattar det som att partitionen har försvunnit.

Den finns där fast kortet inte är insatt.
När jag högerklickar på enheten så får jag bara fram "hjälp".

Permalänk
Skrivet av Allram:

Den finns där fast kortet inte är insatt.
När jag högerklickar på enheten så får jag bara fram "hjälp".

du får nog ta skärmdump på hur det ser ut enheten kan inte synas om den är urpluggad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allram:

Har du prövat ett annat SD-kort i samma kontakt? Kan ju vara själva kontakten i kortläsaren som inte funkar eftersom kortet funkar i andra enheter.

Permalänk
Medlem

Kortläsaren fungerar utan problem med andra kort.
Jag har inte tagit bort minneskortet på säkert sätt.

Här ser ni att kortet är utdraget men den finns kvar i datorhanteringen.

Permalänk
Skrivet av Allram:

Kortläsaren fungerar utan problem med andra kort.
Jag har inte tagit bort minneskortet på säkert sätt.

Här ser ni att kortet är utdraget men den finns kvar i datorhanteringen.

http://ladda-upp.se/files/2015/b147492.jpg

det där är en del av din hårddisk inringat har samma värden i Giga bit. den delen du har markerat är gråmarkerad längst ner.
sätt i SD minnet och starta om diskhanteraren så ska det komma upp om det inte är paj

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den dyker inte upp där.. jag trodde det var den då det passade in på hur stort kortet är. Inget händer när jag trycker in kortet i hanteraren

Permalänk
Medlem

Kortet fungerar i alla andra datorer med windows

Permalänk
Skrivet av Allram:

Kortet fungerar i alla andra datorer med windows

testat något annat minnes kort ?

Visa signatur

Permalänk

Om det är micro SD så kan man stoppa in kortet i en android mobil och formatera därifrån, android verkar vara mycket bättre på att hantera konstiga kort än windows har jag märkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Andra kort fungerar utan problem
Det kortet som inte fungerar i datorn fungerar i andra datorer

Permalänk
Medlem

Gå till en dator som kan se ditt kort.
Där installerar du SD Formatter: https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/
Formatera kortet via SD Formatter, finns massa inställningar där för "hårdare" formatering. Välj gärna dessa.
Testa sedan kortet på din dator.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |