GTX 980 MSI Gaming vs Gigabyte Windforce 3X vs Evga Super clocked

Permalänk

GTX 980 MSI Gaming vs Gigabyte Windforce 3X vs Evga Super clocked

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

Tja denna sida är väl inte helt fel iaf: http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-gtx-980-str...

Tänk på att vissa av dessa kort har semipassiv fläkt, vilket innebär att fläkten inte går igång förrän efter en viss temperatur (runt 60 grader C).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

De presterar i princip identiskt och den lilla skillnad som nu eventuellt skulle kunna uppstå kan du själv justera genom överklockning. Fundera istället på det som Jalle64 nämner, dvs vissa features som kanske är smartare att ha just som semi-passiv fläkt.
Säker på att MSI har det och tror att Gigabytekortet har det men tror inte EVGA kortet har en sådan feature (ej säker).
Sen kanske du gillar ett visst färgschema mer än ett annat?
Slutligen hade jag kollat på ljudnivåer då de kan variera mellan tillverkarna. MSI kortet har jag själv (dock 970) och tycker inte det låter så brutalt mycket. Haft ett EVGA kort och tyckte det lät mycket. Gigabyte har jag testat (dock äldre kort) men tyckte inte det lät värst mycket det heller.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

@Mocka: Om du skyndar dig kan du köpa Gigabyte-kortet för 4500 på komplett.
Se tipstråden för mer info.

Permalänk
Inaktiv

@CrispyCustoms: Oj, fel person Se ovan.

Permalänk
Medlem

@anon193054: Haha tänkte la det Dock bra pris för 980 men för lite upgrade mot 970.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

Skrivet av Jalle64:

Tja denna sida är väl inte helt fel iaf: http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-gtx-980-str...

Tänk på att vissa av dessa kort har semipassiv fläkt, vilket innebär att fläkten inte går igång förrän efter en viss temperatur (runt 60 grader C).

Skrivet av Mocka:

De presterar i princip identiskt och den lilla skillnad som nu eventuellt skulle kunna uppstå kan du själv justera genom överklockning. Fundera istället på det som Jalle64 nämner, dvs vissa features som kanske är smartare att ha just som semi-passiv fläkt.
Säker på att MSI har det och tror att Gigabytekortet har det men tror inte EVGA kortet har en sådan feature (ej säker).
Sen kanske du gillar ett visst färgschema mer än ett annat?
Slutligen hade jag kollat på ljudnivåer då de kan variera mellan tillverkarna. MSI kortet har jag själv (dock 970) och tycker inte det låter så brutalt mycket. Haft ett EVGA kort och tyckte det lät mycket. Gigabyte har jag testat (dock äldre kort) men tyckte inte det lät värst mycket det heller.

Dold text

Ja, men tänk också på EVGAs Grymma garantiregler, samt möjlighet till uppgradering

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Ja, men tänk också på EVGAs Grymma garantiregler, samt möjlighet till uppgradering

Ja det är sant. TS får ju välja, antingen bra garantivillkor men högljutt system eller sämre garantivillkor men tystare system.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja det är sant. TS får ju välja, antingen bra garantivillkor men högljutt system eller sämre garantivillkor men tystare system.

Inte för att jag skulle klassa varken Nvidias ref kylare eller ACX kylaren från EVGA som "högljudda"

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrispyCustoms:

Någon här som har en benchmark/comparison mellan dessa 3 kort? Känner inte att jag inte vill köpa fel kort för 5500

Väljer du Gigabyte ska du gå på deras "Gaming G1" modell..inte Windforce..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Inte för att jag skulle klassa varken Nvidias ref kylare eller ACX kylaren från EVGA som "högljudda"

Vi får väl se när fler reviews av 980Ti modeller släpps

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja det är sant. TS får ju välja, antingen bra garantivillkor men högljutt system eller sämre garantivillkor men tystare system.

Inte alls? Blir absolut inte ett högljutt system med EVGA kortet. Fläkten är semipassiv såsom MSI och asus och decibellen ligger och hovrar runt samma på dessa korten. Skillnaden är att EVGA kortet (superclocked ACX 2.0 varianten) är klockad lite högre från fabrik.

Läs olika recensioner och kolla vet ja! Jag valde mellan ASUS, MSI och EVGA primärt och landade på EVGA kortet efter att ha läst flertalet tester. Det EVGA vann på för mig var garantivillkoren, step-up programmet, prestandan samt att det har semi-passiv fläkt vilket jag ville ha sedan mitt msi 970.

Här kan du läsa lite angående MSI vs EVGA åtminstone. Men bara googla, finns massa jämförelser på nätet! http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/en-ny-her...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Inte alls? Blir absolut inte ett högljutt system med EVGA kortet. Fläkten är semipassiv såsom MSI och asus och decibellen ligger och hovrar runt samma på dessa korten. Skillnaden är att EVGA kortet (superclocked ACX 2.0 varianten) är klockad lite högre från fabrik.

Läs olika recensioner och kolla vet ja! Jag valde mellan ASUS, MSI och EVGA primärt och landade på EVGA kortet efter att ha läst flertalet tester. Det EVGA vann på för mig var garantivillkoren, step-up programmet, prestandan samt att det har semi-passiv fläkt vilket jag ville ha sedan mitt msi 970.

Här kan du läsa lite angående MSI vs EVGA åtminstone. Men bara googla, finns massa jämförelser på nätet! http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/en-ny-her...

Jag hade förvisso ett 780Ti som måste haft ACX 1.0 kylaren så den nya revisionen kanske är bättre

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

EVGA, ett helt grymt kort sett till prestanda/krona.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag har själv Evga 980 och den låter ingenting, vart har ni fått det ifrån??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenerim:

Jag har själv Evga 980 och den låter ingenting, vart har ni fått det ifrån??

Jo vi har fått det ifrån att de tyvärr har/hade olika kylarbuilds på de sämre korten inkl GTX970 vilka inte alls kylde lika bra som toppmodellen GTX980. De har fått krypa till korset med detta och uppdatera dessa till bra diton. Har för mig att detta togs upp i en av fredagspanelerna här på SC.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)