Jag har fått stagefright-viruset på min android

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Jag har fått stagefright-viruset på min android

Fick ett MMS idag på jobbet som innehöll en länk, och nyfiken som jag var klickade jag på länken.
Jag kommer till någon skum webbsida där det poppar upp en ruta där det står att jag vunnit ett presentkort på 10.000kr på ICA.
Jag trycker på OK, och den skickar då tillbaka mig till Messenger.
Dum som jag var (igen) så skulle jag visa kollegan och tröck på länken igen, men då kom jag till ashleymadison.com istället (länken funkar inte för eran säkerhet).

Nu efteråt ser jag att det ganska helt klart är så att jag råkat ut för Stagefright malware/virus. Telefonen har ju legat påslagen med malwaren aktiverad i säkert 10 timmar nu.

Vad ska jag göra, och vad kan ha hänt hittills?

EDIT: mobilen är en onplus one med android 5.0.2

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av morxy49:

Fick ett MMS idag på jobbet som innehöll en länk, och nyfiken som jag var klickade jag på länken.
Jag kommer till någon skum webbsida där det poppar upp en ruta där det står att jag vunnit ett presentkort på 10.000kr på ICA.
Dum som jag var (igen) så skulle jag visa kollegan och tröck på länken igen, men då kom jag till ashleymadison.com istället (länken funkar inte för eran säkerhet).

Nu efteråt ser jag att det ganska helt klart är så att jag råkat ut för Stagefright malware/virus. Telefonen har ju legat påslagen med malwaren aktiverad i säkert 10 timmar nu.

1) Placera telefonen på en sten.
2) Lägg en dynamit på telefonen.
3) Tänd på dynamiten.
/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av morxy49:

Ingen vet ju med säkerhet hur denna exploit fungerar (ska väl släppas i las vegas i veckan på defcon eller nått)men av informationen hittills så kan man få den om man får en videofil med denna inbakad i sig. Om du fick en länk så har det med all säkerhet inget att göra med detta. Det var väl också så att ingen hade väl fått detta så isf skulle du bli den första i världen.

Och har du inte en nexustelefon(förstår inte hur man inte kan ha det om man kör android) så lär en uppdatering som kommer fixa stagefright ta evigheter. Inte säkert att man får någon uppdatering heller. Men som sagt, det är ju oklart om det behövs en systemuppdatering eller om detta kan lösas genom play services. Google har iaf i princip fixat detta så de med nexustelefoner kommer få den rätt omgående.

Det du kan göra är att använda hangouts till sms/mms och stänga att att den ska hämta mms automatiskt. Då är du skyddad mot detta. Sen såklart inte klicka på "CLICK HERE TO WIN 100000000$!!!!!!!!!!!!" eller "Hi man name is Prince Efadallah from Nigeria and i give you 50000000$! Just give me 1000$ and install this file: remoteacess.exe on your computer. Give me your ip and credit card info also"

Sen kan du spara det du ska ha på telefonen, kontakter till gmail, bilder till photos osv osv. Sen fabriksåterställer du telefonen. Detta + att inte klicka på länkar oavsett om de kommer från vänner skulle jag gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Lifooz:

1) Placera telefonen på en sten.
2) Lägg en dynamit på telefonen.
3) Tänd på dynamiten.
/Lifooz

LMAO

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av creativ:

Ingen vet ju med säkerhet hur denna exploit fungerar (ska väl släppas i las vegas i veckan på defcon eller nått)men av informationen hittills så kan man få den om man får en videofil med denna inbakad i sig. Om du fick en länk så har det med all säkerhet inget att göra med detta. Det var väl också så att ingen hade väl fått detta så isf skulle du bli den första i världen.

Och har du inte en nexustelefon(förstår inte hur man inte kan ha det om man kör android) så lär en uppdatering som kommer fixa stagefright ta evigheter. Inte säkert att man får någon uppdatering heller. Men som sagt, det är ju oklart om det behövs en systemuppdatering eller om detta kan lösas genom play services. Google har iaf i princip fixat detta så de med nexustelefoner kommer få den rätt omgående.

Det du kan göra är att använda hangouts till sms/mms och stänga att att den ska hämta mms automatiskt. Då är du skyddad mot detta. Sen såklart inte klicka på "CLICK HERE TO WIN 100000000$!!!!!!!!!!!!" eller "Hi man name is Prince Efadallah from Nigeria and i give you 50000000$! Just give me 1000$ and install this file: remoteacess.exe on your computer. Give me your ip and credit card info also"

Sen kan du spara det du ska ha på telefonen, kontakter till gmail, bilder till photos osv osv. Sen fabriksåterställer du telefonen. Detta + att inte klicka på länkar oavsett om de kommer från vänner skulle jag gjort.

Skulle jag vara först i världen? Jag uppfattade det som att det redan var många som drabbats av det.
Sen så står det även på vissa sidor att det funkar precis lika bra med länkar i MMSet som videofiler.

Aja, jag ska nog pröva att reseta telefonen, bara för säkerhets skull.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Mobile Security: Protect your mobile device from Stagefright – new Android vulnerability
https://www.avast.com/en-us/faq.php?article=AVKB230#artTitle

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av sp1k3n:

Mobile Security: Protect your mobile device from Stagefright – new Android vulnerability
https://www.avast.com/en-us/faq.php?article=AVKB230#artTitle

Ja, det där har jag gjort nu i efterhand, men jag har nog redan blivit infekterad, så det är försent nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Det där smset har cirkulerat länge, det är inte det nya fina Stagefright viruset.
Stagefright ska kunna drabba mottagaren utan att man ens öppnar meddelandet, men som nämnts tidigare så har informationen om Stagefright inte ens släpps ännu.

I framtiden: klicka inte på länkar från okända avsändare.