Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

när i he1vete ska dom fixa fungerande audio i linux??

Permalänk
Medlem

Pulseaudio försöker vara smart, oftast lyckas det!

Jag hade fungerande hårdvarumixning med tre Turtle Beach Aureal-kort i linux när 5.1 var nytt. Den setupen överlevde inte en "apt-get dist-upgrade" när pulseaudio klev in i butiken... Det var lite bökigt med tre PCI-kort så jag lade ner projektet och skaffade nyare leksaker.

Oftast finns det något i Linuxdistarna som inte är riktigt 100 men jag har W7 på jobbet och försökte överleva W8 på bärbara hemma -det var fostrande! Linuxdistarna är fantastiska på att få det mesta jag vill göra att fungera smidigt, det som jag vill ändra går att googla -och ändra. I Windows är du mycket mer låst till MS och drivrutinernas godtycke, glöm inte hur dåliga creative var på att stödja sina ljudkort!. Jag hade även en HP med "custom" "avancerat" creative ljudkort, det hamnade i elektronikåtervinningen...

Man lär så länge man leker

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Såg att du hade ett esi juli@. Har haft knaster problem med det kortet i windows som jag nog aldrig lyckades komma till 100% tillrätta med. Det kanske inte nödvändigtvis är ett problem som bara rör linux.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Det finns sällan enkla omvägar. Det krävs nästan utan undantag tålamod och mycket lärande för att sedan kunna unna sig att vara latare än de flesta.

ja det börjar kännas så. det lite tråkiga med linux är att det är ganska hög instegströskel typ om man verkligen vill lära sig nåt.. dvs.
alltså jag kan också söka efter en rad kod som ändrar nåt, knappa in den och saken ändras, men det betyder ju inte att jag faktiskt lärt mig nåt

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Såg att du hade ett esi juli@. Har haft knaster problem med det kortet i windows som jag nog aldrig lyckades komma till 100% tillrätta med. Det kanske inte nödvändigtvis är ett problem som bara rör linux.

ja kan säkert va kortet men jnust nu kör jag minus 5db på pcm och då är det totalt knasterfritt på i princip alla filer. det är relaterat till filens digitala inspelningsvolym garanterat. (Edit:) och det verkar faktiskt vara relaterat till vilket material (vilken typ av musik, vissa genrer är värre) som avspelas.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

btw söker tips på kanske en bok som man kan läsa för att lära sig nåt.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

ja kan säkert va kortet men jnust nu kör jag minus 5db på pcm och då är det totalt knasterfritt på i princip alla filer. det är relaterat till filens digitala inspelningsvolym garanterat. (Edit:) och det verkar faktiskt vara relaterat till vilket material (vilken typ av musik, vissa genrer är värre) som avspelas.

Skönt att det löste sig.ska försöka komma ihåg det nästa gång jag testar kortet (har endast använt det för midi dom senaste åren)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |