Permalänk

Dator helt död

Hej jag hjälper min vän lite med hans dator men nu har problemet överstigit min förmåga tror jag.

Datorn är helt död och jag tror felet kan ligga i moderkortet eftersom inte ens fläktarna rör på sig.

Vi har testat att starta datorn utan knappen på chassit, testat att dra ur hårddiskar, testat med annat nätaggregat, testat med 1 ram minne åt gången ifall det andra var defekt men inget händer, vi har också testat och starta utan moederkortet (med gem ni vet).

Den är fortfarande lika död.

Jag har hört att datorn fortfarande ska starta utan processor eller ram men vid boot up cracha. Om det stämmer borde det väl vara moderkortet so jävlas eftersom inget alls händer. Fläktarna som också sitter i 3-pinskontakterna i moderkortet snurrar inte ett varv.

Det konstiga var att min kompis skicka iväg moderkortet på lagning. Innan lagningen startade datorn upp i ca 2 sec och sedan slockna men nu är det ju inget som händer.

Det ända som lysser är en knapp på grafikkortet men det får ju ström från PSU'n

Hjälp snälla!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Skrivet av davidvirus:

Hej jag hjälper min vän lite med hans dator men nu har problemet överstigit min förmåga tror jag.

Datorn är helt död och jag tror felet kan ligga i moderkortet eftersom inte ens fläktarna rör på sig.

Vi har testat att starta datorn utan knappen på chassit, testat att dra ur hårddiskar, testat med annat nätaggregat, testat med 1 ram minne åt gången ifall det andra var defekt men inget händer, vi har också testat och starta utan moederkortet (med gem ni vet).

Den är fortfarande lika död.

Jag har hört att datorn fortfarande ska starta utan processor eller ram men vid boot up cracha. Om det stämmer borde det väl vara moderkortet so jävlas eftersom inget alls händer. Fläktarna som också sitter i 3-pinskontakterna i moderkortet snurrar inte ett varv.

Det konstiga var att min kompis skicka iväg moderkortet på lagning. Innan lagningen startade datorn upp i ca 2 sec och sedan slockna men nu är det ju inget som händer.

Det ända som lysser är en knapp på grafikkortet men det får ju ström från PSU'n

Hjälp snälla!

skriv ner vilka delar det är i datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Jag har hört att datorn fortfarande ska starta utan processor eller ram men vid boot up cracha.

Kanske för i tiden på vissa generationers moderkort. I de flesta fall måste man anta att dom behövs om man inte testat innan datorn gick sönder.

I allmänhet behöver en dator 4 delar för att starta. 5 delar med bild (Grafikkort+Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Hoppas att du också tog bort mus, tangentbord, kringutrustning, chassi fläktar, USB kablar, SATA kablar mm också.

Behöver vet nätaggets märke modell (serie) ålder och vilket grafikkort som nätagget måste driva.

Tex är budet eller ännu sämre nätagg ökända för att delvis gå sönder så folk tror att felet än något annat och kan sabba andra delar. Också sabba nyköpta delar efter nån vecka. Ju bättre grafikkort desto viktigare är bra kvalite oavsett antal watt som är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Det konstiga var att min kompis skicka iväg moderkortet på lagning. Innan lagningen startade datorn upp i ca 2 sec och sedan slockna men nu är det ju inget som händer.

Kan de vara så att det har blivit kortslutning i moderkortet?
Fattas distanser eller liknande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

skriv ner vilka delar det är i datorn.

Skrivet av panpo98:

Kanske för i tiden på vissa generationers moderkort. I de flesta fall måste man anta att dom behövs om man inte testat innan datorn gick sönder.

I allmänhet behöver en dator 4 delar för att starta. 5 delar med bild (Grafikkort+Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Hoppas att du också tog bort mus, tangentbord, kringutrustning, chassi fläktar, USB kablar, SATA kablar mm också.

Behöver vet nätaggets märke modell (serie) ålder och vilket grafikkort som nätagget måste driva.

Tex är budet eller ännu sämre nätagg ökända för att delvis gå sönder så folk tror att felet än något annat och kan sabba andra delar. Också sabba nyköpta delar efter nån vecka. Ju bättre grafikkort desto viktigare är bra kvalite oavsett antal watt som är något helt annat.

Hej! Ledsen att svar har dröjt men det är sommarlov ju

Här har jag delarna

Moderkort: B85M P33

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 (2 stycken)

CPU: Intel Core i3 4130

PSU: Cooler Master B500

HDD: Western digital 500gb minns ej model tyvärr

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kan de vara så att det har blivit kortslutning i moderkortet?
Fattas distanser eller liknande.

Vad menas med distanser?

Dock tror jag att det är någon slags av kortslutning i moderkortet.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davidvirus:

Vad menas med distanser?

Dock tror jag att det är någon slags av kortslutning i moderkortet.

Distanserna är dom små plupparna man skruvar fast i moderkortsplåten och sätter moderkortet på, och i sin tur fäster i plupparna. Har du inte dom så kommer moderkortet i direktkontakt med chassit och då blir det Bzzzz!

Permalänk
Skrivet av Schytzz:

Distanserna är dom små plupparna man skruvar fast i moderkortsplåten och sätter moderkortet på, och i sin tur fäster i plupparna. Har du inte dom så kommer moderkortet i direktkontakt med chassit och då blir det Bzzzz!

Det borde inte vara det.

Kom precis på att när min kompis torkade bort kylpastan från CPU'n så fastnade lite på guldplättarna på andra sidan som vi sedan försiktigt torkade bort med en trasa dock fick vi använda lite vätska. Vi torkade bort vätskan noga men kan det skada processorn tror ni? Är det stor chans?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davidvirus:

Det borde inte vara det.

Kom precis på att när min kompis torkade bort kylpastan från CPU'n så fastnade lite på guldplättarna på andra sidan som vi sedan försiktigt torkade bort med en trasa dock fick vi använda lite vätska. Vi torkade bort vätskan noga men kan det skada processorn tror ni? Är det stor chans?

En processor består av flera miljoner transistorer, Så ja det kan skada. Men jag tror inte det är det som har orsakat problemet. Ta till vana att ALLTID rengöra komponenter med alkohol, som t-röd. INGET annat.

Permalänk
Skrivet av Nudah:

En processor består av flera miljoner transistorer, Så ja det kan skada. Men jag tror inte det är det som har orsakat problemet. Ta till vana att ALLTID rengöra komponenter med alkohol, som t-röd. INGET annat.

Jag tror inte heller det är det som gör att datorn inte funkar. Vi använde dock alcohol för att rengöra den.

Men det måste väl vara moderkortet som inte fungerar.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Jag tror inte heller det är det som gör att datorn inte funkar. Vi använde dock alcohol för att rengöra den.

Men det måste väl vara moderkortet som inte fungerar.

Eller kanske nätaggregatet? http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

@davidvirus: hur får man kylarpasta på fel sida av processorn & hur använde ni alkohol på papper/tyg?
t-röd eller isopropanol avdunstar på några sekunder om det inte är stora mängder

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

När min kompis torkade av den med alkohol fastnade lite torkad kylpasta på hans händer antar jag som sedan föll av och landa på guldplättarna.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Detta var det första som jag testade men jag ska göra om testet igen!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@davidvirus: så processorn satt kvar på moderkortet ? cpu´n behöver oftast inte tas bort när man rengör.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

Nej, den var inte på eftersom moderkortet då precis hade kommit tillbaka från lagning vilket verkar skumt då allt blivit värre.

I efterhand vet jag att det var dåligt gjort att rengöra den när den inte var på plats.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

Glömde säga att grafikkortet är en 760 från gigabyte

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

Är du säker på att inget av stiften i sockeln på moderkortet skadades när ni gjorde rent?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@davidvirus: inte för att vara taskig mot din polare men kolla med oss på SweC hur man gör.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

Men kan det vara processorn som får datorn att vara död eller borde det vara något med moderkortet?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@saturday_sun:

Säker på det!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Kolla igen. Det räcker med att ett stift är böjt/snett så slutar det fungera.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:
Skrivet av saturday_sun:

Är du säker på att inget av stiften i sockeln på moderkortet skadades när ni gjorde rent?

Skrivet av Grönahunden:

@davidvirus: inte för att vara taskig mot din polare men kolla med oss på SweC hur man gör.

Skrivet av BrutalSwede:

Kolla igen. Det räcker med att ett stift är böjt/snett så slutar det fungera.

Jag har samma socket som min vän .. tycker ni att jag ska testa hanns CPU i mitt system? Om CPU'n är sönder kan det skada mitt CPU behållare då?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Skrivet av davidvirus:

Jag har samma socket som min vän .. tycker ni att jag ska testa hanns CPU i mitt system? Om CPU'n är sönder kan det skada mitt CPU behållare då?

en cpu kan inte döda ett moderkort men ett moderkort kan döda en Cpu så nej på din fråga.
men din cpu kan däremot testas i hans dator.

kan du fota av ditt moderkort utan processorn så man ser socket-pinnarna ? använd imgur.com för att lägga upp en bild.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:

Nu tror jag det har blivit ett litet missförstånd här haha.

Det är inte min dator som det är fel på så om det är fel på hans moderkort så ska jag väl inte testa min CPU i det ifall det blir något fel på den då också.

Jag ska ta hem hans dator till mig imorgon så jag kan fixa med den hela dagen, hitta också denna fina lilla guide http://www.fonerbooks.com/cpu_ram.htm

Men jag tar foton när jag har datorn!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@davidvirus: okej då kör på det. fota av moderkortet först på hans dator, onödigt ta isär din dator om det inte är fel på hans cpu.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:
@saturday_sun:
@BrutalSwede:
@bicpenna5670:
@Nudah:
@Schytzz:
@bärplockaren:
@panpo98:

Jag har nu gjort flera tester och konstaterat att det är fel på moderkortet, ett nytt moderkort är påväg! Tack för alla svar!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||