Grekland, vad hade du gjort?

Permalänk
Medlem

Roligare att tänka på ett makroekonimiskt plan än mikro.

Grekland borde aldrig ha släppts in i eurozonen, men sen är eurosystemet skadat också. Det behövs finansiell union.
Hur som haver, hade jag varit PM så hade jag gått ut ur valutaunionen för länge sedan, devalverat och beordrat centralbanken att hålla räntorna nere via massiv QE i en kort övergångsfas. Jag hade däremot inte gått ut ur EU, men bara euron.

Tsipras plan att hålla val till folket är smart politiskt men om grekerna röstar ja för euron så har han i praktiken inte gett sig något handlingsutrymme alls.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade sparkat ut dom ur EU / EMU. Dom tog sig in på lögn och missvisande bokföringar, och då ska dom såklart få konsekvenser. Det är inte vi som ska betala för småbarnen som vill äta kakan och ha den kvar.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

4000kr per skalle? Det är ju kaffepengar för bövelen. Det skulle innebära att de kunde vara av med sin gigantiska skatteskuld på sketna 4,7 miljarder euro inom en månad.

Har du verkligen korrekta siffror för i Sverige har vi statsskuld på 140.000 kr per skalle som är långt mycket värre.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Är i Grekland nu och ned är totalkaos runt banker haha. I tisdags var det ju sista dagen för Grekland att betala en skuld på 1.6 biljarder euros. Vet inte om de gjorde det men dem dära 1.6 biljarderna är enbart 6% av vad Grekland är skyldig. Känns som att all skatt i Eu går till detta skitland.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Är i Grekland nu och ned är totalkaos runt banker haha. I tisdags var det ju sista dagen för Grekland att betala en skuld på 1.6 biljarder euros. Vet inte om de gjorde det men dem dära 1.6 biljarderna är enbart 6% av vad Grekland är skyldig. Känns som att all skatt i Eu går till detta skitland.

Hur känns mentaliteten på grekerna, är de villiga att skatta eller vad säger de?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

4000kr per skalle? Det är ju kaffepengar för bövelen. Det skulle innebära att de kunde vara av med sin gigantiska skatteskuld på sketna 4,7 miljarder euro inom en månad.

Har du verkligen korrekta siffror för i Sverige har vi statsskuld på 140.000 kr per skalle som är långt mycket värre.

det stämmer inte 4000kr per skalle.

http://moneymorning.com/2015/03/25/how-much-does-greece-owe-4...

de har en total skuld på 323 miljarder euro, med andra ord ca 3 biljoner kronor

vilket ger en skuld på 272 000kr per skalle om man räknar att de är 11 miljoner invånare

sverige ligger på en skön 1,37 biljoner skuld http://www.statsskuld.com/

inga små summor direkt, det blir ju förståbart när man slår ut det per person, men när vi börjar prata biljoner är det svårt att greppa för mig iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hur känns mentaliteten på grekerna, är de villiga att skatta eller vad säger de?

Skulle inte tro det. Dem är lagomt förbannade.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Är i Grekland nu och ned är totalkaos runt banker haha. I tisdags var det ju sista dagen för Grekland att betala en skuld på 1.6 biljarder euros. Vet inte om de gjorde det men dem dära 1.6 biljarderna är enbart 6% av vad Grekland är skyldig. Känns som att all skatt i Eu går till detta skitland.

1,6 miljarder euros*
ca 14 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

@phixip:

framgår det på vilka de är förbannade på, regeringen eller långivarna/tyskland?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

1,6 miljarder euros*
ca 14 miljarder kronor

Är det inte biljoner?
Tyckte att jag hörde det på bbc news här i grekland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

@phixip:

framgår det på vilka de är förbannade på, regeringen eller långivarna/tyskland?

Det är ju regeringen som de är arga på.
Tror inte att folket är så engagerade i vad som händer förutom att bankerna är stängda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Är det inte biljoner?
Tyckte att jag hörde det på bbc news här i grekland?

Skickades från m.sweclockers.com

Engelskans Billion motsvarar svenskans Miljard.
Det svenska ordet Biljon har så vitt jag vet ingen engelsk motsvarighet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Engelskans Billion motsvarar svenskans Miljard.
Det svenska ordet Biljon har så vitt jag vet ingen engelsk motsvarighet.

Miljard*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viochee:

det stämmer inte 4000kr per skalle.

http://moneymorning.com/2015/03/25/how-much-does-greece-owe-4...

de har en total skuld på 323 miljarder euro, med andra ord ca 3 biljoner kronor

vilket ger en skuld på 272 000kr per skalle om man räknar att de är 11 miljoner invånare

sverige ligger på en skön 1,37 biljoner skuld http://www.statsskuld.com/

inga små summor direkt, det blir ju förståbart när man slår ut det per person, men när vi börjar prata biljoner är det svårt att greppa för mig iaf...

Vad summorna är är ju ganska ointressant egentligen. Det viktiga är ju om man kan betala tillbaka eller ej. En sak man då kan jämföra med är BNP. Det blir ganska talande att göra just den jämförelsen i Greklands fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Installera Anders Borg i landet, han fixar det ska ni se.

Jo, för han gjorde ju ett fantastiskt jobb här i Sverige. De rika blev rikare, de fattiga blev fler, och och skillnaden mellan vad man får tillgång till som rik vs fattig ökade.
Strålande.

Grekland var bankrutt när man gick med i EU, och anammade den Europeiska trä-dollarn. När omvärlden äntligen insåg det och började ställa krav, rasade korthuset. För att det inte skulle dra med sig omgivningarna, så gav man extremt dyra stödlån, och sög redan tomma kistor helt rena, men spred ut "risktagandet" på fler parter. Så i dag är man fullt beredd att låta korthuset rasa samman.
I grund och botten är felet grekernas eget, men EU har uppfört sig, och fortsätter uppföra sig, som skitstövlar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Är det inte biljoner?
Tyckte att jag hörde det på bbc news här i grekland?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en engelsman som talar, de använder ett annat system för att namge stora tal. Engelsktalande använder short scale medans vi i sverige använder long scale. Wikipedia: Short and long scale. Kort beskrivet, engelskans namnger varje (1000)^x , där x är ett heltal (Bi=2, tri=3), Svenskan namnger istället (1000 000)^x enligt samma system. Är man mer nördig finns det en 8 min youtubevideo från numberphile som beskriver det mer utförligt, samt ger förklaring till ordet miljard:p

Skrivet av giplet:

Engelskans Billion motsvarar svenskans Miljard.
Det svenska ordet Biljon har så vitt jag vet ingen engelsk motsvarighet.

Svenskans Biljon motsvaras av engelskans Trillion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Det var en engelsman som talar, de använder ett annat system för att namge stora tal. Engelsktalande använder short scale medans vi i sverige använder long scale. Wikipedia: Short and long scale. Kort beskrivet, engelskans namnger varje (1000)^x , där x är ett heltal (Bi=2, tri=3), Svenskan namnger istället (1000 000)^x enligt samma system. Är man mer nördig finns det en 8 min youtubevideo från numberphile som beskriver det mer utförligt, samt ger förklaring till ordet miljard:p

Bra beskrivning. Och intressant förklaring!

Men det ser konstigt ut med den engelska beräkningen.
"I engelskans namnger varje (1000)^x , där x är ett heltal (Bi=2, tri=3)".
Byter man ut x mot 2 i systemet så blir det (1000)^2 vilket blir 1.000.000 och det är ju inte one Billion utan det är ju one Million ;).

Det stämmer bättre över ens om Mi = 2, Bi = 3 och Tri = 4 vilket såklart blir märkligt på ett annat sätt men uträkningen blir rätt då iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra beskrivning. Och intressant förklaring!

Men det ser konstigt ut med den engelska beräkningen.
"I engelskans namnger varje (1000)^x , där x är ett heltal (Bi=2, tri=3)".
Byter man ut x mot 2 i systemet så blir det (1000)^2 vilket blir 1.000.000 och det är ju inte one Billion utan det är ju one Million ;).

Det stämmer bättre över ens om Mi = 2, Bi = 3 och Tri = 4 vilket såklart blir märkligt på ett annat sätt men uträkningen blir rätt då iaf.

Logiken bakom att Bi = 2 finns en bit ner på sidan. De tänker att Billion = 1000 x 1000^2, Trillion = 1000 x 1000^3 osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra beskrivning. Och intressant förklaring!

Men det ser konstigt ut med den engelska beräkningen.
"I engelskans namnger varje (1000)^x , där x är ett heltal (Bi=2, tri=3)".
Byter man ut x mot 2 i systemet så blir det (1000)^2 vilket blir 1.000.000 och det är ju inte one Billion utan det är ju one Million ;).

Det stämmer bättre över ens om Mi = 2, Bi = 3 och Tri = 4 vilket såklart blir märkligt på ett annat sätt men uträkningen blir rätt då iaf.

Det stämmer utmärkt, jag strulade till formeln!. Short system är inte alls lika elegant/logiskt som long system (short är amerikanskt från början, vad kan man vänta sig^^). Den korrekta amerikanska skall vara 1000x(1000^x). Så felet i att tolka fel blir bara större och större ju längre upp man går.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Logiken bakom att Bi = 2 finns en bit ner på sidan. De tänker att Billion = 1000 x 1000^2, Trillion = 1000 x 1000^3 osv.

Skrivet av cheben:

Det stämmer utmärkt, jag strulade till formeln!. Short system är inte alls lika elegant/logiskt som long system (short är amerikanskt från början, vad kan man vänta sig^^). Den korrekta amerikanska skall vara 1000x(1000^x). Så felet i att tolka fel blir bara större och större ju längre upp man går.

Tack igen ;). Det där ser ju rätt ut.
Har ibland funderat på varför det finns två benämningssystem och länken ovan ger ju en bra och smaskig förklaring!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

OnT. Sen vet jag ju inte hur mycket de snackar om invandringen i Grekland. Jag hade nog investerat i land, guld eller annan valuta på frågan.

Tagit bort off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Det är ju regeringen som de är arga på.
Tror inte att folket är så engagerade i vad som händer förutom att bankerna är stängda.

Skickades från m.sweclockers.com

Grekland borde släppa vänsterpolitiken, det funkar inte.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakasha:

Helt rätt. Invandringen var fruktansvärt bra under denna tiden för att utveckla Sverige och hjälpte landet många steg fram. Den är även bra idag för att sänka kostnader för infrastruktur per capita och skapa konkurrens om arbete, utbildningar med mera. Men invandringen skiljer sig väldigt mycket idag och från förr. Varför inte invandringen är bra för Sverige idag beror på konflikten mellan nyanlända och "svenskar" är för stor, kulturkrock. Inte att vi tar hit folk.

Förr kom invandrare från Finland, Norge och andra länder i Europa med ungefär samma kultur och religion och hade en någorlunda "grundutbildning", vilket gjorde hela proceduren med integration enklare. Så vi står inför en än tuffare uppgift idag än vad vi gjorde förr när många som kommer aldrig ens sett bokstäverna. Jag träffar folk som sköter sig exemplariskt och jag har träffat "folk" som hotar att våldta mina tjejkamrater på klubben för att de inte få gå förbi i kön, nyktra, och det är klart att man förstår att folk skapar sig olika uppfattningar om saker och ting och tyvärr delar in allt fler i färre fack. Beklagligtvis skapar inte kärlek ny kärlek fortare än hat skapar hat så jag tror vi får rannsaka oss själva i Sverige, lugna ner invandringen, stabilisera landet och hitta en fungerande integrationsplan för framtiden.

OnT. Sen vet jag ju inte hur mycket de snackar om invandringen i Grekland. Jag hade nog investerat i land, guld eller annan valuta på frågan.

0

När min morfar kom hit så han till sina barn att de inte fick prata modersmål hemma utan att de skulle lära sig svenska. Och på den biten tror jag att det är. Ta seden dit man kommer, så går det bra. Han har jobbat extremt hårt för att komma in och det har gått väldigt bra. Även om han bryter en aning så är han vassare på den svenska grammatiken än vad jag är, att det är skrämmande. Det måste finnas en vilja någonstans.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

***Tråd rensad, vänligen återgå till topic***

Skrivet av griid_83:

Hej,
Blev nyfiken på vad du hade gjort med dina besparingar om du bott i Grekland? Med tanke på den turbulens som råder i deras ekonomi och politik.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

De har inga besparingar så alternativen är väl inte så många...

Ska bli intressant och se hur illa de kommer att gå för Sverige om några år och vad som händer då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Sverige är ett av de mest belånade länderna i EU, skillnaden mot Grekland är att det är privatpersoner som sitter med skulderna istället för staten. Alla vet att det måste göras något åt den accelererande skuldsättningen men alla hoppas att någon annan ska fixa det, för den politiker som gör något lär inte bli omvald.

Så det är ganska mycket stenkastning i glashus i den här tråden...

Tack.
Jag tänker inte sitta här och citera ett flertal inlägg som sitter och snackar massa skit om inte bara om Politikerna i grekland men utan folket. Mina kusiner, familj, vänner osv. Ni har inte en aning om vad folket där gör för att överleva och få bröd på bordet som vi greker säga. Att ha 2 till 3 jobb. Att jobba 16 timmar dagligen för att få en inkomst för att kunna försörja sin familj.
Har varit nere i Grekland 3 gånger de senaste 4 åren. Och den enda jag träffa från familjen är min mormor/farmor som är 80+. Resten hinner jag inte träffa pga att de jobbar som slavar.
Och för alla som säger att greker gick i pension vid 50 års åldern. Det är en lögn. Läs på lite innan ni läser allt vad svenska tidningar skriver

https://en.wikipedia.org/wiki/Retirement_age#cite_note-20

http://www.etk.fi/fi/service/retirement_ages/1601/retirement_...

Jag säger inte att Grekland som stat gjorde något rätt. Men folket i Grekland gjorde inget fel heller. Sluta sparka på de som redan ligger ner och stå upp för de istället.

Nough said från min del. Ha det gott folk

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Problemet med grekerna är att de helst inte vill betala tilbaka lånet. Och försöker att prata sig till en sådan lösning.

De får fortfarande dubbla pensioner jämfört med andra EU medlemmar, de har fortfarande inte slopat att gå i pension vid 55, och vill behålla det till 2022.
Ja, och ingen, eller få betalar skatt. Det verkar inte vara viktigt för den grekiska regeringen. På 5 år har de inte klarat komma med en ny skattreform. Eller ett förslag engång.
Regeringen drar bara ut på tiden, och hoppas på att idioter i EU skänkar pengar.
Inte minst att den nationalistiska regeringen frånskriver sig all ansvar vid att gå till referendum för att besluta för eller mot ändringar.

Tittar bara tillbaks på Island, som fick mycket mindre hjälp, men växer nu mer än någonsin.

Om man vill så finns det lösningar. Grekland vill inte, så fuck off.

@xZistence
Sen går alla till val och röstar på de som lovar den enkla vägen ut. Jag är i Bosnien och Kroatien varje sommar och ser på ungefär samma situation där också. Men ingen röstar på de som säger att vägen ut av krisen kommer vara hård.

Statliga apparat som har 3-4 gånger fler anställda än det behövs. Assistent som fixxar kaffe, en som fyller på skrivaren och en som hämtar utskrift.
Man köper robot för att klippa plenet framför stadshuset och änställer en för att övervaka roboten. Fuck me right...

Lösningen finns som sagt. Men eftersom landet styrs av idioter som kommer tjäna sig rik på de 4 åren, glöm det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Problemet med grekerna är att de helst inte vill betala tilbaka lånet. Och försöker att prata sig till en sådan lösning.

