MAXIMUS VII GENE med SSD raid boot/strömparläge problem
Hej.
Prövar att fråga då företaget som sålt bla moderkortet till mig trots sin enorma storlek snart inte svarat mig på en vecka.
Har ett MAXIMUS VII GENE som jag tror är mitt problem.
Tillhörande dator delar är
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 2x8GB som skall vara kompatibla
4790K (utan klocka sedan några veckor i felsökningssyfte).
Gigabyte 970 G1 gaming.
Corsair HX750 (några år på nacken men ger inte några tecken på fel).
2st Corsair 256gig nutron SSD diskar i raid 0.
Har haft detta problemet så länge ja kan minnas med detta moderkortet.
Det har blivit något värre sedan förra biosuppdateringen till den absolut senaste.
Datorn tar ofta väldigt lång tid på sig att komma igen post. Det verkar som den startar om den ett par gånger innan den börjar ladda windows. Eller ibland stannar datorn med en blinkande markör uppe i vänstra hörnet av skärmen i allt från 5 sekunder upp tills 30 sekunder eller ibland mer. Markören kommer upp mellan bios loggan och när raid partitionerna initieras.
Efter detta börjar datorn att ladda Windows och datorn fungerar perfekt i tills jag stänger av datorn. Ibland när man startar den fungerar det ganska bra och den börjar ladda direkt.
Datorn kan stå på i dagar, ja veckor och fungerar då helt perfekt.
Det andra problemet jag har är av liknande art och härrör troligen till samma fel fast det yttrar sig kanske 65% av gångerna jag startar datorn ur Windows strömsparläge.
Trycker jag på mus/tbord startar datorn upp och bilfen finns på skärmen inom någon sekund. Jag kan röra musen och se att datorn reagerar. Dock kan jag inte klicka på några ikoner, eller annat. Det händer helt enkelt ingenting. Efter ytterligare 5-10 sekunder får jag bluescreen Critical_process.
Datorn startar då om och jag kommer automatiskt in i bios menyn. Jag MÅSTE trycka save and exit trots att jag inga ändrar gjort för att datorn inte skall boot om och åter komma in i bios.
Qcoden ja får är B2 när datorn i bootläge står och blinkar med markören samt när datorn startar upp ur strömsparläge.
Jag har haft samma problem i windows 8.1. Efter att jag uppgradera till windows 10 har jag formaterat hela systemet och tagit bort och återskapat raid arrayen för att se om detta skulle vara problemet utan framgång.
Jag upplever att det är initieringen av raid mjukvaran/diskarna som problemet uppstår. Tyvärr har jag inte SSD diskar att köra på något annat sätt för att felsöka med.
Tacksam för hjälp om hur man går vidare.