Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Tycker det är märkligt att sweclockers inte stoppat denna tråd redan från början då TS ber om råd om hur han ska begå en kriminell handling.

Gör han inte alls. Han frågar hur han ska få tillgång till kanalerna på ett avgiftsbefriat sätt.
Du kanske borde läsa mer än rubriken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tycker det är märkligt att sweclockers inte stoppat denna tråd redan från början då TS ber om råd om hur han ska begå en kriminell handling. Har man möjlighet att ta emot signal och utnyttjar den ska man betala för det oavsett vad folk tycker är lämpligt eller inte.

Det går fint så länge han inte använder någon TV-mottagare, så som TV (som vanligtvis är) med inbyggd mottagare, video/PVR, digitalbox för marksänt, satellit, kabeltv eller IPTV, tv-kort till datorn o.s.v. Strömmad media utan särskild hårdvara räknas inte som mottagare och var undantagen även om radiotjänst ett tag tänkte använda en egen tolkning som lagstiftarna inte gick med på flera år tidigare. Det finns tjänster som strömmar kanalerna över nätet, och de är ok att använda utan licens så länge du inte innehar någon tv-mottagare. Då kan du t.ex. titta på datorn, större monitor, projektor eller vad du nu vill använda. Frågeställningen verkar mer ha varit att han ville dra ner på kostnaden däremot, och då är nog ett alternativ till tv-abonnemanget över satellit en bra idé.

Skulle han välja TV via Telia däremot så handlar det fortfarande om en TV-mottagare och en TV-box för IPTV-sändningar. Något han inte var klar över. Det var en av sakerna han hade kikat på själv och länkade. De har däremot också en tjänst som heter Play+ man kan använda utan mottagare. Har du bara en dator och tittar på SVTs liveströmmar av deras kanaler (SVT1, SVT2 osv) så ska du inte betala, även fast du kan utnyttja det, då det är tv/tv-mottagar-innehav som är avgiftspliktigt. En dator blir inte en TV-mottagare i och med att du använder en webbläsare/flashplayer. Det blir den först du använder särskild utrustning för TV-mottagning så som TV-kort. Bara en dator är ingen "teknisk utrustning avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program" så som lagen kräver. Det blir säkert avgiftspliktigt när de väl ändrar lagen, men det är fortfarande några år bort. Sen ska man såklart betala även om man inte utnyttjar TVn till att titta på TV med. Tills de ändrat lagen så kan du välja bort TV/TV-mottagare. Precis som du alltid kunnat tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tycker det är märkligt att sweclockers inte stoppat denna tråd redan från början då TS ber om råd om hur han ska begå en kriminell handling.

Fast, det gör han ju inte. Han frågar specifikt om hur han ska kunna göra sig av med den licenspliktiga utrustningen, och bara titta "på TV" via det licensfria alternativet, dator, utan TV-kort.

Skrivet av SoilBleed:

Jag har inget att förlora på att någon annan gör fel, så varför skulle jag inte skylta med det?

Därför att om de får ett vitesföreläggande eller rent av böter för att de inte fullgjort sina skyldigheter, kommer de tvingas börja följa regelverket, och om du nu vill kunna handla TV utan att uppge vem du är...?

Personligen är jag av åsikten att TV-licensen har gjort sitt, och att publik service borde finansiera sig själv, med tanke på all den reklamen vi har i TV... Vid senaste genomgången hade vi även löjligt många kanaler, något som inte motiveras av "public service".
Närmare bestämt 6'a rikstäckande, 2 internationella, och 2 web. Till det ska man kanske nämna att vi har 20 "regionala" studios för lite drygt 4'a timmars sändningstid dagligen.
Och det är bara SVT. SR är nästan värre. 4'a dygnetruntare, i form av P-1 till P4, och sen 27 lokala varianter på P4'a. Ytterligare 8'a webb-radiokanaler. UR håller sig på mattan, och har "bara" Internet för sin egen spridning, men sänds av både SVT och SR i deras ordinarie kanaler.
Även om vi alltså helt bortser från UR så har vi alltså 67 "kanaler" som alla behöver administration, personal, lokaler, utrustning osv.
Och bara för att endast en sjättedel är heltidskanaler, så innebär det inte att man kan dela på utrustningen. De ska trots allt sända live samtidigt... Det hela är ett vansinnig slösande med resurser, speciellt om man frågar de av oss som inte tittar på TV, och inte lyssnar på P1-P4. Och innan någon påpekar "men då behöver du ju inte betala till det i heller" så ska vi kanske påminna om att anledningen till att man vill höja avgiften så brutalt när man lägger den på skattsedeln, precis som man gjorde i Finland, är för att man vill få in hela driftskostnaden, och låta verksamheten svälla ut ytterligare.