De får fortfarande dubbla pensioner jämfört med andra EU medlemmar, de har fortfarande inte slopat att gå i pension vid 55, och vill behålla det till 2022.
Ja, och ingen, eller få betalar skatt. Det verkar inte vara viktigt för den grekiska regeringen. På 5 år har de inte klarat komma med en ny skattreform. Eller ett förslag engång.
Regeringen drar bara ut på tiden, och hoppas på att idioter i EU skänkar pengar.
Inte minst att den nationalistiska regeringen frånskriver sig all ansvar vid att gå till referendum för att besluta för eller mot ändringar.

Tittar bara tillbaks på Island, som fick mycket mindre hjälp, men växer nu mer än någonsin.

Om man vill så finns det lösningar. Grekland vill inte, så fuck off.

Skickades från m.sweclockers.com

mhmm. Dubbel pension he said. 300€ är vad min mormor får. Farmor får dock mer pga Svensk medborgarskap så hon får hennes pension från Sverige. Sen kan jag inte snacka om alla vad alla får.. Men snittet är 300-500 vad jag vet.

Läs mitt inlägg före det du skrev. Det stämmer inte på långa vägar att de går i pension vid 55 år åldern. Greker jobbar minst lika hårt som svenskar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

mhmm. Dubbel pension he said. 300€ är vad min mormor får. Farmor får dock mer pga Svensk medborgarskap så hon får hennes pension från Sverige. Sen kan jag inte snacka om alla vad alla får.. Men snittet är 300-500 vad jag vet.

Läs mitt inlägg före det du skrev. Det stämmer inte på långa vägar att de går i pension vid 55 år åldern. Greker jobbar minst lika hårt som svenskar.

Tänker nog att ingen av din familj arbetar för staten. Säger inte att grekiska folket är lat. Men att låta regeringen göra det de gör fungerar inte heller.

Bosnien hade nyligen ganska stora kravaller som pågick i flera veckor. Sen gick man till val och alla röstade på samma javla idioter som har styrt landet under i 20 år. Har sig själv att tacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Problemet med grekerna är att de helst inte vill betala tilbaka lånet. Och försöker att prata sig till en sådan lösning.

De får fortfarande dubbla pensioner jämfört med andra EU medlemmar, de har fortfarande inte slopat att gå i pension vid 55, och vill behålla det till 2022.
Ja, och ingen, eller få betalar skatt. Det verkar inte vara viktigt för den grekiska regeringen. På 5 år har de inte klarat komma med en ny skattreform. Eller ett förslag engång.
Regeringen drar bara ut på tiden, och hoppas på att idioter i EU skänkar pengar.
Inte minst att den nationalistiska regeringen frånskriver sig all ansvar vid att gå till referendum för att besluta för eller mot ändringar.

Tittar bara tillbaks på Island, som fick mycket mindre hjälp, men växer nu mer än någonsin.

Om man vill så finns det lösningar. Grekland vill inte, så fuck off.

@BullZeye
Sen går alla till val och röstar på de som lovar den enkla vägen ut. Jag är i Bosnien och Kroatien varje sommar och ser på ungefär samma situation där också. Men ingen röstar på de som säger att vägen ut av krisen kommer vara hård.

Statliga apparat som har 3-4 gånger fler anställda än det behövs. Assistent som fixxar kaffe, en som fyller på skrivaren och en som hämtar utskrift.
Man köper robot för att klippa plenet framför stadshuset och änställer en för att övervaka roboten. Fuck me right...

Lösningen finns som sagt. Men eftersom landet styrs av idioter som kommer tjäna sig rik på de 4 åren, glöm det...

Skickades från m.sweclockers.com

Landet styrs av idioter indeed. Tyvärr så återstår det och se vad se händer. Jag hoppas verkligen att de inser allvaret i det hela och börjar skärpa sig. För det är bara tragiskt det här

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR