Permalänk
Medlem

Tjutande nätaggregat!

Min dator har under ett längre tag tjutit, väldigt hög frekvens. Men den har bara tjutit till och från. Det är nätaggregat eller någon kondensator i det. Det är Ett Corsair CX600M, , vad kan felet berott på? Väldigt bra att veta.
MVH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrghi:

Min dator har under ett längre tag tjutit, väldigt hög frekvens. Men den har bara tjutit till och från. Det är nätaggregat eller någon kondensator i det. Det är Ett Corsair CX600M, , vad kan felet berott på? Väldigt bra att veta.
MVH.

Det är med största sannolikhet spoltjut (coil whine), d.v.s. en spole som vibrerar med hög frekvens.

(Hade du sökt i forumet hade du nog själv hittat svaret på din fråga...)

Permalänk
Medlem

Coilwhine låter det som.
Just Corsairs CX - serie är tydligen inte så bra. (Jag har alltid varit nöjd med mina CX agg).

Är lite osäker på hur det kan orsaka problem för dig. Det kan vara ett tecken på att det mår dåligt och snart kommer att smälla och kanske ta med dig några andra komponenter i fallet, eller så kommer det tugga på något år till, fast med coilwhine. Just själva coilwhinen är inte så himla farliga i sig, utan det är mest ljudet som är obehagligt/jobbigt att lyssna på.

Men som sagt ifall det är dags att byta det kan jag inte uttala mig om. Mitt nätagg hade en kort period med coilwhine för ca 2 års sedan när det var nyköpt, men det fungerar fortfarande fint, och ljudet är borta

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Jag köpte det för 2 månader sen, kanske nästa gång ska man satsa på ett annat märke typ Fractal. Men tror inte garanti ska omfatta sånt!
Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrghi:

@Snövit: Jag köpte det för 2 månader sen, kanske nästa gång ska man satsa på ett annat märke typ Fractal. Men tror inte garanti ska omfatta sånt!
Tack för svaret

Jag fick lämna tillbaka mitt förra nätaggregat (som hade spoltjut) på garantin.

Jag spelade bara in en videofilm där jag rörde kameran mot och från nätaggregatet.
Det var då ställt bortom allt tvivel att ljudet kom från nätdelen.

Sedan lade jag upp filmen på Youtube och kontaktade kundtjänsten med länken till filmen.
Dagen efter var mitt garantiärende färdigbehandlat - jag fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av shrghi:

Min dator har under ett längre tag tjutit, väldigt hög frekvens. Men den har bara tjutit till och från. Det är nätaggregat eller någon kondensator i det. Det är Ett Corsair CX600M, , vad kan felet berott på? Väldigt bra att veta.
MVH.

Hejsan,

Det är förmodligen coilwhine, det byter vi ut på garantin, jag skulle rekommendera dig att höra med butiken du köpt nätaggregatet ifrån först.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Tack för svaret, ska kontakta leverantören.
Mvv.

Permalänk
Medlem

@shrghi: Har ett likadant, har inga problem.byt om du har garanti kvar.