Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av truedesire:

4K är en klass av upplösningar och 4K UHD är en specifik upplösning i 4K-klassen. Problemet var att de var lite för långsamma med att släppa ett officiellt konsumentnamn och alla tekniksidor och diverse tillverkare hade då börjat använda 4K. Sen kom namnet 4K UHD som fortfarande inte är ett jättebra namn eftersom det finns 8K UHD och 4K UHD så bara UHD är inte entydigt det heller. Men bättre än 4K eftersom folk envisades med att känna sig lurade helt i onödan för att 4K inte har 4000 pixlar. Sen specar 4K UHD mer än bara en upplösning om man ska vara petig.

Allt måste alltid vara omotiverat krångligt av någon anledning...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej? Enligt standarden är 40Mbps MAX för video, ställer du in en encoder på att vara bluraykompatibel så ställer den in maxrate på 40000. Mellan 20-25Mbps VBR ligger typ snittet på (finns de under 20 och över 30 också). 4K går förövrigt alldeles utmärkt att streama redan nu, Netflix kör 4k med 15Mbps, ser OK ut, hade såklart sett bättre ut i högre bitrate men några 200Mbps krävs knappast, då hade inte ens filmerna fått plats på skivorna.

Exempel Interstellar 2h49min (ganska lång film) remux 42,7GB (45 860 734 475 bytes) ~36Mbits får plats på en 50GB bluray disk och kortare filmer kan du ha 40Mbits avg.

"4K går förövrigt alldeles utmärkt att streama redan nu" "200Mbps krävs knappast"

Jag vet att det går att streama super komprimerad 4k, du kan till och med streama 8K på youtube (https://www.youtube.com/watch?v=aKEvJuzVbKE), 200Mbits var för dagens bluray kvalité fast 4k UHD, anledningen till 200Mbits för man vill ha overhead så att inte videon stannar och buffrar varje "packet loss" eller nätverket är belastat med nått annat samtidigt.

"då hade inte ens filmerna fått plats på skivorna"

Precis det som har varit ett av problemen med 4k bluray att det inte får plats på nuvarande bluray skivor...

"256GB is very impressive for the Blu-ray standard, but Pioneer say they’ve already made progress towards a 512GB edition. Both of these new formats have big implications for 4K video, given that currently the Blu-ray format doesn’t have the capacity to hold 4K video formats, at least not at the length of a feature film."

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

En ny skiva? Suck...

Ända fördelen är väl att det äntligen kommer börja dyka upp 4k material på piratebay.

Hade de släppt dem på någon typ av minnessticka som inte blir repig, hakar upp sig, väsnas eller är rörelsekänslig så skulle man kanske kunnat fundera på att köpa filmer igen ifall priset vore vettigt (50-100kr för en nyare film).

Att jag kommer köpa en 4k blueray spelare och sen filmer för 250-300kr stk...finns inte på radarn..

Disclaimer: eftersom jag inte laddar ner grejer så får jag klara mig utan Hollywood

Och jag skulle vilja ha ett GTX 970 för under 1000-lappen, reality check please. Det märks att det var väldigt länge sedan du köpte några filmer. Blu-ray har repskyddsbehandling och av mina uppskattningsvis 350-400 BDs så har jag aldrig råkat ut för någon som blivit förstörd p.g.a. repor. Av dessa så tror jag en var oläsbar halvvägs in, förmodligen något pressningsfel från fabriken, fick den utbytt. Båda mina BD-drives har varit i princip knäpptysta under uppspelning av filmer, och varför man skulle vilja hålla på att skaka spelaren vet jag inte.

Blu-rays dimper också ner väldigt snabbt till 100-kronorsnivån eller lägre, både för nya filmer och nyrestaurerade utgåvor. Vet inte om de någonsin kostade några 300kr (kanske på Åhlens...) Fast med tanke på det svala intresset för 4K BDs kankse du har rätt att dessa kommer stanna där.

Många förväntar sig att allt ska finnas i 1080p-rips eller till och med remuxes med ett klick, det dyker bara magiskt upp med en sån säkerhet att folk knappt kommer ihåg att dessa är tagna från riktiga utgåvor. Men att ens köpa de riktigt bra filmerna är det inte fråga om. Anledningen är antingen att det är för dyrt (även om det inte är det) eller ovannämnda "Fuck Hollywood!" (finns förstås mycket annat trevligt än Hollywood-filmer på Blu-ray.)

Fast priset spelar ju ingen roll, numera är allt som är dyrare än gratis med lite reklam ockerpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

men personligen skulle jag bara vilja ha en tjänst där man kan köpa digital download "bluray", istället för fysisk disk.

Ja, det vore det optimala. Maxkvalité, maxtillgänglighet och inget plastskrot. Minns jag rätt så har väl Headweb åtminstone haft något dylikt (det var flera år sedan jag såg det), men det var bara "halv" dvd-kvalité, dvs en 4.5GB iso-fil i första hand tänkt att brännas ut på en single layer dvd-r. Bra försök, men det duger inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@Pyoko:

jämför " lawrence of arabia " och " interstellars imax scener "

med tex " terminator 2 " bluray.

inom bluray genren fins filmer som knappt är bättre kvalite än vhs samtidigt som det finns filmer där kvaliten pä bild/ljud närmar sig det som visas på bio. själv ser jag bara tier0 och tier1som lägst.

jämför man tier0 bluray tex avatar mot 4k demomaterial ser man även där snabbt att även tier0 blurays laggar efter i kvalite. bluray är ett föråldrat medium. vi kräver bättre kvalla.

de som ser streamat kan lika bra koppla in vhs bandspelaren igen dock.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett bättre format som också har fokus på färger och inte bara upplösning.

Tyvärr så är dock 4K ganska skitsamma för många filmer (jag tar hellre 2K med bättre färg) då t.ex. alla av filmerna som nominerades för en Oscar i bästa film det här året är mastrade i 2K. För foto bara en film mastrad i 4K (Unbroken), och då spelades den ändå "bara" in på ca 3,4K...

Känner man att "bästa film" kanske inte är så lockande och mer vill ha cool action och grymma effekter, ja, då är det samma sak där, de nominerade filmerna i visual effects var också bara "mastrade" i 2K förrutom Interstellar som är en mix av masterformat (de gjorde ju 70mm prints och digital IMAX på 4K), negativen scannades i 6K, 5.6k och 4K.

Guardians of the Galaxy - 2K
Captain America - 2K
X-Men - 2K
Dawn of the Planet of the Apes - 2K

Vill man däremot njuta av The Hobbit så gör man nog det bäst i 4K, då den filmen var den enda egentligen förra året som är "riktig" 4K. - Synd bara att de är dåliga filmer...

Hursom, jag är iaf inte intresserad av att se filmer uppskalade, men däremot slipper jag gärna banding/ghosting och andra liknande artifakter som hör ihop med dåligt färgdjup och bitrate.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jo men det nämns inte i artikeln. 60 fps ska vara möjligt och 48 är ju det enda som använts i nuläget. Avatar 2 ska filmas i 60 fps har jag för mig. Gött med panoreringar som inte ser ut som scenen belysts med stroboskop!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om panoreringar som stört mig, speciellt på bio, i evigheter. För egen del känns högre fps viktigare än högre upplösning.

Jag provade att se Hobbiten i 50fps respektive 60fps (min TV klarar inte 48fps, tveksamt om min dator gör det), båda filmerna var givetvis inte "äkta" HFR utan uppkonverterade från Bluraykälla med Interframe men trots tillhörande artefakter/etc så är det ändå en förbättring jämfört med TV-apparaters inbyggda smoothning eller realtidsvisare som typ Splash Player.

24fps uppkonverterat ser klart bättre ut i 50fps (med pal speedup på 4% som påverkar ljudet en smula - lite beroende på hur man gör vid konverteringen) än i 60fps vilket påminner om DVD-skivornas 25fps med pal speedup eller 30fps ntsc (som ju ser sämre ut). Att fördubbla bildrutornas antal känns enklare än att slänga in ytterligare 10-12 rutar per sekund för att nå 60fps. På samma sätt gissar jag att Hobbiten 48fps HFR (inte hemmakonverterat) kommer att se bättre ut i 50fps-version än i 60fps-version.

Ursäkta mitt röriga inlägg med massa fps etc, det jag hoppas är att nya standarden (som jag inte hittar på nätet) inte glömmer bort 50fps, då det är något som "alla" TV-apparater redan kan spela, och alla blurayspelare klarar redan 720p HFR i 50 eller 60fps. De flesta (tror jag - iaf min billiga 500kr-spelare) klarar även 1080p i 50 eller 60 fps. Det är väldigt ofta tal om 48 eller 60fps när man talar om HFR men mycket material kommer nog att vara TV-serier framöver så 50fps bör inte glömmas.

(Jag utgår egentligen från att 50fps kommer att stödjas i samma upplösningar som 60fps, vore extremt korkat annars)

Hoppas att nya filmer inte bara kommer i 4K HFR utan att även vi med äldre utrustning kan få i HFR om än bara 720p. Men jag kanske är naiv, kommer Hobbiten HFR endast i 4K så lär ju inte jag köpa den iaf, då får man lösa det på annat vis.

Angående streaming vs bluray så har det som andra sagt i flera år endast varit via Bluray man har kunnat få vettig kvalitet, på sikt kommer streamingutbudet att förbättras men vi är inte där än. 4K på skiva är helt vettigt, även om jag själv inte har behov av det. Streaminglösningar för "massorna", dvs Apple-TV och Chromecast går knappast i fronten för bildkvalitet heller, eller stöd för olika fps.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Exempel Interstellar 2h49min (ganska lång film) remux 42,7GB (45 860 734 475 bytes) ~36Mbits får plats på en 50GB bluray disk och kortare filmer kan du ha 40Mbits avg.

Skärp dig, du skrev att en en blurayfilm i genomsnitt har 40Mbps i bitrate, det är falsk och förstår inte hur det blir mer sant om Intersstellar (som isf har en ovanligt hög bitrate) ligger på 36Mbps (dvdbeaver säger att den ligger på 25 dock). Och nej en kortare film kan inte ha 40Mbps i avg, 40 ÄR MAX, alltså för peakarna i en variabel bitrate, isf hade du fått köra CBR ist för VBR (kommer inte hända, vet faktiskt inte ens om hade funkat). http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338

Skrivet av Patan77:

Precis det som har varit ett av problemen med 4k bluray att det inte får plats på nuvarande bluray skivor...

Öööh ja? Det är ju därför dom har gjort dom större (50/66/100 enligt senaste rapporterna)? Det jag menade var att det inte ens hade fått plats på en 100GB-skiva som är dom största för UHD Bluray (Runt 100Mbps är max vad du hade kunnat köra med, utan extra ljudspår och extramaterial). Det märks tydligt att du inte har koll vilket bitrate som krävs , till och med med h264 så kommer man lätt undan med 100Mbps för en transparent bild, det finns liksom blurayfilmer som har ett medel på 15Mbps, det beror helt på källa, men även om det hade skalat helt linjärt med upplösningen så hade man knappt kommit över 100Mbps (om vi räknar 25 som medel, som faktiskt är medel i dagsläget).

Såhär ser det ut: Medel ligger på 25Mbps, upplösningen ökar inte bitraten linjärt, HEVC kommer vara effektivare än h264. Hur får du det till 200Mbps? Jag tror frortfarande på det jag skrev i mitt första inlägg: att 66GB kommer bli den vanligaste skivan, och att filmerna kommer lägga sig runt 50-60 för 24p film och 100GB-skivan kommer användas för HFR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Maximal bandbredd för 100 GB-skivor blir 128 Mb/s. Det är långt kvar tills infrastrukturen klarar att streama ens i närheten av samma kvalité som optiska medier i någon större utsträckning. Streamad video står redan för över hälften av all trafik på internet. I USA tar Netflix ensamt upp 35 % av bandbredden. Netflix streamar idag med runt 3 Mb/s för HD, 6 Mbit för extra hög kvalité och 15 Mb/s för 4K UHD. Det saknas alltså en tiopotens för att komma upp i Bluray. Tyvärr är inte nätet riktigt där än och det lär inte ske inom de realistiska tekniska livstiden för en ny generation Bluray. Sen är frågan om bandbredden på internet orkar med 8K UHD sen när den kommer. Vad växer snabbast? Bandbredden på internet eller bitraten på film?

Är det inte så att du behöver Minst 1Gbit/sek för 100Mb/s? Har för mig det när jag provade min interna Gbit anslutning.

Så för mig är det teoretiskt möjligt att köra 4k med bästa kvalitén. Men jag tror även faktiskt att 100Mbit funkar också, dels för den cachar datan på datorn (men gissar starkt att filmen bör ligga på ssd för det ska bli njutbart), men kommer ju äta bandbredd helt klart Bara att den behöver buffra mer än med 1080P

Tja om något är det ju en morot att skaffa fiber annars

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Roterande skivor, det här är sista rycket innan hela industrin går över till DL.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte så att du behöver Minst 1Gbit/sek för 100Mb/s? Har för mig det när jag provade min interna Gbit anslutning.

Så för mig är det teoretiskt möjligt att köra 4k med bästa kvalitén. Men jag tror även faktiskt att 100Mbit funkar också, dels för den cachar datan på datorn (men gissar starkt att filmen bör ligga på ssd för det ska bli njutbart), men kommer ju äta bandbredd helt klart Bara att den behöver buffra mer än med 1080P

Tja om något är det ju en morot att skaffa fiber annars

Hur menar du 1 Gbit/s för 100 Mbit/s?

Teoretiskt och teoretiskt. Det krävs en fiberuppkoppling för att det ska gå och långt ifrån alla har det än. Vi fick det för en månad sedan. Innan dess var det Telias ADSL och det gick inte att nå högre än 8 Mbit/s. Vi testade med ett 24 Mbit-abonnemangs och det gav 8,5 Mbit/s. Men visst skulle det gå på enstaka linor. Fast vad händer om hela villaområdet om ca 50 hushåll ska sitta och streama film samtidigt en fredagkväll? Klarar switshen i området det? Vad händer när även områdena runt omkring ska titta på film? Ska alla hushåll i Göteborgsregionen titta på film samtidigt skulle det tugga i sig 10 % av totala globala bandbredden. CISCO räknar med att den globala internettrafiken ska landa på 400 000 Gbit/s år 2018. Det motsvarar 4 miljoner filmer om alla ska köra 100 Mbit/s.

Som sagt så är det redan idag trångt på linorna runt om på internet. Det är en av anledningarna till att hela bråket med net neutrality dök upp. Det krävs stora investeringar i infrastruktur och få vill lägga ner pengar på det. Redan idag står streamad video för över hälften av all trafik och då med en tiondel av bitraten mot vad Bluray hade krävt. Så det kommer nog krävas en del investeringar i infrastruktur innan det blir relevant att streama med vettig bitrate.

Så frågan är väl, vad växer snabbast; bandbredden på internet eller bitraten på film?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att debatten om att fysiskt media är dött är lika löjligt som debatten om att PC marknaden är död.
Vad finns det för indikatorer på att Blu-ray skulle vara på väg bort?, alla nya filmer och de mesta äldre filmer finns fortfarande att köpa så vill man se på film via traditionell media finns alla möjligheter.
Men som någon sa tidigare om man bara ser på film via mobil alternativt surfplatta ja då kanske man inte märker någon skillnad.
Skulle dock aldrig än tänka tanken att avnjuta en bra film på så liten skärm.
Jag är dock tacksam att tjänster som Netflix finns och hoppas att de fortsätter att växa men tycker samtidigt att marknaden är fortfarande tillräckligt stor för att ha både streaming och fysiskt media.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad dom nya spelarna kommer kosta, gissar på att dom blir ganska dyra i början.
Som alla andra elektronik produkter. Kan ju hoppas på 4000kr max.

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var det nu när man sist gick och hyrde en DVD/BD-skiva med film. 10 år minst va? Kul att det kommer bättre kvalité för hemmabio, men inget man kommer att skaffa direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du 1 Gbit/s för 100 Mbit/s?

Teoretiskt och teoretiskt. Det krävs en fiberuppkoppling för att det ska gå och långt ifrån alla har det än. Vi fick det för en månad sedan. Innan dess var det Telias ADSL och det gick inte att nå högre än 8 Mbit/s. Vi testade med ett 24 Mbit-abonnemangs och det gav 8,5 Mbit/s. Men visst skulle det gå på enstaka linor. Fast vad händer om hela villaområdet om ca 50 hushåll ska sitta och streama film samtidigt en fredagkväll? Klarar switshen i området det? Vad händer när även områdena runt omkring ska titta på film? Ska alla hushåll i Göteborgsregionen titta på film samtidigt skulle det tugga i sig 10 % av totala globala bandbredden. CISCO räknar med att den globala internettrafiken ska landa på 400 000 Gbit/s år 2018. Det motsvarar 4 miljoner filmer om alla ska köra 100 Mbit/s.

Som sagt så är det redan idag trångt på linorna runt om på internet. Det är en av anledningarna till att hela bråket med net neutrality dök upp. Det krävs stora investeringar i infrastruktur och få vill lägga ner pengar på det. Redan idag står streamad video för över hälften av all trafik och då med en tiondel av bitraten mot vad Bluray hade krävt. Så det kommer nog krävas en del investeringar i infrastruktur innan det blir relevant att streama med vettig bitrate.

Så frågan är väl, vad växer snabbast; bandbredden på internet eller bitraten på film?

När man räknar hastighet på hdd/ssd så brukar man köra MB och mbit på nätet. Så menade 1Gbit =100mb/s inte helt korrekt översättning men ungefär detta. Så rent teoretisk skulle alla behöva 1Gbit för 4k.

Jag själv skulle utan vidare kunna byta upp mig till 1Gbit, dock är kostnaden för hög. Men streaming är ju inte helt rätt att säga för man buffrar ju =laddar hem delar av filmen så skulle i teorin gå att göra på sämre internetanslutning men tar lite längre tid att buffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

När man räknar hastighet på hdd/ssd så brukar man köra MB och mbit på nätet. Så menade 1Gbit =100mb/s inte helt korrekt översättning men ungefär detta. Så rent teoretisk skulle alla behöva 1Gbit för 4k.

Jag själv skulle utan vidare kunna byta upp mig till 1Gbit, dock är kostnaden för hög. Men streaming är ju inte helt rätt att säga för man buffrar ju =laddar hem delar av filmen så skulle i teorin gå att göra på sämre internetanslutning men tar lite längre tid att buffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket riktigt att det är skillnad på bit och byte. Bit betecknas med ett litet b och byte med ett stort B. Det är därför viktigt att hålla koll på vad man skriver. Jag använde konsekvent b när jag menade bit. 1 Gb är inte lika med ungefär 100 Mb. Du tänker på MB vilket inte är samma sak. Det går 8 bit på en byte så 8 Mb är 1 MB. mbit är en meningslös enhet för att du kan inte ha en tusendels bit eftersom en bit är en etta eller nolla. En digital signal kan inte vara en tusendels av eller på (hög eller låg). Blanda inte ihop mega (M) som är 106 och milli (m) som är 10-3.

Så det du menade var 1 Gb ≈ 100 MB. Det stämmer rätt bra om man tittar på nätverksöverföringar. Efter overhead kan man få strax över 100 MB/s från en Gbit-lina. Fast det är inte relevant här eftersom alla värden var i bit per sekund och inte byte per sekund.

Hela poängen med att streama är att slippa ladda hem filmen i förväg. Visst krävs en viss buffert för att kompensera för nätverket som inte är helt stabilt. Går inte att lita på att internet skickar en paketström felfritt i realtid men bufferten ska bara behöva vara några sekunder. Om man måste starta nedladdningen en timme i förväg så är det inte längre streaming. Då är det en annan form av digital distribution som även den kan vara intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blu-Ray <3
Har närmare 250 filmer i Blu-Ray.
Streamar är inget för mig. Dåligt ljud och kass bild.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är mycket riktigt att det är skillnad på bit och byte. Bit betecknas med ett litet b och byte med ett stort B. Det är därför viktigt att hålla koll på vad man skriver. Jag använde konsekvent b när jag menade bit. 1 Gb är inte lika med ungefär 100 Mb. Du tänker på MB vilket inte är samma sak. Det går 8 bit på en byte så 8 Mb är 1 MB. mbit är en meningslös enhet för att du kan inte ha en tusendels bit eftersom en bit är en etta eller nolla. En digital signal kan inte vara en tusendels av eller på (hög eller låg). Blanda inte ihop mega (M) som är 106 och milli (m) som är 10-3.

Så det du menade var 1 Gb ≈ 100 MB. Det stämmer rätt bra om man tittar på nätverksöverföringar. Efter overhead kan man få strax över 100 MB/s från en Gbit-lina. Fast det är inte relevant här eftersom alla värden var i bit per sekund och inte byte per sekund.

Hela poängen med att streama är att slippa ladda hem filmen i förväg. Visst krävs en viss buffert för att kompensera för nätverket som inte är helt stabilt. Går inte att lita på att internet skickar en paketström felfritt i realtid men bufferten ska bara behöva vara några sekunder. Om man måste starta nedladdningen en timme i förväg så är det inte längre streaming. Då är det en annan form av digital distribution som även den kan vara intressant.

Ja då är vi på samma spår:)

Så realistiskt behöver alla närmare 1Gbit lina och inte bara internet utan också en router/dator ska orka levera.

Även ssd kan börja bli en seriös fråga när 1Gbit blir vanligare. Hdd klarar aldrig den hastighet som krävs.

Så ja helt rätt att vi har för klent byggt internet idag. Men fler som kan använda 100mbit/s kommer tvinga åtgärd för att förbättra bandbredden. Med nya IP adress systemet version 6 (sitter på mobilen så kan inte kolla exakt rätt namn) som inte avänds än så utbrett i alla fall kan ju hjälpa till när ändå gamla utrustning ska bytas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Skärp dig, du skrev att en en blurayfilm i genomsnitt har 40Mbps i bitrate, det är falsk och förstår inte hur det blir mer sant om Intersstellar (som isf har en ovanligt hög bitrate) ligger på 36Mbps (dvdbeaver säger att den ligger på 25 dock). Och nej en kortare film kan inte ha 40Mbps i avg, 40 ÄR MAX, alltså för peakarna i en variabel bitrate, isf hade du fått köra CBR ist för VBR (kommer inte hända, vet faktiskt inte ens om hade funkat). http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338

Öööh ja? Det är ju därför dom har gjort dom större (50/66/100 enligt senaste rapporterna)? Det jag menade var att det inte ens hade fått plats på en 100GB-skiva som är dom största för UHD Bluray (Runt 100Mbps är max vad du hade kunnat köra med, utan extra ljudspår och extramaterial). Det märks tydligt att du inte har koll vilket bitrate som krävs , till och med med h264 så kommer man lätt undan med 100Mbps för en transparent bild, det finns liksom blurayfilmer som har ett medel på 15Mbps, det beror helt på källa, men även om det hade skalat helt linjärt med upplösningen så hade man knappt kommit över 100Mbps (om vi räknar 25 som medel, som faktiskt är medel i dagsläget).

Såhär ser det ut: Medel ligger på 25Mbps, upplösningen ökar inte bitraten linjärt, HEVC kommer vara effektivare än h264. Hur får du det till 200Mbps? Jag tror frortfarande på det jag skrev i mitt första inlägg: att 66GB kommer bli den vanligaste skivan, och att filmerna kommer lägga sig runt 50-60 för 24p film och 100GB-skivan kommer användas för HFR.

Jag tror du missförstår vad jag skriver... Du verkar prata om video bara? Medans jag video + 7.1 ljud (som jag skrev tidigare).
Vist många bluray filmer har medel (video bara) 25Mbits sen om du också räknar med ljud 7.1 tex DTS-HD (max 24.5mbits), så kan du enkelt ha 40Mbits avg (video+ljud), men det finns även många filmer som har mer än 25Mbits avg för video (http://www.blu-raystats.com/Stats/TechStats.php?OrderBy=Video...).

Bluray:
Maximum data transfer rate of 54 Mbit/s
Maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data),

"Hur får du det till 200Mbps?"

Jag får det inte till 200Mbits, men även om 4K bluray skulle vara 100Mbits realistiskt sätt om du skulle vilja streama det över internet, så skulle du vilja ha mer än 100Mbits internet uppkoppling och om du köper bredband så brukar nästa steg vara 200Mbits.

" Det märks tydligt att du inte har koll vilket bitrate som krävs"

Ja skulle nog säga att jag är ganska kvalificerad på ämnet... jobbar b.la med 4k-5k RED raw 16bit video typ dagligen, och gör en hel del transcoding, och det händer till och med ibland att jag hjälper till med transcoding för officiella bluray releases, men vist jag absolut inget emot att diskutera ämnet, med lite tur så lär jag mig nått nytt.

"Och nej en kortare film kan inte ha 40Mbps i avg 40 ÄR MAX, alltså för peakarna i en variabel bitrate"

Man kan ha 40Mbits video avg på kortare filmer.
40Mbits video avg: http://www.blu-raystats.com/Stats/Details.php?ifb=IMAXAustral...

Och man kan ha peak (kort period) långt över 40Mbits video för bluray eftersom man har en "video buffert".

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Jag tror du missförstår vad jag skriver... Du verkar prata om video bara? Medans jag video + 7.1 ljud (som jag skrev tidigare).
Vist många bluray filmer har medel (video bara) 25Mbits sen om du också räknar med ljud 7.1 tex DTS-HD (max 24.5mbits), så kan du enkelt ha 40Mbits avg (video+ljud), men det finns även många filmer som har mer än 25Mbits avg för video (http://www.blu-raystats.com/Stats/TechStats.php?OrderBy=Video...).

Blev kanske lite rörigt med UHD Bluray, Streaming och bitrates hit å dit med eller utan ljud, och hur vida bitraten är på bluray-skivor osv, blir ju separata saker att diskutera (overhead för streaming osv blir lite lurigt att räkna på). Men ja, vi verkar skriva om varandra lite, men jag finner det fortfarande märkligt det du skriver, hänger fortfarande inte mer hur du hamnar på så hög bitrate för att 4k video ska se bra ut och vad det har göra med 40Mbps på bluray. Men ditt första uttalande om genomsnittlig bitrate på bluray är fortfarande fel och att det krävs 200Mbit/s för streama 4k i "bra" kvalitet håller jag inte med om (och jag vet fortfarande inte riktigt vad du baserar detta på).

Men ja jag räknade inte med ljud alls för det blir lite svårare att ha med det i beräkningen om vi ska snacka "kvalitet", för detta handlade väl ändå om bildkvalitet och inte ljud (vad jag har sett förövrigt är de där 24.5Mbps för DTS-HD något som sällan används, jag har då aldrig stött på nån ljudström som ligger ens nära det där på en vanlig bluray, vad som stöds och vad som används är olika saker). Sen har jag inte sagt att det inte finns filmer som har mer än 25Mbps avg för video. Men om man ska tala generellt för vad som krävs för "bluray"-kvalitet så lär man väl ändå utgå från ett form av medelvärde, och då hamnar vi där omkring, men dessa bitrates är fortfarande irrelevanta för vilken bitrate som krävs för att HEVC 4k ska se bra ut. Sen även om en bluray har 40Mbps så betyder inte det att den kan se lika bra ut som en med halva bitraten (diminishing returns osv för högre bitrate, speciellt på lätt komprimerade filmer), sen är det ju så också att så länge man har utrymme på skivan så är det ju lika bra att lägga så hög bitrate som möjligt, och inte nödvändigtvis vad som krävs (vilket är det intressanta för streaming då man vill ligga så lågt som möjligt).. Sen okej att du hittade en gammal mpeg2 bluray (med största sannolikhet 40Mbps CBR inte vbr), så visst det finns tydligen bluray med så hög bitrate men vi snackade väl om vad som krävs med hevc för 4k. För CBR blir det även mer naturligt med sådan bitrate också, för vbr så behöver man ju ett spann mellan min medel och max så att den har något att jobba mellan, att ha det tätt mellan medel och max ger ju mer ineffektiv komprimering och då blir det ju galet med att ha ett medel väldigt nära maxvärdet.

Och det är angående just VBR som jag blev tveksam till din kunskapsnivån, då du skrev: "bluray 1080p idag är ca 40Mbps (genomsnitt) video + 7.1 ljud" för när du skriver i genomsnitt förutsätter jag att du pratar om vbr, och det är ju bara att märkligt påstående att bluray generellt har en medelbitrate på 40Mbps i vbr när det enligt standard är max (men kan som du nämnde peaka över detta men, detta bryter dock mot standarden) och när ingen bluray som kör h264 vbr (vilket är det som generellt används) har den bitraten. Sen är jag medveten sen innan om vad du sysslar med och att du har erfarenhet inom området. Det andra jag invänder mig mot var att du använde detta som referens för vad som krävs för 4k streaming vilket imo inte riktigt går att göra, vilket jag försökte förklara men verkar mest bara snurrat ihop det

Permalänk

Se till att fixa en UHD/4K-stämpel med minimikrav NU!

Så att man kan rensa bort 30Hz-skitet och bluff-UHD som bara klarar Full-HD, från marknaden.
*HOST-swedx-HOST*

Jag vill se nyhetsbilder på väg-vältar som kör över och krossar beslagtagna faux-UHD på tullens parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag har förstått det som så handlar hela HDR-grejen om att öka kontrast när det behövs, alltså höja luminansen för vissa områden utan att höja ljusstryrkan för hela bilden, men på de LCD:er som kommer verkar detta bara vara någon förbättrad form av local dimming, alltså bara en funktion för att öka kontrasten. Samtidigt pratas det om Dolby vision etc där detta bakas in i strömmen. Nån får rätta mig om jag har fel med det HDR som denna nya bluray standard ska stödja är alltså något som kan bakas in i strömmen och om TV:n stödjer det så kan detta alltså styra tevens ljusstyrka, alltså göra en form av overdrive som kan öka bakgrundsbelysningen för vissa delar av bilden vid behov (likt dolbyvision). Det dolby visat upp med dolby vision med deras ref monitorer för flera hundra tusen och det tv-tillverkarna marknadsför som HDR är dock inte samma sak, och som det har visat sig gång på gång så kommer dessa "bildförbättringsfunktion" oftast med mer nackdelar än fördelar. Så förutom dolby vision ser jag HDR som ren försäljningssmörja likt hög hz eller 1:100000000000 kontrast. Varför inte bara ha en TV med väldigt hög kontrast från början? (oled).

Och vad kommer netflix med? Är det dolby vision? Nä usch, detta kommer bli förvirrande, känns som att HDR är branschens nya marknadsförningens hype grej. Dom får sätta nån standard här annars blir det vilda västern av detta.

HDR handlar ju grovt om att öka kontrasten mellan mörkt och ljust. Det ljusa blir ljusare och det mörka blir mörkare - utan att förlora detaljer i förloppet. För att även kunna återskapa färgernas spektra som denna ökade kontrast medför så behövs stöd av en större färgrymd, vilket Rec.2020 tillgodoser. I dagsläget för LCD behövs således riktigt bra local dimming och "quantum dot".
Apparater med stöd för bägge kommer hjälpa visa ljusare bilder och mörkare skuggor, och kunna återskapa färger och kontraster som tidigare inte har varit möjligt med dagens TV-apparater och media. Spektrat för vad som kan återskapas blir helt enkelt mycket större än vad vi har idag och jag skulle vilja påstå att HDR och en ökad färgrymd kommer vara ett mycket större steg än klivet från exempelvis Full HD till 4K UHD, till stor del pga hur filmer spelats in och scannats (som nämndes tidigare i tråden).

Varför det känns lite luddigt tror jag beror på att det mig veterligen inte riktigt finns en publicerad standard för vad exakt krävs för att kunna säga sig stödja HDR. I dagsläget verkar Dolby Vision mer fokuserat på den ljusare delen av spektrat (öka nits), medan exempelvis Panasonic/Pioneer säger att svärtan är minst lika viktig (förbättrad kontrast, vilket jag till fullo håller med om). Att UHD Blu-ray har 'HDR' som krav, med valbart stöd för tekniker som Dolby Vision hjälper nog inte konsumenterna att förstå vad som är 'rätt och fel'.
Här vill jag däremot få det till att oavsett om det står HDR, Dolby Vision eller tillverkarens marknadsföringsnamn för HDR på din framtida TV så kommer du att se en otroligt mycket bättre bild med rätt typ av material.

Det enda huvudbryt jag ser är att filmsamlingen återigen behöver bli utbytt, men denna gång känns det faktiskt som sista gången det kommer behövas och med HDR-streaming på frammarsch kanske jag inte ens behöver ha samligen lokalt. Nu ser jag fram mot att börja kolla på nya TV-apparater om ett år eller två, prylnörd som man är. ))

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Hinner knappt med själv i utvecklingen med nya format. Hur ska vanliga svensson hinna med?
Hur länge var vi inte fast med VHS?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Hinner knappt med själv i utvecklingen med nya format. Hur ska vanliga svensson hinna med?
Hur länge var vi inte fast med VHS?

VHS?

Det är ju rätt borta när DVD kom i början av 2000 talet eller kom det senare/tidigare? Vet att mitt första PS 1 hade plastskivor kom ju runt 1998 (om jag inte har fel). DVD lever ju än och är ju över 15 år sen det lanserades (om siffrorna jag uppgav är rätt).

Blu-ray kom ju 2006, dessutom i samma veva så har ju internet kommit på bred front. Så det gick enkelt och billig att få tag i filmer. Så Blu-ray har ju inte slagit lika hårt som DVD (alla nya filmer lanseras i båda formaten och i bland erbjuds en kopia att tanka hem av filmen också).

Streaming kommer ju på sikt spä på problmet ytterligare att försöka kränga plastskivor, jag tror inte mer än inbitna entusiaster kommer skaffa nya spelare för 4k stöd och dom andra fördelarna. Men Bra att man inte är tvungen att hitta på nya skivor i alla fall, så dom inte gamla skivor inte fungerar i nya spelaren (problmet är nog att köra nyare filmer i en gammal spelare). Men så länge en DVD spelare går att få tag i för någon hundralapp så kommer DVD skivor inte att försvinna.

Lite om DVD spelare.
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_player

Tänkte på detta stycke

Citat:

The first DVD player was created by Tatung Company in Taiwan in collaboration with Pacific Digital Company from the United States in 1994. Some manufacturers originally announced that DVD players would be available as early as the middle of 1996. These predictions were too optimistic. Delivery was initially held up for "political" reasons of copy protection demanded by movie studios, but was later delayed by lack of movie titles. The first players appeared in Japan in November, 1996, followed by U.S. players in March, 1997, with distribution limited to only 7 major cities for the first 6 months.

Players slowly trickled into other regions around the world. Prices for the first players in 1997 were $1000 and up. By the end of 2000, players were available for under $100 at discount retailers. In 2003 players became available for under $50. Six years after the initial launch, close to one thousand models of DVD players were available from over a hundred consumer electronics manufacturers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

VHS?

Det är ju rätt borta när DVD kom i början av 2000 talet eller kom det senare/tidigare? Vet att mitt första PS 1 hade plastskivor kom ju runt 1998 (om jag inte har fel). DVD lever ju än och är ju över 15 år sen det lanserades (om siffrorna jag uppgav är rätt).

Första PlayStation använde CD-skivor som ju funnits sen 80-talet, DVD var först till PlayStation 2 och Xbox.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Första PlayStation använde CD-skivor som ju funnits sen 80-talet, DVD var först till PlayStation 2 och Xbox.

Självklart därför datumen stod på olika stycken Gissade DVD kom runt 2000. Men PS1 kom 1994 vist och jag hade slim som kom 2000 tydligen därför jag inte fick till rätt datum (visste inte vilken typ av skivor så skrev inte in det), men du har helt rätt i att CD skivor är riktigt gamla

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunden:

Skivorna har den enorma fördelen att de kan tillverkas väldigt billigt eftersom de trycks och består av en enkel plastbit utan rörliga delar, det var en av de stora fördelarna för tillverkarna vid övergången från VHS. Ska man distribuera film på USB-minnen måste man kopiera all data till varenda minne vilket skulle ta längre tid och ett minne är också mycket dyrare än en plastbit.

Jovisst.. det argumentet hade hållit om man tog 5-10kr filmen.

Men när dem tar 100-200 spänn så kan man väl i alla fall förvänta sig att få den i ett vettigt format!

Dessutom behöver de inte ens sätta in dem på USB minnen. Är öppen för andra billigare lösningar, men det får väl vara någon måtta av stenåldersfasoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jovisst.. det argumentet hade hållit om man tog 5-10kr filmen.

Men när dem tar 100-200 spänn så kan man väl i alla fall förvänta sig att få den i ett vettigt format!

Dessutom behöver de inte ens sätta in dem på USB minnen. Är öppen för andra billigare lösningar, men det får väl vara någon måtta av stenåldersfasoner!

Kommer som brev kanske?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer som brev kanske?

aa visst eller stenkaka.. he he he ..

Permalänk
Medlem

hdcp

Skrivet av Calle:

Hur är det med HDCP? Är de kraven spikade?

Hdcp 2.2 är det som gäller för de nya högre bitströmmarna och färgdjupet.
De flesta TV av årets modell har det på minst en ingång, men långt ifrån alla receivers.
Tidigare 4k grejer är bli värdelösa ur det perspektivet eftersom de saknade såväl hdmi 2 och hdcp 2.2.

Skickades från m.sweclockers.com