Permalänk
Medlem

Kan väll nämna att du kör enormt mycket sämre om du är trött med. Är till och med straffbart om det kan påvisas...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Så det fungerar i vårat underbara land, vi har en narkotikapolitik som ligger 30 år bakom resten av våra kamrater.

Till nästa gång, vägra urinprov. Polisen kan aldrig någonsin tvinga dig att pissa, däremot kan de tvinga dig att ta blodprov. Det är ofta dock som de inte har någon sjuksköterska dygnet runt och skippar då att ta in folk pga det inte blir lika lätta pengar.

"Sitt jobb" ja det är underbart när oskyldiga människor får kissa i kopp för att visa att de är oskyldiga

Heja staten!

Men snälla du, det finns fan 100 miljoner anledningar till att ögon och kropp kan bete sig likadant.

Oskyldig tills bevisad motsats finns inte längre eller? Tydligen tycker ju ni det är tvärtom, skyldig tills bevisat motsatsen.

Vilket är skrämmande.

Polisen är inte din fiende. Hade samhället fungerat bättre utan?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Om man är så yrvaken, stressad och har problem med att se så ska man inte ge sig ut i trafiken med bil. Spendera 5-10 minuter extra på att vakna till, eller kanske på att gå till gymmet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av bandite:

Sant. Tror många skulle gagnas av att man vidgade sitt perspektiv lite.

Dessutom har @Ceogar faktafel i sak.
Polisen kan visst tvinga en misstänkt att lämna urin om det bedöms nödvändigt. Kateter finns och har använts flertalet gånger och kommer så även fortsätta. Dessutom har polisen rätt att vid en kroppsbesiktning kvarhålla personen 6h, samt ytterligare 6h om det behövs. Inom dessa 12h brukar de flesta bli kissnödiga. Fast det brukar inte behövas då det är en sak att sitta på ett forum på internet och leka Allan Ballan, en helt annan ska då det väl gäller.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Tjenare allihopa. Jag tänkte ställa en lite offtopic fråga här som kanske igentligen lämpar sig bättre på nåt annat forum som t.ex flashback.
Men orkar inte starta ett konto där så ser om det finns några kunniga här istället.

I fredags på förmiddagen denna veckan blev jag stoppad av polisen när jag satt i bilen på väg till gymmet. De skulle göra en random nykterhetskontroll lät det.
Fine tänkte jag, lite märkligt men visst.
Blåste rent varpå de började ställa frågor om jag var narkotikapåverkad, de hävdade att jag såg ut att ha rökt cannabis..
Kan inflika att jag hade sovit ganska dåligt den natten och hade mer eller mindre vaknat ca 15minuter tidigare och skyndat mig iväg till gymmet efter att ha försovit mig.
Nåväl de börjar studera mina ögon och jag får följa toppen av en penna med mina ögon, dem placerar mig för övrigt i direkt motljus medans de utför denna kontrollen varpå det i samband med att vara helt jävla nyvaken känns helt omöjligt för mig att följa pennans rörelser.

Börjar ställa en massa personliga frågor om drogvanor (har inga) och vad för folk jag umgås med osv. De ber mig samarbeta och följa med till station för urinprov.

Aja inte mycket att göra tänker jag så följer snällt med och pissar i en kopp varpå det såklart visar negativt.

Nu till min fråga.
Jag bor i en ganska liten stad, blir stannad precis utanför gymmet där mängder av folk jag känner och träffar på en daglig basis normalt sett rör sig. Och ca 2 timmar efter allt detta så ser jag bara av en ren händelse att någon random bekant har gillat ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"

Ärligt talat? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats ? Nu var det tack och lov så vitt jag vet ingen som såg mig när detta hände. Den beskrivningen lämnar ju igentligen inte särskilt mycket utrymme för tolkning .
Om nu folk hade sett detta och lagt ihop 1+1 så hade jag ju i princip varit stämplad som rattfyllerist i deras ögon, då det inte direkt är någon uppföljning på den typen av inlägg från polisen.
Är detta verkligen okej? Är det så här det går till ? Varför ens lägga upp en sådan notis när jag var ren och anmälan inte gick vidare?

Ju mer jag tänker på det desto mer jävla irriterad blir jag!

Intressant läsning, jag råkade själv utför något liknande för 3-4 dagar sedan i nordvästra S-holm.

En kompis ringde och ville prata om ett utlandsjobb vilket jag var intresserad av men var ute på en 8 km vända just när han ringde så när han kom med bilen (på parkeringen) kom det fram en polis direkt efter att jag satt mig ner som inte ens var i aktiv tjänst då och anklaga oss båda för att vara drogpåverkade, personligen började jag istället noga att studera honom och efter att ha studerat, tal, makro/mikrouttryck och kroppsspråk i ren allmändet samt läst av hand tatueringarna han bar m.m. kom jag iaf fram till att han mest troligt är gammal skinnbula men det är ju totalt orelevant här och nu så nog om det.

I vilket fall att jag svettades efter min löprunda i skogen spelade ingen roll för den här konstapeln utan det var direkt relaterat till drog användning som han såg det, erbjöd honom att läsa av min GPS jag har på mig när jag tränar men ville inte alls? Kissade inte någon kopp iaf hade hellre stridit och begärt advokat och gjort en stor deal av det hela då det var så uppenbart att så inte var fallet här, på så vis ser han dessutom så mycket dummare ut när allt visar på att han har inbillat sig saker och ting.

Något jag skanar i dagens samhälle är den där gamla typen av polis som inte bryr sig om statistik, haffa så många som möjligt, skapa inkomst för samhället a´la USA metoden osv utan brinner för att hjälpa människor, ni vet typen som alltid var mycket omtyckta i alla små byhålor får 20 år sedan el så (även om rötägg alltid funnits även i poliskåren). Såg ni videosnutten häromdagen där poliser i USA stannade i något fattigt/halvfattigt område och spelade basket med ungdomarna, det är något som jag verkligen gillar då dom har chansen att bygga relationer och ev förebygga brott istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Så det fungerar i vårat underbara land, vi har en narkotikapolitik som ligger 30 år bakom resten av våra kamrater.

Till nästa gång, vägra urinprov. Polisen kan aldrig någonsin tvinga dig att pissa, däremot kan de tvinga dig att ta blodprov. Det är ofta dock som de inte har någon sjuksköterska dygnet runt och skippar då att ta in folk pga det inte blir lika lätta pengar.

"Sitt jobb" ja det är underbart när oskyldiga människor får kissa i kopp för att visa att de är oskyldiga

Heja staten!

Men snälla du, det finns fan 100 miljoner anledningar till att ögon och kropp kan bete sig likadant.

Oskyldig tills bevisad motsats finns inte längre eller? Tydligen tycker ju ni det är tvärtom, skyldig tills bevisat motsatsen.

Vilket är skrämmande.

Fast nu var det ju inte så att det var tydligt att TS var oskyldig. Det var snarare så att det fanns tecken som tydde på att TS var drogpåverkad. Polisen gjorde då tester för att se hur det låg till och TS visade sig vara oskyldig och fick gå. Jag ser inte felet i att de tar pissprov när det finns tecken på att en förare av en bil är drogpåverkad. Vad ska de göra? Låta personen gå även om den verkar vara narkotikapåverkad bara för att de inte såg personen snorta en lina från instrumentbrädan?

Om TS nu inte kunde följa en penna med ögonen utan viss eftersläpning som TS själv beskriver pga trötthet så borde inte ens TS ha varit ute och kört.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Polisen gjorde helt rätt. Inga som helst fel i hans agerande.

Om man ska påpeka något, så kan man ju ifrågasätta dig om du ska sätta dig i bilen direkt när du är nyvaken och dina ögon inte beter sig som dom ska.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk

Nog för att jag var något trött, men kan inte det faktum att solen lös rätt in i mina ögon ha något att göra med eftersläpningarna tro? Minns iaf att det var riktigt besvärande just då.
Så vitt jag vet har jag inga "neurologiska problem" med ögonen.
Däremot så får jag rätt ofta metallspån i ögonen på jobbet som ibland får plockas ur på sjukan.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Skrivet av matadoren:

Tjenare allihopa. Jag tänkte ställa en lite offtopic fråga här som kanske igentligen lämpar sig bättre på nåt annat forum som t.ex flashback.
Men orkar inte starta ett konto där så ser om det finns några kunniga här istället.

I fredags på förmiddagen denna veckan blev jag stoppad av polisen när jag satt i bilen på väg till gymmet. De skulle göra en random nykterhetskontroll lät det.
Fine tänkte jag, lite märkligt men visst.
Blåste rent varpå de började ställa frågor om jag var narkotikapåverkad, de hävdade att jag såg ut att ha rökt cannabis..
Kan inflika att jag hade sovit ganska dåligt den natten och hade mer eller mindre vaknat ca 15minuter tidigare och skyndat mig iväg till gymmet efter att ha försovit mig.
Nåväl de börjar studera mina ögon och jag får följa toppen av en penna med mina ögon, dem placerar mig för övrigt i direkt motljus medans de utför denna kontrollen varpå det i samband med att vara helt jävla nyvaken känns helt omöjligt för mig att följa pennans rörelser.

Börjar ställa en massa personliga frågor om drogvanor (har inga) och vad för folk jag umgås med osv. De ber mig samarbeta och följa med till station för urinprov.

Aja inte mycket att göra tänker jag så följer snällt med och pissar i en kopp varpå det såklart visar negativt.

Nu till min fråga.
Jag bor i en ganska liten stad, blir stannad precis utanför gymmet där mängder av folk jag känner och träffar på en daglig basis normalt sett rör sig. Och ca 2 timmar efter allt detta så ser jag bara av en ren händelse att någon random bekant har gillat ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"

Ärligt talat? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats ? Nu var det tack och lov så vitt jag vet ingen som såg mig när detta hände. Den beskrivningen lämnar ju igentligen inte särskilt mycket utrymme för tolkning .
Om nu folk hade sett detta och lagt ihop 1+1 så hade jag ju i princip varit stämplad som rattfyllerist i deras ögon, då det inte direkt är någon uppföljning på den typen av inlägg från polisen.
Är detta verkligen okej? Är det så här det går till ? Varför ens lägga upp en sådan notis när jag var ren och anmälan inte gick vidare?

Ju mer jag tänker på det desto mer jävla irriterad blir jag!

Det fanns nog med bevis för att gå vidare och undersöka när du inte kunde följa pennan. Om solen bländade dig, varför sa du inte det och bad dem ta det i en annan vinkel?

Skrivet av Ceogar:

Heja staten!

Vilket är skrämmande.

Eller om man nu vet att man är oskyldig, gå med på sättet som går snabbast och enklast att lösa (urinprovet). I stället för att poliserna ska leta upp närmsta sjukhus eller vårdcentral där du sedan ska sitta och vänta för att de ska ha tid att ta emot dig för blodprov.

Det finns andra brott också där folk visat sig vara oskyldiga från att ha varit misstänkta, om tecknen pekar åt att personen begått ett brott är det väl lämpligt att undersöka det? De har inte precis tagit hans körkort och sagt att han får skaffa nytt om det visar sig att han var oskyldig, de har inte verkställt någon dom över huvud taget de har bara krävt att få göra en vidare undersökning då deras tester på plats pekar på att personen är drogpåverkad.

Skrivet av Ceogar:

Exakt som jag sa, det finns massvis med anledningar att man failar det. Att man är morgontrött, trötta ögon, att Polisen håller pennan i solen?

Hade du accepterat att bli indragen och få pissa och bli visiterad för att en polisen använde metoder som är oschyssta? Tycker du verkligen att de har behandlat honom rättvist?

Smart att dra all narkotika över en gräns Nu börjar du låta som Beatrice Ask

Om polisen håller pennan i solen kan man säga till att de gör det och be dem flytta sig. Är man morgontrött eller har trötta ögon på den nivån annars kanske man ändå ska ta en extra funderare om man verkligen ska köra bil just då.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matadoren:

Däremot så får jag rätt ofta metallspån i ögonen på jobbet som ibland får plockas ur på sjukan.

Oavsett allt annat så bör du nog börja använda skyddsglassögon eller visir i så fall innan du skadar synen allvarligt och det är din arbetsgivare skyldig att ge dig och även se till att du använder om/när det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett allt annat så bör du nog börja använda skyddsglassögon eller visir i så fall innan du skadar synen allvarligt och det är din arbetsgivare skyldig att ge dig och även se till att du använder om/när det behövs.

Haha jo tack för din omtanke
Råkar faktist vara skyddsombud t.om så jag är väl medveten av riskerna och att skydda ögonen. Men ibland kommer det vilda spånor när man minst anar det ;D

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Det är väl inte riktigt så svart/vitt. Många poliser beter sig som svin och utnyttjar den makt de har fått (och mer därtill) för att trycka ner personer som de inte gillar eller så. Självklart hade samhället inte sett bättre ut utan poliser men jag tror att vi hade haft ett trevligare samhälle om polisen inte hade så mycket absolut makt, om exempelvis det inte var polisen själva som utredde anmälningar mot poliser eller så. Polisens fokus borde ligga på att minimera brottslighet snarare än att få upp statistiken, som den här nykterhetskontrollen mitt på en vardagsförmiddag är ett typexempel på.

Jag är en sån person som har en tendens till att bli inplockad av polisen och liknande utan anledning. Jag vet inte riktigt vad det beror på, ibland skulle det kunna vara min pollenallergi tillsammans med mitt jobb framför en dator som ger mig lite röda ögon, men den förklaringen passar inte in på många av tillfällena som jag blivit stoppad och undersökt. Och det är sjukt förnedrande att tvingas följa med och pissa inför en helt okänd person för att man råkar se lite trött ut eller så.

Det finns också massvis av exempel när polisen använder den här ursäkten: "Du ser drogpåverkad ut och får följa med", när det handlar om helt andra saker, exempelvis bloggaren som filmade när polisen stod i tunnelbanan och plockade in plankare för ett tag sedan. Sen är inte poliserna så bra på att avgöra vem som är drogpåverkad som de tror. Det finns flera exempel där handikappade eller till exempel personer som just fått en stroke har blivit slängda i fyllecell eller så, ibland med ödesdigra konsekvenser.

Fritidsgårdspersonalen här omkring fick utbildning i just detta av polisen och jag har fått höra av före detta sådana att de på allvar trodde att jag och mina polare var påtända konstant när vi i yngre tonåren hängde på fritidsgården tack vare denna "utbildning" och det var därför som de tvingade in mig/oss på en massa kontroller (som förstås aldrig visade något). Detta innebar också att polisen spanade på mig då och i åratal efteråt, civilpoliser jag aldrig sett tidigare kom fram till mig och hetsade om att jag snart skulle åka dit, att de aldrig skulle ge sig förrän jag åkte fast och dylikt. Hur kul är det för en liten tonåring som aldrig gjort något värre än att dricka lite folköl liksom. Men jag hade förstås långt hår så det är klart att jag var en pundare som behövde sådan behandling liksom...

Jag har förstås ett visst mått av förakt mot poliser tack vare hur de har behandlat mig (och flera bekanta som råkade mycket värre ut än mig) om inte det framgår av min berättelse ovan, men så går det när de trakasserar laglydiga personer utan anledning liksom. Det har gjort att jag drar mig för att kontakta poliser oavsett anledning, att jag inte svarar på polisens frågor om det inte är strikt nödvändigt (vilket det ytterst sällan är), att jag får obehagskänslor nu när allt fler politiker vill ge polisen mer makt och mer möjligheter att utnyttja våld. Till och med att jag inte tar jobb där man riskerar att behöva ge drogtester då jag upplever det som så förnedrande att jag inte vill jobba åt sådana som tycker det är ok att utsätta sina anställda för sånt. Samtidigt har jag ju lärt mig att aldrig vara uppkäftig mot en polis för det kommer alltid tillbaka på något sätt, så vänlig och tydlig men så lite information som möjligt och aldrig medge något alls liksom.

Jag har förstås ingen aning om hur det låg till för TS i just detta fall, han kanske verkligen såg drogpåverkad ut och i så fall gjorde de förstås rätt. Men det är inte direkt otroligt att de gjorde vad de gjorde för att de inte gillade hans utseende, för att de tyckte hans bil var för fin för hans ålder eller vad som helst egentligen.

Problemet är att man inte har något alls att sätta emot. Alla ens rättigheter som medborgare verkar slås ur spel om en polis har bestämt sig för att du ska åka fast liksom. Man kan förstås anmäla saker i efterhand men eftersom det är poliser som utreder poliserna så är chansen att det blir något av en sådan anmälan i princip obefintlig om man inte råkar ha videobevis eller så (och inte ens det är en garanti).

Drogpolitiken i Sverige är också väldigt konstig på många sätt, men det finns andra trådar där den diskussionen passar bättre. Dock bör det sägas att det till stor del är drogpolitiken som ger poliserna så mycket makt då det är väldigt enkelt för dem att dra fram dåliga argument om exempelvis att någon ser drogpåverkad ut oavsett hur verkligheten ser ut. Sverige är också det enda (vad jag förstår) land som har kriminaliserat att ha droger i blodet, i andra länder så är det olagligt med innehav och försäljning men då kan man inte tvinga fram drogtester från polisiärt håll i alla fall, medan polisen här genomför hundratusentals varje år med ytterst magert resultat.

Permalänk
Medlem

Till dom som tycker att farbror blå agerade Helt fel.

Hur tycker ni att dom ska agera i ett fall som det här när dom tycker sig se tecken av påverkan?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kan du inte ens följa en penna med blicken så har du inte på vägarna att göra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

De gjorde det endast för att få till statistiken för dagen skulle jag tro, inte för att han verkligen såg drogpåverkad ut. Poliser har en skev syn på hur man ser ut då man är drogpåverkad och de stoppar fler som inte är drogpåverkade än folk som är det, det är vad jag tror. Jag hör om detta så otroligt ofta, att poliser säger att någon är drogpåverkad. Och så har expoliser gått ut och sagt rakt ut att det bara är för pinnjakten som poliser stoppar "drogpåverkade" för pissprov.

Polisen är bra att ha...när de gör sitt jobb. De borde lägga mer tid på att stoppa rattfulla, våldsmän/kvinnor och annan grov brottslighet än att jaga pinnar i sin statistik vilket de gör nu. Hela systemet är fel, inte poliserna som människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

De gjorde det endast för att få till statistiken för dagen skulle jag tro, inte för att han verkligen såg drogpåverkad ut. Poliser har en skev syn på hur man ser ut då man är drogpåverkad och de stoppar fler som inte är drogpåverkade än folk som är det, det är vad jag tror. Jag hör om detta så otroligt ofta, att poliser säger att någon är drogpåverkad. Och så har expoliser gått ut och sagt rakt ut att det bara är för pinnjakten som poliser stoppar "drogpåverkade" för pissprov.

Polisen är bra att ha...när de gör sitt jobb. De borde lägga mer tid på att stoppa rattfulla, våldsmän/kvinnor och annan grov brottslighet än att jaga pinnar i sin statistik vilket de gör nu. Hela systemet är fel, inte poliserna som människor.

Det här blev lite märkligt, förstår inte riktigt hur du resonerar nu? Om TS visade tecken på påverkan gör de ju precis det du vill?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tråkig händelse! Har varit med om liknande saker. Självklart ska man inte köra bil drogpåverkad, men att lyncha folk helt random skapar en otrygg stämning samt bidrar till minskad respekt mot polisen och staten i synnerhet.

Att istället satsa på utbildning som faktiskt grundar sig i nutida vetenskap istället för denna typ av skrämseltaktik vore nog ett steg i rätt riktning.

Sen behöver vi inte ens komma in på vad jag tycker om nuvarande reglemente kring droger, för det är skrämmande hur blinda politikerna får vara på detta ämne utan att bli utskrattade bland "vanlig" folk som faktiskt kommer i kontakt med olagliga preparat, och vet vad det innebär i realiteten.

/D

Visa signatur

❀ Det som inte för något ont med sig, är inte heller gott nog ❀

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Stämmer. Misstanke om drograttfylleri brukar resultera i husrannsakan i fordonet där man färdades, eventuellt även i ens bostad om man kommer hemifrån. Anträffas något vid husrannsakan i fordonet så kommer det garanterat även verkställas en husrannsakan i ens bostad.

Ganska sjukt kan ja tycka. Drograttfylla är enkelt för dem att kontrollera på stationen. Finner man inget i provet borde de inte innan ha rätt att genomföra husrannsakan. Tycker det verkar vara en väldigt lågt bevisvärde i. Det visar även denna tråden att det är. Poliser (människor) är helt enkelt dåliga på att se om andra människor verkligen är drogpåverkade eller bara råkar se ut att passa profilen just den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Det är inget bra, vet själv på mitt jobb att man bör använda skydd. Lätt att få skit på fel ställe så att säga.

Så använd det som finns eller fixa så att det finns på plats.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varit samma debatt i USA under alla år, där du skall gå på en rak linje, hålla vänster pekfinger mot näsan osv osv. En hel drös personer som bara har taskig koordination eller dåligt balanssinne misslyckas ständigt och får följa med på pissprov/blodprov.

Det är polisens jobb att utföra dessa kontroller oavsett andra faktorer.
Ja det suger att du fick åka med till station, men ett nödvändigt ont dessvärre. En annan gång tar dom en narkotikapåverkad person som hade varit en fara för allmänheten.

Stora problemet är att rapporten vart publik kan jag tycka och att din personliga integritet hade påverkats om någon sett din bil, känt igen dig, läst det där och sedan lagt ihop 1+1.

Tycker du ska göra en anmälan om tjänstefel ifall du anser att du blivit felaktigt behandlad eller att polisen tagit in dig på felaktiga grunder, det är din medborgliga plikt och rättighet.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ganska sjukt kan ja tycka. Drograttfylla är enkelt för dem att kontrollera på stationen. Finner man inget i provet borde de inte innan ha rätt att genomföra husrannsakan. Tycker det verkar vara en väldigt lågt bevisvärde i. Det visar även denna tråden att det är. Poliser (människor) är helt enkelt dåliga på att se om andra människor verkligen är drogpåverkade eller bara råkar se ut att passa profilen just den dagen.

Inte det minsta sjukt och jag tror faktiskt du håller med mig om du tänker efter lite hur det fungerar

Det slutgiltiga testet görs inte på stationen. Det görs av Rättsmedicinalverket i Linköping dit testerna skickas för analys. Den snabbtest/snabbsticka som man kan göra på stationen är inte juridiskt bindande (ännu) utan enbart ett sållningstest i princip för att avgöra om man ska ta körkortet direkt (om utslaget är positivt) eller avvakta tills ovan analys är klar. En liknelse är då man blir stoppad och får blåsa i ett sållningsprov för alkohol. Lyser det rött, får man åka med till stationen där slutgiltiga provet tas. Samma är det med narkotika, om du läser ovan.

Om man ska vänta på vad snabbstickan ger för utslag, vad förhindrar då den eventuella kompis som kasnke åkte med i bilen, att snabbt som fan dra hem till föraren och rensa undan narkotikan innan polisen kommer dit. Lagen är givetvis skriven så att man från polisen iaf ska få en sportslig chans att förhindra detta. Lagen är ofta bättre och mer genomtänkt än man tror

Precis. Det är därför det heter "misstänkt", polisen sållar och analyser avgör. Det finns utandningsprov/salivprov som påvisar narkotika omedelbart och som testas i vissa länder. Det är även på diskussion att komma till Sverige, men antar att det ska testas rätt noga.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Varit samma debatt i USA under alla år, där du skall gå på en rak linje, hålla vänster pekfinger mot näsan osv osv. En hel drös personer som bara har taskig koordination eller dåligt balanssinne misslyckas ständigt och får följa med på pissprov/blodprov.

Det är polisens jobb att utföra dessa kontroller oavsett andra faktorer.
Ja det suger att du fick åka med till station, men ett nödvändigt ont dessvärre. En annan gång tar dom en narkotikapåverkad person som hade varit en fara för allmänheten.

Stora problemet är att rapporten vart publik kan jag tycka och att din personliga integritet hade påverkats om någon sett din bil, känt igen dig, läst det där och sedan lagt ihop 1+1.

Tycker du ska göra en anmälan om tjänstefel ifall du anser att du blivit felaktigt behandlad eller att polisen tagit in dig på felaktiga grunder, det är din medborgliga plikt och rättighet.

Mvh

Nu blir jag nyfiken, vari skulle det eventuella tjänstefelet ligga?
Givetvis har man rätt att göra en anmälan om allt möjligt om man vill det, men jag är bara nyfiken på vad du anser felet skulle vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Polisen kan vara riktigt fittiga, varierar dock från stad till stad.
En kompis tjej gick utanför porten o mötte snuten, hade rökt kvällen innan (20+h) och enligt polisen såg hon "väldigt påverkad ut". Så de tog hennes nycklar och klampade in hos min vän utan några som helst grunder igentligen. Gick igenom lyan, påstog att även min polare såg påverkad ut och slet med sig båda på prover på stationen.

Osäkert om de hade kvar o blodet eller ej, inga tillslag.
Det är ju jävligt befogat att göra husransakan för att få dit folk på ringa narkotikabrott/narkotikabrott eget bruk.

Nu är dessa kända tidigare, men det har varit ett ringa var 2e-3e år det handlar om, ingen försäljning utan bara "hobbyknarkare".

Men snuten har fria tyglar när det gäller droger och det räcker att dom säger att man ser påverkad ut (enlig den enskillde polismannen) så har de rätt att ta prover och gå igenom bilen/lägenheten.
Varför man nu lägger sånt fokus på ett bötesbrott, folk vågar knappt gå ut på vissa ställen i stan för att snuten inte ska komma o säga att dom ser påverkade ut o ta in dem, inte konstigt man hellre ringer en kompis än en polis.

Permalänk
Hedersmedlem

@Dallebull Du säger själv att hon hade rökt dagen innan, hur menar du att deras ingripande är utanför lagen eller missbedömning? "Utan några som helst grunder igentligen"? Du har ju precis själv berättat att de hade grund för ingripandet. Om personerna åker fast med jämna mellanrum så får de ju antingen sluta eller byta land. Vill man inte följa lagarna i landet man bor så får det konsekvenser, med all rätt.

Det låter mer som att du inte gillar narkotikalagarna i Sverige, men det är en helt annan fråga och inget polisen beslutat. De är bara utsedda att se till att stiftade lagar följs. Gå på politikerna i riksdagen istället som oftast i stor enighet står bakom narkotikapolitiken, inte budbärarna i form av polisen.

ordbyte
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Inte det minsta sjukt och jag tror faktiskt du håller med mig om du tänker efter lite hur det fungerar

Det slutgiltiga testet görs inte på stationen. Det görs av Rättsmedicinalverket i Linköping dit testerna skickas för analys. Den snabbtest/snabbsticka som man kan göra på stationen är inte juridiskt bindande (ännu) utan enbart ett sållningstest i princip för att avgöra om man ska ta körkortet direkt (om utslaget är positivt) eller avvakta tills ovan analys är klar. En liknelse är då man blir stoppad och får blåsa i ett sållningsprov för alkohol. Lyser det rött, får man åka med till stationen där slutgiltiga provet tas. Samma är det med narkotika, om du läser ovan.

Om man ska vänta på vad snabbstickan ger för utslag, vad förhindrar då den eventuella kompis som kasnke åkte med i bilen, att snabbt som fan dra hem till föraren och rensa undan narkotikan innan polisen kommer dit. Lagen är givetvis skriven så att man från polisen iaf ska få en sportslig chans att förhindra detta. Lagen är ofta bättre och mer genomtänkt än man tror

Precis. Det är därför det heter "misstänkt", polisen sållar och analyser avgör. Det finns utandningsprov/salivprov som påvisar narkotika omedelbart och som testas i vissa länder. Det är även på diskussion att komma till Sverige, men antar att det ska testas rätt noga.

Ja läser du vad du själv skriver ser du nog också att det kan verka lite skevt att de får agera just så. Polisens prov nere på stationen är inte säkert nog för att bedöma någons evntuella drogpåverkan eller ej. Men genom att studera någons utseende och kroppsspråk i kanske någon minut ger dem rätten att gå in i våra bilar och hus. Är man rädd att bevisen försvinner kan man enkelt ta med fordonet ner till stationen tills det temporära testet huruvida man brukat eller på stationen givit svar.
Kan säga att jag skulle känna mig OERHÖRT kränkt om polisen kommer hem till mitt hus och gör en husrannsakan framföralla grannar på gatan. Detta bara för att mina ögon ganska ofta i mitt fall blir helt naturligt röda utan att jag någonsin under mina 35år ens handskats med narkotiskt olagliga preparat eller ens preparat som sedermera blivit narkotiskt klassade.
Vad det sedan gäller bra skrivna lagar och hur polisen agerar/inte agerar efter dem tycker jag vi skall lämna där hän. Finns flera sådana som jag tror vi skulle kunna diskutera alldeles för länge utan att vi kommer någon stans. Något jag inte är intresserad av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@Dallebull Du säger själv att hon hade rökt dagen innan, hur menar du att deras ingripande är utanför lagen eller missbedömning? "Utan några som helst grunder igentligen"? Du har ju precis själv berättat att de hade grund för ingripandet. Om personerna åker fast med jämna mellanrum så får de ju antingen sluta eller byta land. Vill man inte följa lagarna i landet man bor så får det konsekvenser, med all rätt.

Det låter mer som att du inte gillar narkotikalagarna i Sverige, men det är en helt annan fråga och inget polisen beslutat. De är bara utsedda att se till att stiftade lagar följs. Gå på politikerna i riksdagen istället som oftast i stor enighet står bakom narkotikapolitiken, inte budbärarna i form av polisen.

Jag kan nog tycka att de borde ha mer på fötterna än hon såg påverkad ut innan de tränger sig in i någon annans lägenhet i alla fall. Hade de genomfört ett test som påvisat förekomst av narkotika i blodet så hade det varit en annan sak förstås, men det var inte fallet här. Tänk lite på implikationerna av dessa friheter som de tar sig: Om en person lämnar din bostad och polisen, utan bevis, anser att den är påverkad av droger så kan de gå in i din bostad och söka igenom och vända upp och ner på allt. Det spelar ingen roll om det var en vän till dig eller kanske en mormon som du låtit komma in på besök liksom. Det är inte ok i min mening och det är sånt som ökar på föraktet mot polisen.

Makten i samhället är inte i balans när poliser aldrig behöver frukta allmänheten eller dess reaktioner på deras övergrepp. Nu var dessa personer visserligen kända av polisen tidigare, men endast för ringa narkotikabrott och det har en väldigt stor andel av befolkningen gjort sig skyldig till vid något tillfälle, dessa personer hade bara oturen att åka fast för det och då anser sig polisen ha rätt att ignorera deras rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl inte riktigt så svart/vitt. Många poliser beter sig som svin och utnyttjar den makt de har fått (och mer därtill) för att trycka ner personer som de inte gillar eller så. Självklart hade samhället inte sett bättre ut utan poliser men jag tror att vi hade haft ett trevligare samhälle om polisen inte hade så mycket absolut makt, om exempelvis det inte var polisen själva som utredde anmälningar mot poliser eller så. Polisens fokus borde ligga på att minimera brottslighet snarare än att få upp statistiken, som den här nykterhetskontrollen mitt på en vardagsförmiddag är ett typexempel på.

Tack för någon som har bra koll och kan tänka lite längre än näsan räcker Många bra poänger!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Till dom som tycker att farbror blå agerade Helt fel.

Hur tycker ni att dom ska agera i ett fall som det här när dom tycker sig se tecken av påverkan?

Väldigt enkelt: ge fan i att posta ut skiten på facebook.
Agerandet i sig är det inget som helst fel på och av det jag har läst så tycker inte TS det heller, men att det hamnar på facebook är faktiskt riktigt illa. De flesta människor kan lägga ihop ett och ett och det är inte alls omöjligt att bli stämplad "för livet".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

...och det är just av den anledningen man misstänks. Ska polisen låta folk köra vidare bara för att de haspar ur sig "jag sov dåligt inatt". Det är nog lätt för narkomaner och annat löst folk att komma undan med sina dåliga omdömen som det är.

Om det stämmer som TS skriver att han inte har nyttjat några droger, eller andra mediciner som kan ge samma tecken. Så kommer ärendet läggas ned. Är han skyldig, så kommer han dömas och bli av med körkortet så. Narkomaner ska inte köra runt i fordon, det sker nog med olyckor ändå. Svårare än såhär är det inte så du kan tona ned lite förslagsvis.

Varför skriker du inte om folk som dricker alkohol inte ska få köra bil någonsin då? Det är ju samma sak. Lovar att av de vanligaste drogerna är alkohol den mest farliga i trafiken. Den behandlas dock snällt och åker du fast är det inte ens säkert kortet ryker.

Men däremot om du har rökt Cannabis två veckor tidigare kan du åka fast för rattfylla.
Jag hoppas du är medveten om att det finns massvis med folk i Sverige som är narkomaner men åker runt och kör bil helt lagligt... bara för att de har fått de "drogerna" utskrivna av läkare. Då känns det inte som att reglerna finns där för att skydda folk, de finns där för att sätta dit folk.

Folk kör fort som fan överlag och det är väldigt sällan kontroller. Jag hade gärna sätt att Polisen klippte en 1000 körkort per dag i landet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Jag hoppas du är medveten om att det finns massvis med folk i Sverige som är narkomaner men åker runt och kör bil helt lagligt... bara för att de har fått de drogerna utskrivna av läkare.

Du verkar ha missat att trots att man fått ett narkotikaklassat preparat utskrivet av läkare får man inte köra bil hur som helst med det i kroppen, om det påverkar bilkörningen negativt. Du är som förare själv ansvarig för att du kan framföra fordonet på ett säkert sätt. Kan du inte det åker du dit för drograttfylla även om du har ett recept.