Funderingar inför eventuell uppgradering

Permalänk
Medlem

Funderingar inför eventuell uppgradering

Min burk börjar få några år på nacken nu (inköpt januari 2011), och det märks när jag kör lite modernare spel. Jag funderar därför på vad som kan vara en lämplig uppgradering (eller om jag helt enkelt ska låta något av barnen ärva burken och köpa en vassare). Fast eftersom ekonomin är som den är kan det nog vara bra att hålla sig till en uppgradering. Kan tänka mig att lägga nånstans runt 5000 på en uppgradering, men det är i så fall "med allt" och helst mindre då, naturligtvis.

Moderkort: ASUS P8P67 PRO, Socket-1155
CPU: Intel Core# i7 Quad Processor i7-2600K, 3,4GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Strömförsörjningen är på 750W och allt sitter i en ganska stor låda (Cooler Master CM 690 II Advanced). Lite opraktiskt stor om jag ska vara ärlig, köper jag nytt så blir det nåt som i alla fall är lite lägre så jag kan få bort den från golvet.

Skulle det funka att enbart uppgradera grafikkortet för att få bättre spelprestanda eller behövs det även en uppgradering till nytt CPU i så fall? Och vad är en lämplig uppgradering? Eller kan jag få nåt rejält vassare för bara lite mer pengar (säg 2000-3000 mer max) än vad en uppgradering skulle kosta?

Några tankar om detta?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort plus överklockning av processor gör nog susen, även ssd om du inte redan har. AMD 280x/290/290x beroende på behov och prisklass skulle jag främst kika på om prisvärdhet spelar in.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! SSD har jag (även ett extra som väntar på att petas in i burken) och AMD 290 ser ju ut att springa små cirklar kring mitt nuvarande grafikkort!

Så det kanske blir den här då för 2890 kr: http://www.inet.se/produkt/5411395/asus-radeon-r9-290x-direct...
Den går väl att bara byta rätt av mot mitt gamla kort, eller hur?

Kanske ska ta och kika på bättre kylning av CPUn också, om den ska överklockas. Den blir lite väl varm redan nu när jag spelar krävande spel - trots extra fläktar och ganska nybytt kylpasta. Du råkar inte ha nån rekommendation på den fronten också? Ska jag kika på vattenkylning månne? Det har jag ingen som helst erfarenhet av dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Tack för svar! SSD har jag (även ett extra som väntar på att petas in i burken) och AMD 290 ser ju ut att springa små cirklar kring mitt nuvarande grafikkort!

Så det kanske blir den här då för 2890 kr: http://www.inet.se/produkt/5411395/asus-radeon-r9-290x-direct...
Den går väl att bara byta rätt av mot mitt gamla kort, eller hur?

Kanske ska ta och kika på bättre kylning av CPUn också, om den ska överklockas. Den blir lite väl varm redan nu när jag spelar krävande spel - trots extra fläktar och ganska nybytt kylpasta. Du råkar inte ha nån rekommendation på den fronten också? Ska jag kika på vattenkylning månne? Det har jag ingen som helst erfarenhet av dock...

Det ska fungera bra. Nätagg har kapacitet så det räcker till och blir över, så länge det inte är någon väldigt dålig noname modell. Kan vara en bra ide att ordentligt städa rent de gamla drivrutinerna i samma veva.

Har faktiskt en 2700k som jag har menat att överklocka ett flertal månader nu, men har inte blivit av, får skylla på för mkt annat kommit i vägen... Den kyls iaf med en 212 EVO som ofta rekommenderas i budgetsegmentet av tornkylare, för närvarande ligger idle tempsen i 25-35C (hela ~10C skiljer mellan svalaste och varmaste kärnan!). Drog igång ett Intel burn test några minuter nu bara och den svalaste kärnan låg runt 60C max medans till varmaste låg runt 70C. Kört prime95 blend i ca en kvart nu och har max nått 65C där. Kör öppen låda, nu går ju inte fläkten på max konstant, men det känns lite i varmaste laget så kanske inte riktigt sitter 100% optimalt så ta bara ovan temps som en fingervisning.