Lite spännande är det att man pratar om att 90% av hushållen som faktiskt har TV, betalar licensen. Om det stämmer, och man räknar lite baklänges...
Public service bränner 7,1 miljarder årligen. Räknar man på licensavgifter och hur många hushåll som behövs för att få ihop den siffran, så hamnar vi på runt 3.5 miljoner hushåll. Så då ska lite drygt 3.9 miljoner hushåll egentligen betala licensen. Man hävdar även att 100-150.000 hushåll faktiskt inte har licenspliktig utrustning.
Men enligt senaste siffrorna s så har vi närmare 4.5miljoner hushåll i det här landet. Riktigt vad det betyder, bortsett från att Radiotjänst PR avdelning inte kan räkna innan de rabblar siffror i ansiktet på oss, eller snarare tidningsreportrar, vet jag inte. Lite extra dåligt kan man ju tycka att det är, eftersom Radiotjänst sällan blir oförberett uppsökta, utan själva kallar till presskonferens, och sprider sin information efter veckor av.... arbete. Och inte är det just Radiotjänst själva som äter upp mellanskillnaden, även om de så klart kostar en del... Närmare bestämt 75 500 hushåll's licensavgift, att döma av deras omsättning...

Kontentan är att man ljuger för sin kundkrets när man säger att 90% av alla som ska, faktiskt betalar. Ovanpå det är organisationen gigantisk, långt mer än vad som krävs för att agera för sitt "public service" uppdrag, och i förlängningen är man inte ens "oberoende media" utan är helt beroende på något som gör siffrorna ovan ännu värre. Omsättningen blåses nämligen upp av reklampengar, vilket gör att det är än färre som faktiskt betalar licensen, än vad man kan räkna baklänges till. Siffrorna på reklamintäkterna, har jag inte orkat leta fram, men de finns säkerligen i SVT's bokslut... Eftersom jag inte har någon insyn alls i P1-P4 så vågar jag inte svära på det, men jag misstänker att det är begränsat med "sponsring" där. Men man kan inte sitta i någon soffa i 5 minuter utan att de ska starta TV'n, och inom en kvart så får man se SVT's stolthet, vem just det här Tv-programmet sponsrats av... Reklamfri, oberoende TV... Yeah, right.
B!

Edit

Skrivet av Petterk:

Sen ska man såklart betala även om man inte utnyttjar TVn till att titta på TV med. Tills de ändrat lagen så kan du välja bort TV/TV-mottagare. Precis som du alltid kunnat tidigare.

Japp, har man, ska man betala. Engelskmännen har en smartare lösning, men den leder till att fler fuskar, sägs det. Jag tvivlar, förstås, men det kan kvitta. Där får man själv avgöra om man faktiskt tittar på licenspliktiga kanaler, och därmed ska betala avgiften. Deras kontrollanter måste ha ett spännande liv...
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Edit
Japp, har man, ska man betala. Engelskmännen har en smartare lösning, men den leder till att fler fuskar, sägs det. Jag tvivlar, förstås, men det kan kvitta. Där får man själv avgöra om man faktiskt tittar på licenspliktiga kanaler, och därmed ska betala avgiften. Deras kontrollanter måste ha ett spännande liv...
/Edit

Där så kommer det upp en ruta på iPlayer som informerar att det är krav på TV-licens om du tittar på live-strömmat. Det kommer inte upp på "play". Det finns inget som hindrar dig från att klicka dig vidare

Här kommer vi inte göra något med lagstiftningen fören de sett över finansieringsmodellen, vi verkar inte gå efter Danmark här. Som jag påpekat är lagstiftningen kring företags avgiftsskyldighet lite konstig numera, och tillämpas helt enkelt inte. Att tvinga studenter i korridorboende att betala finns det heller ingen större vits med. Så det blir säkert någon form av skatt som tas från inkomstskatten eller liknande.

Permalänk
Medlem

Reklam/sponsorintäkterna är ganska små för övrigt. Det handlar om sport-evenemang och Melodifestivalen. De intäkterna täcker ungefär melodifestivalens kostnader och kanske lite till ett år vi inte är värd. Det handlar om 25-30 miljoner (beroende på vilka sportevenemang de har osv) om året när de har en total budget på nästan 4.5 miljarder. Vi använder t.ex. inte pauserna i Eurovision till att sända reklam. Fast den diskussionen börjar bli lite väl off-topic och spårar ur diskussionen precis som alla andra trådar om tv-licensen. De skulle givetvis kunna sända sport utan sponsring, och lägga ner Melodifestivalen. De hade i princip gått ±0 på det, om de inte ersätter det med något dyrt program då, då blir det minus.

Annan sidoverksamhet inom SVT drar in mer pengar än sponsringen. Det handlar t.ex. om royaltys för samproduktioner, program de säljer till andra länder och liknande. Sponsringen av sporten ser värre ut än den smakar för dem. Förväxla inte det hela med alla matlagningsprogram som "sponsras" av City Gross och liknande på de andra kanalerna. Det är nästan inga program som har avbrott alls och mellan programmen så pluggas bara deras egna program.

SVT är de enda som har lokala/regionala nyhetsredaktioner numera för övrigt. Lokalradio med journalister finns bara hos SR. Då de kommersiella alternativen valt att lägga ner det hela så har de visat var de står. Jag har inget emot fristående public service, men även sånt som PBS och NPR får pengar av staten i staterna. Mindre pengar, men för de viktiga pengar. Skillnaden är också att de har ganska friskt med lokala stationer som producerar lokalnyheter utöver de med public servicestuk. TV4 har visat att de inte vill bedriva någon journalistik. Eftersom tidningar också dragit ner så skulle det blir ganska tyst i Sverige om SVT och SR försvann över en natt. TT kan inte täcka allt själva. TT har omkring 350 anställda, och kan t.ex. inte göra grävande journalistik eller dokumentärer så som program på SR eller SVT. Ingen tidning har närvaro i hela landet, eller särskilt många journalister. Utan rikstidningarna sitter centralt och lokaltidningarna inom sina områden. De största tidningarna har runt 300 anställda. Lokaltidningarna har också börjat med betalmurar ute i, i stort sett hela Sverige. Vilket gör att deras egna journalistik inte når ut när folk som inte är prenumeranter inte kan läsa. De förlorar alla som tidigare läst tidningen i mån av tillgänglighet eller gratis över nätet sen klagar de på att de inte kan sälja in annonser. Som sagt väldigt off topic. Men public servie är så otroligt stor del av mediebevakningen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SVT är de enda som har lokala/regionala nyhetsredaktioner numera för övrigt. Lokalradio med journalister finns bara hos SR.

Men 67 heltids-studios? För 4'a tv kanaler, och 4 radiokanaler... För rent effektivt, så är det vad vi har. Det har helt enkelt gått till överdrift. Alla ska ha en lokalstation, och den ska finansieras.
Melodifestivaler osv ingår i deras omsättning, precis som annonsintäkter, och samverkans slantarna, vad jag ville peka på, är att siffrorna för antalet betalare är uppblåst. Men du har rätt. Det finns ett annat forum för gigantiska urspårade TV-licens diskussioner, det är kanske tid att släppa ämnet.

Men kontentan är, har du mottagare ska du betala. Säljare, och uthyrare av licenspliktig utrustning har anmälningsplikt. Online-tjänster, är däremot inte licenspliktiga, och det går utmärkt att se TV det hållet, om man nu vill det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men 67 heltids-studios? För 4'a tv kanaler, och 4 radiokanaler... För rent effektivt, så är det vad vi har. Det har helt enkelt gått till överdrift. Alla ska ha en lokalstation, och den ska finansieras.
Melodifestivaler osv ingår i deras omsättning, precis som annonsintäkter, och samverkans slantarna, vad jag ville peka på, är att siffrorna för antalet betalare är uppblåst. Men du har rätt. Det finns ett annat forum för gigantiska urspårade TV-licens diskussioner, det är kanske tid att släppa ämnet.

Men kontentan är, har du mottagare ska du betala. Säljare, och uthyrare av licenspliktig utrustning har anmälningsplikt. Online-tjänster, är däremot inte licenspliktiga, och det går utmärkt att se TV det hållet, om man nu vill det.
B!

Vi betalar t.ex. mindre i TV-avgift än i Danmark (där internet ingår i avgiften) och våran avgift är liknande den nivå som finns i Tyskland och Österrike, och billigare än den i Danmark, Schweiz och Norge exempelvis. Det är såklart svårt att skala ner verksamheten om det inte finns något annat alls. I förhållande till andra är det ju inte heller galna proportioner eller överdrifter. Inte heller är det så sannolikt med public service som inte finansieras av medborgarna via avgift eller skatter. Det journalistiska arbetet och lokalredaktioner är ju bara en del, dramaproduktioner, rättigheter för att sända program och så vidare kostar också mycket. När det gäller sponsorbudskap/reklamskyltar så var det 3778 stycken för deras 20 evenemang förra året. Detta är enbart för sport och Melodifestivalen. När man tittar på annat slipper man allt sånt. Det var bara 30 miljoner i sponsorintäkter förra året, av deras budget på 4 595,4 miljoner var bara 253 miljoner sidointäkter och övriga intäkter, resten från tv-avgiften. Mer än 94% av verksamheten finansieras från TV-avgiften.

Omsättningen blåses inte upp nämnvärt av sponsorpengarna som alltså är 12% av deras sido/övriga intäkter och 0.65% av deras totala intäkter. För SVTs verksamhet då, SRs redovisning är också öppen att läsa. SR har ingen sponsring, men får in pengar från exempelvis konsertverksamhet även om det inte handlar om några större summor.

30,3 miljoner finansierar inte SVT och SR/UR. Den löjliga mängden reklamen ser du någon annan stans. 30,3 miljoner finansierar inte ens en landsortstidning.

Permalänk
Medlem

Koda SVT kanaler/utbud som kräver avgift med digital/analogt kort så kan de som anser att svt utbud är bra och värt 2500kr/år betala för det, precis som andra "ej statliga" kanalar gör.

Jag tycker inte det är värt 2500kr för jag tittar heller inte på tv.Har netflix till barnen och Projector till tv spel. Har ingen nytta av SVT utbud. Därav så har jag inga Tv mottagare i hemmet mer heller.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Så vida inte trådskaparen har några mer frågor han vill diskutera så kan vi nog sluta diskutera public service.

12 miljoner var för övrigt sändningskostnaden för URs program 2014. Sändningskostnad och distribution kostade SVT och SR cirka 523,8 miljoner SEK 2014. Där det mesta går till Teracom. Men också för distribution på webben till sådana aktörer som Akamai. Intresserade kan läsa redovisningarna istället för att spekulera. Där behöver jag inte säga något mer. Vara eller icke vara hör inte hemma här. @Mogwaii Det är 2076kr om året och det är valfritt att välja om man vill ha TV eller TV-mottagare, eller inte. Analogt sänds det inte mer än vidaresändningar i kabeltvnät, men ingen kör längre kryptering av analoga signaler. Sveriges Radio går inte att kryptera i etern med mottagarna som finns. Ditt uttalande hjälper inte trådskaparen i sin frågeställning. Det relevanta där handlare snarare om vad han ska ha för abonnemang, men han har inte heller sagt vad han har för kanalpaket idag. Billigaste kanalpaketet hos Canal Digital som han kör, är ju 198 kr/mån. Du får även 6-7 kanaler fritt över marknätet. Frågan är ju vad han vill ha för betalkanaler eftersom han vill ha kanalpaket/TV över internet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vida inte trådskaparen har några mer frågor han vill diskutera så kan vi nog sluta diskutera public service.

12 miljoner var för övrigt sändningskostnaden för URs program 2014. Sändningskostnad och distribution kostade SVT och SR cirka 523,8 miljoner SEK 2014. Där det mesta går till Teracom. Men också för distribution på webben till sådana aktörer som Akamai. Intresserade kan läsa redovisningarna istället för att spekulera. Där behöver jag inte säga något mer. Vara eller icke vara hör inte hemma här. @Mogwaii Det är 2076kr om året och det är valfritt att välja om man vill ha TV eller TV-mottagare, eller inte. Analogt sänds det inte mer än vidaresändningar i kabeltvnät, men ingen kör längre kryptering av analoga signaler. Sveriges Radio går inte att kryptera i etern med mottagarna som finns. Ditt uttalande hjälper inte trådskaparen i sin frågeställning. Det relevanta där handlare snarare om vad han ska ha för abonnemang, men han har inte heller sagt vad han har för kanalpaket idag. Billigaste kanalpaketet hos Canal Digital som han kör, är ju 198 kr/mån. Du får även 6-7 kanaler fritt över marknätet. Frågan är ju vad han vill ha för betalkanaler eftersom han vill ha kanalpaket/TV över internet istället.

arna?
Från och med den 1 juli 2015 är radio- och tv-avgiften 2 216 kronor per år.

Så här mycket betalar du från och med den 1 juli 2015:

184,67 kr (om du betalar varje månad med autogiro)
554 kr (om du betalar fyra gånger per år)
738,67 kr (om du betalar tre gånger per år)
1 108 kr (om du betalar två gånger per år)
2 216 kr (om du betalar en gång per år)
Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR)
Om du betalar kabel-tv/satellit/Boxeravgift så går inte de pengarna till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. Kabel-tv/satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.

Ämnen:Avgiften
Teracom
Bild med tv-antenner på takHitta rätt tv-mast och radiofrekvens.
Information om täckning och driftstatus

Då får dom lösa kodningen, kan man flyga till månen så...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

30,3 miljoner finansierar inte SVT och SR/UR. Den löjliga mängden reklamen ser du någon annan stans. 30,3 miljoner finansierar inte ens en landsortstidning.

Självklart inte. Det motsvarar däremot en hel del hushåll som inte betalar licensen, och verkligheten hamnar än längre från de påstådda 90% av de som ska, betalar.

Skrivet av Mogwaii:

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Fast de har glömt något i listan... Avgiften finansierar även Radiotjänst. Inte för att vi vill, så klart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Kort inlägg om SVTs finansiering och reklam. Mycket handlar om produktionsbidrag, dvs att SVT får gjort program som helt eller delvis betalas av någon annan, typ företag eller branschorganisation. Vill bara säga att jag inte tror att årsredovisningen säger allt. Bägge parterna har ju ett intresse av att sponsringen inte skall synas.

Sedan när det gäller marknadspenetration så tror jag inte den är så hög som 90%. Jag tror det är många som har slutat att titta, man sätter sig vid datorn istället. Det är nog mycket vanligare att betalar licens och inte tittar än att man tittar och inte betalar. Jag tror man är nere på att runt 70% tittar på TV regelbundet, bland yngre lär man ligga under 50%. Det är alltså en rätt stor eftersläpning i licens-statistiken och vad som verkar vara på gång är att TV som medium håller på att tappa sitt grepp. Därmed faller licens-modellen liksom i slutända hela tanken om Public Service-TV.

TV-licensen är snart historia, på ena eller andra sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Det är nog mycket vanligare att betalar licens och inte tittar än att man tittar och inte betalar.

Så har det ju alltid varit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag reviderar mitt uttalande

Skrivet av -=Mr_B=-:

Därför att om de får ett vitesföreläggande eller rent av böter för att de inte fullgjort sina skyldigheter, kommer de tvingas börja följa regelverket, och om du nu vill kunna handla TV utan att uppge vem du är...?

Jag upptäckte att RIKAB, när de handlägger licensärenden, visst är bundna av förvaltningslagen. Det innebär att båda säljarna har gjort fel i mitt fall.
I vilket lagrum har du hittat att butikspersonal måste kontakta RIKAB vid en försäljning av TV?
Jag är nyfiken hur det blir vid en försäljning via begagnatmarknad..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag upptäckte att RIKAB, när de handlägger licensärenden, visst är bundna av förvaltningslagen. Det innebär att båda säljarna har gjort fel i mitt fall.
I vilket lagrum har du hittat att butikspersonal måste kontakta RIKAB vid en försäljning av TV?
Jag är nyfiken hur det blir vid en försäljning via begagnatmarknad..

Det finns inget lagkrav på privatpersoner, men för butiker gäller >
Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 §
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"@Lars Celander" Det finns något som kallas indirekt sponsring. Det sker vid samproduktioner och inköp. De pengarna får inte infalla SVT eller påverka dess oberoende. De begär insyn för att kontrollera detta och utbildar och ger rådgivning till externa produktionsbolag. Det finns ingen konspiration där. SVT blir ofta fälld i granskningsnämnden för program de köpt in, så de har intresse av att kontrollera flera olika bitar. Deras intäkter från TV-avgiften syns klart och tydligt är en annan post än övriga intäkter.

Om man tittar på TVn eller inte är inte intressant för RIKAB och är inte heller vad siffrorna syftar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Gör han inte alls. Han frågar hur han ska få tillgång till kanalerna på ett avgiftsbefriat sätt.
Du kanske borde läsa mer än rubriken?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill inte vara kriminell,det va inte min mening med denna tråd,vill endast försöka dra in på utgifter för att jag har det fattigt just nu,å ville ha råd på hur jag ska kunna titta på *tv* utan att betala hutlösa summor som tidigare, via licens/parabol-canaldigital osv..jag gillar canaldigital för övrigt..men så fort jag har råd så lär jag ju dra igång allt igen..men för tillfället blir det tv via datan. Har sagt upp tv-licensen å fick tillbaka 400 spänn,alltid nåt. Mina tjocktv apparater åker till tippen snart ändå,pga flytt. då kommer ändå jag bara ha *tv* tillgång via data.
Har förövrigt inte så mycket mer att säga om detta...

