Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Hej mitt namn är Jesper och jag har nyligen testat spelet ARK: Survival Evolved och insett att min dator inte har vad som krävs för att köra de nya spelen på hyfsad grafik längre ( även fast det spelet är långt ifrån optimerat och har nu bestämt mig för att uppgradera min dator men behöver lite tips pga att jag inte är speciellt kunnig.

Här är mina nuvarande specs:

CPU: Intel core i5 2500K @ 3.30 GHz Sandy Bridge 32nm Teknologi
Ram: 8.00GB Dubbel Kanal DDR3 @ 779MHz ( 9-9-9-24)
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P8P67 (LGA1155)
Grafik: 1024MB ATI AMD Radeon 6900 Series (XFX Pine Group)
Minne: 55GB OCZ-AGILITY3 ATA Device (SSD) och 1397GB SAMSUNG HD153WI ATA Device (SATA)
Nätaggregat: 650 W
Chassi: Fractal Design Define R2

Jag vill uppgradera ganska mycket och tror jag ska gå med intel. Det enda jag vet är att jag nog vill gå med ett Nvidia 980 eller något i den stilen men vet inte hur jag ska bygga resten/vad jag kan behålla av det jag redan har. Vill gärna iallafall hålla mig under 15 000
Och det skulle vara snällt om någon hade lust att hjälpa mig .

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Här är en start iaf. Chassi och moderkort brukar vara lite mer personliga och bör väljas efter smak och vilka funktioner man behöver, valde två rätt standardalternativ i listan. Lägg resterande budget på grafikkort.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Tycker du skall köpa nytt grafikkort invänta med resten/köp Skylake när det släpps.

Permalänk
Medlem

@seigmenn: Tack så mycket men exakt vad tror du denna dator kommer ha för kapacitet. Kommer den kunna köra de nya spelen på högsta grafik eller göra saker som att streama eller liknande?

Permalänk
Medlem

@DaydreamerVlad: Vad är skylake?

Permalänk
Permalänk
Medlem

VÄNTA TILL SKYLAKE!!

jag skulle rekomendera att vänta till intels nya processorarkitektur skylake behålla chassit och nättaget. Sen sattsa på en core i5 i skylake, Moderkort ta den billigaste med dom funktionerna som du behöver, 8gb ram ddr3 räcker gott och väll till spel. Du kommer däremot behöva köpa nya eftersom dina minnen inte kommer att passa i dom nykommande moderkorten. Sen resterande på grafikkort.
Allt detta om du har tålamod att vänta såklart.

Permalänk
Medlem

skylake är en ny arkitektur av intel cpu'er, lanseras förmodligen sen sommar/höst! vänta till dom kommer men grafikkortet hade du kunnat uppgradera till ett gtx 980 ti under tiden så fårt du iaf lite bättre prestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Invänta både AMD 300 serien som lanseras under veckan, samt Intel Skylake.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: Skulle en 980 ti fungera tillsammans med resten av det jag redan har?

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: tror du att ny amd serien kommer vara bättre än 980 ti?

Permalänk
Medlem

@jsveno: ungefär hur länge kommer jag behöva vänta för det?

Permalänk
Medlem

Läs den artikel jag länkade till. Ja 980/Ti eller 390X/Fury kommer fungera till din nuvarande och blivande system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrale:

@Peppar2014: tror du att ny amd serien kommer vara bättre än 980 ti?

Ärligt talat så tror jag inte att AMDs kommande kort kommer ge något större mervärde över NVidias nuvarande. Köp ett gtx 980ti, en ny större ssd, en ny kylare så att du kan överklocka din processor till runt 4,5 GHz (detta kan göra att du kanske inte behöver byta cpun då den fortfarande är grymt bra) och införskaffa eventuellt ett chassi med bättre luftflöde och ett kvalitativare nätagg.

EDIT: slå till på detta referens gtx 980ti för 6990kr innan priset höjs till 7500kr som övriga referenskort ligger på http://cdon.se/hemelektronik/palit/palit-geforce-gtx-980-ti-6...

EDIT 2: om du vill ha ett överklockat eftermarknadskort så finns detta i lager http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

hel uppgradering: http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/72183 och eventuellt uppgradering av cpu, moderkort, minne och eventuellt sli senare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@DaydreamerVlad: Okej, tack. Så gällande grafik kort så kan jag antingen köpa ett 980 nu eller vänta på AMD 300 serien och se om dem har något bättre kort?

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på Fallout 4. Har glatt konstaterat att det definitivt kommer behövas ett nytt GFX, men resten av burken får fortsätta vara med. Och burken är i stort sett likvärdig med TS.
Så det blir min rekommendation.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Och är du säker på att den lanseras nu i veckan?

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: Aight, jag förstår. Jag har faktiskt redan klockat cpun till 4.5GHz men den blir ganska varm trots att jag köpt kylaren Hydro Series H50 Cooler som används på den. Har du något förslag på chassi och nätagg?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att den blir likvärdig med TS?

Permalänk
Medlem

@Zyrale: du bör nogg bytta processor, Din gammla i5 kommer nogg att hålla tillbaka ett gtx 980ti. Därimot kanske inte så mycket som man kan tro, Men vill du maxa 980ti så är det ny processor som gäller. Skylake ska släpas antingen sent på sommaren eller i början på hösten. Inte bekräftat än så länge, Men rekommenderar att du håller koll och väntar.

Permalänk
Medlem

@jsveno: Aa okej, tack så mycket. Bara så drygt att vänta när man vill skaffa nytt nu xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrale:

@b3h4ppyn0w: Aight, jag förstår. Jag har faktiskt redan klockat cpun till 4.5GHz men den blir ganska varm trots att jag köpt kylaren Hydro Series H50 Cooler som används på den. Har du något förslag på chassi och nätagg?

om processorn blir varm (över 80 grader C vid överklockning) kan det vara så att kylpastan behöver bytas eller att kylaren börjar ge sig, med ditt nuvarande grafikkort så är det inte processorn som agerar flaskhals i dagens spel och med ett bättre grafikkort så kommer processorn inte ge allt för stora begränsningar. För tips på komponenter se mina edits i förra inlägget

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyrale:

@Peppar2014: Och är du säker på att den lanseras nu i veckan?

Ja, imorgon för att vara mer exakt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: den går upp till 80 grader ja. Men det har den gjort sedan kortet varit nytt och pastan ny också.
Vad är skillnaden på de två grafikkorten du länkade. Det med windforce och det utan. Samt en allmän fråga. Är det bättre att ha fläkt som skjuter luften in eller ut ur chassit?

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: tack så mycket. Vart kan man se det då imorgon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsveno:

@Zyrale: du bör nogg bytta processor, Din gammla i5 kommer nogg utan tvekan att bli en flaskhalls med gtx 980ti. Därimot kanske inte så mycket som man kan tro, Men vill du maxa 980ti så är det ny processor som gäller. Skylake ska släpas antingen sent på sommaren eller i början på hösten. Inte bekräftat än så länge, Men rekommenderar att du håller koll och väntar.

En i5 2500k kommer inte flaska ett GTX 980/Ti

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

EN VIKTIG SAK!!

@Zyrale: Om du inte planerar att att skaffa en 1440p med 144hz eller 4k skärm, Så behöver inte du en best som gtx 980ti. Utan ska du spela i vanliga hederliga 1080p så räcker det med ett gtx 970 eller 980. du kan också vänta tills amd släper sina nya kort och ge en bedömning om villket kort som ger mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ett överklockad 2500k kommer inte vara någon flaskhals. Ja köp 980 eller 980TI,eller ett av nya amd korten = vänta tills 300 serien släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

En i5 2500k kommer inte flaska ett GTX 980/Ti

i vissa spel kan den bli en flaskhals, men med överklockad 2500k kommer flaskhalsen för det mesta vara minimal eller obefintlig beroende på spel och prestandan med en 2500k kan inte motivera ett köp av en ny processor, moderkort och minne för ca 5k för runt för att få ca 10% bättre prestanda i bästa fall i spel

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

En i5 2500k kommer inte flaska ett GTX 980/Ti

du har nogg rätt i att den inte kommer att totalt bli en flaskhalls. Men kommer den att kunna pressa den till max i dom flesta spelen. Cpun har betydelse om du ska maxa fullt ut.