Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Masterkeys Pro L för tusenlappen hos Kompletts superweekend - värt att plocka upp?

https://www.komplett.se/product/879271/gaming/gamingmoss-tang...

Är själv riktigt sugen på ett Masterkeys Pro M för 599:-

https://www.komplett.se/product/897274/gaming/gamingmoss-tang...

Vill egentligen ha bruna brytare men till det där priset kanske man kan testa och se om röda är nåt man kan lära sig att leva med

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Thesoxie: Jag köper mitt lube här. Köpte en liten tub för ett år sen typ, räcker till Många tangentbord Passade iofs på att fylla på med en stor tub häromdagen, lite svårt att veta hur lite lube det är kvar i den jag har. Men använt den till väldigt många byggen redan

Tack för länken, blir nog att beställa en tub!

Permalänk
Medlem

När jag ändå är igång och frågar; vad skulle vara ett rimligt pris för 102 vintage black switchar från tidigt 90-tal?

Permalänk
Medlem

@Thesoxie: Någonstans mellan $0.25 och $0.35 per brytare, beroende på skick, tycker jag är schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Är själv riktigt sugen på ett Masterkeys Pro M för 599:-

https://www.komplett.se/product/897274/gaming/gamingmoss-tang...

Vill egentligen ha bruna brytare men till det där priset kanske man kan testa och se om röda är nåt man kan lära sig att leva med

Har inte testade bruna brytare länge (stack bara in till inet och prövade) men än sålänge känns de nästan linjära, gissar på att jag behöver sitta med de längre haha... tror ärligt att det hade varit en bra deal för dig att testa röda!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Tjenare mina kära tangentbordsnördar!

Jag har länge varit inne på att faktiskt meka ihop ett eget tangentbord, men har lagt det projektet lite åt sidan för att ägna mer tid och pengar åt programmeringsstudier samt att färdigställa min custom loop. Med det sagt har jag plockat fram mitt gamla Zibal 60 ur garderoben, och jag hade glömt hur fantastiskt skönt det var att skriva på. Svarta brytare är nog mina favoriter trots allt, och det är synd att så få tangentbord har dem!

Till saken hör att jag ändå vill piffa upp tangentbordet lite, och göra något kul innan jag försöker mig på ett helt tangentbord. Finns det någon bra sida ni rekommenderar för nya keycaps? Har hittat några helblanka på Maxgaming som verkar riktigt trevliga, men tänkte om ni hade några andra rekommendationer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon281286:

Idag kom mina custom key caps från WASD Keyboards. Är väldigt nöjd! Känslan är bra med tanke på priset! Dock skickade dom den högra shift-tangenten som vit när den skulle vara grå. Men det löser dom!

Nu är det bara alla delar till mina egengjorda USB-kablar som jag väntar på!

http://i.imgur.com/dV4vyT0.jpg

/MR P

Noob-incoming här men det där är exakt den stilen jag är ute efter, väldigt stilrent och med tunn text på. Har dock inte hittat något liknande. Designade du alltihopa själv i typ Illustrator? Nu kanske jag låter riktigt dum men är deras keycaps kompitabla med bakgrundsbelysning?

Permalänk
Medlem

Fick ett novatouch idag.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Noob-incoming här men det där är exakt den stilen jag är ute efter, väldigt stilrent och med tunn text på. Har dock inte hittat något liknande. Designade du alltihopa själv i typ Illustrator? Nu kanske jag låter riktigt dum men är deras keycaps kompitabla med bakgrundsbelysning?

Står något om bakgrundbelysning angående WASD:s keycaps här: http://support.wasdkeyboards.com/customer/en/portal/articles/...-

Här kan du designa: http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/keycap-set/10...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Aw. The search goes on men tack för länken i alla fall. Jag försökte ladda ner deras mall och göra min egen design men jag förstod mig inte på Illustrator för fem öre och med skola och allt är det inget jag har tid att lära mig just nu heller tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Aw. The search goes on men tack för länken i alla fall. Jag försökte ladda ner deras mall och göra min egen design men jag förstod mig inte på Illustrator för fem öre och med skola och allt är det inget jag har tid att lära mig just nu heller tyvärr.

Varså god.

Finns ju dessa PBT keycaps sets som stödjer backlight men tyvärr i ANSI layout: http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/keycap-set/pb... å man kan inte designa dessa sets själva.

Tyvärr är ISO/Nordic layouten ett stort problem när det gäller keycaps sets. Kör själv med ANSI t - bord.

Edit: Finns kanske något här som kan vara något: http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-backlight-cherry...

Verkar visst bara vara ISO/UK layout (som vanligt).

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem

@Simonnice *Inlägg flyttad*

Tror att du får bättre svar här.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Edit: Finns kanske något här som kan vara något: http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-backlight-cherry...

Verkar visst bara vara ISO/UK layout (som vanligt).

Den sidan har jag sett, frestande faktiskt. Får titta på att lära mig grunderna i Illustrator.

Men om du kör ANSI, har du inga Å Ä Ö -tangenter eller har du beställt dem extra och sen ställt in svensk layout på tangentbordet? Går det ens att göra så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

Tjenare mina kära tangentbordsnördar!

Jag har länge varit inne på att faktiskt meka ihop ett eget tangentbord, men har lagt det projektet lite åt sidan för att ägna mer tid och pengar åt programmeringsstudier samt att färdigställa min custom loop. Med det sagt har jag plockat fram mitt gamla Zibal 60 ur garderoben, och jag hade glömt hur fantastiskt skönt det var att skriva på. Svarta brytare är nog mina favoriter trots allt, och det är synd att så få tangentbord har dem!

Till saken hör att jag ändå vill piffa upp tangentbordet lite, och göra något kul innan jag försöker mig på ett helt tangentbord. Finns det någon bra sida ni rekommenderar för nya keycaps? Har hittat några helblanka på Maxgaming som verkar riktigt trevliga, men tänkte om ni hade några andra rekommendationer?

Tror du kan få många tips från tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1434177-var-fa-tag-pa-i...

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack för svar, tittar där! :D.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Du har tur: ditt tangentbord har en så kallad standardbottenrad (3*1.25|6.25|4*1.25), vilket betyder att de flesta hattset kommer passa.

Om du specifikt är ute efter blanka har säljer massdrop blanka PBT-set lite då och då. Kan vara värt att hålla ögonen öppna för. Annars finns en GB öppen just nu där det bjuds på Varmilos PBT-hattar i bland annat nordisk layout.

Permalänk
Medlem

Har länge varit sugen på att testa Topre. Är det någon som har bra koll på dessa? Finns en bräda med svensk layout samt volymkontroll, helst separata knappar? Realforce RGB existerar ju men det verkar inte hittat hit ännu, och det känns dessutom lite i dyraste laget med alla sina extra funktioner.

Eller måste man hålla utkik efter ett begagnat Novatouch?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: I svensk layout är utbudet begränsat idag när Novan inte säljs längre. Realforce 88/105 finns och det har länge snackats om att ISO-versioner av FC660C och FC980C är på ingående, men det enda jag sett dyka upp är MX-versionerna FC660M och FC980M.

Permalänk
Medlem

Är iso nödvändigt? Du kan alltid ta en ansi bord och köra det i iso läge :D. Enda man förlorar är någon knapp (krokodilgapen bl.a.) men du kan köpa alla borden.

Med tanken på endast realforce och novatouchen finns i iso är du väldigt begränsad. Kolla istället på bordet du vill ha och köp oavsett iso/ansi. Tycker realforce rgb ser trevlig ut. Någon på swec som köpt realforce RGB?

Permalänk
Medlem

Appropå Leopold. Ni som har testat de, hur gillar ni dem gentemot andra topre-bord? Tycker 980c ser väldigt trevlig ut.

Även deras 980m skulle vara av intresse.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Den sidan har jag sett, frestande faktiskt. Får titta på att lära mig grunderna i Illustrator.

Men om du kör ANSI, har du inga Å Ä Ö -tangenter eller har du beställt dem extra och sen ställt in svensk layout på tangentbordet? Går det ens att göra så?

Du borde be en Mod flytta "vår diskussion" till allmänna diskussioner å frågor om t - bord.

Så länge du har ett svenskt Win så har/får du svensk tangentbordslayout(om du inte har ändrat till t.ex till ANSIlayout). Jag bara kopplade in mitt ANSI t - bord å har svensk tangentbords layout.

Har inga Å, Ö å Ä på mina ANSI keycaps sets men köpte 2st ANSI base set på Massdrop för några år sen å det fanns extra kit att köpa till så man fick ISO layout.

Det vita t - bordet är ett ANSI Ducky One RGB YOTG med Jukebox SA keycaps set (Round 1) + extra kits. Dom 2st orange Pumpinks tillhör inte Jukebox SA setet.

Det svarta är ett ISO/Nordic Ducky Shine 3 osså med Jukebox SA ANSI base kit + internationalt ISO kit + extra kits.

Denna länk är till Round 2 av Jukebox SA, inget Internationalt ISO kit fanns med denna gång.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Vad har du för t - bord?

Cherry MX keycaps sets har ett standard mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebaren, se länk.
http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Ducky, Das mm i andra raden i länken har standard mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebar. Gäller både ANSI å ISO t - bord.

Står om Cherry MX brytare i denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

DSA eller Cherry för min del. OEM är inte fel och fungerar men SA är för hög för mig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

Cherry är favoriten, men Topre är också bra (någon form av mellanting mellan Cherry och OEM). OEM funkar om det inte finns annat att välja på (till exempel är det svårt att hitta mycket annat till Alps). DCS har jag aldrig provat. DSA och SA går fetbort för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har på senare tid blivit väldigt förtjust i Topre-profilen, annars är det Cherry som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

XDA eller Cherry är det som gäller för min del. Kör nästan uteslutande XDA nu, men trivs bra på cherry också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Poppu-chan: I svensk layout är utbudet begränsat idag när Novan inte säljs längre. Realforce 88/105 finns och det har länge snackats om att ISO-versioner av FC660C och FC980C är på ingående, men det enda jag sett dyka upp är MX-versionerna FC660M och FC980M.

Hmm, inget av dessa har ju någon volymkontroll alls vad jag kan se? Men ja, det känns som en hopplös kombination med Topre då det verkar finnas så få svenska varianter över huvud taget.

Ju mer jag funderar över saken känns det nog ändå enklast att vänja sig vid tanken att installera typ AutoHotkey och ställa in volym upp/ner-knappar själv. Man låser ju ut så många valmöjligheter annars, speciellt med de lite mer exotiska brytarna.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är iso nödvändigt? Du kan alltid ta en ansi bord och köra det i iso läge :D. Enda man förlorar är någon knapp (krokodilgapen bl.a.) men du kan köpa alla borden.

Med tanken på endast realforce och novatouchen finns i iso är du väldigt begränsad. Kolla istället på bordet du vill ha och köp oavsett iso/ansi. Tycker realforce rgb ser trevlig ut. Någon på swec som köpt realforce RGB?

Jag vågar inte riktigt överge vår vackra layout ännu. Jag tror att det skulle störa mig för mycket de få gånger man saknade de knapparna Men man vet aldrig! Jag ska forska lite och se exakt vad som kommer fattas.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

XDA eller Cherry är det som gäller för min del. Kör nästan uteslutande XDA nu, men trivs bra på cherry också.

Hur tycker du att den känns, till exempel jämfört med dsa? Tycker att det känns som att det är den profilen de är mest lika.
Och var har du fått tag på xda redan? Trodde att Mito:s canvas var typ först med den.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: Jag gillar dom skarpt. Lättare att skriva på än dsa tycker jag. Väldigt trevligt ljud i dom också, både tillsammans med tactila och klickiga brytare.

Jag har köpt 3 set på taobao. Kostade mig drygt 500 spänn/set tror jag. Dom rosa är egenfärgare. Försökte mig på att färga svart också, men det blev mest brons/guld-färgat, inte direkt svart, men rätt ballt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

DSA är favoriten, både till utseende och känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR