Skrivet av marmeladov:
...
Polisen gör inte, samt FÅR INTE göra slumpmässiga ögonundersökningar på folk. En ögonundersökning görs då man redan fattat någon form av misstanke hos en person och används för att stärka/försvaga den redan uppkomna misstanken. En pusselbit bland många alltså.
Men samtidigt kan ju den misstanken bestå av att personen hade långt hår, eller en skrotig bil, eller att han körde för försiktigt, eller vad som helst liksom. Poliser är inte övermänniskor på något sätt utan de gör fel och är dumma och småsinta precis som andra människor.
Citat:
Statistik är svårt. Man måste veta mer innan man kan dra någon slutsats. Att den siffran varierar kan ha flera olika faktorer; det har satsats mer/mindre på en viss typ av brottslighet eller tex att polisen varit mer "offensiv" i sina försöka att sätta dit "nya" missbrukare som inte förekommer tidigare, varpå såklart alla inte är positiva.
Att få den siffran till 99% är hur lätt som helst, om man väljer att bara "dra in" gamla missbrukar som notoriskt använder narkotika och således alltid är positiva. Så ska det nämligen inte fungera, det ska finnas en "felmarginal" på runt 20-40%, annars arbetar polisen fel. Som jag skrev ovan - är siffran för hög innebär det att man i för hög utsträckning håvar in gamla missbrukar/säkra kort, är siffran för låg så "chansar" man för mycket. Jag är rätt säker på att runt 20-30% är alldeles som det ska.
Men de gör ju redan på det sättet, det finns exempelvis massvis av artiklar där missbrukare beskriver hur polisen plockar in dem allt som oftast, ibland oftare än varje vecka, för att få positiva svar på drogtester och på så sätt få upp den delen av statistiken. Böter utdöms men betalas inte eftersom det är riktiga missbrukare vi pratar om. Så om de plockar in kända missbrukare, som de är säkra kommer att ge ett positivt svar, i stor utsträckning så måste ju det betyda att statistiken är väldigt missvisande just i andelen som faktiskt är drogpåverkade av totalen som testas om man bortser från dessa försök att få upp statistiken.
Skrivet av marmeladov:
Grattis, ännu mer faktafel av dig. Det börjar bli en del nu, för enkelhetens skull radar jag upp dem åt dig;
Först ett klargörande. I juridisk mening är det ingen skillnad på rattfylleri (alkohol) och drograttfylleri. Båda regleras i "Lag om straff för vissa trafikbrott" som du med fördel kan titta lite i för att minimera felen till nästa gång, främst 4§ torde intressera herrn för att undvika framtida klavertramp likt de du redan lyckats med.
1. "Alkoholister blir inte arresterade" - fel
Alkoholister blir visst frihetsberövade (gripna, medtagna) på samma sätt dom drograttfyllerister. De kan på samma sätt bli "arresterade", om du med det menar inlåst i cell en tid. I normalfallet i både drog- och alkoholrattfylleri så blir man dock medtagen för kroppsbesiktning, provtagning, förhörd och frisläppt.
2. "blir inte av med körkort" - fel
Kör man påverkad av alkohol och provtagningen uppnår 0,2 promille i blodet eller 0,16ml/l utandningsluft så omhändertager polisen körkortet interimistiskt, vilket innebär att man gör det tillfälligt tills Transportstyrelsen fattar det slutgiltiga beslutet. Liknande är att det finns kutym från polisen att omhänderta körkortet hos drograffyllerister om snabbtestet/snabbstickan visar positivt. Annars väntar man tills slutgiltiga analysen är klar. Dock vill jag nog hävda att flertalet av de som kör påverkade av narkotika och åker dit, redan kör utan körkort...så släng på grov olovlig körning då också.
Som passus kan jag lägga till att du som missbrukare av alkohol kan bli av med körkortet utan att ens ha suttit bakom ratten. Blir du omhändertagen för fylleri och får sova i fyllecell lite för ofta i för tät följd, så kan du få indraget körkort. Det kan även ske om du har ett dokumenterat missbruk av alkohol och aldrig då heller åkt dit för rattfylla.
3. "får inte betala stora böter" - fel
Både rattfylleri (alkohol) och drograttfylleri har dagsböter eller fängelse som påföljd. Dagsböter baseras på din inkomst och, för att generalisera lite, många av de som notoriskt kör drograttfulla har såklart inget jobb heller, vilket såklart gör att de får lägre böter än en välbärgad 50-åring som är VD på något företag.
Jag "tar mig en grundlig titt" på dessa frågor i princip varje vecka på jobbet, men har jag i något av det jag skrivit här eller tidigare inlägg haft fel och du kan påvisa det så är jag den första att bli glad att lära mig rätt...
Fast han sa aldrig rattfulla utan att alkoholister inte räknas som kriminella men de som brukar droger gör det, och det är ju helt sant. Om du går till en läkare med dina alkoholproblem så kommer hen inte att ringa polisen (om hen inte bedömer att du inte kommer att kunna undvika att köra bil påverkad) men om du söker hjälp för dina drogproblem så är det precis vad som händer.
Det hände en bekant till mig. Hon hade psykiska problem och hade fått diverse starka tabletter; psykofarmaka, muskelavslappnande och diverse insomningstabletter bland annat; i många år utan större resultat men sen hittade hon cannabis och det hjälpte henne på riktigt och utan de extrema biverkningar som är oundvikliga med de lagliga preparaten. Men eftersom hon var en väldigt nervös person och därför hade väldiga problem med just kriminaliteten i det hela, och hade blivit itutad att cannabis är så farligt genom hela sin uppväxt och därmed kände sig extremt skyldig och som en väldigt dålig människa (hennes psykiska problem spädde dessutom på detta), så ville hon sluta med att använda det som fungerade och gå tillbaka till de accepterade läkemedlen som inte gjorde det. Alltså ringde hon någon rådgivningscentral för just missbruk i kommunen och beskrev sina problem och bad om hjälp. Istället för hjälp fick hon hot och bannor, de skulle ringa inte bara polisen utan också hennes läkare så att hon inte skulle få några nya recept utskrivna (trots att det var därför hon sökte sig dit från första början) och socialtjänsten så att de eventuella pengar eller den eventuella hjälp hon fick från dem skulle dras in. Detta gjorde förstås henne helt knäckt, hon sökte hjälp för att inte bli en missbrukare men istället så fick hon veta att hon redan var det i deras ögon och därmed inte värd ett skit. Missbrukarvård my ass liksom, de vårdar inte utan stämplar folk som förlorade förlorare och gör sen så lite som möjligt förutom just att straffa dem hårt och snabbt. Det skulle förstås aldrig hända en alkoholist utan hen hade fått hjälp och stöd utan särskilt mycket moralpredikande.
Sen kan förstås en full person exempelvis hamna i fyllecell, men då krävs det en väldigt hög grad av berusning och oavsett så räknas det inte som något kriminellt. Man kan också bli av med körkortet utan att någonsin ha kört berusad om man är opålitlig i nykterhetshänseende vilket brukar innebära flera besök i fyllecellen på relativt kort tid. Jämför detta med exempelvis en cannabisbrukare där det räcker att man har brukat cannabis en gång, man behöver inte ens ha känt någon effekt, för att räknas som en kriminell missbrukare och direkt hamna i brottsregistret och riskera körkort och dylikt.
Samhällets reaktioner på brukande av (olagliga) droger står inte i proportion till den potentiella skada de kan orsaka varken individen eller samhället i stort. Och för alkohol gäller det motsatta; samhällets reaktioner är inte tillräckligt stora eller snabba för att hjälpa de med reella problem och de potentiella samhällsproblemen som alkohol kan orsaka (och orsakar varje dag) är enorma.
Skrivet av marmeladov:
I övrigt är det med "fredliga cannabis-missbrukare" en rätt fin myt. Det finns en hel bok tex som bara radar upp cannabis-relaterade våldsbrott. Kommer inte ihåg vad den heter just nu bara.
Jaså, det finns en källa men du kommer bara inte ihåg den. Ok. Cool story bra...
Alla som har varit i närheten av cannabis eller brukare vet att det inte orsakar aggressivitet på något plan utan snarare dämpar aggressiva tendenser. Vissa har förstås så starka aggressiva tendenser att det inte hjälper, så att de trots cannabispåverkan begår våldsbrott, men det är ytterst få och sannolikt hade de begått dessa brott oavsett droger.
Däremot finns det en massa våld relaterat till cannabisförsäljning, territorialstrider mellan gäng, våld mot poliser osv. men det är ju direkta följder av cannabisens legala status och har inget att göra med själva preparatet. Snarare hade den typen av våld minskat drastiskt, om inte försvunnit helt, vid en legalisering. Gäng skjuter inte på varandra över vem som får sälja smuggelsprit i ett visst område liksom, men bara i min stad har det varit ett helt gäng skottlossningar den senaste tiden tack vare cannabisförbudet.
Citat:
Men men..detta är en annan diskussion och för min del tänker jag inte diskutera olika drogers vara eller inte vara, tråden är redan rätt så offtopic som den är.
Yes. Men tråden är i övriga ämnen så då är det väl ganska ok. Sen är det ju relaterat till grundfrågan i tråden, om polisens rättigheter och skyldigheter gentemot de som de kontrollerar och de som de anser ser drogpåverkade ut och så.