Själv är jag inte alls förtjust i iden av vattenkylning när det inte gäller lite dyrare byggen där de verkligen gör lite skillnad, för billigare kylning har jag alltid gillat luft bättre, men det finns kanske fördelar med ljudnivån vilket inte stör mig nämnvärt då jag har hörlurar på mig mestadels av tiden.

Lägre prisklass: 212 EVO, Phantek PH-TC14, samt några Be Quiet Rock modeller brukar vara nere runt 300-500kr. EVO'n ligger alltid där (köpte min för 100kr under kampanj), Phantek / Be quiet kommer ner i pris då och då.

Högre prisklass: Noctua.

Permalänk
Medlem

Nätagget är en Corsair HX 750W, så den är väl förhoppningsvis fungerande ett tag till.

Så det kan vara idé att helt enkelt byta den gamla fläkten/kylaren på CPUn helt enkelt? Den kommer upp i en 80+ grader lite väl ofta för att jag ska gilla det, och då städar jag ändå ur damm och sånt med en 2 månaders mellanrum och bytte kylpasta i början av vintern. (Vi har katter så jag kan inte ha öppen låda om jag inte vill ha nån nyfiken morrhårsprydd typ som nosar runt lite närgånget där inne, och tyvärr är lådan för stor för att ha nån annanstans än under skrivbordet.)

Permalänk
Avstängd

Detta kan bli ett bra alternativ inom din budget, ett ljuddämpat chassi kommer sänka datorn ljudnivå överlag speciellt som Asus 290x är ett ganska högljutt grafikkort. Med en Noctua NH-U12s kommer du tillåtas överklocka processorn samtidigt som hålls sval.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7960804/2015-05-09

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Nätagget är en Corsair HX 750W, så den är väl förhoppningsvis fungerande ett tag till.

Så det kan vara idé att helt enkelt byta den gamla fläkten/kylaren på CPUn helt enkelt? Den kommer upp i en 80+ grader lite väl ofta för att jag ska gilla det, och då städar jag ändå ur damm och sånt med en 2 månaders mellanrum och bytte kylpasta i början av vintern. (Vi har katter så jag kan inte ha öppen låda om jag inte vill ha nån nyfiken morrhårsprydd typ som nosar runt lite närgånget där inne, och tyvärr är lådan för stor för att ha nån annanstans än under skrivbordet.)

Hehe ja lådan gör sig nog bäst stängd isf. Standardkylaren är riktigt dålig, så blir nog märkbart bättre med en ny.

Permalänk
Medlem

Men så bra! Tack båda två för tipsen. Det blir nog som i kundvagnen Peppar2014 visade, fast utan låda. Ny låda blir det den dag jag köper helt ny burk.

Sedan får sonen mitt gamla grafikkort - han har ett GTX660, och dottern hans kort så blir alla uppgraderade en bit och glada och nöjda förhoppningsvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _ae_:

Men så bra! Tack båda två för tipsen. Det blir nog som i kundvagnen Peppar2014 visade, fast utan låda. Ny låda blir det den dag jag köper helt ny burk.

Sedan får sonen mitt gamla grafikkort - han har ett GTX660, och dottern hans kort så blir alla uppgraderade en bit och glada och nöjda förhoppningsvis.

Låter bra men jag hade nog gått på nytt chassi i samma veva grafikkortet är ju inte tyst vid belastning. R5:an är ljuddämpat och har dammfilter perfekt om man har hårbollar i familjen, du har även möjligheten att montera SSD enheter bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vi kör med lurar hela bunten eftersom vi sitter i samma rum, så det fixar sig nog. Det är bara när nån hojtar "MEN DÖÖÖÖÖ DÅ!" som det stör, och det hjälper nog inget nytt chassi i världen mot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _ae_:

Vi kör med lurar hela bunten eftersom vi sitter i samma rum, så det fixar sig nog. Det är bara när nån hojtar "MEN DÖÖÖÖÖ DÅ!" som det stör, och det hjälper nog inget nytt chassi i världen mot.

Det är ju dina pengar, men ditt nuvarande CM chassi saknar allt vad dammfilter heter och tills du köper ett nytt lär städningen av datorn fortsätta. Jag ser bara fördelarna med ett nytt chassi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|