Grannens hund, det har gått för långt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att uppmana till brott/djurplågari är självklart inte ok!

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nja, man får inte störa nån tid på dygnet. Däremot kan man med avseende på att nattsömnen störs av en störning nattetid lättare få bifall i en sån tvist, tack vare att det kan anses vara skadligt för hälsan.

Att fälla någon för nåt "störande av friden" handlar det inte om, eftersom det rör sig om en civilrättslig tvist.

Ur hyreslagen:

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

Och ur jordabalken (för villor etc):

1 § Den som äger en del av en sådan anläggning som avses i 5 § ska vid användandet av sin del av anläggningen
1. se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att störningarna inte skäligen bör tålas.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man Då se det ju ut som om TS kan få sin röst hörd då

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har för mig det ska vara ganska tyst 22.00-06.00.
Det har jag fått veta av polisen förra veckan. Då grannen klagade på att vi startade cirkelsågen en lördag kl 09.30.

Permalänk
Medlem

varje natt du blir störd ska du på morgonen efter (då han troligtvis sover) innan jobbet ringa på hans dörr tills han öppnar och ta diskussionen då.. om du har tur så klurar han efter ett tag ut vad han måste göra för att inte bli väckt..pedagogik på hög nivå

Permalänk
Medlem

Grannen har skitit fullständigt i vad vi kom överens om, hunden har vart ute varje natt, långt efter 1 flera nätter i rad.

Har lite svårt att hålla mig för skratt, precis nu när jag sitter här och skriver detta så hör jag hur hunden börjar skälla igen. Kvart i två.

Imorgon kontaktar jag kommunen.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

@Ain0k:
Sicket j-a ägg till granne du har fått. Hoppas du får sova i natt. Vad sa kommunen?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

@Ain0k:
Sicket j-a ägg till granne du har fått. Hoppas du får sova i natt. Vad sa kommunen?

Ringde utan svar. Semester antar jag.

Får skicka ett mail och ringa igen på Måndag.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Vem sympatiserar du med? För TS del är det här ju bara bra. Jag citerar från länken:
"I lagen står det att grannar inte skall störas av ihållande hundskall, inte heller skall hundarna skälla nattetid mellan 22.00-6.00. Men att hålla sina hundar ute i rastgården då och då, skall grannen tåla."

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vem sympatiserar du med? För TS del är det här ju bara bra. Jag citerar från länken:
"I lagen står det att grannar inte skall störas av ihållande hundskall, inte heller skall hundarna skälla nattetid mellan 22.00-6.00. Men att hålla sina hundar ute i rastgården då och då, skall grannen tåla."

Vem? Med mig själv.

Länken är bra då TS vet vad som gäller. Inte bra för att TS kan spela in video med ljud medan hunden skäller på natten (börja med att spela in tvns text med klockslag) och sen bara köra över herren.
Några inspelningar som denna och det blir omhändertagande av hunden (vanvård då mannen inte rastar hunden under dagen), böter (hunden får inte släppas ut efter 2200 om den skäller = problem för gubben. Lite medkänsla

Med dess bevisning blir det inga problem att skapa tysta nätter

Permalänk
Hedersmedlem

Helt sjuk historia, har du inte börjat samla någon sorts bevis mot den här människan än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Vem? Med mig själv.

Länken är bra då TS vet vad som gäller. Inte bra för att TS kan spela in video med ljud medan hunden skäller på natten (börja med att spela in tvns text med klockslag) och sen bara köra över herren.
Några inspelningar som denna och det blir omhändertagande av hunden (vanvård då mannen inte rastar hunden under dagen), böter (hunden får inte släppas ut efter 2200 om den skäller = problem för gubben. Lite medkänsla

Med dess bevisning blir det inga problem att skapa tysta nätter

Aha.

Ja, det är ju lite synd att grannen struntar i överenskommelsen men eftersom han verkade ångerfull kan jag tycka TS borde påminna honom om den. Några chanser att glömma den kan vara rimligt, om än inte hur många gånger som helst. Sen kan man tycka att även grannen borde ha lite medkänsla.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Aha.

Ja, det är ju lite synd att grannen struntar i överenskommelsen men eftersom han verkade ångerfull kan jag tycka TS borde påminna honom om den. Några chanser att glömma den kan vara rimligt, om än inte hur många gånger som helst. Sen kan man tycka att även grannen borde ha lite medkänsla.

Man kan förlåta. Men aldrig glömma.
TS bör vara sig själv. Stör hunden honom/ öronproppar. Till ts eller stämning till grannen.

Många glömmer att man kan vara sin egen advokat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Man kan förlåta. Men aldrig glömma.
TS bör vara sig själv. Stör hunden honom/ öronproppar. Till ts eller stämning till grannen.

Många glömmer att man kan vara sin egen advokat.

Jag har läst om inlägget minst 10 gånger men jag förstår verkligen inte vad du just skrev.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hej! Morgonstund har guld i mun, det verkar iallafall grannen och hans jycke tycka då de helt gratis väcker halva grannskapet fem i två en onsdagsmorgon.

Spelade in den här "sessionen". Tror ni att den här filmen håller som bevis?
Extremt dåligt ljus då det är becksvart ute, men ljuset ni ser är cirka 10 meter bort och kommer från en lampa på hans trapp.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej! Morgonstund har guld i mun, det verkar iallafall grannen och hans jycke tycka då de helt gratis väcker halva grannskapet fem i två en onsdagsmorgon.

Spelade in den här "sessionen". Tror ni att den här filmen håller som bevis?
Extremt dåligt ljus då det är becksvart ute, men ljuset ni ser är cirka 10 meter bort och kommer från en lampa på hans trapp.

https://youtu.be/RyxAvrJ6-2c

Det borde den göra, förstår att det är jobbigt. Men försök nu att ha som vana att spela in varje natt hunden skäller. Filma gärna någonting som visar både datum och tid. Allt för att samla så mycket bevis som möjligt.

Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det borde den göra, förstår att det är jobbigt. Men försök nu att ha som vana att spela in varje natt hunden skäller. Filma gärna någonting som visar både datum och tid. Allt för att samla så mycket bevis som möjligt.

Hoppas det löser sig för dig!

Duger klockan tror du? Den visar ju även datum.

I början av filmen ser man knappt klockan, men emot slutet av filmen syns det tydligt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Duger klockan tror du? Den visar ju även datum.

I början av filmen ser man knappt klockan, men emot slutet av filmen syns det tydligt.

Jag tittade inte färdigt på hela filmen, tittade på slutet nu däremot och visst tycker jag att det borde duga.
Ju tydligare ju bättre så klart. Det viktigaste är nog däremot att du spelar in vid flera tillfällen och kan bevisa att det inte är en engångsföreteelse.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Fyfan, sånt där är inte kul på någon front... Föräldrarnas grannar hade två hundar som bodde i en hundgård ca 20m från deras sovrum. Hundarna skällde minst 23 av 24 timmar på dygnet. Mamma försökte att konfrontera grannen vid flera tillfällen, men det var ungefär samma svar där "hundarna måste ju få prata lika väl som vi människor gör, de är ju trots allt sociala djur" och "de måste ju få luft". Senare visade det sig att hon grannen då hade börjat samla in en namninsamling där hon vände på det och påstod att det var mina föräldrars hundar som lät och det var verkligen på håret att hundarna åkte. I slutänden insåg folk att det var grannens hundar som lät och de tystnade en aning, men ja, det är ett litet smakprov på hur korkade (läs: idiotiska) vissa hundägare är.

Hoppas att det löser sig för dig. Bara fortsätt att spela in så att du står på solida grunder!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att väcka grannen var gång du vaknar av hans hund?
Tex genom att ringa och säga till att hunden stör dig.

Då kanske han blir irriterad nog för att göra nått åt hunden.

Permalänk
Medlem

Så fort man har med kommunen/rättsväsendet att göra så är det viktigaste att lämna alla egna åsikter och känslor hemma och presentera ren fakta så att instansen kan ta ställning till problematiken på ett objektivt sätt och inte utgå ifrån att man är bara där för att gnälla. Bra om man har egna förslag på lösningar, ännu bättre om man föreslagit dessa till motparten och dessa inte visat sig fungera (p.g.a. motparten). Allt loggat på ett tydligt sätt. Då har man alltid störst chans att vinna.

Det är ju även viktigt att tänka på hunden här, h*n mår ju knappast bra av att sitta ensam ute i mörkret och skälla natt efter natt. Hundar behöver motion och stimulans på sina promenader, kan man inte ge de det så ska man inte ha en hund och det är Länsstyrelsen hårda med också.

Jag hade skapat ett litet paket av den informationen jag har och skickat det till Länsstyrelsen. De flesta har möjlighet att ta emot webbanmälan via sina hemsidor. Så får de göra en bedömning om vad som är bäst för hunden och påtala detta till grannen. Om de gör det och han inte lyssnar på de heller så har du ytterligare pluspoäng i kanten om det skulle komma till en eventuell rättegång. Visar bara att du har tänkt på hundens bästa i det här också.

Lycka till hursom, verkligen ingen rolig sits att vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Du har inte funderat på att väcka grannen var gång du vaknar av hans hund?
Tex genom att ringa och säga till att hunden stör dig.

Då kanske han blir irriterad nog för att göra nått åt hunden.

Fått för mig att det är grannen själv som släpper ut hundarna, eller? Isf känns det inte så lönt att försöka ringa och väcka honom då han troligtvis redan är vaken :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Först så är inte klockan 5 i 2... den är 5 i 3.

Och om detta räcker som bevis " NEJ "

Tänk dig detta innan du frågar igen.

Skulle detta kunna vara "FAKE"..... om så, så har du svarat på din egna fråga om det räcker som bevis.
Hur svårt är det att dra upp ett armbandsur och ställa in klockan och datum på vilket nu "filmaren" skulle vilja att faka. Filma en mörk natt och en lysande lampa... bästa bevisen i världshistorian ?

Så... vill du ha bra bevis.... gör följande.

Ta på dig morgonrock, gå över till grannens hund. Filma hunden skällande, filma adressen. Som bevisar att det är på "Rätt" ställe....

Efter du har filmat färdig hos din granne och allt bevis så går du tillbaka till dig, när du är hemma, slår på du på TV'n och går in på Texttv, efter det slår på du på datorn och surfar in på 4 olika websidor som visar dagaens datum och helst klockslag på en av dom. Och när du går till sidorna.... GOOGLa... använd dig inte av bookmarks. Filma även URL på hemsidorna som visar att dom inte är lokala filer som ligger på datorn eller liklnande...

NU har du lyckats filma BEVIS Som styrker det du säger, med audio och visuella bevis. Som även särks av datom och tid från flera oberoende källor...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Men hundägare brukar tro att deras djur har samma rättigheter som en människa och att alla ska älska deras pälsboll lika mycket som dom

Det är å andra sidan ingen människa som går runt och skriker kl 01 varje dag utan konsekvenser (undantag finns säkert). Så det är inte så relevant.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Bor ni båda två i hus/villa finns det ingenting kommunen kan göra åt att hunden skäller. På hans tomt kan han göra som han vill, tex klippa gräsmattan klockan 0330 etc. De kan uppmana honom att lägga ned, men det är inte så att de kan avliva hunden och/eller hota med det.

Öronproppar är ditt bästa alternativ.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syhndel:

Bor ni båda två i hus/villa finns det ingenting kommunen kan göra åt att hunden skäller. På hans tomt kan han göra som han vill, tex klippa gräsmattan klockan 0330 etc. De kan uppmana honom att lägga ned, men det är inte så att de kan avliva hunden och/eller hota med det.

Öronproppar är ditt bästa alternativ.

Fel! Vite kan utdelas om det inte upphör. Man får absolut inte göra vad man vill bara för att man bor i hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Fel! Vite kan utdelas om det inte upphör. Man får absolut inte göra vad man vill bara för att man bor i hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tror du skall hända då ? Ingen kommer beslag ta hans hund/gräsklippare. Uppmaning att låta bli att rasta hunden/klippa gräset/rave fest i villan kl 0330 kan man skita i totalt. Ingen kan heller tvinga han att flytta ifrån sitt hus.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Först så är inte klockan 5 i 2... den är 5 i 3.

Och om detta räcker som bevis " NEJ "

Tänk dig detta innan du frågar igen.

Skulle detta kunna vara "FAKE"..... om så, så har du svarat på din egna fråga om det räcker som bevis.
Hur svårt är det att dra upp ett armbandsur och ställa in klockan och datum på vilket nu "filmaren" skulle vilja att faka. Filma en mörk natt och en lysande lampa... bästa bevisen i världshistorian ?

Så... vill du ha bra bevis.... gör följande.

Ta på dig morgonrock, gå över till grannens hund. Filma hunden skällande, filma adressen. Som bevisar att det är på "Rätt" ställe....

Efter du har filmat färdig hos din granne och allt bevis så går du tillbaka till dig, när du är hemma, slår på du på TV'n och går in på Texttv, efter det slår på du på datorn och surfar in på 4 olika websidor som visar dagaens datum och helst klockslag på en av dom. Och när du går till sidorna.... GOOGLa... använd dig inte av bookmarks. Filma även URL på hemsidorna som visar att dom inte är lokala filer som ligger på datorn eller liklnande...

NU har du lyckats filma BEVIS Som styrker det du säger, med audio och visuella bevis. Som även särks av datom och tid från flera oberoende källor...

Ditt inlägg skulle kunna användas som definition för "overkill" . Tror knappast att man behöver gå till de längderna du förespråkar för att kommun eller polis ska ta det som bevis för en störande hund/granne. Det är inte en mordutredning det handlar om.

Skrivet av Syhndel:

Vad tror du skall hända då ? Ingen kommer beslag ta hans hund/gräsklippare. Uppmaning att låta bli att rasta hunden/klippa gräset/rave fest i villan kl 0330 kan man skita i totalt. Ingen kan heller tvinga han att flytta ifrån sitt hus.

Jag erkänner att jag inte har helt koll på vad lagen säger om detta, men jag har mycket mycket svårt att tro på att det du säger stämmer. Det kan inte vara rimligt att grannar ska få väsnas hur mycket som helst, när som helst i ett bostadsområde, det går garanterat att anmäla för någon form av störande av frid.

Om det visar sig att mannen släpper ut hunden för att den ska få utlopp för sin energi eftersom den inte tas ut på promenader under dagarna, vilket sannolikt är skälet till att den är så energisk på natten, så kan det bli att hunden omhändertas pga vanvård.

Till TS: Bra att du går vidare med ärendet till polis eller kommun, du har ju pratat med grannen men denne fortsätter att släppa ut sin skällande hund på natten. Det är inte sannolikt att man bara "glömmer bort" (förutsatt att mannen inte är dement) att grannen faktiskt pratat med en om att hunden är störande, han har helt enkelt struntat i ert samtal. Hoppas du får kontakt med myndigheterna snart och att du håller tråden uppdaterad med vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Vad tror du skall hända då ? Ingen kommer beslag ta hans hund/gräsklippare. Uppmaning att låta bli att rasta hunden/klippa gräset/rave fest i villan kl 0330 kan man skita i totalt. Ingen kan heller tvinga han att flytta ifrån sitt hus.

Det är en seglivad myt att man får leva om hur man vill när man bor i villa. Detsamma gäller att man skulle få störa bäst man vill innan 22:00 i lägenhet som många andra verkar tro.

Man får aldrig störa sina grannar.

Det kan räcka med att man inte sköter sin tomt för att man ska få ett vite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Finns det fler boende i områden som också stör sig på skällandet om nätterna? isåfall knacka dörr och försök få med dig så många som möjligt som går iväg och snackar med han. Så kanske han förstår att det är jobbigt för boende omkring.