Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHA! OK.. När kommer nästa uppdatering av VHS då? Att de orkar hålla på att traggla runt med fysiska format för film fortfarande är ju bara så himla tragiskt. Dessutom är det inte miljövänligt för fem öre. Nej tacka vet jag streaming det är #framtiden på riktigt

Streema är undebart när man har 100gb 4g bredband 5 dagar sen är det slut. Eller om man är 4 eller 5 i hushållet och alla kikar Youtube på varsin enhet med 10mbit adsl medan du köpt gta v på steam o försöker få hem det.
Det är långt ifrån alla i Sverige som har bra internet och tänk på resten av världen finns många med datagräns även på fasta linor;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Kanske dags för Blu-ray Disc Association att börja kolla på 8K?

Japan verkar ligga i framkant där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha
Nä men 50-100Mb/s ska ju räcka!

"Okomprimerad" (1080i60/720p60 10 bitars 4:2:2) HD-SDI ligger på ca 1,5 Gbps. Så 100Mbit räcker inte så långt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Trevligt, tyvärr är det bara blu-ray 1080p eller denna som har godtagbar kvalitet, stremingtjänster i alla former suger än så länge, kan vara OK för slötittande på TV serier men det är allt dom funkar för.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Sant, men finns det något "behov" i den bemärkelsen? Tror ärligt de flesta skiter i kvaliteten på filmerna, och att utvevkla en helt ny standard med allt vad det innebär, av ett fysiskt format, för den udda kombinationen "finsmakare av rang som saknar vettigt bredband" känns väl inte direkt värt det i mina ögon. Bättre att de hjälper leverantörerna av svartfiber nå ut till flera i så fall.

Poängen med min VHS-liknelse var att med dagens teknik kan man säkert göra "bättre" VHS-kasetter än man kunde på 80-talet men är det värt det? Finns det en marknad? Bryr sig folk? De flesta streamar ju, och streamar man så har man redan där accepterat att kvaliteten kommer vara lägre förmodligen.

Även Bluray är ett komprimerat format. Okomprimerat tuggar 4K UHD i sig 1-5 Gb/s beroende på inställningar och bildfrekvens. Vill du ha hela vägen upp till 60 fps för till exempel 3D-film behöver du en 10 Gb/s-lina. Ljud tillkommer men det är inte farligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

4K 3D i 60p? Det går lite trögt tycker jag, med tanke på att tekniken har funnits i tv-apparater ett bra tag nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Streema är undebart när man har 100gb 4g bredband 5 dagar sen är det slut. Eller om man är 4 eller 5 i hushållet och alla kikar Youtube på varsin enhet med 10mbit adsl medan du köpt gta v på steam o försöker få hem det.
Det är långt ifrån alla i Sverige som har bra internet och tänk på resten av världen finns många med datagräns även på fasta linor;)

Majoriteten i Sverige har tillgång till 100Mbit fiber.
Det är fler som har fiber än DSL.
Lilla Sverige betyder dock inte mycket när företag i USA tar fram nya streamingtjänster :/

Vi är dock lite udda med att ha gräns på 3g/4g, t.om i Finland erbjuder Telia sånt billigare och utan gräns än här.
De som bor nära gränsen kan köra finska abonnemang

http://www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Internet/2015/PTS-Bre...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

många trevliga nyheter. finns nog ingen tv idag som stödjer alla tekniker som bakas in i nya formatet så det blir till att vänta ett tag till med tv köp.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Vad jag har kunnat hitta så verkar speccen se ut typ såhär:
*3820x2160 upp till 60FPS
*H265/HEVC
*BT.2020 färgrymd
*50GB/66GB/100GB skivor (max bitrate 82Mbps/108Mbps/128Mbps)
*HDR
*Up till 4:4:4 chroma subsampling (mest troligt är att 10Bits 4:2:2 kommer användas)

Har själv lekt en del med HEVC (x265) och 4k, och kan säga att HEVC ger absolut störst fördel vid låg bitrate, man kan gå väldigt lågt ner i bitrate innan man ser tydliga artefakter, det kommer alltså ge betydligt mer för streaming än vid ett högbitrate format som bluray, vid hög föredrog jag till och med h264 då den behöll mer detaljer vid 40Mbps (film grain tex) i de tester jag gjorde. För film (23.976fps) skulle jag säga att 15-20Mbps var minimum utan att tappa allt för mycket kvalitet. För att behålla filmgrain etc så måste man upp på runt 30-40, så skulle tippa på att filmerna kommer ligga runt 40-60Mbps på dessa 4k blurays (ska ju in massa ljudspår och extramaterial å grejer på skivan också, idag har filmerna ett snitt på 20-30). 100GB skivorna och högre bitrate kommer nog användas för 50/60p material och inte för 24p film.

Värt att tänka på med hela den här 4K grejen är att för allt annat än film så kommer man vilja köra 50/60p, och även om 4k film kan se bra ut vid 15Mbps så kommer aldrig typ sport se bra ut vid den bitraten. En grej som är värd att tänka på att nuvarande HDTV-sändningar ligger runt 5-10Mbps (1080i,720p50), en live-sändning i 4k50p kommer lätt kräva åtminstone över 30Mbps för att inte ens ge artefakter, när jag testade med 50p material gav det artifakter till å med på 20Mbps. Det är en rejäl skillnad på bandbredd och lagringsutrymme, så kommer vara en jävla omställning innan allt annat än film å serier kan ställa om till 4k. Bitraten för en 4K bluray är ju vad ett helt kanalpaket via satellit ligger på

Permalänk
Medlem

Själv har jag svårt att bestämma mig. Ibland är det lite tragiskt att man nöjer sig med den jämförelsevis dåliga kvaliteten på streamade tjänster. Ibland kan man hävda "smidigheten" som ett plus för streaming. Men om man tänker ett snäpp längre, det är väl inte mindre smidigt att stoppa ner blu-ray skivan och starta igång. Skulle nog kunna säga såhär. Blu-ray, det bara funkar. Sen kanske man är lite insnöad när man ser film i sin privata biosalong på en 110" duk och 9.2 kanals DTS HD ljud.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ja om man kunde använda skivorna på något vis, DVD är det bara att sätta i datorn och kolla på men inte Blu-ray inte..
Om man inte har (inte ser på) TV så är det kört och streamat är ju inte att tänka på, 720p på Youtube eller Netflix fungerar ju knappt.
Att köpa en TV+spelare eller en PS4 till en 4k skärm bara för ett fåtal titlar värda (Lotr & StarWars?) Blu-ray känns inte riktigt prisvärt alls...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har funderat på att rippa in mina till NAS med på sikt, men det tar tusan en hel del plats. Mina 4 TB utrymme skulle helt enkelt inte räcka till, och då blir det lite "meh, orka". Dessutom är ju gråzonen äkta med alla lagliga snår, kopieringsskydd och gud vet allt.

Men du har ju betalat för din lagliga rätt att privatkopiera filmerna, då borde det väl inte vara några bekymmer att bara slänga in dom i datorn/NAS:en?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Undrar främst om skivorna kommer per standard nu vara 50/100GB samt om h265 blir standardkodeken. Lite mer teknisk info hade varit intressant. Eg skulle ju 50GB-skivor räcka då den nya komprimeringen ändå får in väldigt mycket mer bildkvalité per GB jämfört med h264. Men 100GB-skivor vore nice för att maxa kvalité per pixel!

Sammanfattade standarden för några månader sen:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=321934&st=...

Standarden heter för övrigt UltraHD Blu-Ray, inget annat. Artikeln flummade lite här...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BergEr: I Finland har de antagligen inte samma belastning på nätet eller så har de någon bra lag som förhindrar datagräns annars kommer det nog även dit ;). I usa och England vet jag att de har databegränsning även på vissa fasta bredband så jag tror bluray kunder kommer finnas kvar ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skogsvilden:

Men du har ju betalat för din lagliga rätt att privatkopiera filmerna, då borde det väl inte vara några bekymmer att bara slänga in dom i datorn/NAS:en?

Rent logiskt borde det inte vara några problem men juridik är inte logiskt. Det är olagligt att kringgå kopieringsskydd. Det finns dock ett par undantag som gör det till en juridisk gråzon. Dels är det tillåtet att kringgå skydden om de hindrar dig från att använda det du köpt. Till exempel gick vissa CD-skivor med kopieringsskydd inte att spela i en dator rakt av. Sen blir det ännu krångligare för att ett kopieringsskydd måste vara effektivt, det får alltså inte vara för lätt att kringgå för då räknas det inte. Hur det är definierat är högst oklart. För slutanvändaren är det ju trivialt att kringgå kopieringsskyd. Det sker ju helt automatiskt med programmet som rippar. Den som först gjorde programmet för att rippa Bluray hade det nog rätt jobbigt däremot. Exakt vad de menar är inte testat i domstol och det verkar inte som att någon part är så värst sugen på att få det testat. Så det är en gråzon som antagligen kommer förbli en gråzon. Sen ser jag personliga inga moraliska problem med att privakopiera med tanke på att Copysweden vill ha betalt för det. Filmindustrin kan inte både ha kakan och äta den. De kan inte ta betalt för något som är lagligt och sedan säga att det samtidigt är olagligt. Den dagen kassettavgiften försvinner ska jag göra en ny moralisk bedömning i frågan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men finns det något "behov" i den bemärkelsen? Tror ärligt de flesta skiter i kvaliteten på filmerna, och att utvevkla en helt ny standard med allt vad det innebär, av ett fysiskt format, för den udda kombinationen "finsmakare av rang som saknar vettigt bredband" känns väl inte direkt värt det i mina ögon. Bättre att de hjälper leverantörerna av svartfiber nå ut till flera i så fall.

Lite samma argument kan dras på spel - Få bryr sig om att köra i ultra på hög upplösning. TV-spelsgrafik duger för de flestas "behov". Ändå är många PC-spelare glada när vissa bryr sig om att göra spel som ser bra ut på en monsterrigg.

Detsamma gäller oss ljud- och bild-entusiaster. Kvaliteten på dagens streamingtjänster ligger för långt ifrån blu-ray för att använda det för med än slötittande på typ komedi-serier. Det gäller även om bredbandet är snabbt. Vi finsmakare är väldigt glada över att vi sen blu-ray (& HDDVD) dök upp äntligen kunnat få bild och ljud hemma (som förr var reserverat till biografer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror ärligt de flesta skiter i kvaliteten på filmerna

Är du helt vilsen!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Är du helt vilsen!?

Tyvärr är han nog inte det. Många verkar nöja sig med att ha bild, och majoriteten bryr sig nog inte över artefaktfri 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@BergHa: I Finland har de antagligen inte samma belastning på nätet eller så har de någon bra lag som förhindrar datagräns annars kommer det nog även dit ;). I usa och England vet jag att de har databegränsning även på vissa fasta bredband så jag tror bluray kunder kommer finnas kvar ett bra tag.

Jag hoppas också att blu-ray inte far någonstans.
Streaming är nog minst 10år bort.

Vad jag vet är det konkurrens som gjort att det inte är databegränsningar.

Skrivet av Mr Mr:

Är du helt vilsen!?

Detta är tyvärr sant, majoriteten bryr sig inte eller vet inte att det kan vara bättre.
Bara kolla vad som är populärt på t.ex torrentsidor eller att folk inte klagar på netflix.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja om man kunde använda skivorna på något vis, DVD är det bara att sätta i datorn och kolla på men inte Blu-ray inte..
Om man inte har (inte ser på) TV så är det kört och streamat är ju inte att tänka på, 720p på Youtube eller Netflix fungerar ju knappt.
Att köpa en TV+spelare eller en PS4 till en 4k skärm bara för ett fåtal titlar värda (Lotr & StarWars?) Blu-ray känns inte riktigt prisvärt alls...

Men att se på blu ray på datorn är ju inget problem. Jag har fått powerdvd med typ allt jag kan använda för att titta på film på, till och med när jag köpte min laptop som saknar optisk läsare 😀 sen kan vlc köra blu ray med lite pill. Sen beror det på hur film galen man är, jag har över hundra filmer och jag är nöjd med alla köp ( förutom Ghostbusters som ser ut som dvdn fast med mer brus och mindre extramaterial.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHA! OK.. När kommer nästa uppdatering av VHS då? Att de orkar hålla på att traggla runt med fysiska format för film fortfarande är ju bara så himla tragiskt. Dessutom är det inte miljövänligt för fem öre. Nej tacka vet jag streaming det är #framtiden på riktigt

Låångt ifrån alla har >100Mbit, och så vitt jag vet så är riktig 4K streaming inte en verklighet idag.

Det finns faktiskt fortfarande användning av skivor.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag har kunnat hitta så verkar speccen se ut typ såhär:
*3820x2160 upp till 60FPS
*H265/HEVC
*BT.2020 färgrymd
*50GB/66GB/100GB skivor (max bitrate 82Mbps/108Mbps/128Mbps)
*HDR
*Up till 4:4:4 chroma subsampling (mest troligt är att 10Bits 4:2:2 kommer användas)

Har själv lekt en del med HEVC (x265) och 4k, och kan säga att HEVC ger absolut störst fördel vid låg bitrate, man kan gå väldigt lågt ner i bitrate innan man ser tydliga artefakter, det kommer alltså ge betydligt mer för streaming än vid ett högbitrate format som bluray, vid hög föredrog jag till och med h264 då den behöll mer detaljer vid 40Mbps (film grain tex) i de tester jag gjorde. För film (23.976fps) skulle jag säga att 15-20Mbps var minimum utan att tappa allt för mycket kvalitet. För att behålla filmgrain etc så måste man upp på runt 30-40, så skulle tippa på att filmerna kommer ligga runt 40-60Mbps på dessa 4k blurays (ska ju in massa ljudspår och extramaterial å grejer på skivan också, idag har filmerna ett snitt på 20-30). 100GB skivorna och högre bitrate kommer nog användas för 50/60p material och inte för 24p film.

Värt att tänka på med hela den här 4K grejen är att för allt annat än film så kommer man vilja köra 50/60p, och även om 4k film kan se bra ut vid 15Mbps så kommer aldrig typ sport se bra ut vid den bitraten. En grej som är värd att tänka på att nuvarande HDTV-sändningar ligger runt 5-10Mbps (1080i,720p50), en live-sändning i 4k50p kommer lätt kräva åtminstone över 30Mbps för att inte ens ge artefakter, när jag testade med 50p material gav det artifakter till å med på 20Mbps. Det är en rejäl skillnad på bandbredd och lagringsutrymme, så kommer vara en jävla omställning innan allt annat än film å serier kan ställa om till 4k. Bitraten för en 4K bluray är ju vad ett helt kanalpaket via satellit ligger på

x265 har fortfarande en bra bit kvar till att nå samma kvalité som x264, dock så har x265 bara varit under utveckling i ca 2 år så det är rätt naturligt att det inte är fullt lika bra ännu, men att potentialen finns är det inget snack om.

Har själv lekt en hel del med 1080p material i 180-200Mbps och encodat till både x264 och x265 och skillnaden är väldigt tydlig, men med "-pmode" och "-pme" som kom för några revisioner sedan så har det blivit mycket bättre än de tidigare revisionerna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Skönt att det äntligen kommer för oss som kräver kvalite. Bluray är inte särskillt bra kvalite i dagsläget. SÅ det är på tiden. Någon som vet exakt när man kommer kunna köpa dessa och vilka de första filmerna blir?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Lite samma argument kan dras på spel - Få bryr sig om att köra i ultra på hög upplösning. TV-spelsgrafik duger för de flestas "behov". Ändå är många PC-spelare glada när vissa bryr sig om att göra spel som ser bra ut på en monsterrigg.

Detsamma gäller oss ljud- och bild-entusiaster. Kvaliteten på dagens streamingtjänster ligger för långt ifrån blu-ray för att använda det för med än slötittande på typ komedi-serier. Det gäller även om bredbandet är snabbt. Vi finsmakare är väldigt glada över att vi sen blu-ray (& HDDVD) dök upp äntligen kunnat få bild och ljud hemma (som förr var reserverat till biografer).

Mja, det är ju inte riktigt samma sak. på PC finns ju inga begränsningar på det sättet som det gör på konsol. Konsolgrafik på en PC är ungefär som VHS-kvalitet på bluray, och har man köpt bluray vill man nog ha bluray kvalitet också. Precis som man förväntar sig PC-grafik på en PC.

Skrivet av Mr Mr:

Är du helt vilsen!?

Jag baserar mitt antagande på att det helt och hållet varit tillverkarna som drivit fram nya format, inte konsumenterna. Folk satt snällt med VHS tills DVD bara "ploppade upp" från ingenstans osv. Det som folk primärt bryr sig om är ju själva innehållet i filmen. En skitfilm, som "Two night stand" t. ex, skulle inte bli ett dugg bättre om det var okomprimerad 8K i 3D.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Personligen klarar jag mig rätt bra med dagens 1080p BluRay-kvalité. Känner inget större behov av att införskaffa varken 4K-TV eller ny filmsamling. Det jag främst efterfrågar är högre bitrate på strömmat material, t.ex. Netflix och HBO Nordic. Men jag antar att de främst anpassar tjänsterna efter relativt långsamma uppkopplingar för att öka antalet potentiella kunder.

Permalänk
Medlem

Är mer peppad på HDR och 10bit färgrymd, som enligt branchfolket påstår att konsumenter reagerar mest på vid direkt jämförelse av nonHDR/HDR än UHD/HD. Ska vara som att ta klivet från DVD till Full HD igen.

4K-filmer på digitalbio som är jpeg2000 packade i DCP ligger på mellan 150-250GB. Vanligast är runt 170GB av vad jag brukar packa upp. Interstellar t.ex på 240GB. Detta är ju okomprimerad bild och ljud som gör i runda slängar 150-200mbps, komprimerad med H.265 ryms filmerna absolut på skivorna, längre filmer som Sagan om Ringen (givet köp) går såklart att ha på två skivor.

Permalänk
Bildexpert 📺

En gång i tiden frågade inte folk och konsumenter efter internet och forum heller. Folk satt snällt med insändarsidorna i Mikrodatorn tills Sweclockers dök upp från ingenstans.

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om HFR och uppdatering av vilken fps som stöjds... suck

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hur är det med HDCP? Är de kraven spikade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om man tycker film förtjänar att ses på 42" från 4 meters avstånd så förstår jag att man inte bryr sig så värst om kvalitet och tankar cams för glatta livet. Jag som tittar fullhd-film på 90" duk kan räkna pixlarna. Jag har haft min setup sen 2008. Slutsats: utvecklingen går så otroligt långsamt inom AV.

Skickades från m.sweclockers.com