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Mina tjocktv apparater åker till tippen snart ändå,pga flytt. då kommer ändå jag bara ha *tv* tillgång via data.

Så länge de bara är varaktigt undanställda under tiden, så är det ok.
Nu i sommarvärmen ska man väll ändå inte titta en massa på TV, så släck ner helt, njut med en platta i poolen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Folk som inte förstod varför radiotjänst ville avgiftsbelägga bredband kan ju läsa denna tråd Inte för att jag får intrycket att TS har "onda" uppsåt. Är det knappt med pengar och man avser följa reglementen för vad man kan spara in på, så är det ju fullt förstått.

Kan vi inte bara ha en folkomröstning om Public Service ska få vara kvar? Då ser vi ju då alltså läget. (Själv gissar jag på att ca 13% vill ha bort dem.) Förslaget från mig skulle då vara att om vill vi ha kvar dem så får det bli avgiftsbeläggning på bredband också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Folk som inte förstod varför radiotjänst ville avgiftsbelägga bredband kan ju läsa denna tråd Inte för att jag får intrycket att TS har "onda" uppsåt. Är det knappt med pengar och man avser följa reglementen för vad man kan spara in på, så är det ju fullt förstått.

Kan vi inte bara ha en folkomröstning om Public Service ska få vara kvar? Då ser vi ju då alltså läget. (Själv gissar jag på att ca 13% vill ha bort dem.) Förslaget från mig skulle då vara att om vill vi ha kvar dem så får det bli avgiftsbeläggning på bredband också.

Det har alltid gått att välja bort, du får vänta till riksdagen ser över och ersätter med ny lagstiftning runt 2020 precis som Radiotjänst som blev nekad denna uppfattning när den lämnades in som remissvar några år innan de fick hybris. De flesta betalar ändå. Men för att tala om ingenting, i en del länder så är man befriad vid minimilön eller arbetslöshet, här i Sverige ingår det i riksnormen som man får utöver hyra, el och försäkring för de som går på bistånd och man får ta de pengarna från samma kassa som ska täcka mat, hygien, kläder och alla andra hushållskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har alltid gått att välja bort, du får vänta till riksdagen ser över och ersätter med ny lagstiftning runt 2020 precis som Radiotjänst som blev nekad denna uppfattning när den lämnades in som remissvar några år innan de fick hybris. De flesta betalar ändå. Men för att tala om ingenting, i en del länder så är man befriad vid minimilön eller arbetslöshet, här i Sverige ingår det i riksnormen som man får utöver hyra, el och försäkring för de som går på bistånd och man får ta de pengarna från samma kassa som ska täcka mat, hygien, kläder och alla andra hushållskostnader.

Nja, ser man till hur minimibelopp beräknas (av konsumentverket, Socialstyrelsen använder deras beräkningar) så räknas inte den avgiften ur samma pott som mat, hygien och kläder etc. Den beräknas ur potten som har internet och telefoni i sig (vilket är en pott på 930-1060:- beroende på storlek på hushåll). Alltså ska bidragsnivåer etc sättas så de omfattar även denna kostnad, skulle licenskostnaden försvinna så skulle säkert också bidraget sänkas.

Som exempel:

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachmen...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Det är innehavande av TV-mottagare. Det gäller ej bredband. Då bör du kunna få tillbaka en hel del om inte allt när du förklarar ditt ärende för dom. Har man ingen TV-mottagare eller TV-kort i sin dator så behöver man enligt lag inte betala.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nja, ser man till hur minimibelopp beräknas (av konsumentverket, Socialstyrelsen använder deras beräkningar) så räknas inte den avgiften ur samma pott som mat, hygien och kläder etc. Den beräknas ur potten som har internet och telefoni i sig (vilket är en pott på 930-1060:- beroende på storlek på hushåll). Alltså ska bidragsnivåer etc sättas så de omfattar även denna kostnad, skulle licenskostnaden försvinna så skulle säkert också bidraget sänkas.

Som exempel:

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachmen...

Ja det ligger under annat underlag, men det är samma pengar som du har fri kontroll över själv. 3880 kr (sedan 2013) för ensamstående vuxen. Alltså samma riksnorm. Det är inte många som klarar sig på 1732 kr för mat, eller 537 kr kläder, 416 kr fritid, 265 kr hygien, 115 kr förbrukningsvaror och 815 kr för tidning, telefon och tv-licens som fast kostnad varje månad. Kommer tv-licensen per kvartal är den 555 kr den månaden. Sedan kanske bredbandet kostar 400 kr/mån. Du behöver inte ha tidningsprenumeration eller TV-licens för att det ska ingå i beräkningsunderlaget för riksnormen. I dagsläget ingår ju inte internetabbonemang i beräkningsgrunden, men det får man också ta därifrån. Hyra, hemförsäkring och el samt sjukvårdskostnader och receptbelagd medicin får man betalt utöver detta. Vissa har också fått billigare datorer i bistånd som "livsföring i övrigt" efter att folk drivit det i förvaltningsrätten, förr kunde man få viss möblering inkl TV om man inte hade något.

Du du länkar har inget med saken att göra. Det behandlar inte riksnormen.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Det jag länkade var det första jag lyckades googla fram och själva poängen jag försökte framföra bekräftar du själv. Tv-licensen räknas in i uträkningen för bidrag, tas den bort lär bidraget sjunka.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

@Petterk:

Det jag länkade var det första jag lyckades googla fram och själva poängen jag försökte framföra bekräftar du själv. Tv-licensen räknas in i uträkningen för bidrag, tas den bort lär bidraget sjunka.

Och bredband räknas inte in i beräkningsgrunden. Du länkade däremot något som föreslog att det gjorde det. I riksnormen ingår en nivå som anses som skälig levnadsnivå, den lär inte bli mindre än idag. Det är fortfarande 5+ år bort tills de ska göra om det. Blir det en objektskatt/avgift baserad på och tas från beskattningsbara inkomsten så försvinner den ju för folk som är helt beroende av ekonomiskt bistånd eller studiemedel. Tror inte de kommer dra ner på 185kr från riksnormen för det. Den är ju inte obligatorisk idag heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Folk som inte förstod varför radiotjänst ville avgiftsbelägga bredband kan ju läsa denna tråd Inte för att jag får intrycket att TS har "onda" uppsåt. Är det knappt med pengar och man avser följa reglementen för vad man kan spara in på, så är det ju fullt förstått.

Kan vi inte bara ha en folkomröstning om Public Service ska få vara kvar? Då ser vi ju då alltså läget. (Själv gissar jag på att ca 13% vill ha bort dem.) Förslaget från mig skulle då vara att om vill vi ha kvar dem så får det bli avgiftsbeläggning på bredband också.

Grejen enligt mig är att TV och internet fungerar på två olika villkor.

TV så kommer materialet till dig varken du vill eller inte.

Internet är det du som bestämmer vad du vill se.

SVT ses sällan här hemma och vanlig TV över huvudtaget, även SVT´s hemsida är jag aldrig ute på.

Tittar på streaming jag betalar för i stället, inte ens nyheter lockar att titta på (har inte aktivt tittat/lyssnat på nyheter i flera år). Men vist vissa vanliga nyheter slinker förbi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Folk som inte förstod varför radiotjänst ville avgiftsbelägga bredband kan ju läsa denna tråd Inte för att jag får intrycket att TS har "onda" uppsåt. Är det knappt med pengar och man avser följa reglementen för vad man kan spara in på, så är det ju fullt förstått.

Kan vi inte bara ha en folkomröstning om Public Service ska få vara kvar? Då ser vi ju då alltså läget. (Själv gissar jag på att ca 13% vill ha bort dem.) Förslaget från mig skulle då vara att om vill vi ha kvar dem så får det bli avgiftsbeläggning på bredband också.

Förstår din tanke, men jag tex betalar inte TV-licens, och ska inte göra det heller, då jag inte innehar TV, inte tittar på SVT play, inte brukar tjänsterna.

Så du tycker det är rätt att jag som lagligt, inte använder det, ska betala för det för att jag har en internettjänst att surfa på?

Att sen någon vill smita undan, och ändå behålla kakan är väl mer uppsåt att göra fel... lika mycket som att inte vilja betala moms på någon du köper utomlands, eller smita undan annat ansvar.

Mitt största nöje är 1-2 gånger om året dock, då jag med glatt leende kan hälsa personen som ringer från Radiotjänst tack o adjö. Det är underhållning

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår din tanke, men jag tex betalar inte TV-licens, och ska inte göra det heller, då jag inte innehar TV, inte tittar på SVT play, inte brukar tjänsterna.

Så du tycker det är rätt att jag som lagligt, inte använder det, ska betala för det för att jag har en internettjänst att surfa på?

Att sen någon vill smita undan, och ändå behålla kakan är väl mer uppsåt att göra fel... lika mycket som att inte vilja betala moms på någon du köper utomlands, eller smita undan annat ansvar.

Mitt största nöje är 1-2 gånger om året dock, då jag med glatt leende kan hälsa personen som ringer från Radiotjänst tack o adjö. Det är underhållning

Haha, över ett år gammal tråd drar han fram

TV kort i datorn, Digitalbox eller TV är kraven för att man måste betala TV licens

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Försöker dra in på massa utgifter ang tv/bredband/telefon. Har betalat massor till Canal-digital i flera år,via parabol, (bor i hus 2-3 mil från en storstad). (Har ingen fungerande antenn på taket längre,men det sitter en där utan funktion,ej ansluten,inga sladdar dragna in i huset,sedan taket renoverades för ett antal år sen). Har Telia som operatör till bredband/mobiler. Har fixat så jag nu har bredbandstelefoni istället, vilket drog ner kostnaden lite. Funderar nu på, om jag säger upp Canal digital å kollar på *TV* via datorn istället,så borde jag inte behöva betala tv licens,då det går via telefonjacket/modemet. Eller?

Då skulle jag kunna skaffa tv/bredband/telefoni allt på ett ställe, förhoppningsvis betydligt billigare än det jag har /haft. För i så fall,kastar jag ut 2st tjock tv-apparater,skruvar ner antennen å parabolen,(nån får hjälpa mig med det,kan ju inte det sj).
Sedan skaffar jag den största/bästa dataskärmen för media/pc-spel ,då det är det vi gör mest här hemma. De ligger på mellan 27"-32"tum vet jag,å max 6000kr. Mer än så får den inte heller kosta,då jag inte har världens bästa grafikkort heller,men den fixar GTA 5 på inställningar *normal* .
Köper ingen platt- TV alltså.
Skaffar sedan/snart/nu detta: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/stor.
Eller: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/play-plus-stor.

Men undrar vad HD-boxen är till för? som följer med om man vill? För den kostar nämligen 399kr extra för den, är det nåt som jag verkligen behöver till en dataskärm,eller vart den nu ska kopplas in,är inte jättekunnig på det här :),för jag kan ändå inte få HD levererat hem via tele jacket här ute på landet.

Behöver hjälp å råd här tack, det är bara tela som jag kan ha här ute. Hoppas jag har formulerat mig rätt så ni förstår vad jag vill å är ute efter.
Så tipsa mig om hur jag ska gå till väga. Tackar i förväg!!

Saken är den att du måste enligt lag betala tv-avgift om du har en tv-mottagare. Har du inte en sådan så har du ingen skyldighet att betala den kostnaden. Med tv-mottagare så räknas INTE en vanlig dator (utan tv kort), Telefon eller skärmar utan tv-kort/mottagare (datorskärmar, monitorer etc etc) så om dem säger något om detta (som dem gjorde för ett par år sedan [insert profanity] ) så säg gärna det här.

För övrigt så tror inte jag att en parabol/antenn ska kunna räknas som en tv-mottagare om den inte har något sådant inbyggt (vilket den inte borde då alla tv-apparater ska stå för den delen (en specialiserad dedikerad bit hårdvara)).

Det du kan göra är att ringa dem och fråga vad dem räknar som tv-mottagare och helt enkelt göra dig av med dessa. Tänk även på att endast innehav behövs för att vara skyldig att betala licensen, det betyder att du även måste betala för en tv som ligger i förrådet.

Jag tror också att du ska kunna neka tillträde till din lägenhet om dem inte har en husrannsakningsorder då dem inte ska ha någon sådan befogenhet (något om hemfridsbrott) senast jag kollade.

Sedan om man nu vill betala eller inte är ju en annan femma. Jag betalar tv-licens och äger en tv men har haft den på max 20 minuter det här året och det av misstag. Jag undrar seriöst varför vi ska betala för en licens som får dras in genom olagliga medel (se fd. bredbands-beläggningen) och sedan inte ens går till något vettigt som att visa de olympiska spelen ordentligt. Sen kan man ju verkligen undra om neutraliteten i programmen som visas verkligen är neutralitet eller inte.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |